Filter onderdelen
Moderator: Beheerdersteam
Filter onderdelen
Momenteel ben ik bezig met de bouw van mijn eerste speaker. Uiteraard heb ik dus onderdelen nodig voor het filter. Het liefst goedkoop zodat ik makkelijk kan variëren met verschillende waardes.
Nu zag ik op conrad een elco assortiment met veel verschillende waardes waaronder de waardes waar ik mee start. Is dit iets om nee te beginnen? Verder heb ik ook spoelen en vermogens weerstanden nodig. Zijn deze er ook in dergelijke sets?
Mvg,
Coen
Nu zag ik op conrad een elco assortiment met veel verschillende waardes waaronder de waardes waar ik mee start. Is dit iets om nee te beginnen? Verder heb ik ook spoelen en vermogens weerstanden nodig. Zijn deze er ook in dergelijke sets?
Mvg,
Coen
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Re: Filter onderdelen
Hou er rekening mee dat Eelco's eigenlijk niet bedoeld zijn voor luidspreker filters, dit omdat in luidspreker filters alleen wissel spanningen voorkomen. Elco's zijn voor gelijkspanning bedoeld.
Met uitzondering van bi-polaire elco's voor filter toepassingen.
Met uitzondering van bi-polaire elco's voor filter toepassingen.
Bedankt voor de info, dan vallen die elco's af. Wil het wel op de juiste manier doen.
Zou gewoon spullen bij rumoh.eu bestellen.
Is goedkoper en betere kwaliteit..
Is goedkoper en betere kwaliteit..
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Indien je nog echt een beginner bent maar alles nog wilt gaan ontdekken dan zou je ook industriële condensatoren (folie condensatoren) uit rest partijen kunnen aanschaffen. Zo ben ik in ieder geval begonnen.
http://www.pollin.de/shop/dt/NjU4OTkxOT ... toren.html
http://www.pollin.de/shop/dt/NjU4OTkxOT ... toren.html
Beste Olaf,
Bedankt voor deze tip!
Denk je dat het verstandig is om hier ook spoelen te bestellen en vermogensweerstanden?
voor de spoelen moet ik dan misschien nog wel een LCR meter aanschaffen om de zelfinductie te meten.
Coen
Bedankt voor deze tip!
Denk je dat het verstandig is om hier ook spoelen te bestellen en vermogensweerstanden?
voor de spoelen moet ik dan misschien nog wel een LCR meter aanschaffen om de zelfinductie te meten.
Coen
Maar, als je spoelen koop staat meestal de waarde er al op met een stickertje
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Qua spoelen hebben ze daar niet veel, weerstanden weer wel.
Ook kun je op marktplaats zoeken naar losse componenten, soms staan er best leuke dingen op.
Ook kun je op marktplaats zoeken naar losse componenten, soms staan er best leuke dingen op.
als ik op de bekende sites kijk (rumoh, speakerland, speaker&co, loudmagnet) dan zie ik verschillende soorten spoelen staan.
mijn vraag gaat over luchtspoelen en correctiespoelen.
ik lees op internet dat luchtspoelen beter zijn, omdat ze minder snel vollopen door de lage frequenties (correct me if i'm wrong).
Maar omdat dit een eerste projectje is en echt nog experimenteren is wil ik niet meteen 50 euro per filterkant gaan uitgeven.
Is het dus ook mogelijk om goedkopere correctie spoelen te gebruiken?
voor de condensatoren en weerstanden heb ik verschillende setjes gekocht op de site die olaf tipte. hopelijk zitten daar de goede waardes tussen.
mijn vraag gaat over luchtspoelen en correctiespoelen.
ik lees op internet dat luchtspoelen beter zijn, omdat ze minder snel vollopen door de lage frequenties (correct me if i'm wrong).
Maar omdat dit een eerste projectje is en echt nog experimenteren is wil ik niet meteen 50 euro per filterkant gaan uitgeven.
Is het dus ook mogelijk om goedkopere correctie spoelen te gebruiken?
voor de condensatoren en weerstanden heb ik verschillende setjes gekocht op de site die olaf tipte. hopelijk zitten daar de goede waardes tussen.
Vol lopen?
Luchtspoelen kennen geen verzadiging, alleen de weerstand loopt op als je het flink warm gaat stoken.
Het nadeel van kernspoelen is dat ze aardig wat vervorming kunnen toevoegen, veelal 3e orde.
Het kan dus een stempel op het geluid geven (kan mooi zijn als je daarvan houdt).
Voor testfilters zijn ze echter prima.
Luchtspoeltjes met dunne draad (0.7mm) vallen ook mee in prijs en zijn soms goedkoper
.
Luchtspoelen kennen geen verzadiging, alleen de weerstand loopt op als je het flink warm gaat stoken.
Het nadeel van kernspoelen is dat ze aardig wat vervorming kunnen toevoegen, veelal 3e orde.
Het kan dus een stempel op het geluid geven (kan mooi zijn als je daarvan houdt).
Voor testfilters zijn ze echter prima.
Luchtspoeltjes met dunne draad (0.7mm) vallen ook mee in prijs en zijn soms goedkoper
Die luchtspoeltjes met dunne draad hebben ze niet in de waardes die ik nodig heb. Ik ga het gewoon proberen met correctiespoelen, heb ik tenminste ook nog iets om te upgraden 
- pappaleo
- Contacteer:
Van 0,05 tot 27mH. Welke waarde heb je nodig dan?floeper schreef:Die luchtspoeltjes met dunne draad hebben ze niet in de waardes die ik nodig heb. Ik ga het gewoon proberen met correctiespoelen, heb ik tenminste ook nog iets om te upgraden
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Hier staat een advertentie met filter onderdelen.
http://link.marktplaats.nl/m970966607
http://link.marktplaats.nl/m970966607
Op deze site staat een recept om instelbare spoelen te maken. Je moet even naar tutorials klikken en dan naar beneden scrollen tot je Einstellbare Induktivitäten (Spulen) ziet. Zo ben je met 2 a 3 spoelen klaar om alle waardes te kunnen proberen. Als je daarnaast nog wat oude luidsprekers kannibaliseert kun je redelijk goedkoop je spoelen bij elkaar krijgen.
Meer over de eigenschappen van spoelen vindt je hier, is wel in duits....
https://www.lautsprecherbau.de/Magazine ... 00963,5360
https://www.lautsprecherbau.de/Magazine ... 00963,5360
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
Ik heb vandaag mijn bestelling van pollin electronic binnen gehad. En nu heb ik 2 vraagjes, is het mogelijk door het in serie of parallel aansluiten van condensatoren om een grotere waarde te creëren? Bijvoorbeeld 2 x 10uf die samen 20uf worden?
En wat is de maximale weerstand die ik ooit nodig ga hebben? Heb nu ook weerstanden van 1ohm tot meer als 500k ohm. Als ik me niet vergis zijn weerstanden puur om het volume te dempen. Als ik alles boven 100 ohm weg doe, zeg ik dan iets geks?
En wat is de maximale weerstand die ik ooit nodig ga hebben? Heb nu ook weerstanden van 1ohm tot meer als 500k ohm. Als ik me niet vergis zijn weerstanden puur om het volume te dempen. Als ik alles boven 100 ohm weg doe, zeg ik dan iets geks?
Grootste weerstand die ik ooit nodig had was 47 ohm, let er wel op voor speakertoepassingen minimaal 5W weerstanden toe te passen.
Gr. Walter
Gr. Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik zit mij eigenlijk al een tijdje te verbazen over dit draadje. Zou het niet gewoon eerst eens handig zijn om met een speakerontwerpje te beginnen en een filter met de bekende simulatiesoftware te berekenen en dan van alle filtercomponenten 2 waardes onder en boven de berekende waardes te bestellen? Kun je een beetje klooien. Krijg nu een beetje het idee van ik ga eens de olie van mijn auto zelf verversen en bestel gelijk de oliefilters van alle automodellen in Nederland.
Spoelen, condensatoren of weerstanden kan je prima combineren (serie of parallel) om andere waarden te krijgen. Bij spoelen kan je zelfs nog wat meer spelen door de magnetische velden aan elkaar te koppelen.
Nog effe, en iemand hier komt met een dure condensator aanzetten, en vraagt welke driver daar bij past. 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Walt, kom er maar in!ray5150 schreef:Nog effe, en iemand hier komt met een dure condensator aanzetten, en vraagt welke driver daar bij past.