Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Moderator: Beheerdersteam
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Die oude polycarb domes zijn te gek, eenmaal voorzien van vilt achter de dome en het juiste filter klinken ze fantastisch. De papieren drager zal hier ook wel mee te maken hebben, ze klinken zeer gedetailleerd en lichtvoetig.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Zegt dat even tegen Walt.arjank schreef:De papieren drager zal hier ook wel mee te maken hebben, ze klinken zeer gedetailleerd en lichtvoetig.
Oeps verkeerde topic.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
In dit draadje is het nogal verwarrend wiens/welk bouwsel onderwerp van gesprek is. Alles teruglezend lijkt op pag. 2, vanaf deze post, het onderwerp over te gaan van het ene naar het andere project, met tussendoor nog een bassreflexsysteem van Bartarie.
Als jullie het op prijs stellen, splits ik de bouwsels af naar ieder een eigen draadje.
Als jullie het op prijs stellen, splits ik de bouwsels af naar ieder een eigen draadje.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Ik denk dat het eerder wenselijk is het topic te veranderen in een algemeen "AD12100" topic.
Op zoek naar de beste resultaten proberen we verschillende systemen... dat resultaat lees je hier dan ook terug...
Barrie
Op zoek naar de beste resultaten proberen we verschillende systemen... dat resultaat lees je hier dan ook terug...
Barrie
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
In dat geval is het handiger als je zelf even de titel aanpast in de openingspost, en er eventueel een verduidelijking aan toevoegt.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
niets te melden, behalve dat ik lekker mee lees en het leuk vind dat jullie oude spullen in ere herstellen en we helaas niet kunnen ontkennen dat er qua vooruitgang eigenlijk niets te melden is... Een muzikale droom, die niet te vinden was met moderne drivers. Gelukkig zijn de oude er dan nog 
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Jij toch ook.wouter schreef:niets te melden, behalve dat ik lekker mee lees en het leuk vind dat jullie oude spullen in ere herstellen
Jouw reparatie topics waren ook altijd erg leuk.
Ik zal wel wat defecte maar zeer de moeite waard drivers om te repareren opsturen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Zo lang het maar niet Frans is
Ik doel op het simpele feit dat Philips destijds spullen maakte die eigenlijk achteraf met wat modificatie nog steeds bizar goed kunnen spelen. Ze hebben leuk spul gemaakt. Al gaat het idee van een 12" breedbander dat alles het bos in speelt qua muzikaliteit er bij mij moeilijk in
Maar ik geloof dat het voor Olaf echt werkt, weet alleen niet hoe universeel dit is. Zou gaaf zijn, muzikaal walhalla met een paar oudjes 
Ik doel op het simpele feit dat Philips destijds spullen maakte die eigenlijk achteraf met wat modificatie nog steeds bizar goed kunnen spelen. Ze hebben leuk spul gemaakt. Al gaat het idee van een 12" breedbander dat alles het bos in speelt qua muzikaliteit er bij mij moeilijk in
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Er is maar één manier om dat te ondervinden, dat wordt dan een ritje Zeddam 
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
In de dome, dus niet op de poolplaat. Lijm je de watten dan nog vast? Het lijkt me dat de watten anders door de versnellingskrachten op den duur los kunnen trillen of verplaatsen.Olaf Markus schreef:Het voorzichtig en zorgvuldig aanbrengen van het wattenmateriaal in de dome.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Hoi Richard.
Er is nergens waar de watten zich heen zouden kunnen verplaatsen, lijm zou de dome verzwaren of zelfs aantasten.
Dus de watten zitten niet verlijmd.
Er is nergens waar de watten zich heen zouden kunnen verplaatsen, lijm zou de dome verzwaren of zelfs aantasten.
Dus de watten zitten niet verlijmd.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Zaterdag middag de filters opgebouwd en ingebouwd.
Het geeft veel eer van je werk om daarna iemand op de bank te zien genieten
Het geeft veel eer van je werk om daarna iemand op de bank te zien genieten
Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Dag allen,
Heerlijk topic. Kruist met een 'interessante MP adv'. http://link.marktplaats.nl/m967272988
Groet,
Heerlijk topic. Kruist met een 'interessante MP adv'. http://link.marktplaats.nl/m967272988
Groet,
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Bedankt voor deze tip Harry, ik heb de verkoper een bericht gestuurd met daarin een aanbod.
Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Het was weer errug gezellig met Olaf 
De tweeterts en de breedbanders gaan lekker zo. Het klinkt echt waanzinnig goed. Echter merkte ik wel dat hij een grotere kamer heeft, en dat dat echt positief werkt.
Ik zit alleen nog wat te twijfelen om de tweeters er in te zetten, ze klinken geweldig MITS er verantwoord is omgegaan in het hoog bij de opname.
Misschien zet ik ze er wel in, maar dat ik dan kan kiezen. Breedbander met tweeter (en dan 2 opties voor de tweeter iets harder en iets zachter) en een stand dat de breedbander alleen door de LCR gaat.
Barrie
De tweeterts en de breedbanders gaan lekker zo. Het klinkt echt waanzinnig goed. Echter merkte ik wel dat hij een grotere kamer heeft, en dat dat echt positief werkt.
Ik zit alleen nog wat te twijfelen om de tweeters er in te zetten, ze klinken geweldig MITS er verantwoord is omgegaan in het hoog bij de opname.
Misschien zet ik ze er wel in, maar dat ik dan kan kiezen. Breedbander met tweeter (en dan 2 opties voor de tweeter iets harder en iets zachter) en een stand dat de breedbander alleen door de LCR gaat.
Barrie
Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Zoals ik in mijn eigen topic al aan gaf is de AD12100/M8 echt fenomenaal goed.wouter schreef:Al gaat het idee van een 12" breedbander dat alles het bos in speelt qua muzikaliteit er bij mij moeilijk in![]()
De variant die ik destijds alleen als testopstelling heb gemaakt met die oude tweeter in een tractrix hoorn overtrof alles wat ik tot dan toe gebouwd had......
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Ik kan dat alleen maar beamen, en dan heb ik met mijn 43 jaar toch al heel wat gehoord.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Sinds Olaf en andere met de grote philips breedbanders bezig zijn stijgen de prijzen van die unitsHarrr schreef:Dag allen,
Heerlijk topic. Kruist met een 'interessante MP adv'. http://link.marktplaats.nl/m967272988
Groet,
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Prijs is het probleem niet. De beschikbaarheid dat wordt een probleem als hij alles blijft opkopen. 
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Zodra ik ze dan allemaal heb dan mag de prijs de pan uit rijzen, dan kan ik ze weer van de hand doen. 
Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Oh oh oh...
Als ik jullie moet geloven ben ik voor mijn leven ver-oordeelt tot deze speakers
De tweetertjes zitten er nu in
ziet er gelijkt uit zo.
Op dit moment word de boel zo gefilterd dat de tweeters vanaf 6000Hz beginnen te werken, ik ben er nog niet helemaal uit of dit is wat ik wil.
Zelf denk ik dat het misschien een optie is om ze "natuurlijk" te laten overnemen, dus de breedbanders alleen en RCL geven, en waar de breedbanders ophouden de tweeters er in te laten komen. Ik gok dat dit kantelpunt dan bij 12000Hz komt te liggen.
Ik heb best wel wat opnames waar ze niet altijd even netjes zijn geweest met het hoog, zelf ben ik hoogsensitief en een harde tweeter breekt echt alles af bij mij. Je krijgt dan eigenlijk een tweeter die je "niet" hoort behalve als ie uit staat. Op dit moment hoor je ze heel duidelijk.
De tweeters zijn overigens wel erg mooi, beter dan mijn B&W DM7 tweeters.
Het proberen hiervan is helemaal niet zo moeilijk geloof ik en wel zeker de moeite waard denk ik.
Dat ik hier behoorlijk kort op de speakers zit zal hier misschien ook wel mee te maken hebben.
Toch weet ik wel zeker dat dit echt iets heel moois word, en in feite echt al heel mooi is! Degenen die mij ook helpen en steunen bij het maken van deze projecten wil ik hier ook enorm voor bedanken, want zelf is de kennis niet goed genoeg om aan deze resultaten te komen. Het maken laat ik echter aan niemand anders over
daar ben ik erg goed in!
Barrie
Als ik jullie moet geloven ben ik voor mijn leven ver-oordeelt tot deze speakers
De tweetertjes zitten er nu in
Op dit moment word de boel zo gefilterd dat de tweeters vanaf 6000Hz beginnen te werken, ik ben er nog niet helemaal uit of dit is wat ik wil.
Zelf denk ik dat het misschien een optie is om ze "natuurlijk" te laten overnemen, dus de breedbanders alleen en RCL geven, en waar de breedbanders ophouden de tweeters er in te laten komen. Ik gok dat dit kantelpunt dan bij 12000Hz komt te liggen.
Ik heb best wel wat opnames waar ze niet altijd even netjes zijn geweest met het hoog, zelf ben ik hoogsensitief en een harde tweeter breekt echt alles af bij mij. Je krijgt dan eigenlijk een tweeter die je "niet" hoort behalve als ie uit staat. Op dit moment hoor je ze heel duidelijk.
De tweeters zijn overigens wel erg mooi, beter dan mijn B&W DM7 tweeters.
Het proberen hiervan is helemaal niet zo moeilijk geloof ik en wel zeker de moeite waard denk ik.
Dat ik hier behoorlijk kort op de speakers zit zal hier misschien ook wel mee te maken hebben.
Toch weet ik wel zeker dat dit echt iets heel moois word, en in feite echt al heel mooi is! Degenen die mij ook helpen en steunen bij het maken van deze projecten wil ik hier ook enorm voor bedanken, want zelf is de kennis niet goed genoeg om aan deze resultaten te komen. Het maken laat ik echter aan niemand anders over
Barrie
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Omdat ik vond dat de kasten van Barrie de grondtonen in zware mannenstemmen beter weergaven, dat was gewoon wat donkerder en dieper, hetgeen ik juist zoek, is bij mij de vrees ontstaan dat dit te maken kan hebben met de mega dip op 100 hertz welke Arjan aangekaart heeft.arjank schreef:Hieronder de simulatie van de bartarie / Olaf TL (zwarte curve) en een geoptimaliseerde TL met de driver op 2/3e vanaf de poort (blauwe curve).
De flinke dip bij 100hz zal in de praktijk door kamerreflecties wel meevallen maar er is dus ruimte voor verbetering.
Dit omdat de driver dus feitelijk aan de verkeerde kant van de kast zit.
Ik heb dit overigens niet benoemd toen Barrie hier was, zijn kasten klonken in dit opzicht dus beter dan de mijne.
Ik heb dan ook op dit moment, want dat was even de makkelijkste oplossing, de poort afgesloten, het zijn nu dus (overmaatse) gesloten kasten, maar inderdaad klinken ze zo beter met hun grond tonen.
Omdat ik er twee 12 inch subs naast gebruik in gesloten behuizing welke moeiteloos extreem diep gaan combineert dit alles ook qua bas beter met elkaar.
De intentie is dan ook de breedbanders te gaan proberen in gesloten behuizingen van een liter of 70 gecombineerd met de subs.
Het klinkt allemaal erg heftig en schoon zo.
De bas is snaarstrak maar nooit storend, de grondtonen in de mannenstemmen grommen er mooi over heen.
Dus weer een stapje gemaakt, morgen weer een dag.
Inmiddels zijn de onderdelen besteld voor filterversie 2.0 en 3.0, dus Rudy eet er ook een boterham van mee zo
Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Dat moeten wel heel specifieke onderdelen zijn, dat je die nog niet zo uit je eigen voorraad kon pakken, ik ben wel benieuwd?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Er is niet zoveel om benieuwd naar te wezen, het zijn hele basic onderdelen die bij Rudy zo op de plank liggen.
