pappaleo schreef:Wat denk je zelf?ray5150 schreef:Ik zie nu al door de bomen het bos niet meer...![]()
Welke gaan we nu als testfilter gebruiken ?
[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De accuton tweeter verdiend eigenlijk wel een 'mooie' condensator. Als je hier met 2e orde zou uitkomen dan scheelt dat 1 dure condensator.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Daarom herhaal ik mijzelf nog maar eens een keer:Walt schreef:De accuton tweeter verdiend eigenlijk wel een 'mooie' condensator. Als je hier met 2e orde zou uitkomen dan scheelt dat 1 dure condensator.
Groetjes Walter
Alles op zijn tijd.pappaleo schreef:Het lijkt me een goede strategie om een simpel filtertje in elkaar te zetten, meer om de units te beschermen dan om er kwaliteit mee na te streven, en ze dan eens een poosje op hun donder te geven. Laat ze maar eens werken, eruit dat luie zweet![]()
![]()
Dan meten we de boel opnieuw op en gaan serieus aan de slag.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
3e order beschermt beter tegen de lagere frequenties, en het hoeft
dan helemaal geen dure te zijn om in/los te spelen. 
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Inderdaad, met 3de orde filteren we de resonantiefrequentieverschillen geheel buiten beeld.
En nog iets: Beter een goed ontworpen filter met gewone onderdelen dan een slecht ontworpen filter met hele dure condensatoren en spoelen.
En nog iets: Beter een goed ontworpen filter met gewone onderdelen dan een slecht ontworpen filter met hele dure condensatoren en spoelen.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nog beter is goed ontworpen met weinig onderdelen!
Jeroen_d heeft ergens op het forum een tutorial staan hierover...
Groetjes Walter
Jeroen_d heeft ergens op het forum een tutorial staan hierover...
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op wo 16 sep 2015, 16:54, 1 keer totaal gewijzigd.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
En dat zegt iemand die met een (hele grote) breedbander werkt.bas focal m180 schreef:DLCP
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat kan nog wel even duren, zo ergens volgend jaar, eind mei, begin juni.Walt schreef:De accuton tweeter verdiend eigenlijk wel een 'mooie' condensator.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Prima toch, kan je eerst rustig fine tunen naar de goede waarde. Tevens dan de tweedehands markt in de gaten houden, nieuw kopen is zonde van je geld.
Gr. Walter
Gr. Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
En zonder filterray5150 schreef:En dat zegt iemand die met een (hele grote) breedbander werkt.bas focal m180 schreef:DLCP
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ofwel jij suggereert dat ik niet goed ontwerp, ofwel jij probeert ons jouw filterschema op te dringen.Walt schreef:Nog beter is goed ontworpen met weinig onderdelen!
Dat is althans de indruk die bij mij gewekt wordt. Wacht nou maar eerst het resultaat af voor dat je met ongetwijfeld opbouwend bedoelde kritiek komt
Die heb ik uiteraard gelezen.Walt schreef:Jeroen_d heeft ergens op het forum een tutorial staan hierover...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het enige wat ik voorstel is om ook 2e orde te overwegen voor de tweeter, maar als jij perse 3e orde wilt ook prima hoor, ik hoef de extra condensator niet te betalen.
Gr. Walter
Gr. Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Je wilt die accutons toch niet laten klinken als McCrypt? Daar moet minimaal een Mundorf supreme of Audyn plus voor....
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Er MOET niets in dit project.Walt schreef:Je wilt die accutons toch niet laten klinken als McCrypt? Daar moet minimaal een Mundorf supreme of Audyn plus voor....
En....... het is een TEST filter. Daar ga ik toch geen Mundorf Supreme in hangen?
Ik ga eerst een optimaal filter ontwikkelen en dan zullen we kijken of er winst te behalen is door hier en daar betere kwaliteit onderdelen toe te passen. De onderdeelwaarde is voor mij belangrijker dan de fabrikant.
En nu we het toch over jeroen_d hebben: die heeft in Breda gezegd dat die ClarityCap PWA heel goede condensatoren zijn voor het geld.
Laatst gewijzigd door pappaleo op wo 16 sep 2015, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Lijkt me inderdaad de juiste volgorde : eerst een goed filter ontwikkelen met technisch adequate onderdelen.
Kan je ze daarna alsnog vervangen door "boutique" spullen.
groet,
Aat
Kan je ze daarna alsnog vervangen door "boutique" spullen.
groet,
Aat
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik kan natuurlijk ook 8 x 470 nF parallel zetten, die heb ik in huis.pappaleo schreef:
Om het af te maken nog 1 x 150 nF erbij.
Kom ik op 3,91 uF uit. valt aardig in de tolerantie.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ray, gewoon het testfilter van Leo in elkaar zetten en knallen met die hap. Ik had voor het inspelen een condensator van €0,40 in serie met de tweeter en als ik die in het huidige filter zet klinkt het ook goed.
Later kan je dan voor deftige caps gaan als je dat ambieert.
Later kan je dan voor deftige caps gaan als je dat ambieert.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
FR_Aad schreef:En zonder filterray5150 schreef:En dat zegt iemand die met een (hele grote) breedbander werkt.bas focal m180 schreef:DLCP
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
