Bij een scheidingsfrequentie van 2500 Hz kan dat zo'n 7 centimeter zijn. En dan moet je het verschil tussen het akoestisch centrum van woofer en tweeter daar nog bij optellen.pappaleo schreef:...Maar afhankelijk van het verschil in offset van het akoestich centrum tussen beide units, kan dat faseverschil meer of minder dan 180° zijn.
Als de tweeter dus wat naar achter geplaatst wordt ten opzichte van de midrange, kan dat de faseverschuiving opvangen en is ompoling van een van de units niet noodzakelijk.
[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Goed, dan voer ik het op die manier uit.pappaleo schreef:Ray, dat is overbodig. Laat 3 (tijdelijke) tweelingsnoeren uit je baspoort hangen. Dan gebruiken we die voor de metingen en proeffilter.
Als de boel klaar is sluiten we het definitief aan op de speakon (of de snoeren van de speakon op de units).
Nu even op zoek naar wat audiofiel tweelingsnoer...
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Gewoon 0,75VMvL en een aantal wijnfleskurken. Je snijdt de kurken in plakjes van 8mm en maakt in elk plakje een gaatje in het midden. Het snoer haal je door het gaatje en zorgt voor een onderlinge afstand van exact 57cm tussen de kurkschijfjes. Op het snoer van de tweeter wordt een onderlinge afstand van 43cm aangehouden.ray5150 schreef:Nu even op zoek naar wat audiofiel tweelingsnoer...
Oh ja. De mate van audiofiliteit hangt samen met de kwaliteit van de wijn. Ik bereikte goede resultaten met Valpolicella Ripasso.
Laatst gewijzigd door pappaleo op do 20 aug 2015, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
@Ray,
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/in ... aatsnijder
gewoon doen hoor, je kunt altijd nog terugvallen op het aanbod van Walter.
http://encyclopedie.beneluxspoor.net/in ... aatsnijder
gewoon doen hoor, je kunt altijd nog terugvallen op het aanbod van Walter.
Paul.Walt schreef:Ik heb trouwens nog 2 stuks Accuton C77 zonder kap op de plank liggen. Die had ik gekocht als spare voor die C77 units die jij nu hebt. Scheelt weer zagen...![]()
Groetjes Walter
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Vind dit apparaat wel een buitengemeen vreemde naam hebben...pvanlingen schreef:
groet,
Aat
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Een in Aat snijderAatV schreef:Vind dit apparaat wel een buitengemeen vreemde naam hebben...pvanlingen schreef:![]()
groet,
Aat
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Op een andere manier is hij kennelijk niet klein te krijgen.
@Ray: moest eigenlijk een PB zijn.
Paul.
@Ray: moest eigenlijk een PB zijn.
Paul.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Geeft niet, Paul.
Van de week even naar Radio Twenthe, die verkopen weerstandsdraad.
Van de week even naar Radio Twenthe, die verkopen weerstandsdraad.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het weerstandsdraad is binnen, helaas hadden ze alleen 3.3 Ohm per meter. lijkt me een tikje aan de lage kant.
Maar, beter iets dan niets. nu maar eens proberen om het geheel te verwerken tot een "aatsnijder".
Ik was eerst ook van plan om twee houten filterkastjes te bouwen.
Dat word nu een Galaxy Maggiorato die ik tweedehands heb overgenomen van SupeR.
Is inderdaad niet supergroot, maar met een beetje proppen en stapelen moet dat best wel te doen zijn.
Maar, beter iets dan niets. nu maar eens proberen om het geheel te verwerken tot een "aatsnijder".
Ik was eerst ook van plan om twee houten filterkastjes te bouwen.
Dat word nu een Galaxy Maggiorato die ik tweedehands heb overgenomen van SupeR.
Is inderdaad niet supergroot, maar met een beetje proppen en stapelen moet dat best wel te doen zijn.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hoorde ik niet in het topic van MA dat Tony G. metalen kastjes uit den boze vindt?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Lijkt me vrij stug, gezien het feit dat hij de filters van de Galactica's in dezelfde soort kasten heeft gebouwd.
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1765362
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 2#p1765362
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik zou dan wel eens een argument willen lezen wat er op tegen is een filter in een metalen kast te monteren.
Ik kan mij dat niet voorstellen, dat daar steekhoudende argumenten voor zijn.
In dit geval is of zijn die spoelen dan extreem?
Ik kan mij dat niet voorstellen, dat daar steekhoudende argumenten voor zijn.
In dit geval is of zijn die spoelen dan extreem?
Laatst gewijzigd door hannesie op wo 19 aug 2015, 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
@Ray,
Ik denk dat het houten kistjes zijn Ray.
Metaal zou toch wel wat teveel invloed hebben op zulke spoelen.
Je neemt niet voor niets luchtspoelen.
Wat betreft je weerstandsdraadje:
Je zal in een figuurzaagbeugel wel op een 0,5 Ohm uitkomen.
Dat kan wel goed gaan als je de spanning maar laag genoeg kunt regelen,
en daarbij voldoende stoom kunt leveren.
Paul.
Ik denk dat het houten kistjes zijn Ray.
Metaal zou toch wel wat teveel invloed hebben op zulke spoelen.
Je neemt niet voor niets luchtspoelen.
Wat betreft je weerstandsdraadje:
Je zal in een figuurzaagbeugel wel op een 0,5 Ohm uitkomen.
Dat kan wel goed gaan als je de spanning maar laag genoeg kunt regelen,
en daarbij voldoende stoom kunt leveren.
Paul.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Krijg nou tieten, het zijn houten kasten.
Graag even de mening van het forum over het idee om de filters in een metalen kast te stoppen ?
Graag even de mening van het forum over het idee om de filters in een metalen kast te stoppen ?
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Waarom dacht je dat ik er een opmerking over maakte... 
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Daar is maar op één manier achter te komen....ray5150 schreef:Krijg nou tieten, het zijn houten kasten.![]()
Graag even de mening van het forum over het idee om de filters in een metalen kast te stoppen ?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik vraag mij dan ook af waarom er dan om trafo's er metalen kappen om worden gezet, toch om de inductie tegen te houden? Is die afscherming dan niet toe te passen op filter spoelen, dit is echt een noob vraag van mij. 
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Alleen als je ook houten condensatoren, spoelen en weerstanden enzo gebruiken hè....... ander heeft het geen zin.ray5150 schreef:Krijg nou tieten, het zijn houten kasten.![]()
Graag even de mening van het forum over het idee om de filters in een metalen kast te stoppen ?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Goeie, Hans.
Ik heb inderdaad wel eens gelezen dat bij een kunststof spoeldrager geadviseerd werd om niet de zaak vast te zetten met een stalen boutje, maar om daar messing voor te nemen.
Maar dan zit je wel in het hart van de spoel, en niet een aantal millimeters of enkele centimeters eronder.
Ik heb inderdaad wel eens gelezen dat bij een kunststof spoeldrager geadviseerd werd om niet de zaak vast te zetten met een stalen boutje, maar om daar messing voor te nemen.
Maar dan zit je wel in het hart van de spoel, en niet een aantal millimeters of enkele centimeters eronder.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
IN een spoel uiteraard niet gaan knoeien, ook niet met messing. Maar gewoon met tiewraps vastzetten. En i.d.d. voldoende afstand van metalen vlakken houden met spoelen, paar cm is genoeg.
