Verschillende speaker kwaliteiten

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Lukas

Verschillende speaker kwaliteiten

Bericht door Lukas »

Goedenmiddag,

Na een tijdje een aantal onderwerpen gelezen te hebben besloot ik zelf ook maar eens een account aan te maken. Vandaag dus ook mijn eerste bericht.
Ik maak al vanaf mijn twaalfde luidspreker boxen, daarna is dat een beetje vervaagt. Nu ben ik 21 jaar en ben ik ondertussen al weer een bijna 2 jaar bezig. Maar ik weet nu ook wel dat luidsprekers in een zelfgemaakte MDF box niet echt is zoals het hoort. Natuurlijk komt er wel geluid uit maar eigenlijk voor het beste resultaat bereken je kastinhoud en let je nog op een hele hoop meer dingen.

Nu mijn vraag.

VB: Je wilt vloerstaande speakers maken, voor de drivers kies je Visaton. Nu kun je kiezen voor een goedkope woofer (Visaton W250) met een prijskaartje van 40 euro p/s. Nu kun je ook kiezen voor een wat duurdere woofer ( Visaton AL 200) 140 euro p/s.
Nu is het zo dat Visaton zijn AL 200 speaker als High-End benoemd. Buitenom het feit dat er in die AL 200 beter/sterker of duurder materiaal gebruikt is, wat hoor je daarvan terug in de geluidskwaliteit? Is dat dan ook echt duidelijk hoorbaar?

Ervan uitgaan dat je gewoon een degelijke versterker hebt prijsklasse 400/700 euro.

Uiteraard heb je in de mids en tweeters ook zulke prijsverschillen je kunt al een tweeter kopen van 2 euro maar ook een van 300.

Zijn deze verschillen dus echt duidelijk hoorbaar, en wat hoor je dan bij een woofer, gaan de tonen dieper?
Zijn de mids realistischer?
En zijn bij een tweeter de tonen wat minder schel?

Laatste vraag wat er ook een beetje mee te maken heeft, en misschien is dit een domme vraag maar, waarom zou je een speaker kopen met een frequency range van 2500-32000 Hz terwijl wij als mens maar tonen kunnen horen tot 20.000 Hz?
Laatst gewijzigd door Lukas op zo 13 sep 2015, 19:00, 1 keer totaal gewijzigd.
John P

Re: Verschillende speaker kwaliteiten

Bericht door John P »

Het grote verschil tussen beide drivers is het materiaal. Deen is van papier met coating en de andere van dun aluminium. Het voordeel van de papieren conus is dat deze regelmatig uitdooft bij hoge tonen. De aluminium conus gaat resoneren bij hoge tonen en moet daarom "moeilijker" en dus duurder gefilterd worden. Daarentegen is de motor en de korf van de alu versie beter. Kortom, de alu variant is een heel erg goede woofer voor een drieweg, de papieren versie is voor een goede drieweg en eventueel nog als tweeweg als de tweeter (met lage Fs) in een waveguide gezet wordt.
Als je een tweeweg wilt bouwen dan raadt ik je een 17 cm woofer aan, die zijn eenvoudiger te verenigen met normale tweeters.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

WELKOM!

Je zou het kunnen vergelijken met bijvoorbeeld vlees uit de supermarkt. Je hebt goedkoop vlees, en zelfs binnen dezelfde soort zelfs nog wel duurder vlees, waarvan je mag verwachten dat het 'beter' is na bereiding. Bijvoorbeeld omdat het een mooier stuk van het dier is, beter bewaard, niet volgespoten met vocht, etc. etc. En dan heb je nog vlees van de slager. En ook daarin heb je verschillen.

Je kunt met een top stuk vlees een optimale smaak krijgen. Met een matig stuk vlees kan een chefkok nog een redelijk eind komen, maar kwaliteit heeft de potentie voor een goed eindresultaat.

Terug naar luidsprekers. De AL200 is toevallig goed gekozen, dit is een bijzonder goede (mid)woofer. Wil je er uit halen wat er in zit dan zul je op alle details moeten letten. Een rigide kast, zorgvuldig gekozen demping, een goed gekozen frequentiebereik en een goede filtering, hij breekt namelijk enorm op rond 3kHz, dus met een eenvoudig filter rond 2kHz gaat het slechter klinken dan een goedkopere 8" midwoofer.

Wat een voordeel is van een kwaliteitsproduct is het gedrag, dat onder vele omstandigheden goed blijft. De uitslag is bijvoorkeur gelijk in beide richtingen, wat de vervorming laag houdt. Liefst wordt de boel niet mechanisch geremd, dus geen stugge ophanging om de boel heel te houden. Een krachtige aandrijving is daarom wel nodig, dit kost ook weer geld. En de korf moet ook mooi open zijn, zodat er geen compressie plaatsvindt. De materialen die hier bij gebruikt worden kosten ook allemaal weer extra geld.

Wat je daar van hoort?
Hangt een beetje af van je muziek kwaliteit (geen 128kbs MP3's) en (slechte) opstelling/kamerakoestiek. Als verder je afstemming goed is, of te wel een goed ontwerp wat je gekozen hebt na te bouwen (zelf ontwerpen is een meeeeeer jaren plan) dan ga je dat echt wel horen. Het klinkt dan allemaal lekker makkelijk, goed te volgen, alsof je een stel vieze brillenglazen schoongepoetst hebt, alleen dan voor je oren. Bij een hoofdtelefoon klinkt het al snel best goed, maar die goedkope dingetjes vallen direct door de mand.
Een W250 kan best aardig klinken, maar heeft een dusdanig zwakke aandrijving (Qts 0,78) dat hij in een veel te grote kast moet voor een goede afstemming. Die unit kan dus eigenlijk al niet optimaal in een kast (ca. 0,25 - 0,45) gezet worden. Om maar eens wat te noemen...
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Hallo Lukas, welkom hier. Wouter's metafoor lijkt me duidelijk, een goed stuk vlees kan je ook aan laten branden. Ik hoop alleen dat je geen vegetariër bent. :mrgreen:
Lukas

Bericht door Lukas »

Bedankt voor je reactie Wouter!

Het is me een heel stuk duidelijker nu! Het liefst wil ik over een tijdje luidsprekers bouwen waar realistisch geluid uit komt, misschien weet jij of iemand anders een goed ontwerp?

Kan iemand mijn laatste vraag nog beantwoorden: waarom zou je een speaker kopen met een frequency range van 2500-32000 Hz terwijl wij als mens maar tonen kunnen horen tot 20.000 Hz?
pappaleo
Contacteer:

Bericht door pappaleo »

Ik denk dat je de vraag iets anders moet stellen. Waarom haalt een speaker de 20kHz al of niet ?
Op een gegeven ogenblik breekt het membraan van de unit op. Dat betekent dat het membraan niet meer als een geheel naar voren en naar achteren beweegt, maar dat er deeltrillingen ontstaan. Vervorming is het gevolg. Elk membraan breekt op een gegeven ogenblik op, hoe stijf of hoe hard het ook is. Dat is afhankelijk van de geluidssnelheid door het materiaal zelf. Hoe harder en stijver het membraan, hoe hoger in frequentie, maar ook hoe heftiger het opbreek verschijnsel over het algemeen zal zijn.

Een unit die bij 32kHz pas opbreek verschijnselen vertoont, zal frequenties tot 20kHz met veel minder vervorming weergeven. Of je zo'n unit moet kopen hangt van vele factoren af. Wat is de kwaliteit van de unit's waar die mee gecombineerd wordt; wat is je budget; wat is de toepassing van de luidspreker. etc.
Lukas

Bericht door Lukas »

pappaleo schreef:
Ik denk dat je de vraag iets anders moet stellen. Waarom haalt een speaker de 20kHz al of niet ?
Op een gegeven ogenblik breekt het membraan van de unit op. Dat betekent dat het membraan niet meer als een geheel naar voren en naar achteren beweegt, maar dat er deeltrillingen ontstaan. Vervorming is het gevolg. Elk membraan breekt op een gegeven ogenblik op, hoe stijf of hoe hard het ook is. Dat is afhankelijk van de geluidssnelheid door het materiaal zelf. Hoe harder en stijver het membraan, hoe hoger in frequentie, maar ook hoe heftiger het opbreek verschijnsel over het algemeen zal zijn.

Een unit die bij 32kHz pas opbreek verschijnselen vertoont, zal frequenties tot 20kHz met veel minder vervorming weergeven. Of je zo'n unit moet kopen hangt van vele factoren af. Wat is de kwaliteit van de unit's waar die mee gecombineerd wordt; wat is je budget; wat is de toepassing van de luidspreker. etc.
Zeer interessant allemaal! :D

Bedankt voor de duidelijke en snelle reactie!
Speakerland
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door Speakerland »

Beste Lucas,

Zelf luidsprekers bouwen is inderdaad hartstikke leuk maar in de praktijk is het zelf ontwerpen van een systeem erg lastig. Er zijn zoveel mogelijkheden, zoveel aanbod aan luidsprekers en ideeën en ontwerpen al snel door de bomen het bos niet meer ziet.
Op internet is veel informatie te vinden maar het is lastig om te bepalen wat klopt of niet en hoe relevant iets is.

Als je zelf in een winkel gaat luisteren waar meerdere ontwerpen staan (er zijn er nog een paar in Nederland en ook bij Visaton kun je luisteren) dan kun je zelf de verschillen horen tussen de verschillende soorten van ontwerpen (2-weg, 3-weg, gesloten, TL, basreflex, passief of (half) aktief) en ook is dat in een andere ruimte dan bij je thuis en zo in ieder geval een goed beeld krijgen wat er met zelfbouw mogelijk is.

Je kunt dan een betere keuze maken en hebt een veel kleinere kans dat je eindigt met een luidspreker die je eigenlijk niet goed vindt klinken.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
mtb
Contacteer:

Bericht door mtb »

Speakerland schreef:
Als je zelf in een winkel gaat luisteren waar meerdere ontwerpen staan (er zijn er nog een paar in Nederland en ook bij Visaton kun je luisteren) dan kun je zelf de verschillen horen tussen de verschillende soorten van ontwerpen (2-weg, 3-weg, gesloten, TL, basreflex, passief of (half) aktief) en ook is dat in een andere ruimte dan bij je thuis en zo in ieder geval een goed beeld krijgen wat er met zelfbouw mogelijk is.
Met mijn schakelkastje gaar het vergelijken van luidsprekers wel erg snel en zie/hoor je meteen wat je met een (standaard) bas-regeling kunt bereiken.
Ik snap niet waarom iedere serieuze HiFi-verkoper zo'n kastje heeft/verhuurt, of eigenlijk toch wel omdat er maar een marginaal verschil overblijft als je alles gelijk instelt.
Laat je ook niet gek maken over het vermogen: zie mijn onderschrift.
Plaats reactie