Aucharm-H-601, 6.5" breedband driver
Moderator: Beheerdersteam
- SSassen
- Contacteer:
Aucharm-H-601, 6.5" breedband driver
Ziet er niet gek uit, iemand hiermee al gestoeid?
http://www.aliexpress.com/store/product ... 63351.html
http://www.aliexpress.com/store/product ... 63351.html
- bas focal m180
- Contacteer:
Re: Aucharm-H-601, 6.5" breedband driver
Wol / papier membraam ben ik nog niet tegen gekomen.
Tangband heeft volgens mij al met een mix van wol & papier gewerkt.
In ieder geval niets nieuws onder de zon ^^.
Ik ken de driver trouwens verder niet.
Op het oog ziet het er mooi uit, maar van de metingen valt weinig af te lezen.
De schaal is zoals gebruikelijk weer overdreven groot met 120dB/200ohm en de hoeveelheid smoothing is ook niet vermeld.
Kan alleen zien dat het flink filterwerk zal zijn en dat het tophoog enorm opbreekt.
De grootste zorg is nog wel de consistentie.
Al met al een flinke gok voor dat bedrag.
In ieder geval niets nieuws onder de zon ^^.
Ik ken de driver trouwens verder niet.
Op het oog ziet het er mooi uit, maar van de metingen valt weinig af te lezen.
De schaal is zoals gebruikelijk weer overdreven groot met 120dB/200ohm en de hoeveelheid smoothing is ook niet vermeld.
Kan alleen zien dat het flink filterwerk zal zijn en dat het tophoog enorm opbreekt.
De grootste zorg is nog wel de consistentie.
Al met al een flinke gok voor dat bedrag.
- bas focal m180
- Contacteer:
Wat zie je dan waarom een ''flink filterwerk'' nodig is.Chris_T schreef:Kan alleen zien dat het flink filterwerk zal zijn en dat het tophoog enorm opbreekt.
Deze meting zie ik niet echt flink filterwerk, 1 tot 7 a 9 khz mag wat zachter 3 componentjes, daarboven merk je niet veel van als je de speakers lichtjes naar buiten zou draaien daar mag een breedbander echt wel luider spelen, doen ze bij H&H laatste tijd niet anders in hun fullrange speakers.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Een papier + katoen (baumwolle) is lekker oldschool/vintage.
Hadden de oude Vifa drivers ook, zoals de M21WG: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=15329
Maar ook goedkopen meuk: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=4&t=20221
Ook dure meuk
Zoals de Jantzen JA8008: http://www.jantzen-audio.com/ja8008-hmq/
De korf van die units lijken me (vergelijkbaar met) Wavecor. Verder zijn er goede en betrouwbare alternatieven voor zulke bedragen denk ik... Maar het kan natuurlijk iets moois zijn
Hadden de oude Vifa drivers ook, zoals de M21WG: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=15329
Maar ook goedkopen meuk: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=4&t=20221
Ook dure meuk
De korf van die units lijken me (vergelijkbaar met) Wavecor. Verder zijn er goede en betrouwbare alternatieven voor zulke bedragen denk ik... Maar het kan natuurlijk iets moois zijn
Ingebouwd in een baffle zal de curve er heel anders uit zien.bas focal m180 schreef:Wat zie je dan waarom een ''flink filterwerk'' nodig is.Chris_T schreef:Kan alleen zien dat het flink filterwerk zal zijn en dat het tophoog enorm opbreekt.
Deze meting zie ik niet echt flink filterwerk, 1 tot 7 a 9 khz mag wat zachter 3 componentjes, daarboven merk je niet veel van als je de speakers lichtjes naar buiten zou draaien daar mag een breedbander echt wel luider spelen, doen ze bij H&H laatste tijd niet anders in hun fullrange speakers.
Ik verwacht dat het over de hele linie op zal lopen met een knik van ca. 3dB tussen 1-2kHz.
Het verschil tussen laag en tophoog (60Hz & 15kHz) zal dan ca. 15dB zijn (op de luisterplek).
Het dalletje tussen 400Hz-1.5Khz valt enigszins wel uit de deuken met een baffle van ca. 20-22cm, maar de stijging van 6dB tussen 1kHz-2kHz krijg je daarmee niet glad.
Dat is het 1e probleemgebied.
Een 2e probleemgebied is het grillige hoog-tophoog, de scherpe pieken kunnen duiden op flinke resonanties en daar zal je ook onder een hoek last van hebben.
Heel waarschijnlijk dat je het piekje rond 4kHz wilt aanpakken en het gebied van 8.5-15KHz nog wat wilt temmen.
Het mag best iets oplopen voor een breedbander, maar 15dB is voor mij persoonlijk echt te fors (zelfs voor een 17cm driver).
Helemaal als de zaak daar ook flink loopt te zingen.
Dat krijg je niet gefikst met indraaien.
Minimaal kom ik dus op een shelf+notch of 2 notches.
En heel waarschijnlijk 2 notches extra om de resonantie bij 4kHz aan te pakken en het tophoog van 8.5-15kHz wat te temmen.
Maar dat is verder allemaal giswerk zonder te luisteren & goede (hoek)metingen + watervalmeting te hebben met een baffle.
- bas focal m180
- Contacteer:
Het zou best weleens mogelijk kunnen zijn dat je minimaal op 2 correcties komt, wat men bij een breedbander vaak achterwege laat zijn kleine piekjes wegfilteren.Chris_T schreef:
Minimaal kom ik dus op een shelf+notch of 2 notches.
En heel waarschijnlijk 2 notches extra om de resonantie bij 4kHz aan te pakken en het tophoog van 8.5-15kHz wat te temmen.
Maar dat is verder allemaal giswerk zonder te luisteren & goede (hoek)metingen + watervalmeting te hebben met een baffle.
Breedbanders worden vaak niet flink gefilterd om het mooi recht te krijgen.
Die 4khz zal gehoormatig de doorslag geven of dat dat storend is of niet.
Wat je bij alle breedbanders wel ziet is dat er pieken zijn met resonanties over het gehele weergave gebied.
Voor een meerweg speakers zijn dit soort pieken niet acceptabel.
Wol met papier? Hopelijk zijn ze geïmpregneerd tegen motten
Meen dat Audax destijds ook iets dergelijks had. Lijken mij wel aardige car speakers. Alhoewel 8 ohm en zo te zien de forse diepte? Ze hebben i.i.g wel een fatsoenlijke gevoeligheid, dus die 8 ohm hoeft geen bezwaar te zijn.
Meen dat Audax destijds ook iets dergelijks had. Lijken mij wel aardige car speakers. Alhoewel 8 ohm en zo te zien de forse diepte? Ze hebben i.i.g wel een fatsoenlijke gevoeligheid, dus die 8 ohm hoeft geen bezwaar te zijn.
Ik verwacht ook een wollige sound
..
Zier er wel mooi uit maar tja, er zijn meer (bekendere) merken met aanzien, die ook mooie drivers op de markt brengen die er naast de naam mooi uit zien en nog een reputatie hebben ook... en dan nog matig presteren (kuch metingen van Lowthers gezien bv..)
. Zou er mijn vingers niet snel aan branden denk ik, ook als er zoals al eerder vermeld alternatieven zijn die én goedkoper én bewezen goed zijn.
Mvg Reinder
Zier er wel mooi uit maar tja, er zijn meer (bekendere) merken met aanzien, die ook mooie drivers op de markt brengen die er naast de naam mooi uit zien en nog een reputatie hebben ook... en dan nog matig presteren (kuch metingen van Lowthers gezien bv..)
Mvg Reinder