Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Gideon1990 »

Hallo allemaal,

Ik ben er toch wel achter gekomen dat mijn televisie een erg plat geluid geeft nadat ik er eens "om te proberen" een oude set 2.1 speakertjes op aansloot. De verbetering was al dramatisch met een 40 euro speakersetje dus leek het me leuk om een mooie set speakers en een versterker te bouwen. Als versterker wilde ik een gainclone bouwen, wat niet al te moeilijk is en nog redelijk goedkoop ook (35 euro ringkerntrafo, wat componenten en een koelblok) en ik was nog op zoek naar een beetje een leuke set luidsprekers. Helaas kwam ik er al snel achter dat veel projecten vanuit amerika hier twee keer zo duur zijn; bijvoorbeeld een RS180 van dayton kost je 40 dollar en hier zie ik ze voor 70 euro staan (50 bij europe audio maar die heeft niet bepaald een goeie naam als ik een aantal fora mag geloven). Wel heb ik bij de duitsers een leuke set/kit kunnen vinden:

de High Jack
http://www.lautsprecherbau.de/Magazine/ ... 1180,10502

Een aantal andere opties die ik tegekwam:
-de Needle met RS100 ziet er ook nog wel leuk uit maar ik lees op veel plekken dat een subwoofer toch wel essentieel is om daar wat uit te halen.

-De Amiga, maar die lijkt akelig duur te worden door de hoge component prijzen in europa

-de LBVS, ook hier zie ik al 120 euro staan voor het basispakket zonder hout... helaas toch wel erg duur. Ik zag in een andere thread dat iemand tegen de 400 euro kwijt was, wat toch wel een eind buiten mijn budget ligt.

-http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=22139 deze zuiltjes zijn an sich ook wel erg mooi maar geen afmetingen bekend en die vierkwante tweeter vind ik persoonlijk niet zo mooi

Ik zit nu al een week of twee allerlei fora af te struinen maar tot nu toe ben ik bang dat de high jack de beste optie zal zijn, eventueel met de subwoofer van dat 2.1 setje. Of heeft iemand suggesties of ideeën? mijn voorkeur gaat uit naar zuil speakers, het liefst een 2.5 weg TMM zuil want het oog wil immers ook wat, maar helaas heeft de beurs het niet ;)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Zweitse »

Ik zou gewoon eens op MP gaan kijken voor een paar leuke speakers, of even dit topic even doornemen
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door wouter »

Of hier even kijken...

de Cheap Trick sectie:
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... bau_ct.htm

De CT272 kost heel erg weinig.

Mivoc heeft op de site ook nog een goedkope zuilspeaker, welke op het forum ook nog wel eens gebouwd wordt: JB 25 TL (jubileum bouwpakket ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan van Mivoc destijds).
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Chris_T »

De LBVS kun je ook voor <250 euro maken met afwerking.
Het hangt er maar vanaf hoeveel geld je in het filter stopt en voor welke afwerking je kiest.
Houtschroef i.p.v. boutje+moertje, pvc pijp i.p.v. kant en klare bassreflex pijp, gamma noppenschuim i.p.v. de gepanteerde pritex zijn o.a. dingen waar je op kan bezuinigen.

Veel minder dan 250 euro voor een 2-weg (inclusief afwerking) zal niet gaan met zelfbouw.
Of je moet kijken naar ontwerpen met een breedbander.

Is een 5 jarenplan een optie ;)?
Nu leuke monitors maken en later aanvullen met een sub of uit breiden tot 3-weg d.m.v. baskasten eronder (zuil).
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Gideon1990 »

Chris_T schreef:
De LBVS kun je ook voor <250 euro maken met afwerking.
Het hangt er maar vanaf hoeveel geld je in het filter stopt en voor welke afwerking je kiest.
Houtschroef i.p.v. boutje+moertje, pvc pijp i.p.v. kant en klare bassreflex pijp, gamma noppenschuim i.p.v. de gepanteerde pritex zijn o.a. dingen waar je op kan bezuinigen.

Veel minder dan 250 euro voor een 2-weg (inclusief afwerking) zal niet gaan met zelfbouw.
Of je moet kijken naar ontwerpen met een breedbander.

Is een 5 jarenplan een optie ;)?
Nu leuke monitors maken en later aanvullen met een sub of uit breiden tot 3-weg d.m.v. baskasten eronder (zuil).
tjah het is meer de vraag is het me dat geld waard, ik werd erg enthousiast toen ik op amerikaanse fora allerlei cheape kitjes tegenkwam. Helaas merk ik de laatste dagen dat al die speakers hier simpelweg 2 keer zo duur zijn en dat is wel een beetje deprimerend.

Ik ga de komende tijd eens kijken of ik nog iets leuks tegenkom (eventueel kringloop*) en anders maak ik gewoon een Needle of High Jack + die subwoofer wat ik al had.

*de laatste keer dat ik in de kringloop was moest ik toch even kijken of ik niet in een vluchtelingenkamp was terrechtgekomen
wouter schreef:
Of hier even kijken...

de Cheap Trick sectie:
http://www.lautsprechershop.de/index_hi ... bau_ct.htm

De CT272 kost heel erg weinig.

Mivoc heeft op de site ook nog een goedkope zuilspeaker, welke op het forum ook nog wel eens gebouwd wordt: JB 25 TL (jubileum bouwpakket ter gelegenheid van het 25 jarig bestaan van Mivoc destijds).
bedankt voor die links, qua prijs hele mooie paketten maar qua looks vind ik de meesten net wat minder.

in elk geval heel erg bedankt voor de input!
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door metabaron »

Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Gideon1990 »

metabaron schreef:
Soest is nogal een eind uit de richting maar dat is het huidige plan; een High Jack of een Needle bouwen. Ik was aan het hopen op meer maar ik ben bang dat ik er dan meer geld tegenaan moet smijten dan me lief is.


Side note:
het valt me op dat rumoh de 25TFF alleen in het bouwpakket heeft zitten en niet los, andere sites lijken hem ook slechts sporadisch te hebben. kan het zijn dat deze een nieuwe naam heeft gekregen?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Jag »

Ik zou toch door sparen voor een setje lbvs, daar komt ook mooi laag uit. Dan hoef je niet te rommelen met nog sub van computer speaker setje erbij.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Archie »

Het zijn ook nogal wat variabelen die je in 1 ding wil stoppen. Goed klinken, mooi van uiterlijk, niet te ver bij je uit de buurt en ook nog eens voor bijna geen geld. Lijkt me dat je dan toch ergens concessies moet gaan doen of het inderdaad over meer tijd uit spreiden...

Of je bouwt iets dat redelijk eenvoudig en goedkoop is, ben je toch lekker aan het hobbieën :D
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Gideon1990 »

Tjah afstand, voor de kosten wat ik anders aan benzine spendeer kan ik die kit ook gewoon nieuw en compleet bestellen ;)

En mooi; ik zie soms creaties die beslist mooi klinken maar of ik daar nou de hele avond tegenaan wil kijken...

Ik was nog aan het denken om misschien een wat goedkoper klasse d versterkertje van eBay the plukken, ik heb nog een 2 keer 12.6 volt 2.3 A transformator liggen die zoiets moet kunnen aansturen.

Ik ga het me de komende dagen eens bekijken of me dit een smak geld waard is of niet.
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door MechanicalAnimal »

Klang en Ton en Hobby Hifi hebben toch wel een zwikje ontwerpen voor zo'n budget?

Daar al naar gekeken?

hier is ook nog een topicje van iemand die zoekt naar een smalle oplossing
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=22476

daar worden ook nog wat opties genoemd, misschien ook binnen jouw budget.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door ray5150 »

Bij http://www.rumoh.eu/nl/183-staande-bouwpakketten staan toch ook genoeg ontwerpjes voor een wat kleiner budget.
En anders word het de kringloopwinkel, of Marktplaats, koop een paar gebruikte 2 of 3 weg kasten, en klus daar zelf een nieuwe kast van MDF omheen.
Heb je ook veel plezier van voor weinig geld. :D
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door MechanicalAnimal »

ray5150 schreef:
En anders word het de kringloopwinkel, of Marktplaats, koop een paar gebruikte 2 of 3 weg kasten, en klus daar zelf een nieuwe kast van MDF omheen.
Heb je ook veel plezier van voor weinig geld. :D
+1

en het filter aanpakken met wat kleine upgrades :rock:
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Gideon1990 »

Nou direct het diepe induiken ben ik niet van plan, liever bouw ik iets na waarvan bekend is dat het gewoon werkt zoals de LBVS en Needle.

ik heb zon beetje de voor en nadelen bijeen gezet:

Needle RS100; 60 euro

+goedkoop
+redelijk leuke looks
-weinig laag

High Jack; 64 euro

+goedkoop
+ziet er mooi uit
-mist toch wel wat laag
-bijna geen bouwverslagen te vinden (niet populair om wat voor reden dan ook?)

LBVS; 120 euro

+geweldige mooie looks
+geen subwoofer nodig want het laag is zeker aanwezig
-kosten, dubbel zo hoog als de andere twee

:think: Tjah wat gaat er naast de tv komen te staan :think:

overigens, ik kwam nog een aantal T-amps van muse en barebones kits tegen op ebay
http://www.ebay.com/itm/Muse-M20-EX2-TP ... 1c52cd40d2 25 watt
http://nl.aliexpress.com/item/STA508-Am ... 11970.html 80 watt

Is een versterkertje zoals dit waardig (qua geluid en vermogen) om aan dit soort speakers te hangen? mogelijk valt daar nog wat op te besparen tegenover een gainclone

Of maar gewoon helemaal cheapo gaan het het veel gebouwde FRS8 speakertje bouwen voor een paar tientjes en de satelieten van mijn 2.1 daarmee vervangen :hide:
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door nxs77 »

Hallo, ik heb nu zelf de mivoc kit. Geluid is prima. Ik moet nu alleen de kasten nog gaan maken.

Incl verzenden was ik voor de 2 kitjes ongeveer 100 euro kwijt.
Hout pakket was ongeveer 25 euro.
Valt best mee kwa kosten.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door ray5150 »

Gideon1990 schreef:
Nou direct het diepe induiken ben ik niet van plan, liever bouw ik iets na waarvan bekend is dat het gewoon werkt zoals de LBVS en Needle.
De kringloop suggestie heeft niks te maken met het diepe in duiken.
De afmetingen, inhoud, en het filter zijn al helemaal bekend.
Zolang je dezelfde inhoud aanhoud kun je iets met de afmetingen spelen.
Afwerking, details, bracing en dergelijke kun je naar eigen smaak inrichten.
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Gideon1990 »

Ik ben nog steeds veel aan het lezen en neig steeds meer naar de LBVS maar dan nu even een vraag richting de afwerking. Ik kwam deze morgen iets tegen over speakercamp: http://www.hifi.nl/artikel/21048/Speake ... ekers.html Ze hebben het hier over een MDF soort waar blijkbaar al een laklaag opzit wat lekker makkelijk is en aan de fotos te zien al zeer mooi glanst. Weet iemand hier meer over deze soort MDF?
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Archie »

MDF prime plaat.. Of MDF tweezijdig gegrond :relax:
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door SARK »

Archie schreef:
MDF prime plaat.. Of MDF tweezijdig gegrond :relax:
Neen:
SpeakerCamp schreef:
Juist de afwerking was altijd een groot probleem in de tijd dat ik met plezier een aantal systemen heb vervaardigd, waarvan sommigen jaren hebben staan spelen in de huiskamer. SpeakerCamp gaat dat probleem ondervangen door een MDF soort te gebruiken die aan beide zijden is bekleed met een licht grijs gekleurde kunststof. Hard materiaal dat geen afwerking behoeft en een hoogglans uitstraling heeft. Door correct zaagwerk, wat van te voren al is gedaan, wordt het bouwen een kwestie van zorgvuldig positioneren van de panelen, aanbrengen van lijm en dan het geheel als een bouwdoos in elkaar vouwen. De grootste hindernis is daarmee genomen.
Hier zit dus een soort fineerlaag (aan beide zijden) op.
De uitdaging is dan om de panelen netjes in verstek te zagen anders zit je weer met kopse kanten die je moet afwerken.

@Gideon1990
Leg de lat voor je eerste Fröbelwerkje niet te hoog, anders kom je nooit klaar en hou er ook rekening mee dat je flink (pun intendet) in je budget aan het zagen bent als je dit soort panelen gaat aanschaffen en ze ook nog moet laten zagen.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Archie »

Ach nee, klopt, vergissing met de voorgegronde MDF. Kwam het gefineerde spul vorige week ook ergens tegen. Besloten dat spul vooralsnog niet te gebruiken wegens te gebrekkige zaagkwaliteiten mijnerzijds.

Zo een plaat zal niet goedkoop zijn. Voor zulk specialistisch zaagwerk komt er dan nog een flink stuk bovenop.

Kwa de lat niet te hoog leggen: Oefenen in precies zagen met resthout, 'My first Vogelhuisje' (weet nog niet of er luidsprekers inkomen :rofl: )
Bijlagen
image.jpg
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Chocomel »

Gideon1990 schreef:
overigens, ik kwam nog een aantal T-amps van muse en barebones kits tegen op ebay
http://www.ebay.com/itm/Muse-M20-EX2-TP ... 1c52cd40d2 25 watt
http://nl.aliexpress.com/item/STA508-Am ... 11970.html 80 watt

Is een versterkertje zoals dit waardig (qua geluid en vermogen) om aan dit soort speakers te hangen? mogelijk valt daar nog wat op te besparen tegenover een gainclone
Ja een T-amp werkt goed genoeg. Door het filter op de uitgang heeft hij alleen een hoge uitgangsimpedantie bij de hoge tonen, waardoor die net een beetje anders kunnen gaan klinken. Gainphile heeft een keer een T-amp vergeleken met een gainclone, maar dat topic kan ik zo snel niet vinden. De amplituderespons was net een beetje verschillend en als je daarvoor corrigeerde klonken ze hetzelfde.

Als je op de versterker wil besparen zou je ook voor 20 euro eentje kunnen kopen bij de tweedehands.
Gideon1990 schreef:
Of maar gewoon helemaal cheapo gaan het het veel gebouwde FRS8 speakertje bouwen voor een paar tientjes en de satelieten van mijn 2.1 daarmee vervangen :hide:
Ik denk dat een breedbander je gaat tegenvallen. Qua klank wordt dat niet veel beter dan de computerspeakers die je nu hebt.
Gideon1990
Berichten: 95
Lid geworden op: wo 19 aug 2015, 13:46

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Gideon1990 »

Mijn gedachte was een beetje dat plamuren, lakken etc je in totaal ook makkelijk een paar tientjes kost, dan kan ik die evengoed in het laten (verstek)zagen en iets duurder MDF stoppen en direct een mooi resultaat hebben. Ik woon met mn vriendin op een appartementje en heb niet veel gereedschap, ik kan wel vanalles lenen maar bepaalde dingen moet je gewoon niet binnen in je appartementje gaan doen tenzij je een week later nog stof wil vinden. :mrgreen:

Er schijnt een houtzagerij in de buurt te liggen waar ze voor een fractie meer dan bouwmarkt tarief dingen zeer nauwkeurig voor je op maat zagen wanneer je het daar bestelt. Binnenkort daar maar eens binnen hoppen.

Maar heeft iemand hier ervaring met dergelijk materiaal, ik kan er zelf ook bijna niets over vinden (of ik zoek op de verkeerde term)

Wat is overigens aan te raden als ik toch ga lakken? ik heb hier al alles van rollertjes en goedkope spuitbussen tot een echte (meubel)spuiter gezien, die laatste is wat overdreven natuurlijk.

Als ik ervoor ga dan ga ik ook maar gewoon voor een LM4780 zoals hier op het forum werd aangeboden maken, ik zag leuke kastjes op ebay (helaas naait de douane me dan wel waarschijnlijk een oor aan met invoerrechten) en ik kan de print in de makerspace maken aangezien de files daarvan zijn vrijgegeven.

http://www.ebay.com/itm/DIY-Full-Alumin ... 3f5412d678 (zeer mooi maar duur inc shipping)
http://www.ebay.com/itm/Aluminium-ampli ... 418440ba3a (cheaper ma wat krapjes)
en met wat serieuzer zoeken zijn er vast nog wel leuke andere kastjes te vinden
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Zweitse »

Gideon1990 schreef:
Als ik ervoor ga dan ga ik ook maar gewoon voor een LM4780 zoals hier op het forum werd aangeboden maken, ik zag leuke kastjes op ebay (helaas naait de douane me dan wel waarschijnlijk een oor aan met invoerrechten) en ik kan de print in de makerspace maken aangezien de files daarvan zijn vrijgegeven.

http://www.ebay.com/itm/DIY-Full-Alumin ... 3f5412d678 (zeer mooi maar duur inc shipping)
http://www.ebay.com/itm/Aluminium-ampli ... 418440ba3a (cheaper ma wat krapjes)
en met wat serieuzer zoeken zijn er vast nog wel leuke andere kastjes te vinden
Je zou ook hier eens kunnen kijken voor een leuk kastje, zit je ook niet met BTW en invoer/douane kosten :mrgreen:
Gebruikersavatar
Chris_T
Berichten: 1443
Lid geworden op: wo 30 mei 2007, 15:15
Locatie: Wageningen

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Chris_T »

Het nadeel van gelamineerd MDF is dat je geen mogelijkheid meer hebt om een kleine (3mm) afronding te maken.

Het verven zelf hoeft ook niet veel te kosten.
Bij de Action hebben ze prima verfspullen tegen ca. 1/3 van de reguliere prijs.
Wel even opletten dat je acryl and alkyd niet over elkaar gaat gebruiken.
Voor MDF kan je normale grondverf gebruiken, daar heb je alleen iets meer van nodig dan 'MDF grondverf'.

Verven op waterbasis kan ook een heel mooi resultaat geven, maar is ook een stuk moeilijker omdat het nauwelijks vloeit.
Een truukje om de sinaasappelhuid te voorkomen/tegen te gaan, is om na het opbrengen van de laag deze lichtjes met een plantenspuit te benevelen.
Zelf heb ik dat nog niet geprobeerd, maar ik heb daar wel mooie resultaten van gezien.

Wat betreft versterker keuze, laat die Chinese namaak liever liggen.
Ze pronken met de kwaliteit van de onderdelen, maar het printontwerp laat veel te wensen over.
Bij een klasse D versterker is dat het belangrijkste onderdeel.
Wil je voor kwaliteit en budget gaan, koop dan liever een goede 2e hands stereo versterker.

Zelf bouwen is natuurlijk wel leuker :mrgreen:
Zo'n LM kitje is daar heel geschikt voor als instapper.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Lager budget dan de LBVS zuilspeakers?

Bericht door Jag »

Idd bij de action is alles voor afwerking zeer goedkoop te krijgen: plamuur, rollers en lak. Tip is om een kleine afronding te maken zodat het minder snel beschadigd raakt. En net zo lang te plamuren/ schuren tot het echt glad is. Naden kan je namelijk niet met veel lagen lak wegkrijgen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”