Hoofdtelefoonversterker met SMD
Moderator: Beheerdersteam
Re: Hoofdtelefoonversterker met SMD
Eerste succes behaald:)
Ben nog aan het wachten op de transformator en spanningsregelaars. Maar heb een testje draaien op mijn labvoeding en er komt geluid uit.
Geen brom of ruis te bekennen.
Ingestelde versterking ook goed, en vermogen meer dan voldoende. Binnenkort maar eens wat metingen doen.
Ben nog aan het wachten op de transformator en spanningsregelaars. Maar heb een testje draaien op mijn labvoeding en er komt geluid uit.
Geen brom of ruis te bekennen.
Ingestelde versterking ook goed, en vermogen meer dan voldoende. Binnenkort maar eens wat metingen doen.
Nu met de juiste transformator en tijdelijke spanningsregelaars. Alles werkt 
Zonder geluid echt superstil ook met de onboard trafo. Smd en groundplanes werkt echt goed.
Zonder geluid echt superstil ook met de onboard trafo. Smd en groundplanes werkt echt goed.
Dat gaat al ergens op lijken
Niet alles kan klein, dat is wel duidelijk.
Die spanningsregelaars waren wel bedoeld als SMD?
Spanningsregelaars in SMD was ik vergeten te bestellen en kan ik hier in de buurt niet krijgen.hannesie schreef:Dat gaat al ergens op lijken![]()
![]()
Deze komen met een latere bestelling wel mee. Nu zitten er tijdelijk to-92 regelaars op om de print te testen.
Al even niets meer gehoord, zit je nu nog te luisteren, of ben je van verbazing stilgevallen? 
Tja, met SMD blijft het geluid wat meer aan de oppervlakte, het dringt niet zo diep door als through hole.
groet,
Aat
groet,
Aat
Hierbij zijn "Underground" liefhebbers gewaarschuwdAatV schreef:Tja, met SMD blijft het geluid wat meer aan de oppervlakte, het dringt niet zo diep door als through hole.![]()
groet,
Aat
Anne
Ben nog steeds aan het luisteren. Zit nu ingebouwd in mijn bekende groene broodbus:)hannesie schreef:Al even niets meer gehoord, zit je nu nog te luisteren, of ben je van verbazing stilgevallen?
Binnenkort een behuizing bestellen en monteren.
Kan je wel een bordje toesturen, kun je hem zelf bouwen en beoordelen.
Is eigenlijk wel een leuke uitdaging voor de lange winteravonden, en een ontzettend leuk gebaar. 
Maar zonder dollen, ik ben wel benieuwd, moet dan wel even denken, hoe en met wat, ik neem aan dat je een BOMmetje er bij hebt.
Zo nu heb ik gelijk de CIA en dergelijke achter mijn postings hangen.
.
Ik zal je even PB-en.
Maar zonder dollen, ik ben wel benieuwd, moet dan wel even denken, hoe en met wat, ik neem aan dat je een BOMmetje er bij hebt.
Zo nu heb ik gelijk de CIA en dergelijke achter mijn postings hangen.
Ik zal je even PB-en.
Eindelijk had ik wat tijd om de SMD componenten te solderen op het printje van Michiel. Het resultaat mag er zijn, het beestje klinkt fantastisch Michiel
Nu nog een mooi kassie uitzoeken. EDIT: Overigens Michiel, het valt me eigenlijk nu pas op; zit elco C8 op jouw printje niet verkeerd om?
Nu nog een mooi kassie uitzoeken. EDIT: Overigens Michiel, het valt me eigenlijk nu pas op; zit elco C8 op jouw printje niet verkeerd om?
Dat ziet er goed uit zegKaplaars schreef:Eindelijk had ik wat tijd om de SMD componenten te solderen op het printje van Michiel. Het resultaat mag er zijn, het beestje klinkt fantastisch Michiel![]()
Nu nog een mooi kassie uitzoeken.
EDIT: Overigens Michiel, het valt me eigenlijk nu pas op; zit elco C8 op jouw printje niet verkeerd om?
Fijn dat het allemaal gelukt is. Welke hoofdtelefoon stuur je er mee aan?
C8 was op de foto inderdaad verkeerd om, heb ik later aangepast, goed gezien.
Die van mij is ingebouwd en klaar voor de luisterdag. Heb in het verre oosten net een mmoie knop besteld, maar die is denk ik niet optijd voor Hengelo. Nu tijdelijk een plastic knop er op.
Thanks Michiel! Heb helaas geen heteluchtstation, maar met een pincet en wat geduld ging het SMD soldeerwerk ook best goed
. Ik stuur er mijn AKG701 en HD600 mee aan. Mooi kassie trouwens!
Ook leuk, hoofdtelefoonversterker met opamp en mosfet klasse A buffer.
Het is wel wennen na een tijdje niets te hebben gedaan.
Nu maar even op een asbak (die ik toch niet meer gebruik) met dubbelzijdig tape, en dan wordt het al wat hanteerbaarder.
Een deel zonder loep gedaan, de achterkant lijkt klaar.
Gaat dus duidelijk beter met de gezondheidhannesie schreef:Het is wel wennen na een tijdje niets te hebben gedaan.
Nu maar even op een asbak (die ik toch niet meer gebruik) met dubbelzijdig tape, en dan wordt het al wat hanteerbaarder.
En als je eerst de trafo erop zet ? heb je meer om vast te houden
Anne
Op de andere kant al wel de diodes er op en de spanningsregelaars, maar de trafo is niet helemaal lekker passend en 3,2 VA, ga ik wel een andere voor bestellen, en mogelijk een paar LM4562, die lijken mogelijk voor koptelefoon gebruik mogelijk wat beter/lekkerder te zijn.
Misschien kunnen we dan op 6 feb. dat vergelijken.
En minder manoeuvreer ruimte voor de SMD componenten aan de andere kant. Je werkt met zoiets van laag naar hoog qua componenten.Ah!buis schreef:En als je eerst de trafo erop zet ? heb je meer om vast te houden![]()
Anne
Goed idee. Misschien kunnen de verschillende hoofdtelefoonversterkers ergens bij elkaar om ze te kunnen vergelijken.hannesie schreef:Op de andere kant al wel de diodes er op en de spanningsregelaars, maar de trafo is niet helemaal lekker passend en 3,2 VA, ga ik wel een andere voor bestellen, en mogelijk een paar LM4562, die lijken mogelijk voor koptelefoon gebruik mogelijk wat beter/lekkerder te zijn.
Ook mooie opamps voor de hoofdtelefoonversterker:
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=11402
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=11402
Daar had ik ook wel aan gedacht hoor.Naast de trafo zitten eerst dikke elco's dus daarna plaats genoeg ... dacht ik.Maar nu zie ik dat er ook nog diodes tussen zittenPjotr schreef:En minder manoeuvreer ruimte voor de SMD componenten aan de andere kant. Je werkt met zoiets van laag naar hoog qua componenten.Ah!buis schreef:En als je eerst de trafo erop zet ? heb je meer om vast te houden![]()
Anne
Anne
Die zaten er al op. 
Ik zit mij nu suf te zoeken naar een geschikte trafo, zou een 15 v 5 VA moeten zijn maar heb maar een 3,2 VA, das krapjes toch??
Ik zit mij nu suf te zoeken naar een geschikte trafo, zou een 15 v 5 VA moeten zijn maar heb maar een 3,2 VA, das krapjes toch??
Kan waarschijnlijk wel idd.Ah!buis schreef:Zou 'm er gewoon inzetten, voor dat beetje vermogen![]()
Anne
Past die qua footprint?
Anders deze: https://www.conrad.nl/nl/ei-42148-print ... 10716.html