Zelfbouw dipool bandtweeter

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Pjotr »

Leuk Gerrit dat je hiermee verder gaat nu duidelijk is waar die resonantie vandaan kwam bij het minimale bandje.

Wat ik mij afvraag is of je het veld in de spleet niet nog gelijkmatiger krijgt bij een verdere opdeling. In 4 secties b.v.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Gerrit »

Pjotr schreef:
Leuk Gerrit dat je hiermee verder gaat nu duidelijk is waar die resonantie vandaan kwam bij het minimale bandje.

Wat ik mij afvraag is of je het veld in de spleet niet nog gelijkmatiger krijgt bij een verdere opdeling. In 4 secties b.v.
Ik heb hier niet direct een voorstelling bij. Voor meer subtiele verbeteringen moet je denk ik ook een echt 3D simulatie pakket hebben, dat soort modellen kun je in FEMM niet kwijt. Ik heb wat zitten spelen in FEMM met verschillende afstanden tussen de magneten, bij het minimale bandje heb ik voor 1mm gekozen om niet teveel veld te verliezen, bij het staalframe is het veld sterker en heb ik voor 2mm gekozen hetgeen een meer homogeen verloop van de fluxdichtheid geeft.
Voor het testen ga ik deze keer een NCore met 2Ω serieweerstand gebruiken, ik wil de huidige surround speakers pas aanpassen als ik heb uitgezocht wat de optimale combinatie van ribbels en dikte is. De Black Box DLCP doet dan het filterwerk.

Gerrit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Pjotr »

Ja daar heb je wel gelijk in. Zonder goed 3D simulatie pakket heeft dat weinig zin. En die zijn voor de hobby onbetaalbaar.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Gerrit »

Een plaatje van het frame met de dubbele magneet motor:
new-steel-frame.jpg
De eerste drie magneten en de messing strip kunnen makkelijk in één keer verlijmd worden, de volgende drie moeten per stuk verlijmd omdat ze liever andersom willen liggen. Aan de uiteinden van de magneetspleet zitten al kleine stukjes pertinax van 0,3mm dik, deze dienen als isolatie voor de contactblokken.
Nu moeten de contact en klem blokjes gemaakt worden.

Gerrit
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door ds23man »

Had je dit draadje nog gezien?

http://www.diyaudio.com/forums/planars- ... pro5i.html

Misschien dat afgeschuinde magneten nog winst kunnen behalen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef:
Misschien dat afgeschuinde magneten nog winst kunnen behalen.
Dat levert wel een hogere veldsterkte maar juist minder homogeniteit. En Gerrit is juist op zoek naar meer homogeniteit.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28471
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door ds23man »

Ik bedoel op het gebied van afstraalgedrag en resonanties.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Gerrit »

ds23man schreef:
Had je dit draadje nog gezien?

http://www.diyaudio.com/forums/planars- ... pro5i.html

Misschien dat afgeschuinde magneten nog winst kunnen behalen.
Ja, heb ik gezien. Ik weet niet of dat op magnetisch vlak helpt, mijn vermoeden is dat ze dit om akoestische redenen hebben gedaan. In ieder geval zal het heel erg kostbaar worden om magneten te laten maken die afwijken van de standaard vormen (blok, cylinder).
Pjotr schreef:
ds23man schreef:
Misschien dat afgeschuinde magneten nog winst kunnen behalen.
Dat levert wel een hogere veldsterkte maar juist minder homogeniteit.
Dat lijkt mij ook. Fountek geeft een rendement op van 102dB/2.83V/m, dat haal ik zeker niet. Het bandje is met 15mm ook iets smaller dan mijn bandje van 19mm, een breder bandje heeft natuurlijk sneller last van flexen.

Gerrit
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Gerrit »

De contactblokjes zijn ook klaar:
contact-blocks.jpg
Morgen de blokjes uitlijnen en verlijmen, voor het uitlijnen is echt daglicht nodig. De blokjes met de koperfolie zijn van M3 schroefdraad voorzien. Op de klemblokjes zit nog de beschermfolie, daardoor lijkt het wat rafelig maar dat is het niet. De blokjes zijn overigens gewoon met de zaagtafel gedaan:
cutting-blocks.jpg
Kwestie van het materiaal goed klemmen en de zaag bewegen. Zo blijven de vingers uit de buurt en krijg je een mooie zaagsnede. Het is erg mooie kunststof, het verspaant heel mooi, je kunt het goed verlijmen en het kan ook tegen aceton. Ik weet niet eens meer waar ik dit vandaan heb en wat het is, iemand een idee?

Gerrit
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door m_cruiser »

Makrolon? Gebruiken wij op het werk als cover boven naakt gebonde chips om deze te beschermen tegen ongewenst contact.
Het ziet er allemaal weer heel degelijk en doordacht uit hoor Gerrit!
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Gerrit »

m_cruiser schreef:
Makrolon? Gebruiken wij op het werk als cover boven naakt gebonde chips om deze te beschermen tegen ongewenst contact.
Het ziet er allemaal weer heel degelijk en doordacht uit hoor Gerrit!
Dank je :)
Op de foto van het zagen zijn 'spaanders' van de kunststof te zien, ziet dat er bij Makrolon zo uit?
Het is erg handig dat het ook tegen aceton kan, zo zijn lijmresten makkelijk te verwijderen. Als de blokjes in de frames gelijmd zijn dan zijn de bandjes ook klaar dus dit weekeind kan er gemeten worden en met bandjes geëxperimenteerd.

Gerrit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Pjotr »

Macrolon = Polycarbonaat. Dat kan beslist niet tegen aceton. Is ook niet mooi te zagen zonder speciale zaag: Gaat splinteren/uitbreken.

Mooi werk toch weer Gerrit :rock: Tja, als je de machines maar hebt hè :D
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Gerrit »

Pjotr schreef:
Macrolon = Polycarbonaat. Dat kan beslist niet tegen aceton. Is ook niet mooi te zagen zonder speciale zaag: Gaat splinteren/uitbreken.

Mooi werk toch weer Gerrit :rock: Tja, als je de machines maar hebt hè :D
Dank je :)
Die tafel hebben ze goed bedacht bij Festo, allerlei handige manieren om dingen vast te klemmen. In dit geval denk ik dat vooral het fijne blad het verschil maakt.
Morgen goed de tijd nemen om de blokjes te verlijmen, het is natuurlijk van het grootste belang dat ze precies in het midden zitten en recht. Een glasplaat als ondergrond en een plaatje pertinax en plakband om het blokje op de juiste hoogte te brengen. Met de messing strip in het midden is het ook makkelijker om de boel te centreren.

Gerrit
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door bas focal m180 »

Gerrit schreef:
Die tafel hebben ze goed bedacht bij Festo,

Gerrit
Mijn zaagtafel heeft het begeven.
Zaagblad beschermer is eraf en het zaagblad kan alleen in hoogste stand anders valt ie omlaag, levensgevaarlijk al heb ik de laatste planken er toch mee gezaagd.

Welke festo heb je heb je?
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Gerrit »

bas focal m180 schreef:
Gerrit schreef:
Die tafel hebben ze goed bedacht bij Festo,

Gerrit
Mijn zaagtafel heeft het begeven.
Zaagblad beschermer is eraf en het zaagblad kan alleen in hoogste stand anders valt ie omlaag, levensgevaarlijk al heb ik de laatste planken er toch mee gezaagd.

Welke festo heb je heb je?
Oei, da's jammer.
Er staat alleen 'Basis-Plus' op. Het is de modulaire tafel, ik heb de montage voor de bovenfrees en decoupeerzaag ook bij. Werkt erg fijn allemaal :D

Gerrit
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Gerrit »

Aldus, ziedaar:
contact-blocks-ready.jpg
De contactblokjes zijn verlijmd. De klemblokjes heb ik van stukjes plakband voorzien, twee laagjes Tesa Powertape (dat is stevig plakband van bijna 0,1mm dik) om het bandje goed op het koper te klemmen.

Gerrit
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Gerrit »

De eerste resultaten zijn binnen. Het bandje in meetopstelling:
measuring-new-frame.jpg
De belendende apparatuur en spulletjes:
ribbon-test-amp-filter.jpg
Het eerste bandje (rood) heeft nog de resonantie vol in beeld, bij het tweede (groen) is het al een stuk minder. Voor verder metingen heb ik wat EQ losgelaten op het tweede bandje, dat is de curve in blauw.
first-two-and-eq.png
Alles wederom zonder smoothing, niet verkeerd voor een eerste poging. Hier curves onder verschillende hoeken:
second-eq-0-30-60-75-90.png
Hier blijkt dat de dip bij 6,5kHz door de 'baffle' veroorzaakt wordt, het wordt namelijk een piek off-axis. Het is dus niet verstandig om iets aan die dip te willen doen, dan wordt de off-axis piek alleen maar erger. Ook wordt hier meteen weer het belang van off-axis metingen aangetoond.
Het complete directivity diagram:
second-eq-directivity.~png.jpg
Niet zo mooi als het minimale bandje maar wel duidelijk beter dan het vorige frame. De normalised directivity:
second-eq-directivity-normalised.~png.jpg
Wederom niet zo prachtig als het minimale bandje maar op zich wel erg gelijkmatig, ik ben er in ieder geval erg tevreden mee.
Hier nog het vervalspectrum:
second-eq-CSD40.png
Hier is de resonantie goed zichtbaar, maar het valt alleszins mee. Bovenin is het in ieder geval lekker clean.
De bedoeling van de dubbele magneet constructie was om de vervorming naar beneden te krijgen, dat is gelukt:
second-eq-harmonics.png
Respons in rood, schaal links in dBSPL. Harmonischen schaal rechts in %, 2e groen, 3e oranje, 4e blauw, 5e paars.
De pieken bij 1,5kHz worden veroorzaakt door de resonantie, afgezien daarvan is het allemaal best wel goed. Dit is met een 6µm bandje met fijne ribbels (met flat cable gemaakt), bij het vorige model met de enkele magneten was het echt nodig om grovere ribbels te gebruiken omdat anders de vervorming in de procenten ging lopen.

Al met al een geslaagde actie, het nieuwe frame met de dubbel magneet constructie presteert op alle fronten beter. Het frame is ook kleiner waardoor het akoestische centrum ook dichter bij de laag-mid komt te liggen en dat is ook gunstig.
Tenslotte nog een plaatje met de respons in rood en de stroom door het bandje in blauw.
second-eq-current-and-level.png
De stroom is in dBrel1A, oftewel 0dB = 1A. Bij 2kHz geeft 1A dus 81dBSPL op 50cm, da's 6dB meer dan het minimale bandje.

Gerrit
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Gerrit »

Even het filter aangepakt, twee shelfs om het opstapje naar 10kHz aan te pakken en twee notch filters om de dan resterende bulten glad te strijken:
6mu-fine-stretched-eq-compare.png
De off-axis curves laten weer zien dat het niet nodig is het dipje net onder 7kHz aan te pakken:
6mu-fine-stretched-eq-0-15-30-60-75-85-90.png
Afhankelijk van de uiteindelijke opstelling zou het zelfs zinnig kunnen zijn een notchfilter te gebruiken om de respons op 30 graden glad te strijken. Zelfs bij 85 graden is de respons nog mooi gelijkmatig, zonder rare pieken en dalen.
Normalised directivity:
6mu-fine-stretched-eq-directivity-normalised.~png.jpg
Nu is het een kwestie van experimenteren met het bandje. Op DIYaudio kwam iemand met het idee om de aluminium folie op mylar folie te lijmen, maar bij de link die hij gaf is het 'out of stock'. Weet iemand toevallig een adres voor 2µm mylar folie?

Gerrit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Pjotr »

Gerrit schreef:
Nu is het een kwestie van experimenteren met het bandje. Op DIYaudio kwam iemand met het idee om de aluminium folie op mylar folie te lijmen, maar bij de link die hij gaf is het 'out of stock'. Weet iemand toevallig een adres voor 2µm mylar folie?

Gerrit
Daar ga je dan alleen maar het bandje mee verzwaren. Voor zover ik weet zijn bandjes van Mylar allemaal strak gespannen bandjes. Maarreh, sowieso Mylar van 2um dik? :shock: en dan een nog dunnere lijmlaag?
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Gerrit »

Pjotr schreef:
Gerrit schreef:
Nu is het een kwestie van experimenteren met het bandje. Op DIYaudio kwam iemand met het idee om de aluminium folie op mylar folie te lijmen, maar bij de link die hij gaf is het 'out of stock'. Weet iemand toevallig een adres voor 2µm mylar folie?

Gerrit
Daar ga je dan alleen maar het bandje mee verzwaren. Voor zover ik weet zijn bandjes van Mylar allemaal strak gespannen bandjes. Maarreh, sowieso Mylar van 2um dik? :shock: en dan een nog dunnere lijmlaag?
Ene Jonas had ermee geëxperimenteerd en de vervorming ging behoorlijk naar beneden, dat lijkt me wel de moeite waard om wat rendement op te offeren. 2µ mylar is 2,2g per m2, 't is inderdaad drie keer niks.
Reproduceerbaar een bandje maken en plaatsen zodanig dat er geen resonantie is maar de vervorming wel laag is nog het probleem.

Gerrit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Pjotr »

De dunste kant en klaar film die ik ken is van Oracover en is 10 um dik (transparant). De gekleurde zijn wat dikker t.g.v. een laklaag. Is er met zowel een stijklijm als met een zelfklevende laag: https://www.oracover.de Verkijgbaar in de modelbouwhandel.

Wat je wel krijgt is dat de belastbaarheid veel kleiner wordt, de lijm kan niet meer dan 100 gr. hebben, terwijl het alu makkelijk 400 gr. kan hebben.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door hannesie »

Was dat deze Jonas?

http://www.diyaudio.com/forums/planars- ... um-12.html

Ach ja, natuurlijk, jij staat er zelf onder. :lol:
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Gerrit »

Filmpje gemaakt:



Het lijkt zich toch als een 'snaar' te gedragen.

Helaas is de mylar folie nog niet binnen, ik heb 2µm en, jawel, 1µm folie besteld om mee te experimenteren.

Gerrit
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Gerrit »

Ik heb wat zitten experimenteren met mylar folie van 2µm. Hier wat representatieve resultaten van een 5,2µm bandje met 2µm mylar:
5mu2-mylar-2mu-compare.~png.jpg
Het lijkt alsof de resonantie wat minder geprononceerd is, maar het verschil is zeker niet om over naar huis te schrijven. Het beste resultaat tot nu toe heb ik bereikt met een 4,6µm bandje met een laagje schellak er op:
4mu6-shellac-compare.~png.jpg
De resonantie is bijna buiten beeld en sowieso minder geprononceerd.
De frequentiecurve is uitsluitend afhankelijk van de geometrie van de driver en, afgezien van een eventueel aanwezige resonantie, dus gelijk voor alle bandjes. Het effect dat de resonantie naar beneden schuift bij uitrekken van het bandje komt ook bij alle geribbelde bandjes terug.
Omdat dat ik het bandje zo laag mogelijk wil filteren i.v.m. de aansluiting op de Pluto basis loont het de moeite om nog wat verder te experimenteren. Het is nu wel tijd om de bandjes op de basis te monteren en het systeem in te regelen. De vervorming zit op een kritieke plek in het spectrum dus nu moet er ook geluisterd gaan worden om het kantelpunt te bepalen. Laag kantelpunt geeft vervorming uit het bandje, hoog kantelpunt is ongewenst i.v.m. afstraling en gedrag van de Seas driver.

Gerrit
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Zelfbouw dipool bandtweeter

Bericht door Pjotr »

Ha Gerrit,

Schellak is nou niet erg duurzaam, nogal vochtgevoelig. Zou ik eerder eens kijken naar PU vernis of cellulose vernis. Qua vervorming lijkt het allemaal nu een beetje marginaal te worden wat je nog opschiet.

Uiteindelijk gaat het toch om het zo goed mogelijk aanpassen van de acoustische impedantie van het bandje aan die van de lucht. Dat geeft de meeste demping, al betreft dat niet de eigenresonantie van het bandje.
Plaats reactie