drummonitor

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Neem wel even in overweging dat 1 Nuke6000 455 euries kost en 2 3000's 700. En 2 6000's gaan in de toekomst echt niet veel harder dan 2 3000's........
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: drummonitor

Bericht door ray5150 »

En het is Behringer, dus schrijft nog sneller af dan een Alfa... :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: drummonitor

Bericht door pappaleo »

Ja? :shock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: drummonitor

Bericht door ray5150 »

Hap !! :mrgreen: :rofl:
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: drummonitor

Bericht door Jag »

Ja niet te vaak de knopjes indrukken want dan gaan ze stuk. Maar voor dat geld zou ik er ook voor gaan.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

ds23man schreef:
Neem wel even in overweging dat 1 Nuke6000 455 euries kost en 2 3000's 700. En 2 6000's gaan in de toekomst echt niet veel harder dan 2 3000's........
aan 8 ohm is het wel een groot verschil in power, 440W vs 1600W
volgens mij sluit daarmee de 6000 beter aan
bruggen lijkt me geen goed plan want dat is minder compact

wat nog wel een puntje is, dat is het geluid van de ventilatoren;
als je die wilt vervangen door stillere, dan moet de kast open en dat mag niet voor de garantie
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: drummonitor

Bericht door Pjotr »

architect schreef:
wat nog wel een puntje is, dat is het geluid van de ventilatoren;
als je die wilt vervangen door stillere, dan moet de kast open en dat mag niet voor de garantie
En dat is niet voor niets, dat kan ik niet zomaar. Daarvoor moet je heel goed weten wat je doet. Over het algemeen is stillere ventilatoren minder luchtstroom en daarmee kans op oververhitting van bepaalde componenten.

Heb je klachten daarover dan?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Het lijkt allemaal wel leuk met die hoge vermogens die de pro speakers tegenwoordig kunnen hebben, maar er komt dan een ander probleem om de hoek:

Power Compression @-10dB 0,9 dB
Power Compression @-3dB 2,1 dB
Power Compression @0dB 3,8 dB

Dit staat in de datasheet van jouw driver. Dat ding heeft een belastbaarheid van 850 watt, ruw geschat 400 watt zonder compressie.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: drummonitor

Bericht door Jag »

Ik weet niet hoor, maar het ging toch om monitoren voor een 11jarig kind? Moet dat 110dB+ ??
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met een gehoorbeschadiging! :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36749
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: drummonitor

Bericht door Pjotr »

Jag schreef:
Ik weet niet hoor, maar het ging toch om monitoren voor een 11jarig kind? Moet dat 110dB+ ??
Je weet niet half hoeveel eisend die kunnen zijn :mrgreen:
Gebruikersavatar
dwijtsma
Berichten: 122
Lid geworden op: wo 13 nov 2013, 15:40
Locatie: Drachten

Re: drummonitor

Bericht door dwijtsma »

Elk project begint met een goed excuus voor de vrouw. Hij wil gewoon weer een nieuw zelfbouw project. Deze drummonitor voor zijn zoon is niet de reden, maar het excuus om nog een speaker te bouwen.
Zo gaat dat bij getrouwde mannen. :proost:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Volgens mij gaat het meer om lekker te spelen met de Cad software........ :lol:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

ds23man schreef:
Het lijkt allemaal wel leuk met die hoge vermogens die de pro speakers tegenwoordig kunnen hebben, maar er komt dan een ander probleem om de hoek:

Power Compression @-10dB 0,9 dB
Power Compression @-3dB 2,1 dB
Power Compression @0dB 3,8 dB

Dit staat in de datasheet van jouw driver. Dat ding heeft een belastbaarheid van 850 watt, ruw geschat 400 watt zonder compressie.

ik dacht ergens gelezen te hebben dat het een factor 1,5 over de maximale belastbaarheid een goede keuze is voor de versterker, zodat deze nooit tekort komt

even rekenen
440W vs 1600W
de laatste verdubbeling levert slechts 1,7db op, verschil 425-850W,
dus begrijp ik het dan goed dat het verschil tussen de twee ca 2db is?
wat ook alleen opgaat voor het mid, want daaronder wordt de maximale belastbaarheid al gauw door xmax bepaald en daarboven hebben we meer vermogen dan de hoogunit aan kan
Laatst gewijzigd door architect op wo 12 aug 2015, 18:44, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

zo zeg, een leerzaam topic
maar hmmm ik snap er nog niet veel van,
de 6000dsp levert aan 8 ohm 1600W en de 3000dsp levert 440W
maar de 15cx1000 kan pieken hebben van 3000W en 850W continu

ik lees op verschillende plekken dat een versterkervermogen van 1,5 tot 2x het speakervermogen wenselijk is, dat is dan ca. 1275-1700W
zit die 3000dsp daar dan niet heel ver vanaf?

en in winisd zie ik dat er met een highpass op 40hz en rechtgetrokken laag toch wel heel veel vermogen nodig is, zelfs rondom xmax

...ik snap nog niet zo goed waarom de 3000 nou beter is, of goed genoeg...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Eigenlijk is het de wet van behoud van ellende. Even uitgaande van een 15" met een 4" spreekspoel. Boven de 100 watt gaat deze opwarmen en neemt de impedantie toe. Om dit te compenseren ga je er nog meer vermogen inpompen maar dit warmt de spreekspoel nog meer op en de output neemt niet veel meer toe. Vroeger ( opa verteld :lol: ) hadden we gewoon spreekspoelen die 150 watt continu sinewave aankonden en 300-400 program, maar in de ratrace voor hogere belastbaarheid werden spreekspoeldragers ontwikkeld die hogere temperaturen aankonden. Leuk, maar de toenemende impedantie bij opwarming los je daar niet mee op. Feitelijk ben je beter af met twee 15" speakers met een 1200 watt amp dan met 1.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: drummonitor

Bericht door Jag »

Waarom zou een versterker vermogen van 2x de max belastbaarheid van de speaker wenselijk zijn? Een versterker "ziet" niet wat de max belastbaarheid van de speaker is. Volgens mij moet je vooral bedenken hoeveel output je wilt hebben. Maw, of je meer geld wil uitgeven om de laatste restjes eruit te knijpen. Als je er een 7w ta2024 aanhangt komt er ook al veel herrie uit :)
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

nu6000dsp is onderweg :mrgreen:

vraagje:
hoe bepaal ik nu het faseverschil tussen hoog en laag?
was het niet handig als de afstand tussen de akoestische centra gewoon in de datasheet stond?
kan ik dat achterhalen met een ecm8000 microfoon in combinatie met REW?
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: drummonitor

Bericht door Jag »

Kan je dual channel meten? Zo nee, dan moet je de respons van woofer en tweeter apart meten en tezamen. Vervolgens importeren in simulatie programma en delay toevoegen tot je de gezamenlijke respons krijgt.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

ik heb alvast even gespeeld met de software zonder de versterker
wat mij geschikt leek :

(10uF capacitor op hoogdriver ter bescherming en ivm bult in curve tussen 1kHz en 2kHz)
crossover hoog: -5db + 1000Hz - 48db highpass Linkwitz-Riley
crossover laag: 950Hz - 48db Linkwitz-Riley

daarna meten en per speaker instellen:
- delay
- aanvullende parametric eq

voor dat dual channel meten vond ik dit:
http://www.mh-audio.nl/Measuring_LoudspeakersComp.asp
hoe ik die weerstanden bepaal moet ik nog uitzoeken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Hou er rekening mee dat je door die C in het hoog een extra 6db highpass maakt, dan kom je uit op 48+6=54 db. Zou eerst maar eens 24db filter gebruiken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Je kunt trouwens ook de Hypex Filterdesigner Beta gebruiken. Die werkt ook zonder een Hypex product. Daarmee doe je gewoon de metingen en simuleer je de instellingen. Daarna neem je die over in de Inuke software. En anders kom je hier maar langs, doen we het samen. Zover woon je niet weg.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: drummonitor

Bericht door Jag »

architect schreef:
ik heb alvast even gespeeld met de software zonder de versterker
wat mij geschikt leek :

(10uF capacitor op hoogdriver ter bescherming en ivm bult in curve tussen 1kHz en 2kHz)
crossover hoog: -5db + 1000Hz - 48db highpass Linkwitz-Riley
crossover laag: 950Hz - 48db Linkwitz-Riley

daarna meten en per speaker instellen:
- delay
- aanvullende parametric eq

voor dat dual channel meten vond ik dit:
http://www.mh-audio.nl/Measuring_LoudspeakersComp.asp
hoe ik die weerstanden bepaal moet ik nog uitzoeken
klinkt niet ideaal. Ik heb laatst ook de hypex filter design software gebruikt voor het ontwerpen van een filter (voor een minidsp :mrgreen: ).

Voor de metingen zou ik Arta gebruiken. Redelijk makkelijk te leren. En makkelijk om een gated meting mee te doen. Je kan ook de metingen online zetten, kan iedereen hier met je mee ontwerpen.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

eerst maak ik 1 kast, het frame vordert gestaag
Bijlagen
IMG_3463.JPG
IMG_3462.JPG
Plaats reactie