Basreflexpijp subwooferkist
Moderator: Beheerdersteam
Basreflexpijp subwooferkist
Goedendag,
Ik heb pas een subwoofer kist gemaakt voor in de auto. Omdat ik voor mijn subwoofer de beste soort kist wou maken had ik een tekening opgevraagd bij de fabrikant. Nu heb ik de kist volgens tekening gemaakt met een lucht poort van 10cm. Enkel zit ik nu met het probleem dat ik dus nergens een basreflexpijp kan vinden die hier goed in zou moeten passen. Vandaar dat ik na lang zoeken op dit forum ben beland.
Nu is mijn vraag of jullie weten of er überhaupt wel basreflexpijpen zijn van 100mm? En wat doet zo'n pijp nou eigenlijk? want ik merk dat de sub sommige bassen niet goed pakt nu.
(Btw) ook heeft een (stofkapje) van de sub het begeven deze liet helaas los, zou dat ook verscheel maken?
Alvast bedankt!
Eric
Ik heb pas een subwoofer kist gemaakt voor in de auto. Omdat ik voor mijn subwoofer de beste soort kist wou maken had ik een tekening opgevraagd bij de fabrikant. Nu heb ik de kist volgens tekening gemaakt met een lucht poort van 10cm. Enkel zit ik nu met het probleem dat ik dus nergens een basreflexpijp kan vinden die hier goed in zou moeten passen. Vandaar dat ik na lang zoeken op dit forum ben beland.
Nu is mijn vraag of jullie weten of er überhaupt wel basreflexpijpen zijn van 100mm? En wat doet zo'n pijp nou eigenlijk? want ik merk dat de sub sommige bassen niet goed pakt nu.
(Btw) ook heeft een (stofkapje) van de sub het begeven deze liet helaas los, zou dat ook verscheel maken?
Alvast bedankt!
Eric
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Basreflexpijp subwooferkist
je hebt nu dus een kist met gat maar zonder poort? logisch dat t dan niet klinkt... poorten van 10 cm kan je kopen bij http://www.rumoh.nl
die stofkap wel weer vastmaken, kan met papierlijm
die stofkap wel weer vastmaken, kan met papierlijm
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Bedankt voor uw reactie,Henkjan schreef:je hebt nu dus een kist met gat maar zonder poort? logisch dat t dan niet klinkt... poorten van 10 cm kan je kopen bij http://www.rumoh.nl
die stofkap wel weer vastmaken, kan met papierlijm
Dat klopt ik heb nu enkel een gat, gelukkig dat het daar aanlicht dan.
Ga dan zo een pijp bestellen en op zoek naar papier lijm!
Is er nog een soort pijp die het beste zou zijn of iets dergelijks?
Heb even eenfoto van de tekening in de bijlage gedaan.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4778
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Een stuk afvoerpijp of regenpijp met deze maten van de bouwmarkt werkt ook prima.
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Dank voor uw reactie!
oke dat scheelt, dan heb ik dat nog als backup! kan namelijk helaas nogsteeds alleen te grote of te kleine vinden.
oke dat scheelt, dan heb ik dat nog als backup! kan namelijk helaas nogsteeds alleen te grote of te kleine vinden.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Met een grotere diameter wordt de lengte ook iets langer. Bijvoorbeeld 12,9 cm lang voor 11 cm dia, 16,2 cm voor 12 cm dia. De precieze lengte komt niet zo krap.
Deze kast is nu vrij hoog afgestemd op 58 Hz en gaat diep genoeg voor de meeste muziek. Als je muziek luistert met diepe bassen (bijvoorbeeld rap) zou je eventueel kunnen experimenteren met een langere poort. Daarmee wordt de bas dieper maar ook zachter
Deze kast is nu vrij hoog afgestemd op 58 Hz en gaat diep genoeg voor de meeste muziek. Als je muziek luistert met diepe bassen (bijvoorbeeld rap) zou je eventueel kunnen experimenteren met een langere poort. Daarmee wordt de bas dieper maar ook zachter
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Dank u voor de reactie!Chocomel schreef:Met een grotere diameter wordt de lengte ook iets langer. Bijvoorbeeld 12,9 cm lang voor 11 cm dia, 16,2 cm voor 12 cm dia. De precieze lengte komt niet zo krap.
Deze kast is nu vrij hoog afgestemd op 58 Hz en gaat diep genoeg voor de meeste muziek. Als je muziek luistert met diepe bassen (bijvoorbeeld rap) zou je eventueel kunnen experimenteren met een langere poort. Daarmee wordt de bas dieper maar ook zachter
Begrijp nu wat zo'n pijp doet.
Dan ga ik toch maar proberen of ik een grotere er in kan krijgen, beste is dan zo'n verstelbare denk ik? Zodat ik nog wat kan afstellen.
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Ja een variabele werkt het makkelijkst. Ik ben benieuwd hoe je subwoofer eruit ziet, heb je een foto? 
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Hallo,Chocomel schreef:Ja een variabele werkt het makkelijkst. Ik ben benieuwd hoe je subwoofer eruit ziet, heb je een foto?
Dit is de sub een magnat 1200 xtc.
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Volgens mij bedoelt Chocomel de kast zelfEricejn schreef:Hallo,
Dit is de sub een magnat 1200 xtc.
ps.
Ik zie een LP van Cliff Richard en The Communards .... nou niet bepaald muziek die ik associeer met auto's en subwoofers
ps. ps.
Ik weet niet of je al een variabele pijp hebt besteld maar je kunt ook een constructie maken met de pijp aan de buitenzijde zodat je makkelijk van buis kan wisselen om zo tot de juiste afstemming te komen. Met een rol duct tape kom je overigens een heel eind om de verlengstukken aan de bestaande buis te bevestigen
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Dank voor je reactie!SARK schreef:Volgens mij bedoelt Chocomel de kast zelfEricejn schreef:Hallo,
Dit is de sub een magnat 1200 xtc.![]()
ps.
Ik zie een LP van Cliff Richard en The Communards .... nou niet bepaald muziek die ik associeer met auto's en subwoofers(The Communards vind ik overigens wel heel leuk)
ps. ps.
Ik weet niet of je al een variabele pijp hebt besteld maar je kunt ook een constructie maken met de pijp aan de buitenzijde zodat je makkelijk van buis kan wisselen om zo tot de juiste afstemming te komen. Met een rol duct tape kom je overigens een heel eind om de verlengstukken aan de bestaande buis te bevestigen
Oh:p zal zo even foto van de kast maken.
Haha indd niet echt muziek voor de subwoofer, draai in de zogenaamde mancave wel eens lps.
Nee heb nog niks besteld moet toch naar de gamma, want met zo'n vario moet ik een grotere nemen, omdat ze niet passen in het huidige gat en dan komt de rand van de sub op de poort.
Voordeel is dat ik gewoon een meter pvc pijp kan halen en dan nog verschillende lengtes kan testen om tot het beste resultaat te komen.
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Dit is de kist, nu in de grondverf hierna schilder ik hem zwart.
Zal er ook even een foto op zetten wanneer hij helemaal klaar is!
Zal er ook even een foto op zetten wanneer hij helemaal klaar is!
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Hij is af! Het is een pijp van de gamma geworden 
Iedereen bedankt voor het reageren!!
Iedereen bedankt voor het reageren!!
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Gelukkig goed, scheelt echt veel die pijp:)Henkjan schreef:en, hoe klinkt-ie?
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Dankjewel! Ja dat zeker haha.Chocomel schreef:Ziet er goed uit, moet flink hard gaan in een auto!
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Ziet er een stuk netter uit dan de meesten die ik zie in de car audio met die hoekjes er op zo.
Alleen jammer dat de schroefgaatjes niet dichtgeplamuurd zijn
Alleen jammer dat de schroefgaatjes niet dichtgeplamuurd zijn
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Dankjewel!! Niet bij stil gestaan dat ik die schroeven weg had kunnen werken haha, had wel mooier geweest.michelp schreef:Ziet er een stuk netter uit dan de meesten die ik zie in de car audio met die hoekjes er op zo.
Alleen jammer dat de schroefgaatjes niet dichtgeplamuurd zijn
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Wat voor pijp is dat eigenlijkEricejn schreef:Hij is af! Het is een pijp van de gamma geworden![]()
Re: Basreflexpijp subwooferkist
Ja, is een afvoer pijp,heb er ook een koppel stuk opgezet zodat het wat langer werd.SARK schreef:Wat voor pijp is dat eigenlijkEricejn schreef:Hij is af! Het is een pijp van de gamma geworden![]()
Is het de pijp die te zien is op de foto, ik zie namelijk een flens dus ik gok dat het niet een stuk afvoerbuis is.
