Interne Kabels

Netkabels, interlinks, luidsprekerkabels, etc.

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Odi
Berichten: 3
Lid geworden op: di 26 okt 2004, 22:51

Interne Kabels

Bericht door Odi »

Dit is mijn eerste bericht hier en ben ook een beetje een "rookie"
op het gebied van zelf bouwen.

Ik ben bezig om een set Vifa's Vivace opnieuw op te bouwen.

Ik vraag mij af of het zin heeft om in de box dezelfde kabels te
gebruiken als van de versterker naar de speakers?

Heb namelijk 6mm2 liggen maar dit zal een beetje lastig solderen worden denk ik.

Wat voor soort kabel kan ik hier het best voor gebruiken denken jullie?

:?:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He Odi,

Ik gebruik zelf normale "standaard" goede 2,5 mm koperen kabel.
Voor wat grotere kasten gebruik ik voor het laag nog wel wat dikker, 4mm of 6 mm.

Persoonlijk denk ik dat die 30cm die in de kast zit niet zoveel uitmaakt voor het totaalbeeld van de speaker, mits de dikte maar goed genoeg is.

Klein voorbeeldje: maak eens een kleine B&W speaker open. Daar zit 1mm kabel in vanaf de fabriek.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Ik deel de mening van Edo, voor de korte stukken zal er weinig verschil merkbaar zijn. Zoals Edo reeds opmerkte wordt in heel veel kwaliteitsluidsprekers "normale" bedrading gebruikt, en als je nog verder gaat ... hoe dik is de draad van de spreekspoel van de luidspreker zelf :shock:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

SARK schreef:
...hoe dik is de draad van de spreekspoel van de luidspreker zelf :shock:
De kabellengte en draaddikte van de spoel voor het laag is ook lang en dun.....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Edo schreef:
Persoonlijk denk ik dat die 30cm die in de kast zit niet zoveel uitmaakt voor het totaalbeeld van de speaker, mits de dikte maar goed genoeg is.
idd, deze mening wordt door vrijwel alle professionele bouwers onderschreven (ik kreeg van Audiolab vrijwel letterlijk dit antwoord toen ik ze vroeg of het vervangen van de interne kabels nog wat winst zou opleveren)
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Bericht door SARK »

Edo schreef:
SARK schreef:
...hoe dik is de draad van de spreekspoel van de luidspreker zelf :shock:
De kabellengte en draaddikte van de spoel voor het laag is ook lang en dun.....
[gniffelmode]De aansluitdraden van de weerstanden/condensatoren, de litze van de luidspreker niet te vergeten.[/gniffelmode]
Gebruikersavatar
dhz
Berichten: 2
Lid geworden op: za 25 sep 2004, 0:23
Locatie: Dordrecht

Bericht door dhz »

Edo schreef:
Ik gebruik zelf normale "standaard" goede 2,5 mm koperen kabel.
Voor wat grotere kasten gebruik ik voor het laag nog wel wat dikker, 4mm of 6 mm.

Persoonlijk denk ik dat die 30cm die in de kast zit niet zoveel uitmaakt voor het totaalbeeld van de speaker, mits de dikte maar goed genoeg is.

Als dit zo is hè, dat het niets uitmaakt wat je in de kast schroeft, waarom is er dan wel verschil van versterker naar aansluitterminals van je speakers? Dit is ook maar een meter of twee of minder.

Groet, Jan
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

He Jan,

Mijn opvatting is dan ook dat je bij die korte stukken en ervan uitgaande dat alles gewoon koper blijft en 2,5 of 4 mm dik is dat ik geen verschil hoort. Zoals er al in vorige post stond "mijn persoonlijke mening is...".

Koper of zilver zit best wel verschil in.
Maar je 30 cm interne bekabeling???

En da's mijn mening.
priens
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 04 okt 2004, 10:40

Bericht door priens »

De kwestie of een dunnere kabel veel verlies geeft, heeft te maken met de soortelijke weerstand van een kabel.
Even afgezien van welk materiaal de kabel gemaakt is, is de soortelijke weerstand afhankelijk van de dikte van de kabel.

Van de weerstanden van koperkabel heb ik wel een klein lijstje, bron: Duitse AutoHifi 7/2004
- 1,5 mm² geeft 13 mOhm per meter weerstand
- 2,5 mm² geeft 8 mOhm/m
- 4 mm² geeft 5 mOhm/m
- 6 mm² geeft 3,3 mOhm/m
- 10 mm² geeft 2 mOhm/m

Aan de hand van deze gegevens zou je het (theoretische) verlies kunnen berekenen.
In de praktijk is dit allemaal niet zo interessant, of je nu een stukje van 30cm 2,5² gebruikt (=0,3x8= 2,4mOhm) of je gebruikt 30cm 4² (=0,3x5= 1,5mOhm). Dat verschilt onderling niet zoveel.
Ga je over grotere lengtes praten of kleinere draaddiameters, dan zou de weerstand van een kabel een probleem kunnen worden.
Plaats reactie