Advies en Tips gevraagt mbt revampen speakertjes
Moderator: Beheerdersteam
-
Alcoholicleaf
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 27 aug 2015, 18:22
Advies en Tips gevraagt mbt revampen speakertjes
Beste,
Aangezien ik onlangs een nieuwe versterker (Denon) paar mooie (focal) speakers gekocht, specifiek voor het luisteren naar muziek. Daarnaast kijk ik ook graag een vette actiefilm met surround sound. De speakers die ik voor het surround gebruikte waren echter 3Ohms crappy sateliet speakertjes.
Afin, nu ben ik bij mijn ouders thuis opzoek gegaan en vond nog 4 mooie speakertjes die kwa formaat prima passen in mijn huiskamer van (H/B/D) 115mm/165mm/105mm binnenmaten.
Aangezien ze erg oud zijn wilde ik graag het binnenwerk en de luidspreker (drivers?) zelf vervangen, en een beetje in de buurt van geluidskwaliteit komen bij mijn dure speakers. Wie kan me directies / tips geven. Ik heb geen waar ik de luidsprekers zelf bestellen kan en aan wat voor elektronica componenten ik toe moet voegen. (*nu zijn het slechts direct aangesloten speakers)
NB. ik heb een redelijke sub staan die het laag mag verzorgen.
Alvast bedankt,
Groetjes Jimmy
Aangezien ik onlangs een nieuwe versterker (Denon) paar mooie (focal) speakers gekocht, specifiek voor het luisteren naar muziek. Daarnaast kijk ik ook graag een vette actiefilm met surround sound. De speakers die ik voor het surround gebruikte waren echter 3Ohms crappy sateliet speakertjes.
Afin, nu ben ik bij mijn ouders thuis opzoek gegaan en vond nog 4 mooie speakertjes die kwa formaat prima passen in mijn huiskamer van (H/B/D) 115mm/165mm/105mm binnenmaten.
Aangezien ze erg oud zijn wilde ik graag het binnenwerk en de luidspreker (drivers?) zelf vervangen, en een beetje in de buurt van geluidskwaliteit komen bij mijn dure speakers. Wie kan me directies / tips geven. Ik heb geen waar ik de luidsprekers zelf bestellen kan en aan wat voor elektronica componenten ik toe moet voegen. (*nu zijn het slechts direct aangesloten speakers)
NB. ik heb een redelijke sub staan die het laag mag verzorgen.
Alvast bedankt,
Groetjes Jimmy
Re: Advies en Tips gevraagt mbt revampen speakertjes
Alcoholicleaf schreef:in mijn huiskamer van (H/B/D) 115mm/165mm/105mm binnenmaten.
In ieder geval, je bent van harte welkom geheten.
Re: Advies en Tips gevraagt mbt revampen speakertjes
En wat voor satellietluidsprekertjes zijn dat? Als je een paar leuke betaalbare satellietluidsprekertjes zoekt, kun je op MP/Ebay ook kijken naar de Minimus 7 van Radio Shack/Tandy/Realistic. Die hebben een mooi gegoten metalen kastje. Er zijn ook hout gefineerde varianten van, en klonen van Teax (de XC8 oid) en Braun (de C8?). Die heb je voor een par tientjes per stel, zijn met een paar uurtjes werk en een spuitbus lak van de Action weer als nieuw. Bovendien zijn er ombouwsets voor een beter filter in omloop waardoor ze nog beter klinken. Ik heb ze hier, samen met een JBL subwoofer als 2.1 set in gebruik en ze klinken echt een stuk beter dan wat je voor 1000 euro/set in de winkel koopt.
- CoenvanDongen
- Berichten: 875
- Lid geworden op: za 11 feb 2012, 12:08
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Advies en Tips gevraagt mbt revampen speakertjes
Ik heb hier nog 2 prima realistic 7's staan trouwens. Klinken inderdaad erg goed!
Als je interesse heb kan je me een berichtje sturen
Als je interesse heb kan je me een berichtje sturen
-
Alcoholicleaf
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 27 aug 2015, 18:22
Re: Advies en Tips gevraagt mbt revampen speakertjes
haha! Dank voor het verwelkomen. Wellicht ben ik een beetje met de deur in huis komen vallen.
Ik zou ze graag opknappen, vroeg me alleen af wat voor speakertjes redelijk klinken in zo'n behuizing, of er wat componentjes (een spoel/filter/.. ) tussen moet om hem fatsoenlijk te laten klinken.
ik zou graag onder de 50 euro totaal per speaker blijven (dus totaal max 200 euro).
ps. ik heb redelijk wat ervaring met audio & elektronica. Heb redelijk wat ervaring met gitaar versterkers en bijbehorende speaker kabinetten, maar HiFi en zeker van dit kleine formaat is voor mij compleet nieuw.
OT: Ik heb geen idee wat voor satelliet luidsprekertjes het zijn. De behuizing is van hout, een wat dikker hout aan de voorkant (ong. 10mm dik) en wat dunner hout aan de zij en achterkant (ong. 5mm dik) Het fineer is nog prima (mat zwart). De enige specificaties die ik weet te vinden staan op de speaker zelf: impedantie van 8ohm, max 100W.... en vond nog 4 mooie speakertjes, ..., van (H/B/D) 115mm/165mm/105mm binnenmaten.
Ik zou ze graag opknappen, vroeg me alleen af wat voor speakertjes redelijk klinken in zo'n behuizing, of er wat componentjes (een spoel/filter/.. ) tussen moet om hem fatsoenlijk te laten klinken.
ik zou graag onder de 50 euro totaal per speaker blijven (dus totaal max 200 euro).
ps. ik heb redelijk wat ervaring met audio & elektronica. Heb redelijk wat ervaring met gitaar versterkers en bijbehorende speaker kabinetten, maar HiFi en zeker van dit kleine formaat is voor mij compleet nieuw.
-
Alcoholicleaf
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 27 aug 2015, 18:22
Re: Advies en Tips gevraagt mbt revampen speakertjes
Ik heb ze eens opgezocht op internet. viel me op dat er (ondank het kleine formaat) een aparte tweeter in zit. Wellicht kan ik dit ook toepassen in mijn kastjes?CoenvanDongen schreef:Ik heb hier nog 2 prima realistic 7's staan trouwens. Klinken inderdaad erg goed!
Als je interesse heb kan je me een berichtje sturen
Laatst gewijzigd door Alcoholicleaf op do 27 aug 2015, 23:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Alcoholicleaf
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 27 aug 2015, 18:22
Re: Advies en Tips gevraagt mbt revampen speakertjes
Doe eens een fotootje van de luidsprekertjes .... misschien dat het dan iets meer tot de verbeelding spreekt 
-
Alcoholicleaf
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 27 aug 2015, 18:22
Re: Advies en Tips gevraagt mbt revampen speakertjes
Of bedoelde je de focals?SARK schreef:Doe eens een fotootje van de luidsprekertjes .... misschien dat het dan iets meer tot de verbeelding spreekt
Re: Advies en Tips gevraagt mbt revampen speakertjes
Deze spaanplaat behuizingen lijken niet heel veel soeps. Kun je niet beter wat extra geld uitgeven voor plank MDF en vanaf nul beginnen?
Lijkt me een stuk makkelijker en ben je flexibeler met betrekking tot wat voor drivers je erin wilt stoppen. Nu zit je vast aan het gat wat al in de kast zit en het volume van deze kast.
Lijkt me een stuk makkelijker en ben je flexibeler met betrekking tot wat voor drivers je erin wilt stoppen. Nu zit je vast aan het gat wat al in de kast zit en het volume van deze kast.
Re: Advies en Tips gevraagt mbt revampen speakertjes
Wat je ook kunt doen is deze full rangers hergebruiken, zoek een kartonnen koker waar ze inpassen, maak van een stuk karton een kegel en hang deze boven de luidspreker. Mooi kousje om het geheel en het ziet er nog eens mooi uit ook.
Re: Advies en Tips gevraagt mbt revampen speakertjes
Ahum, 5 mm??? Ik denk dat als je ze aansluit en de muziek een beetje hard aanzet, je de zijkanten bijna heen en weer ziet klapperen... Dat lijkt me geen aanrader, zonde om daar je tijd aan te verspillen.Alcoholicleaf schreef:een wat dikker hout aan de voorkant (ong. 10mm dik) en wat dunner hout aan de zij en achterkant (ong. 5mm dik)
Ik zou zeggen: neem die 2 Realistic 7's van Coen van Dongen over en en zoek er nog 2 bij. De Teac LS-X8, LS-X5 en met name de Braun Outpunt C komen eventueel overeen, zie ook http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=9&t=16882. Die stellen je niet teleur en kun je dankzij de strakke behuizing en metalen frontje in ieder kleur(combinatie) van de regenboog spuiten. Ik ga ze binnenkort ook onder handen nemen. Ze zijn nu typisch 70's vergeeld wit, ik ga de frontjes zwart spuiten en ga de zijkanten beplakken met plakplastic in geborsteld RVS look.
Als je ze nóg beter wilt laten klinken dan kun je zo'n setje filtercomponenten aanschaffen.
-
Alcoholicleaf
- Berichten: 6
- Lid geworden op: do 27 aug 2015, 18:22
Re: Advies en Tips gevraagt mbt revampen speakertjes
Dat lijkt me best een leuk project, maar een kartonnen koker zeg je?SARK schreef:Wat je ook kunt doen is deze full rangers hergebruiken, zoek een kartonnen koker waar ze inpassen, maak van een stuk karton een kegel en hang deze boven de luidspreker. Mooi kousje om het geheel en het ziet er nog eens mooi uit ook.
Dat is inderdaad zoals ik er (nu ik iets wijzer geworden ben) nu ook over denk. Ik heb Coen ook al een pm'etje gestuurd.beewee schreef:Ahum, 5 mm??? Ik denk dat als je ze aansluit en de muziek een beetje hard aanzet, je de zijkanten bijna heen en weer ziet klapperen... Dat lijkt me geen aanrader, zonde om daar je tijd aan te verspillen. Ik zou zeggen: neem die 2 Realistic 7's van Coen van Dongen over en en zoek er nog 2 bij ... Als je ze nóg beter wilt laten klinken dan kun je zo'n setje filtercomponenten aanschaffen.
Na veel verkennen en lezen denk ik toch maar eerst met een bouwpakketje te beginnen. Aangezien ik ook nog een center wil, zat ik te denken om mijn eerdere plannen aan de kant te zetten en de Monacor Procent te bouwen. Als hij goed klinkt wil ik hem evt. zelfs laten fineren (of dat zelf proberen) om hem met mijn focals te "matchen" kwa looks.
In de toekomst zou ik inderdaad wel zoiets als die kokers willen maken, al is het voor wat te hobby'en en niet voor het geluid dan.
Re: Advies en Tips gevraagt mbt revampen speakertjes
Karton, PVC, klei, marmer ..... leef je uit zou ik zeggen.Alcoholicleaf schreef:maar een kartonnen koker zeg je?
