Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

Meer geld uitgeven is niet erg... maar ik heb werkelijk geen idee welke freesmachine hiervoor geschikt is.
Ik zie freesmachines voorbij komen van 80 euro maar ook van 300 euro. En 300 euro vind ik net even te veel aangezien ik nog meer gereedschap moet kopen de komende tijd :)
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door nxs77 »

Hallo, ik denk dat wanneer het puur voor hobby is dat het ook niet zo duur hoeft te zijn. Maar ik denk dat er hier wel mensen zijn die ervaringen en info kunnen delen.
Ik heb zelf ook niet zn duur ding maar hij doet het verder prima.
En een aantal extra verschillende freesjes zijn wel zo handig.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Een gatenzaag (proppenzaag) met precies de juiste maat is moeilijk te vinden of niet te betalen. Ook geschikt voor maar 1 gat.

Een decoupeerzaag is voor veel meer dingen in te zetten dan een frees vind ik persoonlijk. Met een geleider kan je het ding ondersteboven hangen en zo een soort cirkelzaag simuleren. Cirkels kan je er ook mee doen echter niet heel klein. Hiervoor gebruik ik weer een andere geleider (Conrad, 2 tientjes) of zelf maken..

Kwa bovenfrees had ik een mazzeltje. Iets moois kost zomaar 3/400 europaas en dan heb je nog geen accesoires. Goedkoop is meestal duurkoop of je moet geluk hebben en je hebt net die ene van de tien die goed is.

Kwam bij de Gamma een Metabo tegen, (ofe 738) deze kost zomaar tegen de 300 euro. Met een 25% kortingsbon en nog een andere korting kon ik die voor €180 meenemen!

Eerst een honkiedonkiemerk (Aldi?) van een vriend geleend om eens te oefenen en het is echt een wereld van verschil. Veel meer herrie, speling op schroeven, dunne plastic kabel ipv rubber, en het voelt beslist minder degelijk. Ik vond het niet fijn om ermee te werken en dat gevoel heb ik bij die Metabo niet..

Wat je kan doen is naar een speciaalzaak gaan (niet bouwmarkt) en beide machines tegelijk aanschaffen en een flinke korting bedingen.

Wat ook weleens wil werken is gebruik maken van een laagste prijsgarantie. Dat werkte voorheen prima bij bijvoorbeeld de Hornbach maar die hebben nu bijna geen 'merken' meer.

Of tweedehands via marktplaats?
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

Zou de Makita 3620 wat zijn? die staat voor weinig op marktplaats
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Volgens mij is die al heel lang in productie. Zag een jijbuis filmpje van een ouwe Australische knakker, soort freesgoeroe, en die had er 1.. In goede staat kan dat zeker interessant zijn.

Persoonlijk zou ik zo'n tweedehands en particulier ding wel eerst even vast willen houden en niet ongezien kopen. Ook fijn is het beeld dat je dan krijgt van de verkoper, net huis, werkplaats enzovoorts, of sloddervos. De prijs is meestal nog onderhandelbaar.

Vaak zitten er wel ruim accesoires bij die je dan niet extra hoeft te kopen. Ook zijn er van dat soort machines alle onderdelen nog te krijgen dus evt defecten zijn op te lossen.

Zelf ook nog op MP gekeken. Een goed exemplaar vind je zo rond de 100 of 150 uurie. Maar voor 30 euro meer had ik een nieuwe dus die keuze was snel gemaakt. Merk nu wel dat er bij die Metabo niet echt veel accesoires zijn. Festool bijvoorbeeld, of Bosch hebben die wel.

Hoe die Metabo bevallen zal? Geen idee, wat ik nu wel al in de gaten heb: goed frezen is zeker niet gemakkelijk. Het vergt kunde en ervaring, bij een 'oeps' freest het ding namelijk gewoon door :lagge: Met resthout ben ik aan het oefenen en durf nog niet iets in een eindfase te fraisen, schoot vandaag weer maximaal uit :)
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

http://youtu.be/kwHaiRb0WZo (Weet niet of dit mag volgens de regels maar weet niet 123 hoe dit anders kan...)

Er zijn veel hulpmiddelen zelf te maken op freesgebied, erg leuk om te doen!
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

Ja wat je ermee kan doen weet ik nu :) youtube he... kijk al dagen naar die filmpjes..
Maar weet nog steeds niet wat nou een aardige machine is.

Ik ga van de week maar eens naar een knappe bouwmarkt.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Nadat ik de Metabo gekocht had kwam ik de Triton 1010 tegen. Dat was zeker een kandidaat geweest. Niet heel bekend maar volgens mij erg goed en met veel accesoires. Had nog twijfel om de Metabo om te gaan ruilen :)
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door John P »

Ik heb eens heel goedkoop (een tientje) een setje gatenzagen gekocht bij de kijkshop. Ik heb ze allemaal wel eens gebruikt maar niet dagelijks. Meestal kom je dichtbij genoeg om met eventueel wat bijvijlen het juiste gat te krijgen. Met een freesmachine ben je natuurlijk beter af maar is ook duurder en moeilijker.
http://www.kijkshop.nl/product/133169/w ... enzaagset/
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Aaad »

Ik heb zelf zo'n grote gatenzaag gebruikt die ik ooit eens bij Cranenbroeck heb gekocht.
De grootste zaag was toch nog iets te klein dus schuren blijft nodig. Bij voormontage rekening houden met de soldeerlippen, die liggen iets buiten de cirkel.
Bij achter-montage (en ook voor-montage) gat niet te groot maken, je hebt weinig vlees op de flens waardoor je al gauw lekkage hebt.
Ik heb de 2 liter (10x10x20 cm)boxjes indertijd van triplex gemaakt en ze resoneren niet. Volgens mij gaan ze niet lager dan 100 Hz, als ze dat al halen.

Aad
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

Ik denk dat ik voor de Bosch bovenfrees POF 1400 ACE ga
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Veel extra's erbij, meerdere diameters, best veel powerrr, lijk me een prima keus! (Hoewel ik natuurlijk een freesleek ben :roll: )

Handig ook dat je de diepte van boven in kan stellen, mocht je em onder een freestafeltje hangen dan kan je er makkelijk bij...
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

En? Al wezen shoppen?

In het Zonnige Zuiden maar eens de werkmaat buiten gezet om de freesgeleider af te maken of in ieder geval, die richting op. Dan kan ik ook de Meiborg Mini's van een deftige baffle voorzien.

Het hoeft natuurlijk niet maar heb besloten om in geleider veel freeswerk in te stoppen, vooral ook om te oefenen. De eerste pogingen riepen meer vragen op dan ik op dat moment beantwoorden kon. Nu echter ging het bijkant vanzelf :)

Frezen is gewèldig leuk om te doen, moet zeggen het heeft iets onmiskenbaar mannelijks :rock:

Ben benieuwd naar jouw avonturen!
Bijlagen
image.jpg
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

Nog niks ermee kunnen doen, nogal drukke week en ook druk weekend ivm feestjes etc.
Dus misschien zondag :)
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

Het koste wat tijd, tijd die ik eigenlijk niet had ivm feestjes.
Maar hier zijn wat foto's van 1 redelijke complete speaker.

Ik ben er nog niet uit of hij goed is. Heb het idee dat er iets niet klopt aan het bassreflex kanaal.
En kwam erachter dat de zijkanten aan de voorkant wat meer ruimte over hebben. Tevens kan de speaker wel wat meer naar beneden denk ik.
Bijlagen
20150902-IMG_6195.jpg
20150902-IMG_6194.jpg
20150902-IMG_6193.jpg
20150902-_MG_6184.jpg
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

Heb trouwens uit China ook een 2x 50 watt versterketje laten komen
Bijlagen
20150902-_MG_6187.jpg
Gebruikersavatar
MichaelB
Berichten: 2061
Lid geworden op: vr 04 jul 2008, 10:49
Locatie: Soest

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door MichaelB »

Waarom zijn al je foto's zwart/wit? :think:
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Zwart Wit is het nieuwe kleur :yeah:
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

Archie schreef:
Zwart Wit is het nieuwe kleur :yeah:

Precies :)
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

MichaelB schreef:
Waarom zijn al je foto's zwart/wit? :think:
Iedereen doet al kleuren foto's plaatsen, Dus dacht.. ik doe zwart wit
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door ds23man »

Zijn kleurpatronen zijn op.......
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

ds23man schreef:
Zijn kleurpatronen zijn op.......
Heb een paar patronen gevonden =D>
Bijlagen
20150902-IMG_6189.jpg
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Niet toegeven!!!
:rofl:
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Hier ook bezig met de werkbank, wordt onverwoestbaar :rock:
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door MechanicalAnimal »

die gaan loszitten naar mate het hout gaat krimpen en werken hoor.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”