Tritec of foliespoel?

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door ray5150 »

Jamesblond schreef:
richard schreef:
Hans Nootdorp schreef:
Afgezien nog van het feit dat (theoretisch) microfonie een rol bij vervorming kan spelen. Dat effect schijnt bij folie-spoelen minder te zijn en ook met draadspoelen te elimineren (met behulp van lak/was).
Ik heb ooit een filter aan de versterker gehangen zonder de luidsprekers er aangesloten. Je kon duidelijk de muziek herkennen die werd gespeeld. Ik kan me voorstellen dat bij strak gewikkelde, of geïmpregneerde spoelen dit effect minder zal zijn.

Maar wat is het verkoopargument achter tritec? Ik zag in het draadje over de koperen foliecondensators ook al dat er tritec aansluitdraden aan de condensator zaten.
Watblief?? Wil je zeggen dat het filter *zelf* geluid produceerde??

Ik ken het verschijnsel magnetostrictie. Maar dat komt alleen voor bij trafo's waar grote vermogens worden omgezet. En in MRI gradiëntspoelen, maar ook daar worden op hoge frequenties grote vermogens geschakeld.

Hoe kan een luchtspoel in een luidsprekerfilter in "muziek maken"??
In een luidspreker zit ook een spoel, alleen hangt er dan een "paraplu" aan die het effect mechanisch wat versterkt... :wink:
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door Jamesblond »

ray5150 schreef:
Even inhaken, ik kwam een paar foto's tegen van het filter van een Avalon 2-weg Monitor.
Da's bij mijn weten toch een behoorlijk prijzig merk waarvan je zou verwachten dat er hoogwaardige onderdelen / materialen gebruikt zijn.
Ik moet zeggen, het ziet er nogal "gewoontjes" uit...
DSC03607.jpg
DSC03608.jpg
Ik bedoel, geen MOX weerstanden, de spoelen zien er ook vrij standaard uit.
Volgens mij zitten er zelf een paar elco's in. (die 2 lichtblauwe.)

Is dit dan gebruikelijk bij dit soort kostbare merken, en zijn wij als zelfbouwers te ver doorgeschoten ? :hide:
Of heeft hier een boekhouder aan de rem getrokken?

Laat ik het iets anders zeggen : hoe moet ik dit interpreteren ?
Lijkt op het eerste gezicht een Avalon Mixing monitor. Alleen ken ik die enkel in zwarte spetterlak.

Het filter ziet er wel beter uit dan in budget Dynaudio's, wat pretendeert een hi-end merk te zijn. Zal inderdaad wel een boekhouder zijn die aan de rem heeft getrokken.

Ik heb onlangs een set Dynaudio Audience 122's een filter-upgrade gegeven. Kosten: ca €100,- aan onderdelen per speaker. Het verschil was hoorbaar. Maar voor een boekhouder is het verschil geen €90,- waard ten opzichte van de sound met het originele filter. Reken dat prijsverschil eens door over de importeur, tussenhandel, dealernetwerken, etc. Wat betaal jij, als klant, dan extra? Dan kun je beter zelf zo'n upgrade uitvoeren. Helemaal naar smaak, al dan niet met Tritec of foliespoelen, Solen condensatoren of peperdure AudynCap Reference oid.

Ik vraag me alleen werkelijk af wat de zin is van dikke, dure bekabeling in de kast, terwijl de aansluitdraden van alle onderdelen zo dun zijn. Daar zit ten allen tijde meer verlies, dan in welke luidspreker kabel, hoe goedkoop dan ook, kan zitten. Wat is dan het nut van dure Kimber 8tc of Siltech? lampsnoer lijkt me het ander uiterste, maar wat koop je nu echt voor meer dan €10,- meter kabel?

Overigens twee weken geleden ofzo het filter uit mijn Dynaudio Audience 122 Centre speaker opgewaardeerd. Met Tritec spoelen, AudynCap (Plus op het hoog) en MOX-weerstanden. Ook de d28/2 vervangen door een D260-DA. Man, wat een verschil! Alsof al die jaren een dikke deken voor de speaker heeft gehangen! Ineens een veel overtuigender bioscoop ervaring! Nu zal dat minimaal ten dele mijn eigen oordeel zijn, omdat ik eer van mijn werk wil hebben. Maar het werd ook bevestigd door vrienden die niets van de upgrade afwisten.
Laatst gewijzigd door Jamesblond op di 18 aug 2015, 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door Jamesblond »

ray5150 schreef:
Jamesblond schreef:
Hoe kan een luchtspoel in een luidsprekerfilter in "muziek maken"??
In een luidspreker zit ook een spoel, alleen hangt er dan een "paraplu" aan die het effect mechanisch wat versterkt... :wink:
I know. Maar die spoel hangt vrij in een statisch magnetisch veld, waardoor ten gevolge van Elektromotorische kracht een beweging ontstaat ten gevolge van een aangeboden spanning. Net een microfoon, maar dan omgekeerd dus.
Maar waarom typ ik dat?? Dat weet iedereen hier al lang.

De lucht- en kernspoelen in het filter hangen niet vrij in een statisch magnetisch veld. Hoe kunnen die, onder invloed van normale werkspannignen uit hi-fi versterkers, geluid maken (zonder er zelf op te rammen 8) )
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door Pjotr »

Jamesblond schreef:
De lucht- en kernspoelen in het filter hangen niet vrij in een statisch magnetisch veld. Hoe kunnen die, onder invloed van normale werkspannignen uit hi-fi versterkers, geluid maken (zonder er zelf op te rammen 8) )
Omdat de wikkelingen ook onderling een kracht uitoefenen op elkaar t.g.v. het magnetisch veld wat zij zelf opwekken. Als ze niet goed vast liggen gaan ze dus bewegen.
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door Jamesblond »

Pjotr schreef:
Jamesblond schreef:
De lucht- en kernspoelen in het filter hangen niet vrij in een statisch magnetisch veld. Hoe kunnen die, onder invloed van normale werkspannignen uit hi-fi versterkers, geluid maken (zonder er zelf op te rammen 8) )
Omdat de wikkelingen ook onderling een kracht uitoefenen op elkaar t.g.v. het magnetisch veld wat zij zelf opwekken. Als ze niet goed vast liggen gaan ze dus bewegen.
Dat ga ik es uitproberen met het El-Cheapo Dynaudio filter wat ik nog heb liggen. Heeft een kernspoel en een luchtspoel.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door Pjotr »

Het is gewoon middelbare school natuurkunde: Gelijkgerichte stromen trekken elkaar aan en tegengesteld gerichte stromen stoten elkaar af (wet van Lorentz): https://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_A ... _geleiders
Jamesblond
Berichten: 791
Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
Locatie: Arnhem

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door Jamesblond »

Verrek! Inderdaad! Ik moet er aardig wat vermogen in stoppen, veel meer dan waarmee ik normaalgesproken luister, maar dan hoor ik in de verte wel wat gereutel, ja. Maf zeg! (:
Bijlagen
IMG_3744.~png.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door richard »

Ja, ik had er toen ook een potente versterker aan hangen. Het was het seriefilter van de Proteus van Tony Gee, zonder de luidsprekers. Voor mij was het ook een wonderlijke gewaarwording, maar de verklaring is hiervoor al gegeven.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Tritec of foliespoel?

Bericht door wouter »

Ik had een filter met losse onderdelen en krokodillenbekjes op de grond liggen, met signaal erop. Ik dacht dat de tweeter speelde, maar er zat helemaal geen luidspreker aangesloten :lol:
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”