Waar zouden we graag meer van willen weten?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door John P »

Je kunt misschien beter in de prullenbak van de kringloop kijken. (How low can you go). Nog beter een afspraakje met de sorteerder om luidsprekeringewanden voor jouw achter te houden.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door SARK »

Archie schreef:
Toch maar weer eens naar de kringloopwinkel om wat goedkope luidsprekers te vinden. Om daar de soldeerbout op los te laten! Zo krijg je ook de onderdelen wel bij elkaar :D
Scoor deze dan ook http://www.dx.com/p/4070l-2-1-lcd-3-1-2 ... eRWevntmko dan kun je voor weinig centjes ook meten of de waardes een beetje kloppen (vooral de spoelen zullen niet allemaal bedrukt of gelabeld zijn).
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Archie »

Bij de Laaidel voo een tientje!
:lagge:
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door hannesie »

Archie schreef:
Bij de Laaidel voo een tientje!
:lagge:
Er zit nog wel een verschil in MULTI en een LCR meter.

Maar ik maakte zelf ook de fout. :mrgreen:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door SARK »

Ik bedoel dus de LCR-meter 8-[
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Archie »

Wat ìs een LCR- metert??
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door ray5150 »

Daar kun je spoelen en (grote) condensatoren mee meten.
Staan ook voor een euro of 15 op ebay.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door richard »

ray5150 schreef:
Daar kun je spoelen en (grote) condensatoren mee meten.
Staan ook voor een euro of 15 op ebay.
ook grote condensatoren? Die van mij gaat tot 200 microFarad. Volgens mij lopen ze leeg op de hele grote voedingscondensatoren. Of is er een truukje om dat te omzeilen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door ray5150 »

Deze gaat tot 20.000 microfarad. tenminste, dat zeggen ze.
Zelf geen praktijk-ervaring mee. ga er toch eens eentje bestellen.
Gebruikersavatar
m_cruiser
Berichten: 265
Lid geworden op: wo 23 apr 2014, 7:31
Locatie: Zuiderkempen Belgie ;-)

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door m_cruiser »

nog een stomme vraag, is er een regel voor spoelen?
Dat je via de buitenste laag binnengaat of via de binnenste?
1 en ander volgde na het lezen op de link van Troels...
LP_118.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door richard »

Daarom moet je de spoelen niet op elkaar zetten. In de eerste situatie versterken de velden elkaar, in de tweede werken ze elkaar tegen. Verder is muziek wisselspanning, die stroom gaat heen en weer.
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door robertt »

Wat gebeurd er als je een gesloten kast groter maakt dan dat de luidsprekerfabrikant adviseert ?

(in dit geval vraag ik het mij af bij de Seas 25f-ew; Seas adviseert 25 tot 40 liter, stel je maakt b.v een kast van 60 liter..)

Groet, robert
Bijlagen
h085_25f-ew.pdf
(842.05 KiB) 243 keer gedownload
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door SARK »

Zet de gegevens eens in WinISD en kijk eens wat de resultaten zijn.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Henkjan »

idd, een plaatje > 1000 woorden :bakkie:
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door robertt »

Dat prg werkt niet op mijn pc...

Ik heb boxsim van visaton en dan krijg ik met het invullen van
bekende gegevens het volgende: zie bijlage
Bijlagen
911.png
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door robertt »

Oftewel boxsim berekent mijn gewenste 60 liter :^o

Waarom geeft Seas 25-40 liter aan ?

iemand een id ?
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door robertt »

wat zegt WinISD ?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door hannesie »

robertt schreef:
wat zegt WinISD ?
http://www.linearteam.dk/default.aspx?download=winisd
Je kunt het hier downloaden, en bij het invullen van de waardes kun volstaan met aantal velden
Voer in met deze volgorde:


Qes, Qms, Fs, Vas, Znom, Re, Sd (of BL), Pe, Xmax
Dat gaat altijd goed. Le kun je weglaten omdat winISD daar een beetje raar mee doet.
Volgens Bart (b_Force)
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door robertt »

Helaas werkt het niet op mijn computer, ik gebruik geen windows.
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door SARK »

robertt schreef:
ik gebruik geen windows.
Wat gebruik je dan wel :?:
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door robertt »

linux mint 17.2
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door ray5150 »

Dan haal je effe voor een paar tientjes bij de kringloop een pc voor erbij.
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door robertt »

ik ga windows wel virtueel draaien met VirtualBox.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door Henkjan »

robertt schreef:
..... ik gebruik geen windows.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 32&t=16456
:bakkie:
robertt
Berichten: 87
Lid geworden op: di 18 nov 2014, 21:49

Re: Waar zouden we graag meer van willen weten?

Bericht door robertt »

:goedzo:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”