[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Jammer dit... Maar Walt heeft (iets breder gezien) wel een puntje...
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Bloempotje of niet, wij gebruikten zwarte bouwemmers als kamer achter 12" midspeakers. Werkte als een trein ( wel even de hengsel verwijderen).
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik doe even een aanname en ga er vanuit dat Meiborg zeker niet van plan was om mensen of producten af te zeiken maar zich niet bewust was van het feit dat het hier behoorlijk oude units betreft die (zeker gezien de leeftijd en het gebruikte materiaal .... schuim
) de tand des tijds niet kunnen doorstaan. Het gebruik van bestaande materialen (zoals een plantenpot in dit geval) vind ik eigenlijk wel geniaal
@Walt .... vooral blijven posten hoor
@Walt .... vooral blijven posten hoor
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28473
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het heeft inderdaad een behoorlijk Ikea-audiogehalte.

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Een accuton unit van 30 jaar oud vergelijken met de nieuwste scanspeak serie? De units van ray zijn de C77, de eerste accutun mid modellen, inmiddels is accuton wel iets verder hoor... Maar zelfs modern schuim zal er niet fris meer uitzien na 30 jaar, dat is echt een lange tijd.
Wat een klote reactie vol met onzin zeg, precies de reden dat ik niet meer op dit forum aktief ben, echter zulke grote bullshit vraagt wel om een antwoordt.
Het mooie is nog wel dat deze accuton van 30 jaar oud waarschijnlijk beter klinkt dan alle units waar jij tot nu toe mee hebt gewerkt...![]()
Groetjes Walter
Guttegut wat een venijn, maakt mij de pis niet lauw hoor Walt. Mijn hele zwik inmiddels oudere Vifa's waar ik mee gestoeid heb (vifa m22wr-09-06, vifa m17wh-09) hebben allemaal wel een gegoten korf, maken geen gebruik van plastic bloempotjes en waren toen ook al een stuk goedkoper. Blijkbaar hebben deze Accutons een emotionele waarde voor je, iig lijkt me dat je zeer opgewonden raakt van deze Accuton's, neemt niet weg dat op de ceramische conus na de rest niet bijzonder oogt (wat ik dus eerder zei) terwijl er wel bijzonder veel voor betaald werd.Op dit forum vind men het blijkbaar leuk om dure exotische merken en zaken af te zeiken. Op zich hou ik daar al niet van maar wat mij hier met name stoort is dat de opbouw van een unit van 30 jaar oud gebruikt wordt als bewijs dat Accuton heden ten dage rotzooi fabriceert. Als meiborg iets beter zijn huiswerk had gedaan dan had hij kunnen achterhalen dat de accuton C77 inmiddels al lang met pensioen had gekund. Dat schuim na zo'n lange tijd bros wordt is geen wonder. Meeste chassis van die leeftijd liggen dan al lang op de stort. In zijn tijd was deze accuton zowel qua klank als opbouw het neusje van de zalm.
@henkjan: het liefst gebruik je natuurlijk materialen die eeuwig goed blijven, echter soms is dit gewoon niet goed te voorspellen, neem ook die luidspreker foam rolranden die met bosjes tegelijk wegrotten.
Ik, dre en jeroen_d hebben deze c77 in actie gehoord, klinkt echt zeer fraai, mooi open. Kan nog prima mee met huidige top units. 30 jaar geleden zat er in ieder geval iemand met goede oortjes bij accuton.
Ik hoop dat ik nu weer lekker van mijn forum rust kan gaan genieten. Ik zal nog even een suzy wong kurkje tegen mijn hoofd drukken, keert de rust gelijk van terug!![]()
Groetjes walter
Dat is ook mijn punt, natuurlijk klinken deze units fraai wat het hele verhaal vergoelijkt (had dit ook benoemd meen ik), neemt niet weg dat voor het bedrag wat hier ooit voor is neergeteld je daarnaast ook wat meer aandacht voor de afwerking mag verwachten. Ik zie het als een dure auto, daar wil je ook geen hardplastic dashboard in en raampjes met een raamzwengel. Als dat jouw idee is van dure merken bashen: ja, ik vind dat je dient te krijgen waar je voor betaald, daarom ook de vergelijking met de scan speaks alhoewel die idd van een totaal andere generatie zijn dus daar heb je een punt.
Ik zie gewoon enkele rare constructiekeuzes en benoem deze ook, ik merk dat je verder in je post met allerlei aannames je bloeddruk nog verder omhoog probeert te werken door hier mee aan de haal te gaan. Lijkt mij niet nodig. Je benoemd dat dit qua constructie als het neusje van de zalm goldt toentertijd. Qua gebruikte conusmateriaal: ja. Qua opbouw, ik durf het te betwijfelen. Ik zeg nergens dat schuim niet mag vergaan over zo'n lange periode maar misschien is schuim dan niet de meest logische keus zo dicht bij de spreekstoel? Ik kan zo nog wel even doorgaan maar wbt voortschrijdende ontwikkelingen heb je wel een punt denk ik, en ik wil natuurlijk ook niet de veroorzaker zijn van hartfalen of een tia
Mvg Reinder
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik maak me niet druk hoor, als ray zijn speaker met deze accutons klaar is moet je er maar eens naar gaan luisteren. Dan mag je daarna vertellen hoe het zich qua klank verhoudt met die vifa units die je opnoemt....
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het worden vast prachtige luidpsrekers! Ik hoop dan ook dat je begrijpt dat mijn teleurstelling mbt de Accuton, puur de constructie en afwerking betreft.
Overigens, het feit dat ik graag kies voor budget houdt niet in dat ik geen high end kan waarderen hoor. Heb zelf overigens ook al het een en ander aan duurder spul voorbij zien komen oa. Neo8 mid, Eton 12", heb hier een tijd een Accuphase versterker gehad. Ik vind het gewoon leuker om met een laag budget toch iets leuks te maken, de hobby zit hem voor mij vooral in het uitproberen van allerlei kastprincipes en klungelen met de afstemming.
Enfin back on topic: wanneer is de date met Papaleo voor het meet- en filter gebeuren?
Mvg Reinder
Overigens, het feit dat ik graag kies voor budget houdt niet in dat ik geen high end kan waarderen hoor. Heb zelf overigens ook al het een en ander aan duurder spul voorbij zien komen oa. Neo8 mid, Eton 12", heb hier een tijd een Accuphase versterker gehad. Ik vind het gewoon leuker om met een laag budget toch iets leuks te maken, de hobby zit hem voor mij vooral in het uitproberen van allerlei kastprincipes en klungelen met de afstemming.
Enfin back on topic: wanneer is de date met Papaleo voor het meet- en filter gebeuren?
Mvg Reinder
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
In mijn eton/accuton topic kun je alvast mijn hele filter avontuur met deze units nalezen. Filter was uiteindelijk tamelijk eenvoudig voor een 3-weg. C11 tweeter via 6.8uF en 1.0mH en wat weerstanden. De C77 via 0.47mH en 15uf en ook wat weerstanden.
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik kan alleen maar beamen, dat het afwerkingsniveau van Accuton nogal te wensen overlaat in relatie tot de prijs. Bij mijn eerste setje C50 zat bijvoorbeeld de kunstof kap dusdanig scheef, dat de driver niet meer fatsoenlijk in de kast past. Kan gebeuren, maar zoiets moet bij de kwaliteitscontrole eigenlijk naar voren komen.
Gelukkig is de klank vele malen beter dan het afwerkingsniveau. En dat maakt heel veel goed.
Gelukkig is de klank vele malen beter dan het afwerkingsniveau. En dat maakt heel veel goed.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
@ meiborg, tikje kort door de bocht, je eerste post bedoel ik daarmee.
Ik kan je verzekeren dat de korf geen gestanst ijzer is maar een gegoten aluminium frame, kan ook een legering zijn.
In ieder geval is het een degelijk stuk metaal.
Een ander punt is dat jeroen_d mij heeft verteld dat deze exemplaren juist makkelijker te filteren zijn dan de moderne exemplaren.
Zelf vind ik het niet zo vreemd dat het schuimrubber na een jaar of 20 a 30 vergaat.
Ik heb vrij prijzige JBL autoluidsprekers met foamranden gehad die na een jaar of 10 al verkruimelden.
Dan tot slot die bloempot, ze hadden natuurlijk heel goed naar een kunststof fabrikant kunnen gaan met een wensen en eisen lijstje.
Dan hadden ze iets gekregen wat voor 90 % had geleken op het potje dat nu gebruikt is, alleen had die qua inkoop 10 x zoveel gekost, zo niet meer. in die licht gezien was dat een slimme zet.
Mogelijk zullen ze ook metingen hebben gedaan met verschillende bloempotjes, om te kijken wat er als beste uit de bus kwam.
Zelf heb ik ook nog wel een kritisch puntje, die aansluitdraadjes, van spreeksoel naar de stekkers op de pot, die zijn echt priegeldun.
Daar had echt iets dikkers en beters in gemoeten.
Leo komt aanstaande zaterdag langs. (om te meten.)
@ds23man, ik denk niet dat dat iets is om druk over te maken, mocht er wat bij de spreekspoel gekomen zijn, dan word dit door de beweging van de spoel tot een soort van fijnstof gemalen.
zoals ik al zei, tussen je vingers verpulverd het al.
Of heb jij andere ervaringen ermee ?
@prison, nee, dat is inderdaad niet goed, ik neem aan dat je ze toen hebt kunnen ruilen voor een paar die wel goed pasten en afgewerkt waren.
En dan zijn er nog mensen die het forum de laatste tijd wat ingeslapen vonden...

Ik kan je verzekeren dat de korf geen gestanst ijzer is maar een gegoten aluminium frame, kan ook een legering zijn.
In ieder geval is het een degelijk stuk metaal.
Een ander punt is dat jeroen_d mij heeft verteld dat deze exemplaren juist makkelijker te filteren zijn dan de moderne exemplaren.
Zelf vind ik het niet zo vreemd dat het schuimrubber na een jaar of 20 a 30 vergaat.
Ik heb vrij prijzige JBL autoluidsprekers met foamranden gehad die na een jaar of 10 al verkruimelden.
Dan tot slot die bloempot, ze hadden natuurlijk heel goed naar een kunststof fabrikant kunnen gaan met een wensen en eisen lijstje.
Dan hadden ze iets gekregen wat voor 90 % had geleken op het potje dat nu gebruikt is, alleen had die qua inkoop 10 x zoveel gekost, zo niet meer. in die licht gezien was dat een slimme zet.
Mogelijk zullen ze ook metingen hebben gedaan met verschillende bloempotjes, om te kijken wat er als beste uit de bus kwam.
Zelf heb ik ook nog wel een kritisch puntje, die aansluitdraadjes, van spreeksoel naar de stekkers op de pot, die zijn echt priegeldun.
Daar had echt iets dikkers en beters in gemoeten.
Leo komt aanstaande zaterdag langs. (om te meten.)
@ds23man, ik denk niet dat dat iets is om druk over te maken, mocht er wat bij de spreekspoel gekomen zijn, dan word dit door de beweging van de spoel tot een soort van fijnstof gemalen.
zoals ik al zei, tussen je vingers verpulverd het al.
Of heb jij andere ervaringen ermee ?
@prison, nee, dat is inderdaad niet goed, ik neem aan dat je ze toen hebt kunnen ruilen voor een paar die wel goed pasten en afgewerkt waren.
En dan zijn er nog mensen die het forum de laatste tijd wat ingeslapen vonden...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hallo Ray,
Er staat een heel stuk over de Accuton C11 en C77 in het 'Lautsprecher Jahrbuch 1989' van Michael Gaedtke/Hifisound. Ik citeer:
De korf zou gemaakt zijn van 'Zinkdruckguss' van hoge massa en goede inwendige demping. De membranen zijn gemaakt van aluminium dat in de goede vorm is geperst. Daarna in een zuurbad reinigen en met zuiver water schoon gespoeld. Dan in de oven 480 graden warmgloeien om alle materiaal spanningen eruit te halen. Daarna met een alkalische oplossing wordt het aluminium oxide huidje verwijderd. Daarna nog even in een salpeterzuur bad. Daarna gaat de membraan in een elektrolytisch eloxaal bad. Het aluminium wordt nu volledig omgezet in aluminumtrioxide. Na 4-6 uur is dit proces volledig. hierna wordt het membraan 12 uur lang tot 1330 graden verhit. Daarna nog 3 dagen gecontroleerd afkoelen. Dan wordt het membraan met een laser op maat gesneden.
Bovenstaande maakt wel deels duidelijk waar de hoge prijs vandaan komt lijkt me...
Voor een echte mid is trouwens maar weinig vermogen nodig, dunne draden zijn hier al snel voldoende.
Groetjes Walter
Er staat een heel stuk over de Accuton C11 en C77 in het 'Lautsprecher Jahrbuch 1989' van Michael Gaedtke/Hifisound. Ik citeer:
De korf zou gemaakt zijn van 'Zinkdruckguss' van hoge massa en goede inwendige demping. De membranen zijn gemaakt van aluminium dat in de goede vorm is geperst. Daarna in een zuurbad reinigen en met zuiver water schoon gespoeld. Dan in de oven 480 graden warmgloeien om alle materiaal spanningen eruit te halen. Daarna met een alkalische oplossing wordt het aluminium oxide huidje verwijderd. Daarna nog even in een salpeterzuur bad. Daarna gaat de membraan in een elektrolytisch eloxaal bad. Het aluminium wordt nu volledig omgezet in aluminumtrioxide. Na 4-6 uur is dit proces volledig. hierna wordt het membraan 12 uur lang tot 1330 graden verhit. Daarna nog 3 dagen gecontroleerd afkoelen. Dan wordt het membraan met een laser op maat gesneden.
Bovenstaande maakt wel deels duidelijk waar de hoge prijs vandaan komt lijkt me...
Voor een echte mid is trouwens maar weinig vermogen nodig, dunne draden zijn hier al snel voldoende.
Groetjes Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Een (foto) verslagje van de meetsessie van Leo.
Ik dacht eerst dat hij een suikerspin had meegenomen, maar het bleek zijn meetmicrofoon te zijn.
Hij heeft deze gemodificeerd om reflecties van de microfoon zelf en het statief te dempen, volgens hem werkt dat nu beter dan voorgaand.
Leo heeft een hele rits metingen afgewerkt, zowel near-field als wat verder af.
ook heeft hij impedantie metingen gedaan om de invloed van de op de woofer in de kast te kunnen vaststellen.
Daarvoor gebruikt hij een kastje met een referentie weerstand erin :
Inhoudelijk kan ik niet zo heel ver erover zeggen, maar in het kort komt het erop neer dat er een paar puntjes waren waar wat zorg nodig is, maar dat het niks onoverkomelijks is.

Zo zit er een bultje in de impedantie karakteristiek in de kast, maar moet vrij simpel op te lossen zijn met het plaatsen van wat extra demping in de kast.
Ik dacht eerst dat hij een suikerspin had meegenomen, maar het bleek zijn meetmicrofoon te zijn.
Hij heeft deze gemodificeerd om reflecties van de microfoon zelf en het statief te dempen, volgens hem werkt dat nu beter dan voorgaand.
Leo heeft een hele rits metingen afgewerkt, zowel near-field als wat verder af.
ook heeft hij impedantie metingen gedaan om de invloed van de op de woofer in de kast te kunnen vaststellen.
Daarvoor gebruikt hij een kastje met een referentie weerstand erin :
Inhoudelijk kan ik niet zo heel ver erover zeggen, maar in het kort komt het erop neer dat er een paar puntjes waren waar wat zorg nodig is, maar dat het niks onoverkomelijks is.
Zo zit er een bultje in de impedantie karakteristiek in de kast, maar moet vrij simpel op te lossen zijn met het plaatsen van wat extra demping in de kast.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hebben jullie de speaker ook staand op de grond opgemeten? De basreflex zal dan dieper zijn afgestemd wegens koppeling met de bodem.
Verder ben ik benieuwd naar de metingen!
Groetjes Walter
Verder ben ik benieuwd naar de metingen!
Groetjes Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nee, alleen op de tafel.
Maar het is best mogelijk dat dit op een ander moment nog gaat gebeuren, dit was niet de laatste sessie...
Maar het is best mogelijk dat dit op een ander moment nog gaat gebeuren, dit was niet de laatste sessie...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hoever is de 2e speaker? Als je straks de leuke fase met testfilters ingaat moet je wel 2 kasten in stereo kunnen aansluiten, anders valt het niet te beoordelen...
Groetjes Walter
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik kan wel direct allemaal metingen gaan posten, maar ik wil eerst de boel even rustig analyseren.Walt schreef:Hebben jullie de speaker ook staand op de grond opgemeten? De basreflex zal dan dieper zijn afgestemd wegens koppeling met de bodem.
Verder ben ik benieuwd naar de metingen!
Groetjes Walter
De afstemming vond ik al vrij laag; de kast stond op de tafel met een tussenruimte tussen bodem en tafelblad die lijkt op wat de uiteindelijke afstand tussen bodem en vloer zal worden.
Maar in Ray zijn kamer zou dit best wel een een hele goede afstemming kunnen zijn.
Die oude accuton units vielen me echt niet tegen. Ik kom er nog op terug. Misschien vanavond, anders morgen.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De kast is in principe klaar, kwestie van de units erin schroeven en bekabeling solderen.Walt schreef:Hoever is de 2e speaker?
Als je straks de leuke fase met testfilters ingaat moet je wel 2 kasten in stereo kunnen aansluiten, anders valt het niet te beoordelen...
Aan de voetplaten word nog gewerkt.
Als die klaar zijn, en gemonteerd onder de kast gaan ze uit logeren, zo heb ik begrepen.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik zou in ieder geval niet Peinemann bellenray5150 schreef:De kast is in principe klaar, kwestie van de units erin schroeven en bekabeling solderen.Walt schreef:Hoever is de 2e speaker?
Als je straks de leuke fase met testfilters ingaat moet je wel 2 kasten in stereo kunnen aansluiten, anders valt het niet te beoordelen...
Aan de voetplaten word nog gewerkt.
Als die klaar zijn, en gemonteerd onder de kast gaan ze uit logeren, zo heb ik begrepen.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Als de speakers tijdelijk naar Leo verhuizen zou ik ze wel met uiterste zorg vervoeren. De Accuton membranen van de mid lijken mij best gevoelig voor trillingen tijdens het rijden.
@Leo: Jeroen_d had toendertijd voor mij die units ook opgemeten, zaten volgens mij geen rare fratsen in. Baffle afmetingen waren wel anders dan bij Ray zijn speaker. Die van mij was smaller en had grote facetten zoals je eigenlijk normaal altijd ziet bij Avalon.
Groetjes Walter
@Leo: Jeroen_d had toendertijd voor mij die units ook opgemeten, zaten volgens mij geen rare fratsen in. Baffle afmetingen waren wel anders dan bij Ray zijn speaker. Die van mij was smaller en had grote facetten zoals je eigenlijk normaal altijd ziet bij Avalon.
Groetjes Walter
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nou, tijdelijk naar mij verhuizen? Er zijn in ieder geval nog geen vaste afspraken over gemaakt.Walt schreef:Als de speakers tijdelijk naar Leo verhuizen zou ik ze wel met uiterste zorg vervoeren. De Accuton membranen van de mid lijken mij best gevoelig voor trillingen tijdens het rijden.
Ik zag wel iets in het membraan van een van de tweeters. Schrok me rot, dacht dat ie gebarsten was. Ongeveer op de plaats waar de spreekspoel vastzit zit een zwarte C. Achteraf leek het wel kit of zoiets, maar door het gaasje ervoor kon ik niet precies zien wat het was.
Ik heb van beide units één exemplaar in huis gehad toen ik de baffles freesde. Ik kom me die zwarte kring niet herinneren
en inderdaad. Ik had blijkbaar de andere unit.
De meting wees uit dat het geen barst was. Dat had gegarandeerd een ander resultaat gegeven.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Die foto is zoals ik ze me ook beide herinner, met een klein dun grijs randje op een verder wit membraan. Als één tweeter er nu anders uitziet dan is dat wel raar... Heb jij beide exemplaren opgemeten? Ray, kun jij eens beide exemplaren naast elkaar op een foto zetten?
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Foto uit mijn eton/accuton topic:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Hier zien de tweeters er aardig hetzelfde uit...
Groetjes Walter
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/downl ... &mode=view
Hier zien de tweeters er aardig hetzelfde uit...
Groetjes Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik heb nog nooit een Acuton in de hand gehad dus kan er eigenlijk inhoudelijk ook niks over zeggen buiten reageren op wat ik op de foto's zag. Heb zo mijn eerdere post nog eens terug gelezen en ben wel met jullie eens dat het kort door de bocht is. Ik merk dat ik, juist doordat ik waarschijnlijk zelf nog nooit zo'n prestigieuze Acuton in de hand heb gehad, erg (te?) hoge verwachtingen heb van het ontwerp en de constructie en voorbij ga aan het feit dat deze jongens wel erg mooi presteren en dat is belangrijker.
Trouwens, prachtige kasten gebouwd Ray! Ze staan er mooi bij zo buiten, erg mooi geworden die afwerking met hardwax en dat ska.
Mvg Reinder
Trouwens, prachtige kasten gebouwd Ray! Ze staan er mooi bij zo buiten, erg mooi geworden die afwerking met hardwax en dat ska.
Mvg Reinder
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dank je, Reinder. het siert je dat je je mening durft te herzien.
En hier niet....
Ter vergelijking, de foto van Walter van 4 jaar geleden :
Geen idee hoe het gekomen is, ze zaten al een paar jaar in het kartonnetje waarin Walter ze verpakt had voor het opsturen.
Walt schreef:Hier zien de tweeters er aardig hetzelfde uit...
En hier niet....
Ter vergelijking, de foto van Walter van 4 jaar geleden :
Geen idee hoe het gekomen is, ze zaten al een paar jaar in het kartonnetje waarin Walter ze verpakt had voor het opsturen.
