gitaarversterker
Moderator: Beheerdersteam
Re: gitaarversterker
Een roostertje in de bovenkant is niet "glas omgevallen"-proof. Misschien is het beter om meer gaten in de zijkant te maken ter hoogte van de onderzijde van de bovenste plank.
Re: gitaarversterker
was niet van plan om er een glas boven op te zetten eigenlijk.
kom overigens net nog een foto tegen van het 'fabrieks binnenwerk' verdiend niet echt een schoonheidsprijs vind ik.
kom overigens net nog een foto tegen van het 'fabrieks binnenwerk' verdiend niet echt een schoonheidsprijs vind ik.
Re: gitaarversterker
gewoon omdat het kan:
Een plaatje met een wirwar aan verbindingen en kabeltjes.
wel zoveer mogelijk met kleurtjes om het nog enigzins overzichtelijk te houden
Een plaatje met een wirwar aan verbindingen en kabeltjes.
wel zoveer mogelijk met kleurtjes om het nog enigzins overzichtelijk te houden
Re: gitaarversterker
Psu aansluiting b via R28/29 naar beide eindbuizen zijn die twee van 470r
Re: gitaarversterker
Aha, de stopweerstanden, worden wel veronderstelt aan de buisvoet te zitten.hrscharft schreef:Psu aansluiting b via R28/29 naar beide eindbuizen zijn die twee van 470r
Anne
Re: gitaarversterker
Verder de buisjes naar achteren gezet.
Komt wat beter uit met de ruimte voor het turretboard.
Komt wat beter uit met de ruimte voor het turretboard.
Re: gitaarversterker
Vanmiddag zijn er twee doosjes met allerhande onderdelen op de mat gevallen.
Het feest kan beginnen.
Het feest kan beginnen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: gitaarversterker
Stopweerstanden zijn om oscillaties tegen te gaan en dienen inderdaad zo dicht mogelijk bij de buis, dus op de voet te zitten. Meestal iets van 1k, soms hoger.
Re: gitaarversterker
Ik zie in het schema twee sets weerstanden.een set van 1k5 en een set van 470r
beiden maar op de buisvoet solderen dan?
beiden maar op de buisvoet solderen dan?
Re: gitaarversterker
Nog even een vraag over een paar componenten.
Ten eerste heb ik waarschijnlijk een typo gemaakt bij het bestellen van de C in de Tone regeling OF ze hebben mij een verkeerde C toegestuurd.
Iig heb ik hier een 22nF C liggen ipv een 2,2nF C. Nou heb ik waarschijnlijk nog wel een waarde die wat dichter in de buurt komt van die 2.2 nF alleen zijn de voltages daarvan allemaal veel lager.
Verder de C en de R (150r 5W) die naar de GND gaan wat voor voltage moet de C die daar zit hebben? In de versterker die ik heb staan zit daar een 100uF/50V en een 150r 5W. In het schema van de TT staat daar een 220uF. Maakt dit veel verschil?
Verder de vorderingen van vanavond
had nog niet eerder met turretboard gewerkt maar dat werkt toch wel erg fijn hoor.
Ten eerste heb ik waarschijnlijk een typo gemaakt bij het bestellen van de C in de Tone regeling OF ze hebben mij een verkeerde C toegestuurd.
Iig heb ik hier een 22nF C liggen ipv een 2,2nF C. Nou heb ik waarschijnlijk nog wel een waarde die wat dichter in de buurt komt van die 2.2 nF alleen zijn de voltages daarvan allemaal veel lager.
Verder de C en de R (150r 5W) die naar de GND gaan wat voor voltage moet de C die daar zit hebben? In de versterker die ik heb staan zit daar een 100uF/50V en een 150r 5W. In het schema van de TT staat daar een 220uF. Maakt dit veel verschil?
Verder de vorderingen van vanavond
Re: gitaarversterker
Ik zit net nog eens even naar die 22nF te kijken.
Op zich moet dat werken alleen word de frequentie karakteristiek dan wel wat anders.....
Iemand nog een 2,2nF mkptje liggen voor 630V?
Op zich moet dat werken alleen word de frequentie karakteristiek dan wel wat anders.....
Iemand nog een 2,2nF mkptje liggen voor 630V?
Re: gitaarversterker
Is wel de bedoeling dat 't 2n2 is.Komt nauwelijks spanning op, om het even welke spanning is goed.hrscharft schreef:Ik zit net nog eens even naar die 22nF te kijken.
Op zich moet dat werken alleen word de frequentie karakteristiek dan wel wat anders.....
Iemand nog een 2,2nF mkptje liggen voor 630V?
En 100 of 220µ maakt daar ook niet veel uit, door de gemeenschappelijke kathode-weerstand hoeft er bij een goeie balans eigenlijk helemaal geen.Maar hier wel, de balans laat nogal te wensen, zelfs moedwillig
Oh ja, 25V volstaat, mag meer.
Anne
Re: gitaarversterker
kun je daar wat meer over vertellen?En 100 of 220µ maakt daar ook niet veel uit, door de gemeenschappelijke kathode-weerstand hoeft er bij een goeie balans eigenlijk helemaal geen.Maar hier wel, de balans laat nogal te wensen, zelfs moedwillig.
Hmmm ik door mijn bakjes neuzen maar zit niets in. dichtste dat ik in de buurt kom is een 332 of een 152 en das als ik het goed herinner 3n3 en 1n5
bedankt alvast.
Re: gitaarversterker
3n3 en 1n5 parallel maakt 1n03 nog een 1n5 er in serie achter en dan kom je aan 2n5.......
redeneer ik nou goed? Op die manier kan het iig even werken tot ik weer een bestelling doe bij 'Dick Best' ik heb namelijk niet zo'n zin om 2 euro aan post te betalen voor een ctje van 2 dubbeltjes.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: gitaarversterker
Tis net andersom dan bij weerstanden
3n3 en 1n5 parallel maakt 4n8.
Dus 3n3 en 1n5 in serie maakt 1n03, dit parallel aan 1n5 maakt 2n5.
332 opdruk is waarschijnlijk 33 met 2 nullen is 3300pF, inderdaad 3n3.
Dus 3n3 en 1n5 in serie maakt 1n03, dit parallel aan 1n5 maakt 2n5.
332 opdruk is waarschijnlijk 33 met 2 nullen is 3300pF, inderdaad 3n3.
Laatst gewijzigd door Barry2001 op wo 23 sep 2015, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: gitaarversterker
Excuse moi 
Mijn fout maar idd 2n5. De vraag is alleen is die 3 tiende afwijking acceptabel. Met de spullen die ik hier kom ik er momenteel niet echt dichterbij.
Of ik kom bij tantaal of keramisch terecht en dat lijkt me op die plek niet echt de juiste condensator.
tenminste met de minste componenten that is
Heb hier ook nog 33n Mkt 250v liggen bakje vol (daarvan 15 in serie maakt zo goed als 2n2)
4 stuks 10n =2n5 (11n van 33 er bij maakt 2,35)
Mijn fout maar idd 2n5. De vraag is alleen is die 3 tiende afwijking acceptabel. Met de spullen die ik hier kom ik er momenteel niet echt dichterbij.
Of ik kom bij tantaal of keramisch terecht en dat lijkt me op die plek niet echt de juiste condensator.
tenminste met de minste componenten that is
Heb hier ook nog 33n Mkt 250v liggen bakje vol (daarvan 15 in serie maakt zo goed als 2n2)
4 stuks 10n =2n5 (11n van 33 er bij maakt 2,35)
Laatst gewijzigd door hrscharft op wo 23 sep 2015, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: gitaarversterker
Beter geen keramisch, helemaal geen tantaal. Voor het proberen kan het zeker, de 3 tiende afwijking is iets meer dan 10%, die c's hebben vaak zelf al 5% dacht ik. Zet je eerst dit erin, bestel je later 1 juiste waarde.
Re: gitaarversterker
Als je condensatoren parallel zet, tel je de waarde's bij elkaar op, in tegenstelling tot weerstanden.
Zal straks nog wel even kijken of ik 2N2 heb, denk het haast wel.
Veel strakker dan dit ga je het niet vinden....
Zal straks nog wel even kijken of ik 2N2 heb, denk het haast wel.
Ter inspiratie, een Hiwatt uit de jaren '70 :hrscharft schreef:was niet van plan om er een glas boven op te zetten eigenlijk.
kom overigens net nog een foto tegen van het 'fabrieks binnenwerk' verdiend niet echt een schoonheidsprijs vind ik.
Veel strakker dan dit ga je het niet vinden....
Re: gitaarversterker
Een opmerking. NP0/C0G keramisch is een uitzondering op de regel en prima bruikbaar, zelfs geschikt voor de meest "high-endige" toepassingen.Barry2001 schreef:Beter geen keramisch, helemaal geen tantaal. Voor het proberen kan het zeker, de 3 tiende afwijking is iets meer dan 10%, die c's hebben vaak zelf al 5% dacht ik. Zet je eerst dit erin, bestel je later 1 juiste waarde.
groet,
Aat
Re: gitaarversterker
Mooi strak gebouwd apparaat idd Ray. Alleen die Kroonsteen die er dan zo in rond zweeft
das dan net een misser.
Overigens moet ik zelf nog maar zien of ik het zo strak ga krijgen..... komen nog een heleboel draadjes aan dat turretboard vast te zitten
Of het wel of niet heel strak is zal me ook niet zo veel uit maken zolang het werkt en niet bromt.

Overigens moet ik zelf nog maar zien of ik het zo strak ga krijgen..... komen nog een heleboel draadjes aan dat turretboard vast te zitten
Of het wel of niet heel strak is zal me ook niet zo veel uit maken zolang het werkt en niet bromt.
Re: gitaarversterker
Zet er maar gewoon die 3n3 in, werkt ook best, je kunt alijd nog veranderen.hrscharft schreef:Mooi strak gebouwd apparaat idd Ray. Alleen die Kroonsteen die er dan zo in rond zweeftdas dan net een misser.
Overigens moet ik zelf nog maar zien of ik het zo strak ga krijgen..... komen nog een heleboel draadjes aan dat turretboard vast te zitten
Of het wel of niet heel strak is zal me ook niet zo veel uit maken zolang het werkt en niet bromt.
![]()
Kijk maar uit met dat strak bouwen
Anne
Re: gitaarversterker
Kijk maar uit met dat strak bouwen,voor je 't weet heb je twee draadjes strak tegen elkaar die beter ver uit elkaar zouden blijven
.
Anne
Ben al druk met het doorlezen van de documenten in het stickybromdraadje
Re: gitaarversterker
Onderandere dat ja, maar ook bedrading van begin van de versterker uit de buurt van iets wat al meer versterkt is.hrscharft schreef:Kijk maar uit met dat strak bouwen,voor je 't weet heb je twee draadjes strak tegen elkaar die beter ver uit elkaar zouden blijven
.
Anne
Ben al druk met het doorlezen van de documenten in het stickybromdraadje
Anne
