Geluidskwaliteit verschil in streamers

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door rikpost »

Ik vraag mij af :think:

Is er een verschil in de geluidskwaliteit van streamers ,niet de gebruikers interface!

Ik heb zelf een Squeezebox Duet met BOTW voeding die optisch naar de dac gaat van de Groundsound DNC28.
En ook een Blacknote DSS 30i die via coax naar de Groundsound gaat .
beide gebruiken dus de dac van de groundsound.

de Squeezebox hangt aan het netwerk de Blacknote heeft er een harddisk aan hangen.

Ik kan dus heel mooi schakelen tussen de bronnen met hetzelfde muziek bestand.
welnu ik kan geen enkel verschil in geluidskwaliteit kunnen constateren.

Spelen mijn beide streamers toevallig op hetzelfde niveau .
of zitten de verschillen alleen in de dac.

bij testen hoor je vaak wel over de meest spectaculaire verschillen ,zo van speelt helemaal weg ,rust en ruimte en bladiebla donker body enz enz :^o

is ben dus heel erg benieuwd naar de ervaringen van anderen
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door ds23man »

De dac is de bepalende factor en dan vooral het analoge gedeelte.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Pjotr »

Ach men roept zoveel. Beetje van de orde: "Ik constateer geen probleem. Heb ik dan een probleem?"
Gebruikersavatar
dwijtsma
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 nov 2013, 15:40
Locatie: Drachten

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door dwijtsma »

Ik hoor geen verschil tussen Runeaudio/Volumio en picoreplayer (Sqeeuzebox client voor Raspberry Pi). Van Runeaudio/Volumio wordt beweerd dat het bit perfect is, maar neem aan dat dit ook voor picoreplayer geldt.

Dus in dat geval doet hooguit je DAC nog wat. Heb een aantal DACs vergeleken en ik hoorde geen verschil. persoonlijk vraag ik me echt af hoe kritisch dit is.

PS: Ik weet dat Runeaudio/Volumio om de zoveel tijd problemen geven. Ligt aan MPD heb ik begrepen. Daarom overgestapt op picoreplayer en nog geen enkel probleem mee gehad.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Leeuwarden »

Ik hoor (soms veel) verschil tussen Audirvana, Puremusic, iTunes... En allemaal met dezelfde DAC.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Pjotr »

Als het met dezelfde dac is Jan, zit er iets niet goed. Het is zoals Gerhard al aangaf, klankverschillen zitten hem in de topologie en implementatie van de dac. Niet in de player of streamer software als die naar behoren functioneert.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Leeuwarden »

Dan is er iets niet goed...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Pjotr »

Leeuwarden schreef:
Dan is er iets niet goed...
Hangt er vanaf of het tevens niet goed klinkt. Players processen ook on the fly het klankkarakter naar wens op allerlei mogelijke manieren. Hangt er maar vanaf wat voor voorkeuren je daar instelt. Maar 1:1 zonder "bedoelde" processing behoor je met dezelfde dac geen verschil te horen.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door rikpost »

Ik had er al zo'n vermoeden van.
Maar met google kwam ik zoveel welles nietes tegen al dan wel of niet door een bevooroordeelde recercis geschreven.
Ik koop er nog maar een reserve Squeezebox bij voor op de plank. \:D/
Squeezecenter bevalt mij ook prima namenlijk
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Leeuwarden »

Laat ik het zo zeggen: ik hoor verschillen. iTunes, bijvoorbeeld, sucks. Het enige dat ik weet is dat die software jongens er van alles aan doen om binnen het systeem (OSX in mijn geval) verschillende wegen bewandelen om een zo "puur" mogelijk geluid te bewerkstelligen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Pjotr »

Tja, wat Apple onder de motorkap uitspookt blijft geheimzinnig. Op de PC, of dat nou mijn desktop of laptop is, kan ik geen verschil ontdekken tussen diverse players. Of dat nou J.River is met audiofiele pretenties, MusicBee, Foobar, Winamp, Winamp Classic, Adobe's Audition/Soundbooth of Goldwave. Doet het allemaal naar behoren.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 08 sep 2015, 18:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door ds23man »

En externe mediaplayers hebben daar al helemaal geen last van, die krijgen gewoon data via het netwerk aangeboden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Pjotr »

Een externe mediaplayer is toch ook een PC'tje? Meestal onder Linux. Overigens speelt mijn PC/Laptop/Squeezebox/iPod/KPN internetradio'tjes ook de muziek vanuit elders in het netwerk (NAS).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door ds23man »

Klopt, maar die zijn puur ingericht om audio af te spelen. In Windhoos of Appel moet je nogal wat trukendozen open trekken.
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door JeroenGRT »

Er is zeker verschil, ik heb nog altijd mijn sbtouch met botw voeding, die speelt gewoon erg lekker. Via coax of usb aansluiten op mijn mdac klinkt heel anders. Nu speel ik met een goedkope hp thin client pc en een mooie teradak 12v voeding, daar draait daphile op (lms) klinkt ook weer anders dan mijn sbtouch en allemaal aangesloten op dezelfde dac.

Zou het gewoon eens proberen om zelf te luisteren.
Marantz jeffrey
Berichten: 6
Lid geworden op: do 07 dec 2023, 20:33

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Marantz jeffrey »

Goedenavond beste leden ik ervaar een probleem met mijn streamer van marantz.
Deze streamt via AirPlay en het geluidskwaliteit is erg wollig weinig detail stemmen komen niet echt naar voren en het volume is lager dan als ik bv internet radio luister.
Met een andere bron van aanvoer is mijn set erg warm e en gedetailleerd genieten dus.
Maar wil graag streamen via mijn telefoon vanaf de tidal app alleen klinkt dat dus waardeloos
Wie kan mij helpen waar ligt het probleem
BVD Jeffrey
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Henkjan »

hoi Jeffrey, welkom hier
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door rikpost »

Draait de Tidal app ook op je Marantz ,want dan kun je Tidal connect gebruiken .
Airplay klinkt bij mij ook ruk !
Marantz jeffrey
Berichten: 6
Lid geworden op: do 07 dec 2023, 20:33

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Marantz jeffrey »

Ik ben nog niet heel erg bekend met streamers hoe werkt tidal connect?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door jeroen_d »

rikpost schreef: di 08 sep 2015, 9:49
Ik vraag mij af :think:

Is er een verschil in de geluidskwaliteit van streamers ,niet de gebruikers interface!

Ik heb zelf een Squeezebox Duet met BOTW voeding die optisch naar de dac gaat van de Groundsound DNC28.
En ook een Blacknote DSS 30i die via coax naar de Groundsound gaat .
beide gebruiken dus de dac van de groundsound.

de Squeezebox hangt aan het netwerk de Blacknote heeft er een harddisk aan hangen.

Ik kan dus heel mooi schakelen tussen de bronnen met hetzelfde muziek bestand.
welnu ik kan geen enkel verschil in geluidskwaliteit kunnen constateren.

Spelen mijn beide streamers toevallig op hetzelfde niveau .
of zitten de verschillen alleen in de dac.

bij testen hoor je vaak wel over de meest spectaculaire verschillen ,zo van speelt helemaal weg ,rust en ruimte en bladiebla donker body enz enz :^o

is ben dus heel erg benieuwd naar de ervaringen van anderen
Zolang je via DSP ook je crossover filtering doet, raak je een deel van de resolutie kwijt. De verschillen tussen streamers zijn dan zeer moeilijk hoorbaar. Dus zolang je met je groundsound op volledig actief met DSP blijft, doet het er niet toe.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Pjotr »

Nog even los van allerlei compressie met BT, steaming diensten enz. Een muziestream is een hele ketting van software, transmissie kanalen en buffers. En dat moet er allemaal voor zorgen dat de audio data bit perfect getransporteerd wordt naar uiteindelijk de DA converter chip in de DAC. Dat op zich lukt qua eentjes en nulletjes prima maar het komt niet altijd altijd op tijd aan. Audio data reist over netwerken niet als een continue stroom samples maar net als alle andere data als blokken data, in z.g.n. frames. En dat heeft nog wel eens tot gevolg dat data net niet op tijd aan komt w.b.t. de muziek. En derhalve kun je met een gat in die data zitten. Is dat minimaal en sporadisch dan hoor je dat niet eens. Maar soms is het ook wat regelmatiger en dan levert dat een zeker onrust op of van een heel zacht gepruttel tot hick-ups. Of zelfs tot wegvallen van een stream.
Marantz jeffrey
Berichten: 6
Lid geworden op: do 07 dec 2023, 20:33

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Marantz jeffrey »

Ik speel ook via externe dac van yba speelt vele malen mooie als de interne dac van de meeste apparaten
Maar het verschil tussen internet radio en streamen op de streamer van marantz is heel groot
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door satefan »

Klinkt mischien als een verschil in bit-diepte en sample-rate van de verschillende aanvoeren?

Op mijn Denon streamer klinkt internet-radio maar matig (vergeleken met Tidal weergave), want is meestal maar 96kbps. Een CD speler heeft 1411 kbps aan bandbreedte. Ruime factor 10 aan informatie dat je mist in dit geval. Ik weet zo niet wat Airplay doet, maar als mijn dochter hier iets via Airplay afspeelt dan ren ik het huis uit.

Ik had een tijd terug mijn Rapsberry als muziekbron, via coax aangesloten op mijn MiniDSP, en klonk nog zo plat als een dubbeltje (via Tidal). Bleek dat de resampling etc allemaal aanstonden. Eenmaal alles wat met resampling te maken had uitgezet, klonk alles weer dynamisch, open en met veel detail.

Een streamer die Tidal Connect doet gaat je denk ik flink helpen.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Pjotr »

Het hangt er bij internetradio ook sterk van af wat de bron is. Dat kan variëren van 64 kb/s tot 264kb/s voor hetzelfde radiostation. En dat maakt fors uit in kwaliteit. Streamers als Marantz en dedicatef radiodoosjes maken doorgaans gebruik van look-up servers als V-Tuner en Tune-In voor de stream. Daarbij kiezen ze vaak niet de beste kwaliteit.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Geluidskwaliteit verschil in streamers

Bericht door Shadow »

Nou volgens mij is streamen via airplay gewoon beperkt in bandbreedte dus ik denk dat daar het probleem zit?
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”