Olie hoort in een motorblok niet in een tweeter.
[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Zodra tweeters wat ouder worden geeft olie altijd problemen.
Olie hoort in een motorblok niet in een tweeter.
Olie hoort in een motorblok niet in een tweeter.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Goeie, Bas.
Ik had wel nog even een overdenking, het is heel goed mogelijk dat de betreffende tweeter een langere tijd ondersteboven in de doos heeft gelegen en dat daardoor die olie eruit is gezakt.
Maar, als zo'n tweet dan in een luidsprekerkast zit gemonteerd, dan zit ie verticaal. kan dat dan ook gebeuren ?
Ik had wel nog even een overdenking, het is heel goed mogelijk dat de betreffende tweeter een langere tijd ondersteboven in de doos heeft gelegen en dat daardoor die olie eruit is gezakt.
Maar, als zo'n tweet dan in een luidsprekerkast zit gemonteerd, dan zit ie verticaal. kan dat dan ook gebeuren ?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Wacht nou eerst maar 's af of er (behalve cosmetisch) werkelijk iets aan de hand is. Speculeren over een al-dan-niet bestaand probleem heeft ook niet zo veel zin, toch ?
Gesteld dat wegzakkend ferrofluid (opgenomen in het membraan) inderdaad het issue is : ja, met een normaal gemonteerde tweet gebeurt ook van alles met het ferrofluid. Het zal niet snel in je membraan terechtkomen. Maar het kan op de lange termijn wel naar beneden zakken, verdikken, vervliegen etc.
Da's niet leuk. Maar vergeet niet dat het gedurende de normale levensduur, wél een aantal fijne taken op zich neemt
.
(Het maakt je tweet vooral erg fool-proof. En da's geen gekke keuze, gezien het aantal fools wat er rondloopt
).
Gesteld dat wegzakkend ferrofluid (opgenomen in het membraan) inderdaad het issue is : ja, met een normaal gemonteerde tweet gebeurt ook van alles met het ferrofluid. Het zal niet snel in je membraan terechtkomen. Maar het kan op de lange termijn wel naar beneden zakken, verdikken, vervliegen etc.
Da's niet leuk. Maar vergeet niet dat het gedurende de normale levensduur, wél een aantal fijne taken op zich neemt
(Het maakt je tweet vooral erg fool-proof. En da's geen gekke keuze, gezien het aantal fools wat er rondloopt
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De olie is magnetisch en plakt dus in principe aan de magneet. Blijft de spreekspoel in beweging, dan blijft de massa homogeen. Bij stilstand zou het kunnen zijn dat de olie zich enigszins afscheidt van de microscopische metaaldeeltjes.
Ik theoretiseer maar wat, misschien is het onzin hoor.

Ik theoretiseer maar wat, misschien is het onzin hoor.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nou zijn de bewegingen van een tweeter dermate minuscuul dat de fluid echt niet gemengd wordt. Wat mij meer zorgen baart is dat de vloeistof al 30 jaar oud is en je dat bij deze niet zo makkelijk vervangt. Zit er in de mid ook ferro fluid?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Misschien staat daar wel iets in de datasheet over ?ds23man schreef:Zit er in de mid ook ferro fluid?
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hm, die datasheet toont bij mij als 4 blanco pagina's. Leve de smartphone 
Maar ik veronderstel dat het 'nee' is.
Maar ik veronderstel dat het 'nee' is.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Helaas, geen koelkast...pappaleo schreef:Maar ik veronderstel dat het 'nee' is.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Volgens lautsprecher jahrbuch 1989 zit er geen ferrodluid in de c77 mid.
Gr. Walter
Gr. Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Wel raar dat er dan in de datasheet staat dat het er wel in zit.
Zie je ook kans om de pagina's die over deze drivers gaan in te scannen ?
Zie je ook kans om de pagina's die over deze drivers gaan in te scannen ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Sterker nog het is het eerst genoemde woord in de datasheet...
Ps, heb jij de staatsloterij gewonnen? Die Accutons van Martin zijn opeens verkocht.
Ps, heb jij de staatsloterij gewonnen? Die Accutons van Martin zijn opeens verkocht.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik wilde het eigenlijk niet zeggen...ds23man schreef:Sterker nog het is het eerst genoemde woord in de datasheet...
Nee, helaas.ds23man schreef:Ps, heb jij de staatsloterij gewonnen? Die Accutons van Martin zijn opeens verkocht.
Ik denk eerder dat Walter ernaar terug verlangde.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Als ik de meting van onze Meetsmurf naast die van de datasheet leg, vallen me twee dingen op:
1. In de datasheet ligt de impedantie op Fs rond de 10 ohm, de meting 14.
2. In de decay meting doet ie het een stuk beter zonder de bloempot.
1. In de datasheet ligt de impedantie op Fs rond de 10 ohm, de meting 14.
2. In de decay meting doet ie het een stuk beter zonder de bloempot.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik denk dat Leo de accuton units van Martin heeft over gekocht....
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Leo's impedantieplotje van je mid ziet er keurig uit. Een ietjes hogere imp-piek, en iets lager in frequentie : er zit immers een grotere bloempot omheen nu
. Check.
Als er ferrofluid inzit (zal toch wel als Accuton dat zegt), dan is daar iig niks mee aan de hand.
Dan zou je of géén piek, of een hoog in freq zittende piek zin.
Op je tweet-impedantie zie ik eigenlijk ook nog niks waaruit blijkt dat de fluid weg, of verklonterd is.
Veel te vroeg om je zorgen te maken volgens mij.
Als er ferrofluid inzit (zal toch wel als Accuton dat zegt), dan is daar iig niks mee aan de hand.
Dan zou je of géén piek, of een hoog in freq zittende piek zin.
Op je tweet-impedantie zie ik eigenlijk ook nog niks waaruit blijkt dat de fluid weg, of verklonterd is.
Veel te vroeg om je zorgen te maken volgens mij.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het is toch een emulsie? de olie zal niet magnetisch zijn, de metaaldeeltjes er in wel. Ik zou me voor kunnen stellen dat de emulsie op een of andere manier breekt, of schift als je keukentermen zou gebruiken. De metaaldeeltjes trekken dan naar de poolkern terwijl de olie uitzakt of door capillaire werking in het membraan trekt. Keramiek lijkt me prima absorberend als dit niet is verglaasd.pappaleo schreef:De olie is magnetisch en plakt dus in principe aan de magneet. Blijft de spreekspoel in beweging, dan blijft de massa homogeen. Bij stilstand zou het kunnen zijn dat de olie zich enigszins afscheidt van de microscopische metaaldeeltjes.
Ik theoretiseer maar wat, misschien is het onzin hoor.![]()
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Is de andere tweeter inmiddels al gemeten als vergelijk?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
En Ray is druk bezig nieuwe kabeltjes te trekken rond het VuMc..... 
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik zou de andere tweeter ook op zijn kop zetten, in dit tempo met al die banen van jullie dan zijn de tweeters tenmiste wel weer gelijk als de kasten eindelijk af zijn...

