Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Dat is inderdaad een leuke advertentie, dan heb je voor 100 euro, of 80 na onderhandelen meteen de twee breedbanders alsook de AD160/T4 tweeters met twee tweeters als reserve.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Vandaag vindt mogelijk de echtscheiding van mijzelf en de DTQWT's plaats, waarna ik zal achterblijven met mijn nieuwe liefdes, de oude Philips troep speakers.
Morgen overdag vrij, ik ga de nachtdiensten in, dus ik kan morgen overdag weer even aan de hobby.
Bijlagen
2015-09-10 18.36.15.jpg
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Xeres »

Succes met de eventuele echtscheiding... en Have fun! Met de Philips "troep".

R.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Mr Tube »

Bij mij is nu ook een set in voorbereiding, wil ook naar het transmissionline ontwerp toe.
een paar AD12100M8 krijg ik morgen als het goed is.
Ik denk dat ik dezelfde maatvoering aanhoud als de kasten die Olaf nu heeft
hierbij ben ik benieuwd naar dat RCL filter, wat doet deze precies?
Heb eventueel nog een AD0160 voor hoog ondersteuning.
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Xeres »

Mr Tube schreef:
Bij mij is nu ook een set in voorbereiding, wil ook naar het transmissionline ontwerp toe.
een paar AD12100M8 krijg ik morgen als het goed is.
Ik denk dat ik dezelfde maatvoering aanhoud als de kasten die Olaf nu heeft
hierbij ben ik benieuwd naar dat RCL filter, wat doet deze precies?
Heb eventueel nog een AD0160 voor hoog ondersteuning.
Over afmetingen gesproken..op welke hoogte is de driver geplaatst? En ik zou ook graag weten wat dit filter nou precies doet, ik kan het uiteraard nabouwen maar weten wat je bouwt is misschien wel zo leuk...

R.
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Xeres »

Mr Tube schreef:
Bij mij is nu ook een set in voorbereiding, wil ook naar het transmissionline ontwerp toe.
een paar AD12100M8 krijg ik morgen als het goed is.
Ik denk dat ik dezelfde maatvoering aanhoud als de kasten die Olaf nu heeft
hierbij ben ik benieuwd naar dat RCL filter, wat doet deze precies?
Heb eventueel nog een AD0160 voor hoog ondersteuning.
Over afmetingen gesproken..op welke hoogte is de driver geplaatst? En ik zou ook graag weten wat dit filter nou precies doet, ik kan het uiteraard nabouwen maar weten wat je bouwt is misschien wel zo leuk...

R.
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Xeres »

Handig van me.... zie nu in ene dat er ook afmetingen bij staan in spiegelbeeld...

R.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Hoi mr Tube.
De AD12100/M8 heeft een piek van rond de 2 khz, deze wordt met het RCL filter weg gefilterd zodat er een redelijk rechte response curve ontstaat.
Het RCL filter welke ik in gebruik heb is ontwikkeld door forumgenoot Arjan, dit kun je in zijn topic terug vinden via onderstaande link.
viewtopic.php?f=3&t=9557&start=121
Mocht je tijdens je bouwproces vragen hebben dan kun je ze uiteraard altijd stellen.
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Mr Tube »

Ik heb het filter bekeken, ben zelf aan het simuleren met als doel het impedantie karakteristiek wat vlakker te krijgen. Ik wil het systeem graag gebruiken in combinatie met exotische versterkers (kleine klasse A en wellicht met buizen).
Om dit te bereiken heb ik er een extra LCR kring in serie toegevoegd met flinke demping (R =3,3 Ohm), dip zit nu ca op 5 Ohm wat ik acceptabel vind. Het fasegedrag is ook heel vriendelijk zodat ik daar ook geen problemen van verwacht.

Ik zag verder nog dat het laag opgepompt werd met een paar dB, is dit nodig bij een transmissionline?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Het laag wordt hier ongemoeid gelaten.
Het zou inderdaad overkill om dat nog te versterken.
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

Dat weet ik wel zeker!!!
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Hoe staat het met de bas reflex kasten? met de vorige kasten ging het sneller zeg maar :mrgreen:
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

Ik ben afhankelijk van de zager, misschien volgende week dat hoop ik wel. Het seizoen is voorbij en ik heb ook nog n hoop winterwerk gepland :)
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

TINGTINGTING NJAAAAAAANG...

Veel kabaal gemaakt vanavond samen met die rooie!

Volgende week dinsdag is men liefje jarig... dus wel effe zorgen dat er PA aanwezig is voor de gasten ;)

Barrie
Bijlagen
12028933_970316923025051_561460732_n.jpg
12030923_970316939691716_1845989897_n.jpg
12021800_970317143025029_1503378088_n.jpg
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Mr Tube »

Zooo... die DM7's passen er haast in.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door arjank »

Aha, dat wordt de bassreflex versie :D
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bas focal m180 »

Ook bassreflex :proost:
DSC_7479.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

En daar luister je ook naar? Of staan deze ergens in de opslag?
Welk type driver heb je er in zitten?
Zit er ook een RCL filter in?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Henkjan »

btw: hoe groot is de diameter van de spreekspoel van die AD12202/M8 ?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Van de 12202 is deze 40 mm, overigens is dat niet de unit welke we hier bespreken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Henkjan »

bedankt. en van de AD12100 M8?
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Exact dezelfde 40 mm. :)
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bas focal m180 »

Olaf Markus schreef:
En daar luister je ook naar? Of staan deze ergens in de opslag?
Welk type driver heb je er in zitten?
Zit er ook een RCL filter in?
Daar heb ik enkele jaren naar geluisterd zonder filter.
De AD1256m8 zit erin, de voorloper van de AD12100m8 en de navolger van de AD5200
Met de pioneer sa9500mk2 gaf ik de speaker wat extra hoog.

Sinds de zomer niet meer gebruikt.
Kamer gaat opgeknapt / verbouwd worden incll nieuwe meubels etc.
Dan verhuis ik tijdelijk naar een andere kamer.

Misschien gaan de philipsen eruit. :-$
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Wat komt er voor in de plaats?
Ik heb overigens geen is of de 5200 van hetzelfde klank niveau is dan zijn opvolgers.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bas focal m180 »

Ik heb enkele speaker sets compleet (bestaand ontwerp).
Die komen er voor in de plaats.

Welke het best klinken is mij ook een raadsel.
De magneet is anders in hoeverre dat uitmaakt zal marginaal zijn.
De konus is het zelfde van vorm maar een ander soort papier.
Licht bruin / grijzig en de andere nieuwere zijn zwart.
Volgens mij hebben de oudere een konus die iets gladder is.

Er zullen zeker kleine verschillen in de weergave zitten, welke dan beter is zou in een op een vergelijk moeten plaats vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”