Tweaken filter voor Seas idunn

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: Tweaken filter voor Seas idunn

Bericht door Walt »

Dat maakt niets uit.

Groetjes Walter
satefan

Bericht door satefan »

Walt schreef:
Dat maakt niets uit.
Duidelijk :-)
MarcoSQ

Bericht door MarcoSQ »

Maar even opgezocht. Dat zie je niet zo gek veel, zo'n eenvoudig maar niet óverversimpeld filter : http://www.audioexcite.com/?page_id=2386
En nog gemakkelijk smaak-aanpasbaar ook.
Mooi gedaan, en denk dat dat best kan klinken. Kende de website trouwens niet, straks maar even in neuzen :).
satefan

Bericht door satefan »

MarcoSQ schreef:
Dat zie je niet zo gek veel, zo'n eenvoudig maar niet óverversimpeld filter
Dat was voor mij ook de aanleiding om dit eens te proberen. Uiteraard is de U18RNXP een andere midwoofer, maar het leek me toch de moeite waard. Ik heb gister een uurtje kunnen luisteren en het klinkt heel netjes moet ik zeggen. Het originele iDunn filter is in het mid en hoog toch minder netjes voor mn gevoel. Dit klinkt rustiger. Maar goed, het blijft vroeg dag en het is natuurlijk geen meting :think:

Satefan
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hoi Satefan,

Die DXT tweeter heeft door de waveguide 'loading' een soort bult rondom 2kHz waardoor je t.o.v. bijvoorbeeld een gewone Seas H1212 tweeter nu wel wegkomt met een enkele seriecondensator. Bij de Morel CAT 378 kan dit bijvoorbeeld ook.

Die fases van dat U16+DXT systeem loopt erg fraai. Wellicht loopt het bij jouw Idunn aanpassing ook wel behoorlijk netjes. Die U18 doet me denken aan ontwerpen met de Vifa M17WN of ~WH. Die zijn er zelfs volledig zonder een (serie)spoel voor het laag. Dat kost alleen wel wat laag, omdat het midden doorgaans wel oploopt in een kleine kast.

Mijn ervaring is ook dat een enkele condensator voor de tweeter, mits het ontwerp een beetje klopt, erg lekker klinkt. Wel klinkt het ook gewoon 'anders' dan een steilere filtering, er verdwijnen dingen naar de achtergrond. Een deel wordt misschien 'muzikaler' :hide: en een deel wordt gewoon wat meer laid back of diffuus. Wel leuk om te proberen, en te horen wat bij je past.
Laatst gewijzigd door wouter op ma 07 sep 2015, 16:58, 1 keer totaal gewijzigd.
satefan

Bericht door satefan »

wouter schreef:
Wel klinkt het ook gewoon 'anders' dan een stijlere filtering, er verdwijnen dingen naar de achtergrond. Een deel wordt misschien 'muzikaler' :hide: en een deel wordt gewoon wat meer laid back of diffuus.
Hoi Wouter,

Dit is eigenlijk idd wat ik denk te ervaren (ik moet echt nog meer luisteren eerst), maar de iDunn zoals hij eerst was gefilterd klonk behoorlijk 'in your face' zeg maar en t klinkt nu wat gemoedelijker, met nog steeds wel een hele leuke soundstage. Qua fase klinkt t best heel lekker lijkt t, maar nogmaals, het is een beoordeling op t gehoor.

Groet!

Satefan
satefan

Bericht door satefan »

Vandaag stond meneer de postbezorgert weer op de stoep met welgeteld 1 hele Clarity Cap SA 3.9 UF condensator. Kortom, het filter draait nu helemaal zoals bedoeld. Er is geen enkel hoorbaar verschil waarneembaar tussen de samengestelde versie van de C1 (3.3uf + 0.47uf) en een enkele 3.9uf.

Ik moet zeggen dat na een paar dagen luisteren, dit filter echt lekker vind klinken. Meer laid-back en nog steeds een flinke sound-stage. De fase klinkt erg lekker en er is meer 'genieten' en minder 'denken'.

Kortom, dit filter houden we voorlopig nog!

Satefan
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”