Ben je bang voor een garantieclaim? Zelfs een fm tuner heeft meer tophoog.....Walt schreef:Wat een onzin, die dingen klinken beter dan 90% van alle moderne tweeters en zeker beter dan een stel gare B&G met losse folie...
[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik heb net even de grafieken in mijn topic bekeken, de afval in het tophoog was toen ook al. Jeroen en Dre kunnen beamen dat het toch gewoon erg lekker klinkt met deze tweeters. In muziek zit natuurlijk ook maar weinig echt tophoog.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Als je de freq grafieken even goed bekijkt zie je een bult bij het "nep" tophoog.........
Moet ik hier nou iedereen opvoeden.
Moet ik hier nou iedereen opvoeden.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Metingen zeggen me eerlijk gezegd niet veel meer, als het goed klinkt dan is dat voldoende.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik flikker net bijna van de bank
Walt schreef:......... als het goed klinkt dan is dat voldoende.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dacht al, aadbeving.FR_Aad schreef:Ik flikker net bijna van de bank
Walt schreef:......... als het goed klinkt dan is dat voldoende.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Mijn wedstrijd speakers zijn ook meer op gehoor gedaan dan met metingen, meten is leuk om de basis goed te krijgen maar geeft je niet het perfecte filter.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Die hebben maar 1 doel, veel akoestisch vermogen uit een zo klein mogelijk kastje, heeft weinig met hifi te maken.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Heeft nou echt niemand door dat dit NEARfields waren ? Die vroege hoogafval is bijna zeker volkomen normaal.
Een meetfout die je niet kan vermijden nearfield. Je voldoet niet aan alle voorwaarden om zo'n meting geldig te laten zijn. De werkelijke akoestische output is anders.
Ben er zeker van, dat je in het verre veld vééél meer boven 5kHz meet.
Blijft over, de wijziging in laagafval. Ieder mag zijn mening hebben natuurlijk. Mij lijkt het, zeker met3weg toepassing, nogal vroeg voor de kliko.
Een meetfout die je niet kan vermijden nearfield. Je voldoet niet aan alle voorwaarden om zo'n meting geldig te laten zijn. De werkelijke akoestische output is anders.
Ben er zeker van, dat je in het verre veld vééél meer boven 5kHz meet.
Blijft over, de wijziging in laagafval. Ieder mag zijn mening hebben natuurlijk. Mij lijkt het, zeker met3weg toepassing, nogal vroeg voor de kliko.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik had dat wel begrepen hoor......MarcoSQ schreef:Heeft nou echt niemand door dat dit NEARfields waren ? Die vroege hoogafval is bijna zeker volkomen normaal.
Een meetfout die je niet kan vermijden nearfield.
Enfin. Ik heb ze na een paar uurtjes spelen aan 4μ7 emkapeetje opnieuw gemeten:
Impedantie: En nu met de 4μ7 overbrugd
Het lijkt me een goede strategie om een simpel filtertje in elkaar te zetten, meer om de units te beschermen dan om er kwaliteit mee na te streven, en ze dan eens een poosje op hun donder te geven. Laat ze maar eens werken, eruit dat luie zweet
Dan meten we de boel opnieuw op en gaan serieus aan de slag.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Maar hoe verhouden na dit inspelen de normale en de aangetaste tweeter zich t.o.v. elkaar? Wellicht heeft de aangetaste tweeter meer profijt van het inspelen?
Gr. Walter
Gr. Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Vooralsnog zie ik geen wezenlijk verschil na een uurtje inspelen. Ben inderdaad benieuwd wat de slechte doet.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De aangetaste tweeter is niet in mijn bezit.Walt schreef:Maar hoe verhouden na dit inspelen de normale en de aangetaste tweeter zich t.o.v. elkaar? Wellicht heeft de aangetaste tweeter meer profijt van het inspelen?
Gr. Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28480
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Zou dat niet doen, voor vergelijkende metingen is het handiger dat Leo dat doet.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
At Pappaleo's, all driver data are taken with the following definition:
1) The reference driver is burned in with the playback of 5 random CD's. The level of playback is directly related to the emotional state of the listener.
2) A rest of two or three hours is kept for the unit. This delay is directly related to the quality of the TV programming at the day of measurement.
3) The driver has the temparature of the kitchen and is often enriched with the smell of fresh applepie.
4) Measurement is made with the driver lying at the edge of the kitchen table at a distance of 5mm to the microphone with at low as possible environmental noise.
5) Impedance is measured with the volume control at 1/4.
6) Sensivity is not measured absolutely. The measurements are corrected to have the same level at 1000Hz.
7) For all measurements, the following equipment is used:
IBF akustic EMM8 Microphone
Emu Tracker PRE usb audio device
Audio Analyse PA90 Amplifier
ARTA running on Acer i7 laptop with Windows 8.1
Bijna hetzelfde, toch?

1) The reference driver is burned in with the playback of 5 random CD's. The level of playback is directly related to the emotional state of the listener.
2) A rest of two or three hours is kept for the unit. This delay is directly related to the quality of the TV programming at the day of measurement.
3) The driver has the temparature of the kitchen and is often enriched with the smell of fresh applepie.
4) Measurement is made with the driver lying at the edge of the kitchen table at a distance of 5mm to the microphone with at low as possible environmental noise.
5) Impedance is measured with the volume control at 1/4.
6) Sensivity is not measured absolutely. The measurements are corrected to have the same level at 1000Hz.
7) For all measurements, the following equipment is used:
IBF akustic EMM8 Microphone
Emu Tracker PRE usb audio device
Audio Analyse PA90 Amplifier
ARTA running on Acer i7 laptop with Windows 8.1
Bijna hetzelfde, toch?
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 11 sep 2015, 13:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Lijkt me wel zinvol om de aangetaste unit ook te laten inspelen en deze dan tegelijk met de andere tweeter nog eens op te meten.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Maar 5 mm? staat de microfoon dan voor het midden van de dome of ter hoogte van de spreekspoel? Dat lijkt me best wel wat uitmaken voor het tophoog.pappaleo schreef:4) Measurement is made with the driver lying at the edge of the kitchen table at a distance of 5mm to the microphone with at low as possible environmental noise.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ja, 5mm. Dit om diffractie effecten van de (ontbrekende) baffle uit te sluiten. Verder is het geen dome maar een konus (inverted dome) van een keramisch materiaal. Dichterbij kan niet, want dan leunt de microfoon tegen het stukje nylon kous wat over de unit gespannen is. Verder staat de microfoon exact gericht op het midden van de konus. Ook exact haaks er op, maar dat doet er niet toe vanwege het omnidirectionele karakter van de microfoon.richard schreef:Maar 5 mm? staat de microfoon dan voor het midden van de dome of ter hoogte van de spreekspoel? Dat lijkt me best wel wat uitmaken voor het tophoog.pappaleo schreef:4) Measurement is made with the driver lying at the edge of the kitchen table at a distance of 5mm to the microphone with at low as possible environmental noise.
Wat vetsta jij dan onder close range?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hoe de frequentieverdeling bij zo'n keramisch geval is weet ik niet, maar bij normale domeluidsprekers trekt het afstralend oppervlak bij het toenemen van de frequentie naar de spreekspoel. Het kan dus best wel zijn dat je met de microfoon op zo'n korte afstand en gericht op het midden van het membraan alleen het middenhoog pakt en het tophoog, dat voornamelijk ter hoogte van de spreekspoel wordt afgestraald, verzwakt wordt geregistreerd. Alleen al omdat de afstand dan al een rol speelt. Mogelijk krijg je zelfs uitdoving vanwege inteferentieverschijnselen door de korte maar verschillende afstanden ten opzichte van de verschillende delen van het stralend oppervlak.
Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat de meetafstand groot is ten opzichte van de membraandiameter en de golflengten van de weer te geven frequenties.
Ik zou er in ieder geval voor zorgen dat de meetafstand groot is ten opzichte van de membraandiameter en de golflengten van de weer te geven frequenties.
