Het hoog loopt nu iets meer "aan de teugels" vergeleken met de AF
Opruimen -> mini monitor bouwen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Opruimen -> mini monitor bouwen
ja natuurlijk 
Volgende keer neem ik ze even mee!
In stille afwachting van de filtercomponenten maar verder gegaan met de schuur uitmesten. We blijven in stijl, opruimen!
2x IKEA Adils, ~15 cm ingekort om het op acceptabele hoogte te krijgen, en een half plankje 22mm MDF. Ik heb nog wel ergens een busje primer en zwart en wit liggen, dus dat komt ook wel weer goed.
De pootjes heb ik ooit eens gekocht tijdens een verhuizing toen de keukentafel er nog niet was. Die is er inmiddels alweer een hele tijd en die pootjes (en de mega eiken plank die erop lag) verstoffen in de schuur. Een tweede leven gegund!
De bouwplaats op de hoek levert nog wel een emmertje zand op, dus de pijpjes worden ook nog gevuld
Het klinkt toch eigenlijk best wel lekker, achteraf nog steeds boven verwachting.
Is het het dan toch waard om er andere tweeters in te zetten nog? ojeee !
De pootjes heb ik ooit eens gekocht tijdens een verhuizing toen de keukentafel er nog niet was. Die is er inmiddels alweer een hele tijd en die pootjes (en de mega eiken plank die erop lag) verstoffen in de schuur. Een tweede leven gegund!
De bouwplaats op de hoek levert nog wel een emmertje zand op, dus de pijpjes worden ook nog gevuld
Het klinkt toch eigenlijk best wel lekker, achteraf nog steeds boven verwachting.
Is het het dan toch waard om er andere tweeters in te zetten nog? ojeee !
- pappaleo
- Contacteer:
Ik was de hele avond de hort op. Vergadering
Maar nu ik jouw post zie moet ik toch even kwijt dat er vanmiddag een pakketje werd bezorgd: Op de laagspoel na alles een slag kleiner dan de hompen die op dat plankje bij jou zitten.

Maar nu ik jouw post zie moet ik toch even kwijt dat er vanmiddag een pakketje werd bezorgd: Op de laagspoel na alles een slag kleiner dan de hompen die op dat plankje bij jou zitten.
- pappaleo
- Contacteer:
Oh ja, vergeet ik bijna te zeggen: Er zat nog iets in dat pakketje:
Ik bouw ook zo'n kastje, dezelfde inhoud, maar geen elliptische vorm.
Omdat ik ook benieuwd ben wat dit doet met een betere tweeter heb ik een andere Dayton tweeter erbij besteld: Een heuse AMT. Piepklein en niet duur. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit.
Ik hoop dat deze tweeter goed past bij de Tangband. De scheidingsfrequentie zal iets hoger komen te liggen verwacht ik.
Hier maak ik een nieuw topic voor aan. Gewoon als tweede inzending voor de ontwerpwedstrijd. Gedeeld, want het is in de basis jouw idee.
Ik bouw ook zo'n kastje, dezelfde inhoud, maar geen elliptische vorm.
Omdat ik ook benieuwd ben wat dit doet met een betere tweeter heb ik een andere Dayton tweeter erbij besteld: Een heuse AMT. Piepklein en niet duur. Ik ben benieuwd naar de kwaliteit.
Ik hoop dat deze tweeter goed past bij de Tangband. De scheidingsfrequentie zal iets hoger komen te liggen verwacht ik.
Hier maak ik een nieuw topic voor aan. Gewoon als tweede inzending voor de ontwerpwedstrijd. Gedeeld, want het is in de basis jouw idee.
Zeer aaibaar, mooi gemaakt!! Vlgns mij ook een zeer hoge waf 
"SAF" eerder (ik heb ze voor mijn zusje gebouwd) --> sister acceptance factor
@leo -- als je vanavond thuis bent fiets ik even snel langs
@leo -- als je vanavond thuis bent fiets ik even snel langs
- pappaleo
- Contacteer:
Gezien de weersomstandigheden lijkt de auto mij toch verstandiger 
Ik ben even weg tussen 19:30 en 20:15 ongeveer. Rest is ok.
Ik ben even weg tussen 19:30 en 20:15 ongeveer. Rest is ok.
Goh, jij bouwt ook wel ongeveer twee sets speakers per week 
- pappaleo
- Contacteer:
Wie ik?Jag schreef:Goh, jij bouwt ook wel ongeveer twee sets speakers per week
Lachen toch?
Eigenlijk heb ik er helemaal geen tijd voor, maar ik vind het zo leuk.
Ik open een eigen topic hiervoor.
Zeker.in de tijd waarin anderen hun plannen smeden heb jij al weer een nieuwe set gebouwd, goed werk 
- pappaleo
- Contacteer:
Mooi! 

Ik zal vanavond kijken of ik een voorstel tot modificatie kan doen om het verschijnsel waar MarcoSQ het over heeft iets kan verminderen.
Je hoeft niet te wachten tot de rest af ismatjans schreef:Ik moet zeggen dat ik nog steeds verbaasd ben over hoe lekker de MIMO's klinken, misschien later als we groot zijn en alle accutons, dingessen en iniminies zijn afgebouwd nog eens kijken of we het hoog mid van de MIMO's een beetje kunnen dimmen, maar vooralsnog errug lekker!
Ik zal vanavond kijken of ik een voorstel tot modificatie kan doen om het verschijnsel waar MarcoSQ het over heeft iets kan verminderen.
Ziet er keurig uit, Mathieu !matjans schreef:filtertjes afgebouwd...
- pappaleo
- Contacteer:
Om te bepalen of we het over hetzelfde gebied hebben heb ik een klein zuigkringetje verzonnen dat het gebied rond 4 k wat naar beneden trekt. Dat kan op een andere manier ook, maar dan moet je je filter weer verbouwen. Dit is alleen maar om te constateren of we het over hetzelfde frequentiegebied hebben.pappaleo schreef:Mooi!
Je hoeft niet te wachten tot de rest af ismatjans schreef:Ik moet zeggen dat ik nog steeds verbaasd ben over hoe lekker de MIMO's klinken, misschien later als we groot zijn en alle accutons, dingessen en iniminies zijn afgebouwd nog eens kijken of we het hoog mid van de MIMO's een beetje kunnen dimmen, maar vooralsnog errug lekker!
Een LCR kring van 0mH27, 8μ2 en 22 Ω over de tweeter, ná het filter, maar vóór de verzwakkingsweerstanden. Ik heb de onderdelen in huis, als dat het gewenste effect heeft, dan moet de hoogsectie van het filter toch wat worden herzien.
Hi Leo,
we kunnen het proberen, ik gooi de zooi wel in de auto
we kunnen het proberen, ik gooi de zooi wel in de auto
Bijna klaar. Nog even zand erin en kabeltje voeren.
Zit alleen nog even met hoe ik het zand in de achterste paal krijg. Daar zitten de gaatjes voor de kabeldoorvoer in.
Zit alleen nog even met hoe ik het zand in de achterste paal krijg. Daar zitten de gaatjes voor de kabeldoorvoer in.
Goed, niks gegooid (of voorzichtig gelegd), maar net even de "oude" testfilters naar Leo teruggebracht en zijn "tweak" geleend.
Nou, dat is dus een hele verbetering!! Een stukje minder "in your face", en net ff wat relaxter/"langer uit te houden" om het even in brede termen te vatten.
TOP Leo, thanks !! Ik zal morgen even wat rommeltjes bestellen, dan kan jouw spul weer terug en kan ik het --wat mij betreft definitieve filter-- in het kastje klussen.
Ben ook benieuwd hoe ze op een "normale" versterker klinken, ze hangen nu aan hypex ncore's.
(en wel verdorie, heeft Leo me weer aangestoken, allerlei leuke projecten spelen door mijn hoofd
)
"Poor man's LS1" -- Ofwel: een op de design-ideeen uit de pdfjes van Eelco Grimm en Bruno Putzeys gestoelde aktieve, ge-dee-es-pee-de, aktieve huiskamer monitor. Maar dan ultra cheap. Waarover later meer (?) -- Eerst maar eens kijken hoe het er na de bevalling aan toegaat
Nou, dat is dus een hele verbetering!! Een stukje minder "in your face", en net ff wat relaxter/"langer uit te houden" om het even in brede termen te vatten.
TOP Leo, thanks !! Ik zal morgen even wat rommeltjes bestellen, dan kan jouw spul weer terug en kan ik het --wat mij betreft definitieve filter-- in het kastje klussen.
Ben ook benieuwd hoe ze op een "normale" versterker klinken, ze hangen nu aan hypex ncore's.
(en wel verdorie, heeft Leo me weer aangestoken, allerlei leuke projecten spelen door mijn hoofd
"Poor man's LS1" -- Ofwel: een op de design-ideeen uit de pdfjes van Eelco Grimm en Bruno Putzeys gestoelde aktieve, ge-dee-es-pee-de, aktieve huiskamer monitor. Maar dan ultra cheap. Waarover later meer (?) -- Eerst maar eens kijken hoe het er na de bevalling aan toegaat
Laatst gewijzigd door matjans op di 08 sep 2015, 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- pappaleo
- Contacteer:
Zal ik niet eerst even proberen met componentwijzging hetzelfde effect te bereiken? Dan blijft je filter wat compacter.
We weten nu dat het inderdaad in de 4kHz zone zit.
We weten nu dat het inderdaad in de 4kHz zone zit.
Als je daar zin in hebt zeg ik natuurlijk geen nee 
Ik ga nog even een beetje met weerstandjes spelen, kijken wat mij het lekkerste in de oortjes klinkt. Kunnen we daarna een keer meten waar ik met de oortjes op uitgekomen ben en het filter daarop aanpassen (indien niet belachelijk, natuurlijk).
Vanavond te laat voor
Ik ga nog even een beetje met weerstandjes spelen, kijken wat mij het lekkerste in de oortjes klinkt. Kunnen we daarna een keer meten waar ik met de oortjes op uitgekomen ben en het filter daarop aanpassen (indien niet belachelijk, natuurlijk).
Vanavond te laat voor
- pappaleo
- Contacteer:
Ik zou nog willen proberen om het hoogdoorlaatfilter als volgt te modificeren:
De CLC van 4μ7, 0mH22 en 6μ8 wijzigen in 3μ9, 0mH27 en 8μ2. De zuigkring kan dan weer los. Twee van de benodigde onderdelen voor deze modificatie zitten al in die zuigkring, dus je hebt alleen nog een condensator van 3μ9 nodig (en test ook even 3μ3).
Dat scheelt toch weer 3 onderdelen op je filterplankje. De betreffende condensatoren heb ik wel.
De CLC van 4μ7, 0mH22 en 6μ8 wijzigen in 3μ9, 0mH27 en 8μ2. De zuigkring kan dan weer los. Twee van de benodigde onderdelen voor deze modificatie zitten al in die zuigkring, dus je hebt alleen nog een condensator van 3μ9 nodig (en test ook even 3μ3).
Dat scheelt toch weer 3 onderdelen op je filterplankje. De betreffende condensatoren heb ik wel.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Mooi dat er met uitproberen vastgesteld is dat de energie weghalen rond 4 kHz nog wat voordelen brengt.
In de post van "ma 24 aug 2015 22:21" van Pappaleo was dit al te zien, de 30 graden meting van de drivers incl filtering geeft daar een bult. Daarom is het meten tussen 15 en 30 graden ook zo'n handig controlemiddel. De diffractiedip verdwijnt dan, terwijl de bundeling van de midwoofer meestal nog wel meevalt, mits de overgangsfrequentie niet te hoog is gekozen.
Bij mijn W130S TL werd ik er gek van, de ene CD klonk beter met een LCR rond 4kHz terwijl de andere CD levenloos werd:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
In de post van "ma 24 aug 2015 22:21" van Pappaleo was dit al te zien, de 30 graden meting van de drivers incl filtering geeft daar een bult. Daarom is het meten tussen 15 en 30 graden ook zo'n handig controlemiddel. De diffractiedip verdwijnt dan, terwijl de bundeling van de midwoofer meestal nog wel meevalt, mits de overgangsfrequentie niet te hoog is gekozen.
Bij mijn W130S TL werd ik er gek van, de ene CD klonk beter met een LCR rond 4kHz terwijl de andere CD levenloos werd:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Na veel luisteren houd ik het voorlopig op 18 of 15 ohm in de LCR kring. 22 is nog net effies wat 'helderig', 18 is gewoon goed, en 15 is "lekker mellow" 
Ik hang ze binnenkort even aan een wat minder brute versterker, kijken wat er dan qua klank gebeurt en dan neem ik de uiteindelijke beslissing, 15 of 8 ohm.
Ik hang ze binnenkort even aan een wat minder brute versterker, kijken wat er dan qua klank gebeurt en dan neem ik de uiteindelijke beslissing, 15 of 8 ohm.
- pappaleo
- Contacteer:
Ja, die zuigkring was alleen een hulpmiddeltje om te bepalen of we het over hetzelfde frequentiegebied hadden. De echte oplossing is natuurlijk aanpassing van de highpass zoals hierboven beschreven.
En als jij 18 ohm prefereert boven 22, dan zou ik van die 3μ9 zelfs nog 3μ3 maken.pappaleo schreef:De CLC van 4μ7, 0mH22 en 6μ8 wijzigen in 3μ9, 0mH27 en 8μ2.