De WC1D in uitvoering ;)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

De WC1D in uitvoering ;)

Bericht door matjans »

Na de mini monitor leuk om een hondehok te timmeren.

INSPIRATIE
* Grimm Audio LS1 (duh) - http://www.grimmaudio.com/hifi-products ... akers/ls1/
* Troels Gravesen wide baffle experimenten - http://www.troelsgravesen.dk/Acapella_WB.htm
* Sonus Faber Stradivari(us?) - http://www.sonusfaber.com/en-us/product ... ari-homage
* AudioNote AN-E - http://www.audionote.co.uk/products/spe ... e_01.shtml

UITGANGSPUNTEN
* Aller-, aller-, allerbelangrijkste: Goedkoop.Punt. Uitroepteken! Punt.
* Technisch design, lees dit artikel van de gebroeders Grimm - http://www.grimmaudio.com/site/assets/f ... eakers.pdf
* Lekker ervaring opdoen met aktief/dsp voordat ik een DLCP, 2 extra nCore's en en stel UCDs aanschaf.

ODZ(en) ..
* Niet gehinderd door enige kennis van zaken...
* Beter goed gejat dan slecht bedacht ...
* Imitatie is het grootste compliment ...
* Gezond verstand is een groot goed ...
* Het is doe-het-zelven, dus jatten mag (ofzoiets) ...

Het idee so far:
Voor de plaatjes van hoe het eruit kan komen te zien, zie onder. Ja, inderdaad, een LS1 ripoff. Heel erg. Maar, volg de links aan de bovenkant, bekijk wat foto's van wide baffle speakers en lees de diverse pdfjes en je komt ongeveer hierop uit.

Mijn vrouw vond het verdacht veel lijken op een WC-spoelbak, dus voorlopige werktitel is de WC1.

Mijn sketchup-art:
de echte ls1 ripoff
de echte ls1 ripoff
Eigenlijk de LS1 nagetekend dus. De heren van Grimm hebben hun best op het design gedaan, het ziet er keurig uit en (zie onder) het is lastig een vergelijkend hondehok subtieler te maken.

Minder geslaagd?:
proberen iets luchtiger te maken. Lukt niet.
proberen iets luchtiger te maken. Lukt niet.
Een hondehok is een hondehok:
meer lucht voor de sub ! Dat dan weer wel !
meer lucht voor de sub ! Dat dan weer wel !
Sub kan anders, pootjes kunnen anders, maar je blijft met een afgerond hondehok op pootjes zitten, en dat ziet er nu eenmaal ongeveer zo uit.

En hoe gaan we dat alles dan aansturen ?

* freeDSP -- ongeveer minidsp maar dan kost het minder, en bovendien met arduino (jeej!) en praten we SigmaStudio (gratis)
* ik heb nog wat lm3886 of 3875 of 4780 achtige dingen liggen, dat moet wel lukken. Of wat 20w tripath spul uit de laatste (zie MIMO) versterker slopen.

Nog nodig: stevige discussie over welke (goedkope) drivers, en hoe precies te kiezen.
Laatst gewijzigd door matjans op wo 24 mei 2017, 13:48, 3 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door ds23man »

Komt er ook een WC2? :think:
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door MickRS »

Was je vrouw de bril vergeten? :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Komt er ook een WC2? :think:
Moet haast wel, anders kun je alleen mono luisteren. :lol:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door Jag »

Leuk dat je dit wilt gaan bouwen! Het ziet er uit als een zeer goed doordacht ontwerp met zeer glad verlopende power reponse / DI. Daar kan je je geen buil aan vallen. Om het zo goedkoop mogelijk uit te voeren is een mooie uitdaging. Welke drivers ben je van plan te gebruiken? Ik denk dat je iig vastzit aan de dxt tweeter, ik kan me voorstellen dat de keuze voor midwoofer minder kritisch is.

Nog een opmerking: ik zou de sub niet in de voet maken. Dan staat namelijk de plaatsing vast, terwijl dit zelden dezelfde plek is als waar je de mid/hoog speakers neerzet. Tenzij je nog 2 subs toevoegt voor een totaal van 4. Dat tilt het wel naar een hoger plan en dan maakt de plaatsing ook minder uit, want met 4 is het eigenlijk bijna altijd wel goed zolang je de subs maar niet groepeert.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

Mijn vrouw had haar bril idd niet op.

Gesloten kast, dat beperkt de keuze al iets voor wat betreft de woofert. De Seas DXT is wel de ideale keuze, maar -- zie post 1: goedkoop.

Aan de andere kant, het wordt sowieso een lange termijn project, dus ik heb tijd zat om te verzamelen. Wikken en wegen dus.

Iemand ideeen voor een woofer? Aangezien we niet per se gaan voor een vlakke frequentie (leve dsp jeej!) maar meer voor minimale distortion etc levert dat al weer in ieder geval een richting op om in te zoeken.

De peerless 850439 zou een leuke driver zijn (lage distortion, hoge power) maar heeft weer een wat lage Q voor gesloten kast. Zag dat Dre er nog een stel te koop had in het vraag/aangeboden forum.
Gebruikersavatar
Gerrit
Berichten: 1005
Lid geworden op: ma 25 feb 2008, 9:40
Locatie: Schin op Geul
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door Gerrit »

matjans schreef:
Mijn vrouw had haar bril idd niet op.

Gesloten kast, dat beperkt de keuze al iets voor wat betreft de woofert. De Seas DXT is wel de ideale keuze, maar -- zie post 1: goedkoop.

Aan de andere kant, het wordt sowieso een lange termijn project, dus ik heb tijd zat om te verzamelen. Wikken en wegen dus.

Iemand ideeen voor een woofer? Aangezien we niet per se gaan voor een vlakke frequentie (leve dsp jeej!) maar meer voor minimale distortion etc levert dat al weer in ieder geval een richting op om in te zoeken.

De peerless 850439 zou een leuke driver zijn (lage distortion, hoge power) maar heeft weer een wat lage Q voor gesloten kast. Zag dat Dre er nog een stel te koop had in het vraag/aangeboden forum.
Ik heb nog wel een paar gebruikte Seas W22EX001, mag je hebben voor €100 per stuk. Een paar gebruikte Millennium tweeters heb ik ook nog liggen, mogen ook weg voor €100 per stuk.

Alles wat krom is met DSP recht trekken is wel wat kort door de bocht, maar dat wist je zelf ook wel mag ik hopen.

Gerrit
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

Met DSP alles 1op1 rechttrekken is er niet bij (wees maar niet bang).

Met een W22EX001 en de Seas dxt is het daadwerkelijk een kloon van een LS1 :)
(min de elektronica natuurlijk).

Ik houd het in mn achterhoofd !!

(Dan wordt het wel een leuk setje :) )
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door Jag »

Ik zou zeggen ga ervoor! En dan op de groei een multi sub opstelling erbij 8) (sorry kan mijn enthousiasme voor multi sub niet verbergen :lol: )
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door pappaleo »

Mooi man, je hebt de smaak wel te pakken :mrgreen: :goeie:
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

jouw schuld :rofl:

(je begrijpt dat ik af en toe weer kom aankloppen :) )
Gebruikersavatar
dwijtsma
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 nov 2013, 15:40
Locatie: Drachten

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door dwijtsma »

Ik lees Grimm Audio LS1 en goedkoop in hetzelfde topic. ](*,)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door pappaleo »

dwijtsma schreef:
Ik lees Grimm Audio LS1 en goedkoop in hetzelfde topic. ](*,)
Ik lees: uitdaging :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door hannesie »

Wel leuk, we hebben afgelopen avond in augustus juist een vrij uitgebreide demonstratie gehad van de LS1 bij de AVMN.

Guido Tent en Eelco Grimm die dit presenteerden, waren heel goed voorbereid, en hoewel ik die al in de hoge uitvoering al een paar keer heb gehoord, nu dan een demo met een zeer uitgebreide informatie van het hoe en waarom de keuzes zijn gemaakt.

Deze keer toch nog weer een stapje beter in de plaatsing en goed qua keuze van de muziek.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door FR_Aad »

Leuk! Ik heb mij alvast op dit draadje geabonneerd.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

dwijtsma schreef:
Ik lees Grimm Audio LS1 en goedkoop in hetzelfde topic. ](*,)
Woehahaha!! Nee. Ik zeg ook in post 1:
* Lekker ervaring opdoen ...
Daarmee bedoel ik: design principes van de heren van Grimm Audio (zie gelinkte pdf en het hondehok verhaal), ik heb nergens gesteld dat ik "voor weinig" een "LS1" inclusief bijbehorende performance en opties wil bouwen. Dat gaat-um niet worden!

Ik wil lekker knutselen, en wil iets anders dan een standaard 2 weg gefilterd kastje :) en lekker spelen met dsp !
Dat Gerrit nou ineens die woofers aanbiedt, tsja ...

Wat me nou echt leuk lijkt, is een aktief setje met hypex DLCP, ncore's (en ucd voor de wooferts), maar voordat ik daarmee bezig ga lijkt het me gewoon leuk om kassies te timmeren :)
Gebruikersavatar
dwijtsma
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 nov 2013, 15:40
Locatie: Drachten

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door dwijtsma »

Wat me nou echt leuk lijkt, is een aktief setje met hypex DLCP, ncore's (en ucd voor de wooferts)
Definitie van goedkoop is overduidelijk betrekkelijk. :-k

Maar samengevat moet het een luidspreker worden met een brede baffle in combinatie met een DSP?
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

Leest!
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door MickRS »

Mooie uitdaging! Blijf ik volgen...
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door matjans »

Alles op HO !!

MIJN EERSTE DOCHTER ESMEE IS GEBOREN !!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door pappaleo »

Dat mag geen verrassing zijn :mrgreen: :mrgreen:

Gefeliciteerd :yeah: :yeah:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door bas focal m180 »

ds23man schreef:
Komt er ook een WC2? :think:
Nee het volgende model gaat eruit zien en heten WC een(D)
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door ds23man »

Denk eerder een luiermand! :lol:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door wouter »

Gefeliciteerd!!!

Welkom op de wereld Esmee!
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: De WC1 in ontwerpfase

Bericht door MickRS »

Gefeliciteerd!!!

Geniet van jullie mooie Esmee!
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”