[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Er komt wel geblaf uit de buik :lol:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door rikpost »

hannesie schreef:
ray5150 schreef:
hannesie schreef:
:hide: 1.34m :hide:
Incl. de verende rubberen voeten en 95 Kg #-o
:shock: :shock: :shock:

Dat roept om een :foto:
Hij staat hier gewoon op het forum, die foto.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
pappaleo schreef:
Nou, als je toch graag staand luistert, dan herbouw je ze van plexiglas. Is je vrouw ook tevreden.
:lol:
Dan zie je nog meer snoertjes lopen dan nu. :lol:
En engelenhaar is niet leuk om naar te kijken.
De trend is om geen demping meer in de kast aan te brengen .
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hannesie »

Ik ben geen trendvolger. :sure:

Mogelijk een trendsetter? :mrgreen: :-$
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Effe tijd om spijkers met koppen te slaan ;
We gaan dus voor een gesloten kast van 910 hoogte, diepte 250 mm, en een breedte van 230 mm.
Als woofer ga ik opnieuw de Seas L22 gebruiken
De wand-dikte wordt dan 25 mm, materiaal MDF.
De (gelamineerde) baffles ga ik zelf maken, met wat (frees)assistentie van Leo.
Ik overweeg om meerdere baffles te maken om zodoende met plaats van de mid te experimenteren.

@henkjan, met drie plankjes een midkamer maken bedoelde je volgens mij zoals deze ?
trio%20css%20sketchup%20model.jpg
De vraag van mijn kant is hoe je hier de inhoud en afmetingen van de midkamer berekend ?

@Chris, Wouter, Leo.
Hebben jullie een voorbeeldje van het schema voor het (nieuwe) laagfilter met de correctie netwerken om de woofer te beteugelen ?
Gewoon voor mijn beeldvorming, zoek er vooral niks achter.

@Arno. Ik heb hier een zaaglijstje voor jou :

2 x stuks van 910 mm x 230 mm. (achterwand)
4 x stuks van 200 mm x 180 mm. (boven en onderkant)
4 x stuks van 910 mm x 200 mm. (zijwanden)

- Mocht je nog van dat oranje vilt hebben liggen, dan houd ik me van harte aanbevolen.
- We gaan het niet met de post versturen, ik kom het wel halen. PB even wat voor biertje je graag drinkt... :proost:
- Ik weet dat je hoeken graag onder 45 graden verstek zaagt, hoeft niet, mag wel.
Wat ik dan wel graag wil is de randen waar de baffle op komt te liggen haaks gezaagd.
De bedoeling is dat boven en onderzijde "in" de kast vallen.
Mocht het niet helemaal duidelijk zijn, geef dat even aan, dan maak ik een tekening.

(edit : 22 mm MDF mag ook, er komt zeer waarschijnlijk nog een laag 4 mm MDF overheen.)

Morgen maar eens even wat hout halen. :bounce: :bounce: \:D/ \:D/ :D
Laatst gewijzigd door ray5150 op za 03 okt 2015, 12:13, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hannesie »

Ik heb hier nog wel wat van dat oranje en beige vilt liggen, via,via, van Arno.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

je moet met die hoogte wel een manier bedenken om staande golven te dempen, misschien zelfs een absorberkamer (IHA noemt de HH dat) onderin doen.
bij de LBVS heb je die staande golf ook, maar daar maak je er gebruik van voor de poort, bij een gesloten kast is die ongewenst.
ray5150 schreef:
met drie plankjes een midkamer maken bedoelde je volgens mij zoals deze ?

Afbeelding

De vraag van mijn kant is hoe je hier de inhoud en afmetingen van de midkamer berekend ?
op die manier idd.
de inhoud berekenen (alle maten intern, b=breedte, h=hoogte vooraan, d=diepte [in cm]): V= b*½h*d [in cm³, dus door 1000 delen voor liters].
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Henkjan schreef:
je moet met die hoogte wel een manier bedenken om staande golven te dempen, misschien zelfs een absorberkamer (IHA noemt de HH dat) onderin doen.
bij de LBVS heb je die staande golf ook, maar daar maak je er gebruik van voor de poort, bij een gesloten kast is die ongewenst.
Okee, goed punt. wat is normaal gesproken de beste manier om dit te bereiken ? :-k
Henkjan schreef:
de inhoud berekenen (alle maten intern, b=breedte, h=hoogte vooraan, d=diepte [in cm]): V= b*½h*d [in cm³, dus door 1000 delen voor liters].
Ja, ik weet het alweer, zo had ik het ook berekend voor de eerste versie. :goedzo:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef:
Henkjan schreef:
je moet met die hoogte wel een manier bedenken om staande golven te dempen, misschien zelfs een absorberkamer (IHA noemt de HH dat) onderin doen.
Okee, goed punt. wat is normaal gesproken de beste manier om dit te bereiken ? :-k
wat voor zo'n absorberkamer nodig is, is weten bij welke frequentie de staande golf zal optreden. de kamer vol met BAF en dan er voor zorgen dat die kamer een "poort" heeft die afgestemd is op de frequentie van de staande golf. in de HH staat wel minstens eens per jaar de formules, hij past t principe vrij vaak toe.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door SARK »

Henkjan schreef:
in de HH staat wel minstens eens per jaar de formules
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &hilit=iha
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door markbakk »

Ik zou wat van de elektronica afvoeren en de speakers laten staan... Heb dat allemaal voor nodig dan? :shock:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Chris_T »

ray5150 schreef:
Effe tijd om spijkers met koppen te slaan ;
We gaan dus voor een gesloten kast van 910 hoogte, diepte 250 mm, en een breedte van 230 mm.
Als woofer ga ik opnieuw de Seas L22 gebruiken
De wand-dikte wordt dan 25 mm, materiaal MDF.
Is dat 25mm rondom?
In dat geval blijft er niet veel over qua inhoud, 31 liter netto.
Daar moet dan nog het volume van de mid en bracing vanaf.
Als daar nog een IHA bij komt duik je onder de 20 liter vrees ik :(.

Over het gebruik van een IHA bestaan ook weer meningsverschillen trouwens.
Het werk wel om een staande golf te vangen, maar heeft schijnbaar als nadeel dat het laag daardoor minder dynamisch wordt.
Of dat ook waar is weet ik niet, de subjectieve indrukken waren niet onderbouwt met metingen.
ray5150 schreef:
@Chris, Wouter, Leo.
Hebben jullie een voorbeeldje van het schema voor het (nieuwe) laagfilter met de correctie netwerken om de woofer te beteugelen ?
Gewoon voor mijn beeldvorming, zoek er vooral niks achter.
Natuurlijk, no problemo.
X-Ray_L22_filtersectie.png
Niet letten op de waarden, deze zullen nog bepaalt moeten worden als het volume voor de L22 vaststaat en er metingen zijn gemaakt.
ray5150 schreef:
- Ik weet dat je hoeken graag onder 45 graden verstek zaagt, hoeft niet, mag wel.
Als het fineert gaat worden, is verstek laten zagen echt aan te raden!
MDF werkt enorm in de dikte met als gevolg dat naden goed zichtbaar worden op den duur.
Laatst gewijzigd door Chris_T op vr 02 okt 2015, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door John P »

Het volume van de IHA mag gewoon opgeteld worden bij het hoofdvolume.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Chris_T »

Okee dat scheelt, bedankt voor het aanwijzen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

hannesie schreef:
Ik heb hier nog wel wat van dat oranje en beige vilt liggen, via,via, van Arno.
Dank u. :dank: ik hou het in mijn achterhoofd, mocht Arno er niet meer over beschikken.

@Chris_T :
Wouter schreef dat 25 mm goed te doen moet zijn ten opzichte van de inhoud.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 5#p1772895

Dank voor het (principe) schema, dit is een stuk simpeler dan ik dacht dat het zou worden.
Valt best wel mee. :D
Henkjan schreef:
wat voor zo'n absorberkamer nodig is, is weten bij welke frequentie de staande golf zal optreden.
de kamer vol met BAF en dan er voor zorgen dat die kamer een "poort" heeft die afgestemd is op de frequentie van de staande golf.
in de HH staat wel minstens eens per jaar de formules, hij past t principe vrij vaak toe.
Heb even hierover even wat ruggespraak gehouden met PappaLeo.
Hij raad het af omdat plaatsing en afstemming daarvan nogal nauwkeurig luistert.
En komt met het alternatief om enkele schotten te plaatsen met verspringende gaten.
Dit breekt de staande golf doordat boven en onderzijde van de kast elkaar "niet meer zien".
In combinatie met demping en V-bracing, (zoals je ook in je "zware 3 weg" hebt gedaan) zouden dat voldoende maatregelen moeten zijn om staande golven te voorkomen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Chris_T schreef:
ray5150 schreef:
- Ik weet dat je hoeken graag onder 45 graden verstek zaagt, hoeft niet, mag wel.
Als het fineert gaat worden, is verstek laten zagen echt aan te raden!
MDF werkt enorm in de dikte met als gevolg dat naden goed zichtbaar worden op den duur.
Dat klopt, maar daar is een simpele oplossing voor die ik ook bij de Lbvs en de X-Ray Mk1 heb toegepast :
Rondom een laagje 4 mm. MDF erover verlijmen. zit al jaren strak in de fineer. :D
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door wouter »

25 liter gesloten is een startpunt, meer mag ook. Bij een gesloten volume kan een goed geplaatste demping tot ca 20% virtueel volumevergroting leiden, dus 25 liter netto met goede demping is prima. Meer liters inhoud geeft een mooiere 'roll off'. Het filter moet wel gekozen zijn bij het volume, het corrigeert namelijk een soort bult die samenhangt met de passieve filtering (opslingering als gevolg van de niet vlakke impedantie) i.c.m. de positie van die bult afhankelijk van het kastvolume (welke de impedantiecurve beïnvloedt).

Een IHA, ik hoor er ook wisselende geluiden over. Asterduc's corner subs functioneren niet eens zonder schreef hij, TG heeft gekozen voor een andere aanpak zo legde hij uit toen hij de L'Ofreo's demonstreerde in Breda, met de Fibonacci reeks verhouding van schotten in de kast.

De V-brace heb ik ook over genomen, alleen dan met een volledig schuive bovenzijde. Ik ben van het type 'lucht' geeft de middentoner 'lucht'. :wink:

http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

Onder verstek kan lekker werken, maar grote maten zijn wat lastiger. Dan moet je geen topspeed houtlijm hebben denk ik... Als Arno het aanlevert kun je er wel vanuit gaan dat het goed passend is. Een sponning/groef werkt altijd lekker. Troels Gravesen bouwt zo ook: http://www.troelsgravesen.dk/SEAS-3-Way ... c-mkII.htm
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door markbakk »

Ik zou me niet zo blind staren op interne resonatoren. Die dingen hebben een Q-factor die je absoluut niet wil hebben in een luidsprekersysteem. Of je moet ze zo zwaar dempen dat ze niet meer werken.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door wouter »

Das ook een mening, Hobby Hifi zweert er bij en ik moet zeggen dat deze meting ook een prima IHA werking weergeeft:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8&start=75
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Ik ben alvast begonnen ! :bounce: :bounce: \:D/ \:D/
IMG_1488.JPG
2 x 8 mm MDF met een plaat 8 mm multiplex ertussen, en een paar honderd milliliter houtlijm.
Dat word dus een baffle van in totaal 24 mm dikte. :D

@Arno, kun je even aangeven of het allemaal duidelijk is ?
Je kunt eventueel ook 22 MDF gebruiken, gezien het feit dat er nog een laagje 4 mm overheen komt om de hoeken af te dekken.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Handig, zo'n tekening :wink:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Chris_T »

Ray op dreef :).

25mm wanddikte gaat prima, dan houdt je ongeveer 25l netto over wanneer efficiënt omgegaan wordt met het volume.
Meer volume is eigenlijk wel fijner, maar het belangrijkste is dat er een mooie WAF approved slanke 3-weg komt.

Met demping erbij is het effectieve volume wel te vergroten zoals Wouter aangeeft, maar of dat wenselijk is bij een 3-weg?
Persoonlijk zou ik bij een baskast juist heel spartaans daarmee omgaan.
Niet meer dan nodig om de flutterecho's te dempen.
Het is een duidelijk concessie die gemaakt moet worden (meer effectief volume of meer verliezen), wat uiteindelijk beter zal uitpakken is een kwestie van proberen.

Ik heb wel mijn bedenkingen over de v-bracing.
Gevoelsmatig denk ik niet dat het echt zal helpen tegen een 200Hz staande golf, gezien hoe makkelijk deze frequentie om een kastrand/baffle heen kan buigen.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Arno »

Ray, aangezien je maar een paar rechthoekige plankjes van me nodig hebt, kun je dan niet beter naar de Hubo oid gaan? Is al snel dichterbij dan Dordrecht. Niet dat ik het niet voor je wil zagen hoor, maar echt noodzakelijk lijkt het me niet om mij in te schakelen voor die paar paneeltjes.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door markbakk »

wouter schreef:
Das ook een mening, Hobby Hifi zweert er bij en ik moet zeggen dat deze meting ook een prima IHA werking weergeeft:
Allemaal steady-statemetingen. Staande golven kun je prima aantonen met continusignalen, maar muziek is gelukkig geen continusinus. Helaas moet je dan bij de bestrijding ervan juist weer het tijddomein bekijken (hoewel het frequentiedomein wel veel kan zeggen).
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door matjans »

rikpost schreef:
hannesie schreef:
ray5150 schreef:
:shock: :shock: :shock:

Dat roept om een :foto:
Hij staat hier gewoon op het forum, die foto.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
pappaleo schreef:
Nou, als je toch graag staand luistert, dan herbouw je ze van plexiglas. Is je vrouw ook tevreden.
:lol:
Dan zie je nog meer snoertjes lopen dan nu. :lol:
En engelenhaar is niet leuk om naar te kijken.
De trend is om geen demping meer in de kast aan te brengen .
tumblr_m4813lrRTy1r4ommyo1_1280.jpg
Waterfall audio. Doen het al heul lang (met een passieve radiator in de onderkant).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hannesie »

Ze klinken voor geen meter. :-)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”