[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het gaat om de akoestische output. In principe is een filter exact afgestemd op de opgemeten unit zelfs beter dan 2 gelijke filters. Maar zoals nu al uitvoerig aangegeven, eerst beide tweeters langer laten inspelen en dan onder exact dezelfde condities opmeten.
Groetjes walter
Groetjes walter
- pappaleo
- Contacteer:
Precies.Leeuwarden schreef:Persoonlijk zou ik nooit verschillende filters in 1 set speakers willen hebben. M.i. een noodsprong.
Maar het alternatief is géén speakers en het werk en investering van de afgelopen 2,5 jaar in de kliko pleuren.
Maar ik denk dat het wel meevalt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Nou, als ik dit verschil zou meten in mijn eigen projecten zou ik toch eerst de oorzaak willen achterhalen.
Feitelijk kunnen er maar een paar dingen aan de hand zijn:
1. Driver was al foutief vanaf fabriek, probleem zal dan constant blijven. Kom je niet achter
2. Driver moet nog inspelen, meest gunstige scenario
3. Ferrofluid probleem. Driver is volgens mij alleen destructief te openen.
4. Uithardende ophanging
5. combinatie van 4 en 5
Punt 3,4 en 5 zal vermoedelijk verder verergeren en kan ook bij de andere driver gaan toeslaan.
Feitelijk kunnen er maar een paar dingen aan de hand zijn:
1. Driver was al foutief vanaf fabriek, probleem zal dan constant blijven. Kom je niet achter
2. Driver moet nog inspelen, meest gunstige scenario
3. Ferrofluid probleem. Driver is volgens mij alleen destructief te openen.
4. Uithardende ophanging
5. combinatie van 4 en 5
Punt 3,4 en 5 zal vermoedelijk verder verergeren en kan ook bij de andere driver gaan toeslaan.
- pappaleo
- Contacteer:
En hoe wil je non-destructief vaststellen welke van deze punten van toepassing zijn?
- pappaleo
- Contacteer:
Daarom zei ik twee pagina's geleden al:ds23man schreef:Dat kan alleen met punt 2.
pappaleo schreef:Het lijkt me een goede strategie om een simpel filtertje in elkaar te zetten, meer om de units te beschermen dan om er kwaliteit mee na te streven, en ze dan eens een poosje op hun donder te geven. Laat ze maar eens werken, eruit dat luie zweet![]()
![]()
Dan meten we de boel opnieuw op en gaan serieus aan de slag.
Wauw wat beginnen deze speakers er mooi uit te zien!
Ray, ik ben blij voor je dat je het eindstadium nadert en binnenkort kan gaan genieten
Over de tweeters zou ik mij niet druk maken.
Er zit een aardig verschil in de serieweerstand (ca. 0.3 Ohm), wat gewoon op een matige consistentie wijst.
Hoeft dus niet perse te betekenen dat er iets mankeert.
Verder is het ook maar de vraag of het verschil door ferrofluid wordt veroorzaakt.
Uit de impedantiemeting is dat i.i.g. niet af te leiden omdat de tweeter ook een grote achterkamer heeft met eventuele demping.
Dat ze verschillend meten, ach wat zou het.
Prima op te lossen met een filter op maat.
Ik denk dat weinig maar beseffen hoe extreem goed de consistentie van een aantal merken/drivers tegenwoordig is.
De oudjes die ik heb opgemeten, een aantal Philips drivers van 30-40jaar oud, verschillen allemaal min of meer.
Met name tussen de batches zitten aardige verschillen.
Tja, in die tijd golden andere maatstaven en stond het ontwerpen met Thiel/Small parameters en computers nog in de kinderschoenen.
Ray, ik ben blij voor je dat je het eindstadium nadert en binnenkort kan gaan genieten
Over de tweeters zou ik mij niet druk maken.
Er zit een aardig verschil in de serieweerstand (ca. 0.3 Ohm), wat gewoon op een matige consistentie wijst.
Hoeft dus niet perse te betekenen dat er iets mankeert.
Verder is het ook maar de vraag of het verschil door ferrofluid wordt veroorzaakt.
Uit de impedantiemeting is dat i.i.g. niet af te leiden omdat de tweeter ook een grote achterkamer heeft met eventuele demping.
Dat ze verschillend meten, ach wat zou het.
Prima op te lossen met een filter op maat.
Ik denk dat weinig maar beseffen hoe extreem goed de consistentie van een aantal merken/drivers tegenwoordig is.
De oudjes die ik heb opgemeten, een aantal Philips drivers van 30-40jaar oud, verschillen allemaal min of meer.
Met name tussen de batches zitten aardige verschillen.
Tja, in die tijd golden andere maatstaven en stond het ontwerpen met Thiel/Small parameters en computers nog in de kinderschoenen.
- pappaleo
- Contacteer:
En hier is ie dan, niet té complex voor een 3-weg: Dat simuleert als volgt: Voorzien van een gezellig kuiltje rond de 2-3kHz om niet weggeblazen te worden in het gebied waar ons oor zo gevoelig is voor ruimte-informatie. Verder hoeven we ons ook niet al te druk te maken om de resonantiefrequentie van de tweeter bij 700 dan wel 900 Hz want bij die frequenties is de tweeter al behoorlijk uit beeld.pappaleo schreef:Het lijkt me een goede strategie om een simpel filtertje in elkaar te zetten, meer om de units te beschermen dan om er kwaliteit mee na te streven, en ze dan eens een poosje op hun donder te geven. Laat ze maar eens werken, eruit dat luie zweet![]()
![]()
Dan meten we de boel opnieuw op en gaan serieus aan de slag.
Er moet niet teveel gelet worden op de frequenties onder de 150Hz, omdat die niet serieus in de metingen zitten vanwege de beperkte gate. We horen van Ray vanzelf hoe de laagweergave is in zijn woonkamer.
Mijn ervaring is dat de boxsim simulaties, gemaakt op deze wijze best wel redelijk met de realiteit overeenkomen, dus ik denk dat het resultaat nog best genietbaar is ook.
De meeste onderdelen heb ik in huis, dus de Weller kan opgestookt worden.
Ziet er goed uit, Leo !
Inderdaad niet al te ingewikkeld.
Zie je ook kans om uit te leggen wat welk component doet ?
- pappaleo
- Contacteer:
Met alle plezier.ray5150 schreef:Ziet er goed uit, Leo !
Te beginnen bij de tweeter. De 3R9 en 10R weerstanden vormen de rendementsaanpassing voor de tweeter. Het netwerkje
van 3μ9, 0mH33 en 8μ2 vormen een vrij standaard 3de orde hoogdoorlaatfilter.
De midrange wordt aan de bovenzijde gefilterd met een 2de orde laagdoorlaatfilter bestaande uit 0mH47 en 10μF. Daarvoor zit een verzwakkingsweerstand van 5R6. Deze constructie gaf een prettiger laagdoorlaatverloop (Q) dan een netwerk zoals bij de tweeter te zien is. Bovendien verliep op deze manier de totaalimpedantie vlakker.
Het hoogdoorlaatfilter aan de onderzijde van het spectrum is ook 2de orde en bestaat uit een condensator van 100μF en een spoel van 1mH5. De weerstand van 3R3 verlaagt de Q van de hellingshoek. Voor de gein laat ik hier de simulatie zien met deze weerstand overbrugd: Let ook op het effect op de totaalimpedantie rond de 500Hz !
De woofer is voorzien van een 2de orde laagdoorlaatfilter bestaande uit 4mH7 en 100μF. De weerstand van 1R is ook hier om de opslingering van de laagcurve wat aan te pakken. Die weerstand is echter afhankelijk van de gelijkstroomweerstand van de spoel en ook nog van het gedrag van je laag onder de 150Hz. Maar zoals gezegd is dit een tijdelijk filter. We moeten eerst vaststellen dat de karakteristieken van de Accuton unit(s) niet meer wijzigen en ook moet het laaggedrag in jouw woonkamer nog beoordeeld worden.
Mijn dank voor de heldere uitleg.
Ik ben reuze benieuwd hoe het uit gaat pakken qua klank.
Ik ben reuze benieuwd hoe het uit gaat pakken qua klank.
Wellicht ook een idee om mijn 2e orde filter opzet eens te simuleren. Klonk zeer goed. Ik snap eigenlijk niet waarom je nu weer helemaal overnieuw gaat beginnen...
- pappaleo
- Contacteer:
OmdatWalt schreef:Ik snap eigenlijk niet waarom je nu weer helemaal overnieuw gaat beginnen...
- De Accuton units klaarblijkelijk een lichte verandering van karakteristiek hebben ondergaan.
- De Accuton units in een andere kast zitten.
- De midrange enclosure verwijderd is.
- De units gecombineerd worden met een andere woofer.
- Jouw opmerking suggereert dat het niet beter/anders kan (althans jouw smaak hetzelfde is als die van ons).
- Ik dat met Ray overeengekomen ben.
Ik heb nu even geen beschikking over de software en data.
Edit: Ik vergeet de belangrijkste:
- Ik het zo leuk vind.

Dat filter inderdaad, die 4.7mH parallel deed gehoormatig niet echt veel, kan je wel weglaten. De bypass 10uF over de serie weerstand van de tweeter kan je ook wel weglaten. Ik had ook nog een LRC over de woofer tegen opslingeren, weet niet meer waarom die niet in mijn schema staat.
Gr. Walter
Gr. Walter
- pappaleo
- Contacteer:
Ik kan aan het door Walter getekende filter niet zien wat de + en de - van de versterkeraansluiting zijn. Dat valt net buiten de tekening.pappaleo schreef:Ik zal vanavond een simulatie posten met bovenstaand filter.
Ik heb nu even geen beschikking over de software en data.
Voor de simulatie maakt het niet echt uit, maar als het is zoals ik getekend heb staat de hele speaker verkeerd om. Kijk even goed na of ik geen fouten heb gemaakt.
Dit is het gesimuleerde resultaat: En dit is het resultaat met de 4mH7 uit de middensectie verwijderd en de 10μF uit de hoogsectie: Hieruit blijkt dat er wel het een en ander gewijzigd is tov de kast van Walter en de andere woofer is waarschijnlijk ook niet te vergelijken.
Edit: Fout in filter gecorrigeerd.
Laatst gewijzigd door pappaleo op di 15 sep 2015, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Serieweerstand van de tweeter moet 1.5 ohm zijn. Mijn baffle stond onder 7 graden schuin en was smaller.
De eton woofer lijkt een stuk meer rendement te hebben dan de seas, deze lijkt nu behoorlijk achter te blijven.
Gr. Walter
De eton woofer lijkt een stuk meer rendement te hebben dan de seas, deze lijkt nu behoorlijk achter te blijven.
Gr. Walter
- pappaleo
- Contacteer:
Je hebt gelijk.Walt schreef:Serieweerstand van de tweeter moet 1.5 ohm zijn. Mijn baffle stond onder 7 graden schuin en was smaller.
Gr. Walter
Ik heb het filter maar even helemaal opnieuw getekend, met dezelfde layout als jij gedaan had.
Die schuine baffle kan ik natuurlijk niet implementeren. Hij helt wel iets achterover, maar geen 7° volgens mij.
Ondanks de afwijkende hoek van de baffle, de andere maten van de baffle, de andere woofer, en het ontbreken van de bloempot toch nog +/- 2.5 db van 100hz tot 20000 Hz.
Groetjes walter
Groetjes walter
Wat extra output tussen 1000hz en 2000hz is trouwens niet verkeerd, de speaker gaat dan lekker open en helder klinken in het mid, ook mooi met vrouwenstemmen.
Gr. Walter
Gr. Walter
Ik zie nu al door de bomen het bos niet meer...
Welke gaan we nu als testfilter gebruiken ?
- pappaleo
- Contacteer:
Wat denk je zelf?ray5150 schreef:Ik zie nu al door de bomen het bos niet meer...![]()
Ik vertrouw erop dat het goed komt. Ik ben meer dan blij met het filter dat Leo bedacht heeft voor mijn Mimo's. Nooit gedacht dat die cheapo drivertjes zo lekker konden klinken. Dan moet het goed komen met deze mooie set drivers!
Go Leo ! (dat allitereert onbedoeld lekker!)
Misschien een idee voor een theoretisch wedstrijdje: iemand verzint een boxsim projectje met daadwerkelijke metingen, kast en alles erop en eraan, en gebaseerd daarop worden een aantal filters ontworpen. Het spul wordt een keer gebouwd, alles wordt opnieuw gemeten en dan heb je ronde 2, filter tweaken. Daarna een bijeenkomst + luistersessie (natuurlijk onder het genot van hapje & drankje) + winnaar uitroepen. Ik stel alvast mijn ncores beschikbaar voor de versterking
Go Leo ! (dat allitereert onbedoeld lekker!)
Misschien een idee voor een theoretisch wedstrijdje: iemand verzint een boxsim projectje met daadwerkelijke metingen, kast en alles erop en eraan, en gebaseerd daarop worden een aantal filters ontworpen. Het spul wordt een keer gebouwd, alles wordt opnieuw gemeten en dan heb je ronde 2, filter tweaken. Daarna een bijeenkomst + luistersessie (natuurlijk onder het genot van hapje & drankje) + winnaar uitroepen. Ik stel alvast mijn ncores beschikbaar voor de versterking