Zou t lukken ze mee te nemen naar de komende luisterdag?Olaf Markus schreef:Met kilometers afstand de oude Philipsen.
Eindelijk luidsprekers die een Saxofoon met groot realisme kan weergeven, je voelt um gewon op je huid, geweldig
Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Geen idee wanneer en waar dat is maar dat zal gezien mijn zeven daagse werk weken de aankomende tijd wel niet gaan lukken.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Als de tweeters open zijn achteraan, ik weet niet wat er voor geluid uitkomt, maar waarom ze dan niet in een plaat monteren, zodat ze ook naar achter kunnen stralen? Dat zal uw genoegen wellicht nog vergroten.Olaf Markus schreef:Ik heb de ruimte achter de tweeter domes overigens voorzichtig gevuld met watten materiaal.
Sommigen molesteren hiervoor een tweeter...
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Dat plan zit nog in het vat. De poolplaat van deze tweeters laten zich makkelijk uit boren dus dat gaat nog wel gebeuren.m_cruiser schreef:Olaf Markus schreef:Ik heb de ruimte achter de tweeter domes overigens voorzichtig gevuld met watten materiaal.
Als de tweeters open zijn achteraan, ik weet niet wat er voor geluid uitkomt, maar waarom ze dan niet in een plaat monteren, zodat ze ook naar achter kunnen stralen? Dat zal uw genoegen wellicht nog vergroten.
Sommigen molesteren hiervoor een tweeter...
Overigens had ik daarmee de intentie om een grotere kamer achter de dome te creëren.
Dat houdt dus in dat ik dan een grotere gesloten kamer op de magneet aanbreng. Ik weet niet wat het zou brengen wanneer ik het gat gewoon open laat, dat is uiteraard het proberen wel even waard.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Zozozo wat een actief topic zo opeens!
Blij te horen dat het allemaal goed terecht gekomen is.
Dit weekeind heb ik de houtzager gesproken en er word hout bestelt en gezaagt om een nieuwe set kasten te maken maar dan met een bass-reflex.
Tis natuurlijk ook fijn dat Olaf precies uit zoekt wat ik voor een filters ik moet gaan gebruiken in de toekomst
Olaf jij hebt een kapje voor op de tweetert met zon "dopje" die heb ik niet op mijn 160 tweeterts.
Barrie
Blij te horen dat het allemaal goed terecht gekomen is.
Dit weekeind heb ik de houtzager gesproken en er word hout bestelt en gezaagt om een nieuwe set kasten te maken maar dan met een bass-reflex.
Tis natuurlijk ook fijn dat Olaf precies uit zoekt wat ik voor een filters ik moet gaan gebruiken in de toekomst
Olaf jij hebt een kapje voor op de tweetert met zon "dopje" die heb ik niet op mijn 160 tweeterts.
Barrie
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Is de ad4200m kwalitatief gezien de moeite waard om zo'n kast mee te bouwen ? Ik heb er nog 2 liggen. Heb trouwens ook nog Bombardons en een heel aantal Philips tweeters, maar die laatste vond ik vroeger altijd wat scherp klinken.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
In verband met dat scherp klinken zet ik altijd een spoeltje van 0,1 mh in serie met de Philips tweeters. Dat is een heel stuk vriendelijker voor de oren. Bovendien neemt mijn watten modificatie ook de scherpte weg.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Hoi Barrie.bartarie schreef:Zozozo wat een actief topic zo opeens!
Blij te horen dat het allemaal goed terecht gekomen is.
Dit weekeind heb ik de houtzager gesproken en er word hout bestelt en gezaagt om een nieuwe set kasten te maken maar dan met een bass-reflex.
Tis natuurlijk ook fijn dat Olaf precies uit zoekt wat ik voor een filters ik moet gaan gebruiken in de toekomst
Olaf jij hebt een kapje voor op de tweetert met zon "dopje" die heb ik niet op mijn 160 tweeterts.
Barrie
Dit zijn de AD162/T8 tweeters, één van de weinige 8 ohm tweeters die ik heb. De meeste tweeters die ik heb zijn 4 ohm, wat overigens verder geen probleem is.
Volgens de specificaties van Philips zelf is het rendement van deze tweeters 3 DB hoger dan van de AD160/T8 (4) .
Dat was eigenlijk de reden dat ik voor deze tweeter koos. Uiteindelijk heb ik hem 4 DB gedempt dus had ik ook met de 160 uit de voeten gekund.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
WatjeOlaf Markus schreef:Bovendien neemt mijn watten modificatie ook de scherpte weg.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Heb het altijd al gezegd, die oude flipse breedbander laat het gewoon super realistisch klinken.Olaf Markus schreef:Met kilometers afstand de oude Philipsen.
Eindelijk luidsprekers die een Saxofoon met groot realisme kan weergeven, je voelt um gewon op je huid, geweldig
Ik moet nog steeds mijn versie gaan afmaken maar dan met de poly dome in die 8" tractrix hoorn, dat klinkt gewoon extreem goed. Veel beter dan de vloerstaanders met de Vifa XT200 (ringradiator) en Dayton RS150, die klonken ook goed maar bij de flipse klinkt het zo lichtvoetig en vanzelfsprekend.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Als de speaker helemaal af is Olaf zou je dan alle gegevens van speaker zoals kast maten, filteropbouw tweeter modificatie in een nieuw topic willen plaatsen.
Dan is het voor andere simpel om de speaker na te bouwen.
Dan is het voor andere simpel om de speaker na te bouwen.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Ik zal zeker meer info gaan plaatsen maar als je het oude topic van arjank op zoekt dan heb je ook al erg veel info, het rcl filter wat ik gebruik is één op één uit zijn topic geplukt. Mijn dank daarvoor gaat dan ook naar hem uit.
Mijn eerste streven is om de tweeters van Barrie aan te pakken en indien hij dat wenst ook voor hem de filters te bouwen zodat als zijn nieuwe kasten klaar zijn hij gelijk lekker met zijn platenspeler kan gaan werken.
Mijn eerste streven is om de tweeters van Barrie aan te pakken en indien hij dat wenst ook voor hem de filters te bouwen zodat als zijn nieuwe kasten klaar zijn hij gelijk lekker met zijn platenspeler kan gaan werken.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Zo, gisteren nog even met het filter van de tweeter wezen rommelen, waarna ik de gehele middag overheerlijk muziek heb zitten luisteren.
Ook nu op dit moment aan het luisteren.
Het is een andere dimensie van muziek weergeven, waar we normaal heen en weer moeten switchen tussen luidspreker systemen om dan te gaan analyseren waar de minieme verschillen zitten, waarin we het dan ook vaak nog niet eens allemaal per definitie met elkaar eens zijn, is hier geen analyse nodig.
Het verschil is een zelfde orde van grote wanneer je muziek luistert direct vanaf je flatscreen tv of je laptop en dan ineens overschakelt op je stereo set.
Hetzelfde WOW effect en de opluchting vindt ook plaats wanneer ik van mijn Canton RCL of van mijn dtqwt mkii overschakel naar de oude Philips troep kasten.
En dat terwijl vooral de dtqwt mkii al giga goede luidsprekers zijn, en nee, ze hebben geen defect, de filters alsook de units zijn in absolute nieuwstaat.
De stemmen zijn zo warm en diep, doch open en transparant, geen gladgestreken stemmen meer maar juist met veel micro texturen. Alles is zo geweldig los van elkaar, geen onherkenbare brei meer maar elk geluid duidelijk los van elkaar, geen na ijl effecten maar onmiddellijke stiltes na het stoppen van een geluid.
Het hoog zo verfijnd, zo diep transparant, zoveel microdetail, en dit alles zonder ook maar één keer iets van scherpte te laten horen, geen akelige harde SSS en FFF klanken meer maar een heerlijke natuurgetrouwe weergave van zachte natuurlijke sss klanken.
Het koper van bekkens en snaren , de blaas instrumenten, wat een detail en toch zo zijde zacht en zo en vriendelijk om aan te horen, maar in stukken waar dit zo bedoeld is absoluut spectaculair.
En dan nog het ENORME gemak van de weergave, waar de gewone hifi luidsprekers moeite lijken te hebben om het geluid er uit te persen geven de oude Philipsen dit alles met zo'n enorm gemak weer dat het haast onvoorstelbaar is.
Deze weergave laat je niet meer zoeken naar tekortkomingen, Absoluut geen luistermoeheid meer, ook niet naar uren en uren luisteren.
Wat rest is absoluut genot, meegezogen worden in de muziek, kippenvel oplopen bij flinke uithalen van stemmen of instrumenten, steeds maar weer onder de indruk raken en steeds weer emoties.....
Het kan dus toch wel, het absolute muzikale walhalla. en dat voor die paar rot centen.
Ik ben er Giga, Giga blij mee.
Een nadeel is er ook: ik kan maar niet stoppen met muziek luisteren terwijl er ook andere verplichtingen zijn...
Ook nu op dit moment aan het luisteren.
Het is een andere dimensie van muziek weergeven, waar we normaal heen en weer moeten switchen tussen luidspreker systemen om dan te gaan analyseren waar de minieme verschillen zitten, waarin we het dan ook vaak nog niet eens allemaal per definitie met elkaar eens zijn, is hier geen analyse nodig.
Het verschil is een zelfde orde van grote wanneer je muziek luistert direct vanaf je flatscreen tv of je laptop en dan ineens overschakelt op je stereo set.
Hetzelfde WOW effect en de opluchting vindt ook plaats wanneer ik van mijn Canton RCL of van mijn dtqwt mkii overschakel naar de oude Philips troep kasten.
En dat terwijl vooral de dtqwt mkii al giga goede luidsprekers zijn, en nee, ze hebben geen defect, de filters alsook de units zijn in absolute nieuwstaat.
De stemmen zijn zo warm en diep, doch open en transparant, geen gladgestreken stemmen meer maar juist met veel micro texturen. Alles is zo geweldig los van elkaar, geen onherkenbare brei meer maar elk geluid duidelijk los van elkaar, geen na ijl effecten maar onmiddellijke stiltes na het stoppen van een geluid.
Het hoog zo verfijnd, zo diep transparant, zoveel microdetail, en dit alles zonder ook maar één keer iets van scherpte te laten horen, geen akelige harde SSS en FFF klanken meer maar een heerlijke natuurgetrouwe weergave van zachte natuurlijke sss klanken.
Het koper van bekkens en snaren , de blaas instrumenten, wat een detail en toch zo zijde zacht en zo en vriendelijk om aan te horen, maar in stukken waar dit zo bedoeld is absoluut spectaculair.
En dan nog het ENORME gemak van de weergave, waar de gewone hifi luidsprekers moeite lijken te hebben om het geluid er uit te persen geven de oude Philipsen dit alles met zo'n enorm gemak weer dat het haast onvoorstelbaar is.
Deze weergave laat je niet meer zoeken naar tekortkomingen, Absoluut geen luistermoeheid meer, ook niet naar uren en uren luisteren.
Wat rest is absoluut genot, meegezogen worden in de muziek, kippenvel oplopen bij flinke uithalen van stemmen of instrumenten, steeds maar weer onder de indruk raken en steeds weer emoties.....
Het kan dus toch wel, het absolute muzikale walhalla. en dat voor die paar rot centen.
Ik ben er Giga, Giga blij mee.
Een nadeel is er ook: ik kan maar niet stoppen met muziek luisteren terwijl er ook andere verplichtingen zijn...
-
audioholic
- Berichten: 158
- Lid geworden op: do 31 jan 2013, 20:37
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Nou Olaf,
Als ik het zo lees dan kun je me deze week nog verwachten aan je deur.
Ben toch wel erg benieuwd geworden.
Fijn dat je "jouw" sound hebt gevonden.
Ik ken persoonlijk ook het nadeel als je niet kan stoppen met muziek luisteren
Als ik het zo lees dan kun je me deze week nog verwachten aan je deur.
Ben toch wel erg benieuwd geworden.
Fijn dat je "jouw" sound hebt gevonden.
Ik ken persoonlijk ook het nadeel als je niet kan stoppen met muziek luisteren
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Begin nu toch te balen dat ik laatst de AD12100 terug heb gestuurd. ik had het systeem graag nagebouwd.
Ik heb een paar prachtige AD12202 maar ik ga er van uit dat dan de kast en het filter er anders uit komt te zien. Ik kan dat zelf niet uitrekenen en zo dus voorlopig blijft het bij het lezen van de ervaringen...
Have fun!
R.
Ik heb een paar prachtige AD12202 maar ik ga er van uit dat dan de kast en het filter er anders uit komt te zien. Ik kan dat zelf niet uitrekenen en zo dus voorlopig blijft het bij het lezen van de ervaringen...
Have fun!
R.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Olaf, jouw beschrijving van de sound kan ik helemaal volgen. Dat was inderdaad ook mijn beleving bij die oude Philipsen, het klinkt allemaal extreem vanzelfsprekend alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Naar mijn weten is de AD12100/M8 de beste "allround" luidspreker die Philips ooit heeft gemaakt.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Ja, dit gaat elke verwachting die ik er bij had te boven. Ik ben blij dat ik op dit pad terecht ben gekomen.
Wel ben ik voornemens om nog diverse kast vormen te proberen zoals bas reflex, gesloten en open baffle.
Wel ben ik voornemens om nog diverse kast vormen te proberen zoals bas reflex, gesloten en open baffle.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Kalm aan heh Olaf,
Ik was eerst om een bassreflex te maken
dan kun je die bij mij weer beluisteren hahaha.
Eerdaags hopen we weer te gaan zagen
Ik was eerst om een bassreflex te maken
dan kun je die bij mij weer beluisteren hahaha.
Eerdaags hopen we weer te gaan zagen
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Hoi Bart.
Ik kijk echt uit naar nieuwe ontwikkelingen van jou kant.
Aanstaande vrijdag wil ik je tweeters aanpakken.
Ga je nog het Arjank RCL filter (laten) maken zodat je je platenspeler er op los kunt laten?
Ik kijk echt uit naar nieuwe ontwikkelingen van jou kant.
Aanstaande vrijdag wil ik je tweeters aanpakken.
Ga je nog het Arjank RCL filter (laten) maken zodat je je platenspeler er op los kunt laten?
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Olaf,
Kijk even op marktplaats, ik zag gister een setje lege open baffles voor deze units staan, te geef.
Kijk even op marktplaats, ik zag gister een setje lege open baffles voor deze units staan, te geef.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Hoi Gijs.
Ontzettend bedankt voor de tip.
Jammer dat het zo ver weg is.
Als het dichtbij was geweest dan had ik ze zeker opgehaald
In dit geval kies ik er voor om zelf wat te maken. http://link.marktplaats.nl/m961064320
Ontzettend bedankt voor de tip.
Jammer dat het zo ver weg is.
Als het dichtbij was geweest dan had ik ze zeker opgehaald
In dit geval kies ik er voor om zelf wat te maken. http://link.marktplaats.nl/m961064320
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Je hebt van die zaken die je niet loslaten....
Ik kan waarschijnlijk een paar AD12100 in 4 Ohm bemachtigen, weet iemand wat de wijzigingen voor het filter zouden zijn? Als ik ga voor de 4Ohm versie.
R.
Ik kan waarschijnlijk een paar AD12100 in 4 Ohm bemachtigen, weet iemand wat de wijzigingen voor het filter zouden zijn? Als ik ga voor de 4Ohm versie.
R.
Laatst gewijzigd door Xeres op wo 09 sep 2015, 18:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Transmissielijn AD12100 M8?
Geen Groninger op het forum die ze even voor je wil arresteren ?Olaf Markus schreef:Hoi Gijs.
Ontzettend bedankt voor de tip.
Jammer dat het zo ver weg is.
Als het dichtbij was geweest dan had ik ze zeker opgehaald
In dit geval kies ik er voor om zelf wat te maken. http://link.marktplaats.nl/m961064320
