De WC1D in uitvoering ;)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door Kappa7 »

matjans schreef:
Met DSP alles 1op1 rechttrekken is er niet bij (wees maar niet bang).
Ik heb de demo op de AVMN ook bijgewoond en daar werd aangegeven dat dit wel degelijk gebeurt.
Aangegeven Is dat de units op zich in een dode ruimte onder zo een beetje elke hoek zijn opgemeten.
Daaruit Is de correctie verricht. Niet alleen in frequentie karakteristiek maar ook in tijd.
Je krijgt dan 2 units die breed inzetbaar zijn. Het kiezen van het Xover punt gebeurt dan waar Deze het minst kritisch Is.
Voordeel was dat je elke unit kunt gebruiken en dat je niet hoeft te Letten op een match met de andere unit.
De units van grim zijn geselecteerd op de laagste vervorming.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

Dank allen, laten we het verder on-topic houden.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door ds23man »

Kappa7 schreef:
matjans schreef:
Met DSP alles 1op1 rechttrekken is er niet bij (wees maar niet bang).
Ik heb de demo op de AVMN ook bijgewoond en daar werd aangegeven dat dit wel degelijk gebeurt.
Aangegeven Is dat de units op zich in een dode ruimte onder zo een beetje elke hoek zijn opgemeten.
Daaruit Is de correctie verricht. Niet alleen in frequentie karakteristiek maar ook in tijd.
Je krijgt dan 2 units die breed inzetbaar zijn. Het kiezen van het Xover punt gebeurt dan waar Deze het minst kritisch Is.
Voordeel was dat je elke unit kunt gebruiken en dat je niet hoeft te Letten op een match met de andere unit.
De units van grim zijn geselecteerd op de laagste vervorming.
Dit verhaal is volgens mij niet helemaal correct. Ik heb begrepen dat de LS1 in een veel later stadium ( nadat ie al op de markt was) nog eens is nagemeten in een dode kamer.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

Afgezien van de kasten timmeren natuurlijk is mijn idee wat betreft aansturing voorlopig het volgende.

- Alleen analoog in (het moet werken binnen mijn bestaande 5.1 setup met Classe SSP-300).
- Subs komen later, ik heb een MJ Acoustics Pro 100.

1x FreeDSP (indien beschikbaar) met 4 (willekeurige) kanalen versterking. Ik denk dat dat de tripath's worden (lekker makkelijk).

Ja, zinloos verschil in kwaliteit van "luidsprekers" vs. "versterking" maar om mee te leren dee-es-pee-en lijkt het me voorlopig prima als je niet hard draait.
En daarnaast natuurlijk een keer leren meten, want dat is dan weer wel een voorwaarde om er daadwerkelijk top geluid uit te halen.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door Kappa7 »

ds23man schreef:
Kappa7 schreef:
matjans schreef:
Met DSP alles 1op1 rechttrekken is er niet bij (wees maar niet bang).
Ik heb de demo op de AVMN ook bijgewoond en daar werd aangegeven dat dit wel degelijk gebeurt.
Aangegeven Is dat de units op zich in een dode ruimte onder zo een beetje elke hoek zijn opgemeten.
Daaruit Is de correctie verricht. Niet alleen in frequentie karakteristiek maar ook in tijd.
Je krijgt dan 2 units die breed inzetbaar zijn. Het kiezen van het Xover punt gebeurt dan waar Deze het minst kritisch Is.
Voordeel was dat je elke unit kunt gebruiken en dat je niet hoeft te Letten op een match met de andere unit.
De units van grim zijn geselecteerd op de laagste vervorming.
Dit verhaal is volgens mij niet helemaal correct. Ik heb begrepen dat de LS1 in een veel later stadium ( nadat ie al op de markt was) nog eens is nagemeten in een dode kamer.
Dat is niet wat grim en tent verteld hebben die avond.
Het verhaal ging zelfs nog verder dat er toen een referentie set Is gemaakt.
Die referentie set zou gebruikt worden om elke speaker zijn eigen correctie file mee te geven.
Hiermee zouden alle geproduceerde speakers een match moeten vormen en zijn er geen geselecteerde paartjes nodig.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door ds23man »

Kijk even onder punt 6 results:

http://www.grimmaudio.com/site/assets/f ... eakers.pdf

Dit komt overeen met de uitspreken van Bruno ergens in een interview. Ze hebben een keer een controlemeting bij de NOB gedaan. En die ruimte is pas betrouwbaar boven de 150Hz.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door Gerrit »

matjans schreef:
Afgezien van de kasten timmeren natuurlijk is mijn idee wat betreft aansturing voorlopig het volgende.

- Alleen analoog in (het moet werken binnen mijn bestaande 5.1 setup met Classe SSP-300).
- Subs komen later, ik heb een MJ Acoustics Pro 100.

1x FreeDSP (indien beschikbaar) met 4 (willekeurige) kanalen versterking. Ik denk dat dat de tripath's worden (lekker makkelijk).

Ja, zinloos verschil in kwaliteit van "luidsprekers" vs. "versterking" maar om mee te leren dee-es-pee-en lijkt het me voorlopig prima als je niet hard draait.
En daarnaast natuurlijk een keer leren meten, want dat is dan weer wel een voorwaarde om er daadwerkelijk top geluid uit te halen.
Ik heb nog wat Hypex UcD180HGHxR's liggen met SMPS voedingen, mogen ook weg voor de helft van de nieuwprijs (exclusief verzending).

Gerrit
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

Wel verdorie !
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door Gerrit »

matjans schreef:
Wel verdorie !
'k vindt het wel een leuk project, er wordt hier tenminste serieus aandacht aan de afstraling besteedt. Het verkopen van mijn Orion's als geheel gaat toch niet lukken en bovendien zijn ze eigenlijk ook gewoon gedateerd.

Gerrit
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door Archie »

Erg leuk project! PVC pijp en low budget spreekt aan :)

Begrijp ik het goed dat verschillende heren deze LS1's in den vleeze gehoord hebben? Mezelf net weer rechtop gezet na het omvallen bij het zien van de prijs ervan. Klinken deze luidsprekers net zo goed als dat ze kosten? Daar ben ik wel benieuwd naar!
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

Vergeet niet: diy nooit vergelijken met productie, er zit een stuk meer aan vast dan alleen materiaalkosten. Services, garantie, logistiek etc.

En al helemaal bij de ls1. Je koopt geen speakers maar een complete studio oplossing inclusief bijbehorende diensten!!
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door Archie »

En dat er ook gewoon boterhammen gegeten moeten worden natuurlijk! Verder is mijn vraag gesteld uit interesse, ben gewoon benieuwd :)
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

Archie schreef:
Erg leuk project! PVC pijp en low budget spreekt aan :)
Heb net met gerrit besproken dat ik de seas en xls 10 van hem overneem, dus het (ultra) low budget idee is er nu al af. Het is tweedehands en Gerrit heeft me een mooie prijs gegeven, maar toch duurder dan ik oorspronkelijk van plan was.

Dat neemt natuurlijk niet weg dat je met MDF, PVC en wat handwerk een end komt.
Het wordt op deze manier een wat langduriger verhaal, maar goed, je krijgt er ook weer wat voor terug.

keuzes, keuzes !
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door Archie »

Als je geen idee hebt wat je doet is goedkoop prima! Wanneer je weet wat je wil mag het best wat kosten :rock: Ben eens gaan voelen aan de duurdere (+300) afkortzaagmachientjes en dat voelde toch wel erg plastic... Wel 1001 opties derop
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door Kappa7 »

Archie schreef:
Erg leuk project! PVC pijp en low budget spreekt aan :)

Begrijp ik het goed dat verschillende heren deze LS1's in den vleeze gehoord hebben? Mezelf net weer rechtop gezet na het omvallen bij het zien van de prijs ervan. Klinken deze luidsprekers net zo goed als dat ze kosten? Daar ben ik wel benieuwd naar!
Ja hoor heb deze een aantal maal beluisterd.
qua ruimte en plaatsing zijn deze speakers erg goed.
Wel zijn ze erg steriel, er zit zo weinig vervorming in dat je daar aan moet wennen.
Het geld zijn ze zeker waard en een koopje als je bedenkt dar hierin een Dac, voorversterker, eindversterkers en speakers in zitten. voor een dergelijk systeem los zou je normaal veel meer moeten neerleggen.
Dan zit je daarnaast nog dat het waarschijnlijk nooit het niveau haalt wat hier mogelijk is. om dat alles als een systeem wordt aangeboden is ook alles optimaal op elkaar afgesteld.
Qua geluid komt dit nog het dichtste bij de set van Onze DS23 man. alleen is die nog wat dynamischer.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door ds23man »

Steriel wil ik mijn Ultrazoooms niet noemen en neutraal qua frequentieverloop ook niet. Zitten hier en daar wel wat smaaktechnische tweaks. Ultralage vervorming is wel een kenmerk en je merkt dan ook dat je ongewild op de wat asocialere luisterniveaus gaat draaien. De dsp en ncore eindtrappen zijn feitelijk hetzelfde als in de LS1 en zijn gewoon extreem neutraal. Dynamiek? Wat wil je, heb wat meer conusoppervlak dan de LS1.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

Begrijp ik dat ds23man dlcp + ncore draait?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door ds23man »

Yep, tweeweg actief met 4 Ncores.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

Leuk! Mijn plan was om daar uiteindelijk ook (gefaseerd) naartoe te groeien.

Ik draai nu met 2x nCore op de fronts (Linn Ninka) en 3x ucd180 voor center en rears.
De UCD400's die ik oorspronkelijk voor de fronts gebruikte zitten nu in een basgitaar versterker, maar aangezien ik die eigenlijk nooit gebruik kan ik die weer kannibaliseren voor de subs van de WC1D.

Dan ooit nog eens een set nCore's voor de fronts en een DLCP ....
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door pappaleo »

En dat hele systeempje, de Ultrazoooms, is nogal de moeite waard :-)
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

'-pje' noemt-ie dat ...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28477
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door ds23man »

Wou een setje voor op de wc bouwen, maar de magnetostaten zijn niet meer leverbaar. :(
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

Als je luisterruimte 450m2 is, hoe groot is je wc dan ? 100m2 :mrgreen:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door pappaleo »

Ik wilde een setje bouwen voor in mijn woonkamer, maar:
ds23man schreef:
de magnetostaten zijn niet meer leverbaar. :(
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”