Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

Hoi,

Afgelopen week heb ik mij al kort voorgesteld http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 51&t=22575
Vandaag ben ik begonnen met de bouw van de Meiborg mini, met de FRS8 4ohm driver.

Ik heb totaal geen ervaring met hout bewerking en heb zelfs geen gereedschap ervoor, ook geen werkbank.
Alles is dus nieuw en alles moet ik kopen.

De komende maanden ga ik proberen om 3 DIY speaker setjes te maken en iedere keer zal ik meer gereedschap aanschaffen en daar ook wat DIY in gaan doen. Bijvoorbeeld het zelf maken van een zaagtafel.

Het hout is gezaagd bij de bouwmarkt, allemaal precies op maat.
En heb het geheel al beetje in elkaar gezet met beetje schilderstape.
20150820-_MG_6179.jpg
20150820-_MG_6180.jpg
20150820-_MG_6181.jpg
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Goeie!! Mooie plaatjes zo int zwart ende wit :rock:
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door meiborg »

Klein beginnen & groots eindigen! Het is een makkelijk projectje an sich, eventuele vragen worden doorgaans ook snel beantwoord hier op het forum. Succes en veel plezier!

Mvg Reinder
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

Ik moet de speakers, demping nog bestellen.
Weet iemand wat de juiste maat schroefjes zijn die ik kan gebruiken om de speaker vast te zetten?
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door meiborg »

De soort schroefjes hangt er een beetje van af hoe je de monitortjes gaat bouwen. Wil je in de voorplaat (baffle) een ronde opening met afgeronde flare of rand met de FRS8 van binnenuit gemonteerd? Dan zijn schroefbusjes & boutjes misschien het handigst of een rond plaatje zoals Archie dat gedaan heeft. Wil je de FRS8 gewoon van buiten af monteren zoals in het voorbeeld, dan kun je werken met 4mm boutjes en rampa moeren of slagmoeren. Ook kun je gewoon met houtschroefjes aan de gang, iig altijd even voorboren zeker bij MDF.

Qua demping kan je ook de vulling uit bijvoorbeeld een goedkoop Action of Xenos kussentje gebruiken, een oud bolletje wol uitpluizen of op een andere creatieve manier te werk gaan. Meerdere wegen leiden tot Rome hier en het leuke aan zo'n low budget projectje als dit is om met zo weinig mogelijk middelen iets moois neer te zetten.

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door markbakk »

meiborg schreef:
Qua demping kan je ook de vulling uit bijvoorbeeld een goedkoop Action of Xenos kussentje gebruiken.
In mijn ervaring doet dat spul bijna niets, akoestisch gezien. Neem voor zo'n klein kastje (het te dempen geluid is vrij hoogfrequent) liever wat restanten ondertapijt.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

El cheapo vilt van de AC-Tion, met spuitlijm vastgezet en een stukje afzuigkapfilter. Kosnix :) Allemaal action spul

(Ook een lijmpistool voor €1,99 !)
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Zo zitten de speakertjes bij mij vast:
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door nxs77 »

Hallo, ik heb dat opgelost met carosserie ringen. Werkt ook prima.
Nog een aanpassing die ik erin heb is een tweeter in de achterkant.
Bevalt mij goed dat er wat extra hoog van achter weg komt.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Hee NXS, heb je daar dan nog een filtertje tussen geplaatst?
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door nxs77 »

Alleen een condensatortje.. Welke waarde weet ik zo ff niet.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Zou je een beetje kunnen uitleggen over het hoe en het waarom van zoiets? Filtert een condensatortje het signaal dan? Iknieweetnie :idea:
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door nxs77 »

Dat condensatortje zorgt ervoor dat alleen hoge tonen door worden gelaten. Een tweeter kan geen lage tonen aan.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door rikpost »

Archie schreef:
Zou je een beetje kunnen uitleggen over het hoe en het waarom van zoiets? Filtert een condensatortje het signaal dan? Iknieweetnie :idea:
Kijk eens op de home page van zelfbouwaudio daar is een rubriek wat heet , SCHEIDINGSFILTERS EN DE WERKING DAAR VAN.
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

Kapen jullie nou gewoon dit topic? :lol:
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Haha, daarom is het ook zo moeilijk dingen op te zoeken, het gaat alle kanten op en vaak heeeel snel de diepte in :proost:
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

Het weekend is alweer aardig goed besteed.
Aangezien ik ook geen werkbank heb, heb ik er 1 gebouwd in onze kleine schuur (2.5m x 2,5m)

De werkbank is 130cm breed, 95cm diep en 100cm hoog.

Heb nu in iedere geval een werkbank om te hobby'en.
Hoop ergens deze week de FRS8 speakers te ontvangen zodat ik verder kan met de Meiborg Mini's
Bijlagen
20150823-_MG_6183.jpg
20150823-_MG_6182.jpg
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Beginnen bij de basis :yeah:

Wat altijd een bron van gereedschap is: de rommelmarkt. Liggen vaak juweeltjes voor bijna niets!
Bijlagen
Eeneuro :)
Eeneuro :)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door richard »

Archie schreef:
Beginnen bij de basis :yeah:

Wat altijd een bron van gereedschap is: de rommelmarkt. Liggen vaak juweeltjes voor bijna niets!
Een kruishout.

Daar hoort toch nog een Lyra timmermanspotlood en Schuil duimstok bij.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

:mrgreen:
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

Ik verwacht morgen de bestelling speakers + rest binnen :)
Dan ga ik verder bouwen, eigenlijk moet ik dan de gaten voor de speakers maken.

Hoe ga ik dit doen? Decoupeerzaag of beter een bovenfrees?
Ik heb beide niet dus moet ik beide gaan kopen, ik zit aan een budget dus met oplossingen van 1300 euro kom ik niet verder.
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door metabaron »

Ok een goedkope oplossing. Ik zie bij de frs 8 een cutout diameter van 75mm.
Dus gewoon een gatenzaag van die diameter kopen.
Dan opje boortolletje zetten taaadaaa , klaar is WilcoE.
:yeah:

Dennis
WilcoE
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 16 aug 2015, 12:14
Locatie: Medemblik

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door WilcoE »

metabaron schreef:
Ok een goedkope oplossing. Ik zie bij de frs 8 een cutout diameter van 75mm.
Dus gewoon een gatenzaag van die diameter kopen.
Dan opje boortolletje zetten taaadaaa , klaar is WilcoE.
:yeah:

Dennis
Oei... zou het zo makkelijk zijn?....
dan moet ik toch iets meer studie doen voordat ik hier dingen vraag :)
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door Archie »

Zat ook naar zo'n proppenboor te zoeken, die kr*ngen zijn skrikkelijk duur!! ( en die maat zit nooit in je standaard setje...)

En let op!! De diameter van het gat bij achtermontage voor de frs8 = ø71!! Had zelf 72 mm uitgezaagd en dat hield niet over...

Ben hier bezig met een cirkeluitzaagmachine, op de photoo versie I die mislukt is :boos:

Wel een mazzeltje via MP: (moet wel ff de gebruiksaanwijzing zien te vinden opt interweb..)
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Eerste stap in DIY Audio met de Meiborg mini speakertje

Bericht door metabaron »

Zoiets bedoel ik....
image.jpg
Dit heb je ook nog in een goedkopere gamma uitvoering.

Eerst een proefgat boren.
Hierna wel ff met schuurpapier aan de gang.
En Anders moet je al snel meer geld gaan uitgeven.

Dennis
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”