Dat zijn accu's ! Heb je een speciale lader bij nodig.
Om wat fut te hebben, een stel Ni-Cd cellen in serie, stuk goedkoper en eenvoudiger te laden.
Kun je niet een accu + lader op de kop tikken van een oude handboor, kruimeldief ofzo?
Anne
PIC16F690 Automatische MX startgate. Random timing
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: PIC16F690 Automatische MX startgate. Random timing
Ja idd, het idee om een oude booraccu te gebruiken is geniaal, heb ik zelfs ergens liggen wrs.
Even een klein theoretisch vraagje: Wat is dan de de maximum voltage dat ik als batterij mag gebruiken.
De L4941 kan 30V input dragen, de solenoide kan ik steeds vervangen door een sterkere, De Vce van de TIP102 is 100V, en volgens mij kan de BC547 een 45V over de collector en emitter. Als ik daar een conservatief minimum van neem kan ik tot 20V gaan als batterij over een gepaste solenoide?
Echter: de traces naar de solenoide en door de TIP102 heb ik dikker gemaakt door de stroombehoefte: 1.1mm breed ongeveer (1oz dikte). Al de rest is veel dunner omdat de stroombehoefte kleiner is. Volgens een snelle calculator (1oz dikte koper) kan ik er iets meer dan 1A doorsturen. Maar zou dit eventueel een beetje meer mogen aangezien het slechts voor een halve seconde is?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Bedankt voor je snelle hulp buis, ik denk niet dat het zonder was gelukt!
Even een klein theoretisch vraagje: Wat is dan de de maximum voltage dat ik als batterij mag gebruiken.
De L4941 kan 30V input dragen, de solenoide kan ik steeds vervangen door een sterkere, De Vce van de TIP102 is 100V, en volgens mij kan de BC547 een 45V over de collector en emitter. Als ik daar een conservatief minimum van neem kan ik tot 20V gaan als batterij over een gepaste solenoide?
Echter: de traces naar de solenoide en door de TIP102 heb ik dikker gemaakt door de stroombehoefte: 1.1mm breed ongeveer (1oz dikte). Al de rest is veel dunner omdat de stroombehoefte kleiner is. Volgens een snelle calculator (1oz dikte koper) kan ik er iets meer dan 1A doorsturen. Maar zou dit eventueel een beetje meer mogen aangezien het slechts voor een halve seconde is?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Bedankt voor je snelle hulp buis, ik denk niet dat het zonder was gelukt!
Re: PIC16F690 Automatische MX startgate. Random timing
Waarschijnlijk kan 20V wel, hangt van de warmteontwikkeling in de 5V stabilisator af.Maar waarom niet simpel een 78M05 of 7805, die kunnen meer verstoken zonder te warm te worden.
In verband met de aansturing van de TIP wel zorgen dat de spoel bij de voedingsspanning niet mee dan 1A trekt.
Als je bang bent dat de sporen te smal (dun) zijn, soldeer er dan een koperdraadje overheen.
Anne
In verband met de aansturing van de TIP wel zorgen dat de spoel bij de voedingsspanning niet mee dan 1A trekt.
Als je bang bent dat de sporen te smal (dun) zijn, soldeer er dan een koperdraadje overheen.
Anne
Re: PIC16F690 Automatische MX startgate. Random timing
Ok, bedankt.
Mag ik vragen waarom de TIP limiteert tot 1Amp? Ik dacht dat deze een hogere stroom aankon, of moet deze dan ook een hoge stroom uit de PIC trekken aangezien het een BJT is? (transistoren is me vrij onbekend gebied)
Enig idee hoe ik dit eventueel kan oplossen?
Mag ik vragen waarom de TIP limiteert tot 1Amp? Ik dacht dat deze een hogere stroom aankon, of moet deze dan ook een hoge stroom uit de PIC trekken aangezien het een BJT is? (transistoren is me vrij onbekend gebied)
Enig idee hoe ik dit eventueel kan oplossen?
Re: PIC16F690 Automatische MX startgate. Random timing
Die 1A is een heel voorzichtige waarde hoor.Spanning over basis-emitter van de TIP en niet helemaal 5V uit de PIC dan hou je ong. 3V over voor de 1k5 aan de basis.Geeft een stroom 3V/1k5= 2mA , dat met de minimale stroomversterking van de TIP geeft 2mAx500= 1A.
Je had toch 9V en 1/2A voor de spoel, met een hogere spanning zal dat voor eenzelfde resultaat wel minder stroom zijn toch ? Dus lijkt me niet echt een probleem.
Anne
Je had toch 9V en 1/2A voor de spoel, met een hogere spanning zal dat voor eenzelfde resultaat wel minder stroom zijn toch ? Dus lijkt me niet echt een probleem.
Anne
