Meetset samenstellen

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Meetset samenstellen

Bericht door markbakk »

Zweitse schreef:
Dan nog een vraagje over de meetbox op de site van Arta, wat is de functie van deze meetbox. Komt deze tussen de geluidskaart en de PC in?
Nee, tussen interface en geluidsbron. Je hebt 'm nodig om impedanties te meten (en je PC om te bouwen tot LCR-meter). Ik heb de eenvoudige versie gebouwd en moet dus af en toe wat kabeltjes omsteken. Eén vermogensweerstand, vier gewone weerstanden en twee zeners, een stukje Europrint, twee RCA-chassisdelen, twee chassisdelen voor banaanstekers, wat draad en een kastje, klein avondje knutselen, klaar. Het schema staat in de manual van LIMP.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Meetset samenstellen

Bericht door hannesie »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetset samenstellen

Bericht door Pjotr »

bartsegers schreef:
huh, heeft de panasonic geen 48V nodig dan? (gewoon 5v?)
mol je dat kapseltje dan niet als je er toch 48V op zet....

Eens ff lezen vanavond weer!
Wat bedoel je? Jij weet toch wel hoe je dat kapseltje aansluit: Op 5V met een 2K2 weerstandje en een elco'tje. Die E-MU 0204 heeft dat juist al aan boord (op de 3,2 mm jack) en daar sluit je hem zo op aan. Hij heeft juist geen 48V phantom die je voor de Behringer mic nodig zou hebben.
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Meetset samenstellen

Bericht door Chris_T »

Ach inderdaad helemaal gemist dat de 0204 geen phantom voeding heeft, wat een grote downgrade van de Tracker Pre is het dan :S.

@Zeitse
Dan is deze kaart (de M-Audio van 85 euro) prima om mee te beginnen. Met 48kHz heb je meer dan genoeg om goede metingen mee te doen.
Ik had even gemist dat de kaart ook 2 ingangen (mic & guitar) heeft waardoor je ook gewoon impedantiemetingen mee kan doen.
Wel moet je dan 2 aparte kabels in elkaar knutselen en héél goed opletten dat je de 48V phantom hebt uitstaan bij een loopback meting (ingang naar uitgang).
Zweitse schreef:
Dan nog een vraagje over de meetbox op de site van Arta, wat is de functie van deze meetbox. Komt deze tussen de geluidskaart en de PC
in?
Met deze meetjig kan je impedantiemetingen doen m.b.v. de geluidskaart (daarvoor heb je de 2 in- en uitgangen nodig).
Je kan daarmee bijvoorbeeld de driver TS-parameters mee opmeten of snel even de afstemming van een bassreflex speaker controleren.

Edit:
Bah wat ben ik toch eens slome typer ^^, zie dat Markbakk al antwoord op deze vraag heeft gegeven.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetset samenstellen

Bericht door Pjotr »

Chris_T schreef:
Ach inderdaad helemaal gemist dat de 0204 geen phantom voeding heeft, wat een grote downgrade van de Tracker Pre is het dan :S.
I.d.d. en de inserts zitten er ook niet meer op. Die vind ik op de Tracker Pre juist zo handig i.c.m. een meetjig en voor dual channel metingen. Een behoorlijke downgrade...

[Edit]
Kreg nâhwat, hij staat gewoon weer op de site bij Creative: http://www.creative.com/emu/products/pr ... &pid=17511
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Meetset samenstellen

Bericht door Zweitse »

@Hannasie, ga inderdaad ook even kijken naar de Steinberg CI 1. Verder komt ook de Tascam 122 nog naar voren die qua sample rate net even iets hoger ligt.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Meetset samenstellen

Bericht door bartsegers »

Pjotr schreef:
bartsegers schreef:
huh, heeft de panasonic geen 48V nodig dan? (gewoon 5v?)
mol je dat kapseltje dan niet als je er toch 48V op zet....

Eens ff lezen vanavond weer!
Wat bedoel je? Jij weet toch wel hoe je dat kapseltje aansluit: Op 5V met een 2K2 weerstandje en een elco'tje. Die E-MU 0204 heeft dat juist al aan boord (op de 3,2 mm jack) en daar sluit je hem zo op aan. Hij heeft juist geen 48V phantom die je voor de Behringer mic nodig zou hebben.
Nee Peter, nog niet in verdiept helaas.
kapseltje is binnen, nu nog verder gaan inlezen over de DIY mic....
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Meetset samenstellen

Bericht door markbakk »

Zweitse schreef:
ga inderdaad ook even kijken naar de Steinberg CI 1
Staat (dus) ook regelmatig op MP...
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Meetset samenstellen

Bericht door Zweitse »

Klopt, had hem ook al gezien. Verder staan er ook wat geluidskaarten op van Tascam.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Meetset samenstellen

Bericht door Zweitse »

Zo, even nog een vraagje. Ik ben nog niet echt bezig met het samenstellen van de meetset, maar is deze geluidskaart te gebruiken voor het meten van luidsprekers.

http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tails.html
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Meetset samenstellen

Bericht door hannesie »

Kijk eens hier.
http://link.marktplaats.nl/613090258 :kwijl:

Ik heb hem zelf ook..!!, niet dat dat nu een goede aanrader zou zijn, maar hij kan alles wat je nodig hebt!
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Meetset samenstellen

Bericht door Zweitse »

Werkt dat ook onder windows 7. Ik had begrepen dat het nogal eens lastig is met de drivers voor EMU. Heb ook nog even gekeken naar de geluidskaarten van Taskam. Deze schijnen ook nog wel eens op MP te staan.

http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tails.html
http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tails.html
Laatst gewijzigd door Zweitse op do 22 nov 2012, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Meetset samenstellen

Bericht door hannesie »

Ik zal hem morgen even aan de machine boven hangen, daar deed hij het op voordat ik de upgrade deed naar W7.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Meetset samenstellen

Bericht door markbakk »

De Scarlett lijkt mij een prima geluidskaart, zit alles op wat je maar nodig kunt hebben en ik denk dat Focusrite beter werkt aan updates dan E-MU. Wat niet wegneemt dat die E-MU's nogal een naam hebben. Maar ach, er staat geen RME of MOTU op, dus veel kan het niet zijn... :-#
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Meetset samenstellen

Bericht door hannesie »

Knipsel.JPG
:mrgreen: Windows 7
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Meetset samenstellen

Bericht door Zweitse »

@Hans, bedankt voor het uittesten. Goed om te weten dat dat werkt.

@Mark, bedankt voor je commentaar. Er zijn natuurlijk meer kandidaten (Taskam), maar de recensies van de Focusrite zijn doorgaans wel goed.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Meetset samenstellen

Bericht door Zweitse »

Nog even een vraag. Is de neumann km184 ook te gebruiken als meetmocrofoon.

http://www.bax-shop.nl/pencil-/-overhea ... tails.html
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Meetset samenstellen

Bericht door Pjotr »

Zweitse schreef:
Nog even een vraag. Is de neumann km184 ook te gebruiken als meetmocrofoon.

http://www.bax-shop.nl/pencil-/-overhea ... tails.html
Heb je geld teveel? :shock:

En nee deze is niet echt geschikt, is typisch een studio microfoon:
KM184.gif
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Meetset samenstellen

Bericht door hannesie »

Ik meende dat de microfoon bij Part Express in de aanbieding was.

http://www.parts-express.com/pe/showdet ... er=390-801
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Meetset samenstellen

Bericht door Zweitse »

Pjotr schreef:
Zweitse schreef:
Heb je geld teveel? :shock:
Nee, maar er zijn een aantal tekoop op een veiling.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Meetset samenstellen

Bericht door markbakk »

Is sowieso een nier, onbruikbaar voor akoestische metingen. En het kapsel is te groot om hoogfrequent mooi vlak te meten.
Wel een mooi ding voor muziekopnamen.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Meetset samenstellen

Bericht door Zweitse »

Kerstman is vanavond geweest en heeft voor mij een behringer ECM8000 meegebracht O:) Het begin van de set is een feit :mrgreen:
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Meetset samenstellen

Bericht door dre »

heb je al een interface?

ik moet er ook nog een hebben,maar welke.....
deze lijkt me wel wat:

http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tAod_F0AeA
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Meetset samenstellen

Bericht door Zweitse »

dre schreef:
heb je al een interface?

ik moet er ook nog een hebben,maar welke.....
deze lijkt me wel wat:

http://www.bax-shop.nl/usb-geluidskaart ... tAod_F0AeA
Ik heb de zelfde op mijn wens lijstje staan. Ook 2i4 en de Tascam 144 staan daar op.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Meetset samenstellen

Bericht door Zweitse »

Eindelijk dan toch maar eens een meetset gekocht, de microfoon lag al bijna twee jaar op de plank :mrgreen: . Nu nog even tijd vinden om mij te verdiepen in het meten op zich.
Bijlagen
IMG_20150917_185436.jpg
IMG_20150917_185551.jpg
Plaats reactie