[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Waarom zou je dat doen? Meeste speakers met accuton mid en tweeter hebben de tweeter gewoon bovenaan. Wel zou ik zelf de tussenruimte tussen mid en tweeter op nul stellen, zoals in mijn eton accuton project, dit voor optimale afstraling.
Gr. Walter
Gr. Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
brengt t geluidsbeeld omhoog. is bv bij de Daudio mooi te horen
@Walt: jou vader heeft ook vast wel eens de rethorische vraag gesteld "als pietje in de sloot springt, die jij dat dan ook?"
@Walt: jou vader heeft ook vast wel eens de rethorische vraag gesteld "als pietje in de sloot springt, die jij dat dan ook?"
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De hoek van de baffle en het filter hebben minimaal dezelfde invloed, dus jouw uitspraak klopt wel maar er zijn meer wegen naar Rome, die uitspraak heeft jouw vader vast ook wel eens gedaan! 
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Maar geeft een MTW opstelling dan een beter klankbeeld ?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik zou zeggen zet je huidige speakers eens op zijn kop en luister zelf...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Maar goed, de vraag was voor HJ, die kwam met het idee...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dan zet je ze toch even op een workmate of iets dergelijks? Als je echt wilt weten wat het verschil is moet je wel even wat moeite doen natuurlijk, of blindelings vertrouwen op de mening van Henkjan, dat is ook een optie.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het conusoppervlak van een woofer/middentoner ligt gemiddeld wat meer naar "achteren" dan dat van een tweeter.
Bij plaatsing van de tweeter beneden de middentoner creëer je als het ware een vlak dat lichtjes schuin omhoog straalt.
Bij luidsprekers die niet al te hoog zijn kan dit wel eens van voordeel zijn.
groet,
Aat
Bij plaatsing van de tweeter beneden de middentoner creëer je als het ware een vlak dat lichtjes schuin omhoog straalt.
Bij luidsprekers die niet al te hoog zijn kan dit wel eens van voordeel zijn.
groet,
Aat
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
wat beter is kan je eigenlijk alleen beoordelen door te luisteren, dat kan ik alleen maar met Walt eens zijn. ik zelf heb t experiment niet gedaan, maar er zal best iemand hier zijn die dat wel gedaan heeft. Mij viel het in elk geval op bij de Daudio speakers, misschien kan Jeroen daar wat meer over uitleggen.ray5150 schreef:Maar geeft een MTW opstelling dan een beter klankbeeld ?
een paar extra baffles en extra tijd is wat er nodig is om t uit te proberen
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik heb het bij de Mission Impossible ook. Min of meer noodgedwongen, omdat ik de transmissielijn niet om het middencompartiment heen kon vouwen.
Ik heb gemeten op oorhoogte, dat is bij mij centraal tussen midrange en tweeter. Op die hoogte is de overgang tussen midden en hoog geoptimaliseerd.
Jouw speaker is lager. Als je het afstraalvlak licht omhoog laat wijzen, zoals Aat zegt, en ter hoogte van de midrange of zelfs iets hoger meet, heb je ook minder akoestische offset en filtert het wellicht makkelijker.
Maar dat kun je inderdaad alleen proefondervindelijk vaststellen.
Ik heb gemeten op oorhoogte, dat is bij mij centraal tussen midrange en tweeter. Op die hoogte is de overgang tussen midden en hoog geoptimaliseerd.
Jouw speaker is lager. Als je het afstraalvlak licht omhoog laat wijzen, zoals Aat zegt, en ter hoogte van de midrange of zelfs iets hoger meet, heb je ook minder akoestische offset en filtert het wellicht makkelijker.
Maar dat kun je inderdaad alleen proefondervindelijk vaststellen.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dynaudio heeft ook modellen met de woofer boven .
Kijk maar naar de Concequence
Overigens mijn luidsprekers hebben dat ook zet wel de stemmen manshoog neer .
Kijk maar naar de Concequence
Overigens mijn luidsprekers hebben dat ook zet wel de stemmen manshoog neer .
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Maar jouw kast is iets hoger dan 91cm, vrees ik.hannesie schreef:Ik ook.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
pappaleo schreef:Maar jouw kast is iets hoger dan 91cm, vrees ik.hannesie schreef:Ik ook.
Incl. de verende rubberen voeten en 95 Kg
Maar mijn vrouw wil ook wel iets wat minder licht wegneemt.
Maar ff zonder dolle, ik had ook een geluidsbeeld dat niet lekker was, en heb ook dan de bovenkasten feitelijk op zijn kop staan van wat ik eerder bedacht had.
Als ik sta is het helemaal los van de kasten.
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nou, als je toch graag staand luistert, dan herbouw je ze van plexiglas. Is je vrouw ook tevreden.

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
hannesie schreef:pappaleo schreef:Maar jouw kast is iets hoger dan 91cm, vrees ik.hannesie schreef:Ik ook.1.34m
![]()
Incl. de verende rubberen voeten en 95 Kg![]()
Dat roept om een
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De Concequence zijn ook geen kleintjes maar de tweeter ligt bijna op de grond.
ik heb ze nog nooit gehoord maar ik neem aan dat het allemaal wel klopt.
Wel neemt de tweeter nog maar een klein spectrum voor zijn rekening bij een vijfweg systeem vermoed ik
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat is een bukspeaker 
Edit: Dat is de konsekwentie van die lage tweeter.
Edit: Dat is de konsekwentie van die lage tweeter.
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 01 okt 2015, 23:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hij staat hier gewoon op het forum, die foto.ray5150 schreef:hannesie schreef:pappaleo schreef:Maar jouw kast is iets hoger dan 91cm, vrees ik.1.34m
![]()
Incl. de verende rubberen voeten en 95 Kg![]()
![]()
![]()
![]()
Dat roept om een
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Dan zie je nog meer snoertjes lopen dan nu.pappaleo schreef:Nou, als je toch graag staand luistert, dan herbouw je ze van plexiglas. Is je vrouw ook tevreden.
En engelenhaar is niet leuk om naar te kijken.
Laatst gewijzigd door hannesie op do 01 okt 2015, 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
pappaleo schreef:Dat is een bukspeaker
Edit: Dat is de konsekwentie van die lage tweeter.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ray je bent overigens behoorlijk op Walt aan het inlopenrikpost schreef:pappaleo schreef:Dat is een bukspeaker
Edit: Dat is de konsekwentie van die lage tweeter.
leuke woordspeling
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Zolang het geen buikspreker wordt.rikpost schreef:pappaleo schreef:Dat is een bukspeaker
Edit: Dat is de konsekwentie van die lage tweeter.
leuke woordspeling
