En een paar anderen.....pappaleo schreef:Ik wilde een setje bouwen voor in mijn woonkamer, maar:ds23man schreef:de magnetostaten zijn niet meer leverbaar.
De WC1D in uitvoering ;)
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: De WC1 in ontwerpfase
Re: De WC1 in ontwerpfase
Om het maar weer even on-topic te trekken...
Box design: uitgaande van 160mm diepte aan de buitenkant hou je binnen maar weinig over. De SEAS W22EX001 is 93mm diep (datasheet), dus dat gaat net passen.
Ik zat te denken aan 18mm berken multiplex plus 18mm mdf rondom. dus dan hou je achter de driver nog maar 160 - 5,5mm (diepte mounting plate) - 18mm berken -18 mm mdf - 93mm driver = 25,5 mm over. Weinig!
De vraag is of dat overdreven is, 2x 18mm ?
Box design: uitgaande van 160mm diepte aan de buitenkant hou je binnen maar weinig over. De SEAS W22EX001 is 93mm diep (datasheet), dus dat gaat net passen.
Ik zat te denken aan 18mm berken multiplex plus 18mm mdf rondom. dus dan hou je achter de driver nog maar 160 - 5,5mm (diepte mounting plate) - 18mm berken -18 mm mdf - 93mm driver = 25,5 mm over. Weinig!
De vraag is of dat overdreven is, 2x 18mm ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: De WC1 in ontwerpfase
Dat is wel heel dik. Volgens mij is de ls1 van 15mm materiaal gemaakt.
Re: De WC1 in ontwerpfase
Oei, er zit wel een houten 'puk' op de magneet van de Seas van 25mm dik. Dat wordt dan wel erg krap. Je kunt het natuurlijk ook heel erg precies uitmeten en de woofer met de puk aan de achterkant van de kast bevestigen zodanig dat de driver luchtdicht tegen de voorkant zit zonder de trillingen aan de voorkant door te geven.matjans schreef:Om het maar weer even on-topic te trekken...
Box design: uitgaande van 160mm diepte aan de buitenkant hou je binnen maar weinig over. De SEAS W22EX001 is 93mm diep (datasheet), dus dat gaat net passen.
Ik zat te denken aan 18mm berken multiplex plus 18mm mdf rondom. dus dan hou je achter de driver nog maar 160 - 5,5mm (diepte mounting plate) - 18mm berken -18 mm mdf - 93mm driver = 25,5 mm over. Weinig!
De vraag is of dat overdreven is, 2x 18mm ?
Twee maal 18mm lijkt me echt overdreven, ik zou het bij een ondiepe, brede kast eerder in spanten o.i.d. zoeken.
Gerrit
Re: De WC1 in ontwerpfase
En volgens mij is het bamboo bij de LS1.ds23man schreef:Dat is wel heel dik. Volgens mij is de ls1 van 15mm materiaal gemaakt.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: De WC1 in ontwerpfase
Dinges bestaat uit 18mm MDF en 12mm berken. 30mm in totaal dus en dat is al overdreven zwaar. 2 keer 18mm is over de top. Een paar verbindingen tussen voor en acherzijde leveren mijns inziens meer op.
Re: De WC1 in ontwerpfase
Google versie.
ziehier het origineel van de Grimm Audio site:
http://www.grimmaudio.com/site/assets/f ... _dot-2.jpg
en deze, ook leuk:
http://www.grimmaudio.com/site/assets/f ... abinet.jpg
ivm copyright dus niet geupload maar gelinkt!
Laatst gewijzigd door matjans op za 12 sep 2015, 20:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De WC1 in ontwerpfase
uitgaande van de huidige afmetingen, en 15mm kom ik op een inhoud van ~19,5 liter.
winISD here I come
winISD here I come
Re: De WC1 in ontwerpfase
qtc=0,83 - wat zegt dat persies?
Behoorlijk stevige vulling ook, zo te zien op de tweede foto trouwens.
Behoorlijk stevige vulling ook, zo te zien op de tweede foto trouwens.
Laatst gewijzigd door matjans op za 12 sep 2015, 20:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: De WC1 in ontwerpfase
NEE, echt ??
Laat maar, eerst googelen en dan pas vragen. duh.
Zo te zien aan de curve geen drama. Kan het kastje ietsjes hoger maken, dan zit je zo op een paar liter extra. En acceptabele respons zo te zien.
Laat maar, eerst googelen en dan pas vragen. duh.
Zo te zien aan de curve geen drama. Kan het kastje ietsjes hoger maken, dan zit je zo op een paar liter extra. En acceptabele respons zo te zien.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: De WC1 in ontwerpfase
Vaak beklijven de dingen die je zelf uitzoekt langer dan de dingen die je voorgekauwd worden.
Zei een ouwelul die alles in zijn tijd in de bieb moest opzoeken!

Zei een ouwelul die alles in zijn tijd in de bieb moest opzoeken!
Re: De WC1 in ontwerpfase
Googelen is makkelijker idd, alhoewel het dan wel weer de truc is om de juiste (en duidelijke) informatie te vinden.
Alles is hap snap nu, als je kijkt naar (ouwelulmode aan) "de jeugd van tegenwoordig" -- mijn stiefdochter van 16 doet letterlijk alles via whatsapp, instagram en whatnot, inclusief school stuff. Maar er wat van leren, ho maar. Het beklijft niet. Alles is snel, en het is ook weer snel weg. (ouwelulmode uit).
Alles is hap snap nu, als je kijkt naar (ouwelulmode aan) "de jeugd van tegenwoordig" -- mijn stiefdochter van 16 doet letterlijk alles via whatsapp, instagram en whatnot, inclusief school stuff. Maar er wat van leren, ho maar. Het beklijft niet. Alles is snel, en het is ook weer snel weg. (ouwelulmode uit).
Re: De WC1 in ontwerpfase
Om je toch wat op weg te helpen, zoek een artikel waar zoiets als onderstaande afbeelding in voorkomt:
groet,
Aat
groet,
Aat
Re: De WC1 in ontwerpfase
En misschien wel goed om daarbij te vermelden is dat het uiteindelijk gaat om de akoestische response. Dwz dat je dus de amplitude respons elektrisch kan corrigeren om de gewenste Q te krijgen.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9199
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: De WC1 in ontwerpfase
Waarbij de akoestische output erg leuk lijkt maar vooral de impulsrespons interessant is. Een Q van 0,5 geeft geen naslinger meer, maar je levert ook wel wat punch in, in het laag. De Q van 0,707 wordt beschouwd als het beste compromis tussen diepgang en controle. Heb je een driver die heel laag komt dan kan i.c.m. met de roomgain toch voldoende body in het laag zitten met een Q van 0,5. In onderstaande link kun je zien dat een puls bij een Q van 1,0 duidelijk nog een keer naslingert. En ze laten zien wat er gebeurt met een toon waarbij de voorafgaande puls/periode na slingert, die telt op bij de volgende nieuwe...
http://www.geocities.ws/kreskovs/Box-Q.html
http://www.geocities.ws/kreskovs/Box-Q.html
Re: De WC1 in ontwerpfase
Jag, wouter, idd. Punt is natuurlijk wel dat je DSP het liefst "mild" gebruikt, designfouten "wegmoffelen" met gruwelijke correctiecurves wil je niet. Maar als ik dit zo zie, zie ik daar weinig probleem in. Zeker niet als er nog een sub bijkomt.
Iemand hier ervaring met FreeDSP (ipv minidsp ?)
http://www.freedsp.cc
Iemand hier ervaring met FreeDSP (ipv minidsp ?)
http://www.freedsp.cc
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28476
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: De WC1 in ontwerpfase
Ik zou serieus eerst eens gaan kijken naar een Hypex DLCP, de prijs/kwaliteitsverhouding is ongeevenaard. Zeker na de prijsverlaging. En je hebt dan gelijk de mogelijkheid voor een 3weg systeem.
Re: De WC1 in ontwerpfase
de hypex software is wel wat "rudimentair", om het maar even zo te zeggen. Maar ik kan me voorstellen dat - als je eraan gewend bent- het lekker werkt.
Wat ik me afvraag is hoe je omgaat met meting en hermeting, aangezien je maar 1 frequentie sweep kan "zien". Stel je meet de driver in de baffle en gooit er wat EQ over, dan zie je originele meting, filter, biquads, whatever, en voorspelde uitkomst. Je meet daarna nog een keer om de 'voorspelling' te controleren, dan kan je gelijk je originele meting niet meer zien. Dan opnieuw je meting laden, en op basis daarvan doorprutsen is de enige manier. Het zou handig zijn als je meerdere metingen kon laden, dan kun je ook 'eenvoudig' afwijking van originele meting, EQ en voorspelde uitkomst met elkaar vergelijken.
lekker duidelijk verhaal *not*, maar goed, u get the .
Wat ik me afvraag is hoe je omgaat met meting en hermeting, aangezien je maar 1 frequentie sweep kan "zien". Stel je meet de driver in de baffle en gooit er wat EQ over, dan zie je originele meting, filter, biquads, whatever, en voorspelde uitkomst. Je meet daarna nog een keer om de 'voorspelling' te controleren, dan kan je gelijk je originele meting niet meer zien. Dan opnieuw je meting laden, en op basis daarvan doorprutsen is de enige manier. Het zou handig zijn als je meerdere metingen kon laden, dan kun je ook 'eenvoudig' afwijking van originele meting, EQ en voorspelde uitkomst met elkaar vergelijken.
lekker duidelijk verhaal *not*, maar goed, u get the .
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: De WC1 in ontwerpfase
Heb jij die al gezien?ds23man schreef:Over enkele weken komt de nieuwe software.
Re: De WC1 in ontwerpfase
Als de beta meetfunctie erin zit, dan wordt de keuze weer makkelijker.
viewtopic.php?f=29&t=16990&start=50
viewtopic.php?f=29&t=16990&start=50
