DOmme vraag ?? mbt DTQWT filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
stessaja
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

DOmme vraag ?? mbt DTQWT filter

Bericht door stessaja »

Ik ga het Troels ook nog vragen, maar ik wilde het hier toch ook posten cq. vragen. Maar ja mijn engels is beroerd dus ik wil eerst exact weten wat ik wil vragen :oops:

Ik heb van Olaf zijn DTQWT's overgenomen en zit nu het filter te bekijken en dan met name het MT (JA8008)-filter. Zie hieronder:
JA8008 filter
JA8008 filter
Selection_060.~bmp.png (9.44 KiB) 395 keer bekeken
Mijn vraag betreft de RC bypas over de spoel L2011.
Waarom zit die er bij??? Die bypass begint toch pas echt zijn werk te doen in de allerhoogste octaven die er al behoorlijk zijn uitgefilterd door de spoel L2011???
De JA8008 is een echte 8 ohms driver en als ik het op zijn jan-boeren-fluitjes bereken gaat de spoel vanaf ong 2Khz met 6 db/oct dempen.
De C in het RC netwerk gaat pas echt een rol spelen vanaf 10KHz en dan is het signaal al minstens 20db afgenomen nog even afgezien van de 15 ohm die er ook nog tussen zit.

Ik snap dat niet helemaal. Zeker omdat Troels zelf roept, dat het veel waard is om geen condensator in de signaal weg te hebben (" it can be heard and appriciated!" of "The best capacitor is no capacitor at all")!
Ik hoop dat een van jullie mij hier misschien in kan bijleren :-)

Stephan

Overigens, in latere versies zit die bypass er ook helemaal niet meer in.
Chris_T

Re: DOmme vraag ?? mbt DTQWT filter

Bericht door Chris_T »

De reden staat een stukje daaronder in de omschrijving van het filter: "The 0.82 mH series coil is bypassed by a small RC-circuit, providing target roll-off at point of crossover".
Hoet doel daarvan is dus enkel om een mooie optelling te krijgen naar het hoog.

Bij de DTQTW MK3 is een andere tweeter gebruikt, de Seas T35C002.
Met bijbehorend dus ook een ander filter.

Of een bypass condensator in dit geval hoorbaar is kan/durf ik niet te zeggen.
Het hang er sterk vanaf hoeveel er 'omzeilt' wordt.
stessaja
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door stessaja »

Chris, dank voor je reactie!

Natuurlijk had ik dat stukje ook gelezen. Maar ik kan het niet rijmen met wat ik zelf bedacht :wink:, dus vandaar mijn vraag en hoop dat iemand mij op een verkeerde redenatie kan wijzen =;

Overigens is het inderdaad zo dat de mkIII primair is opgebouwd rondom de JA8008 HQM / Seas T35 combinatie, maar, net als de laatste filterwijziging ( http://www.troelsgravesen.dk/TQWT-DTQWT-mkII-T35.htm) stelt Troels dat de de Seas T35 zonder meer uitgeruild kan worden met de Audax TW034 zonder filter-aanpassing!

Stephan
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Graag gedaan ;).

Er zit wel een kleine kanttekening bij het omwisselen van de tweeter met het MK3 filter.
Bij gebruik van de Audax ontstaat er dan een kleine dip rond het overnamepunt.
Dat kan wijzen op een niet optimale optelling.

Zonder meer omwisselen is dus niet helemaal waar.
Daarentegen schrijft Troels dat het kleine verschil geen punt/probleem is en uberhaupt ook maar de vraag of het hoorbaar verschilt geeft.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”