Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter

Bericht door arjank »

jurgen90 schreef:
Dus je raad me dan aan om de speelvolume en poortoppervlakte gelijk te houden maar de tuniek van de poort naar beneden te brengen? Welk cijfer had je dan in gedachten? :p
Ik zal AJhorn eens raadplegen voor een mooie afstemming van die 10G40.
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter

Bericht door arjank »

Naar mijn idee zou dit (voor een hifi toepassing) de beste afstemming zijn voor de 10G40.
32liter afgestemd op 46hz.
Het -3dB punt ligt bij ca. 42hz

Wil je een echt vlakke afstemming, dan moet je het volume verkleinen naar 25liter en afstemmen op 51hz. Het -3dB punt ligt dan op ca.50hz.
Bijlagen
10G40 32 liter 46hz.png
jurgen90
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 jun 2015, 18:47

Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter

Bericht door jurgen90 »

Dan zou ik gaan voor een 25l kist op 50hz afstemming. Sinds ik een subwoofer zowiezo hierbij zal zetten is het lage bereik dan opgevuld met de sub.
jurgen90
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 jun 2015, 18:47

Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter

Bericht door jurgen90 »

Dit is dus het ontwerp van de kist. Vanvond dan de juiste planken uitmeten en dan de volgende stap kistje maken xp. Mijn ontwerp is voor met 25mm dik materiaal dus ik ga met multiplex van 25 werken. Me laatste 2 subkisten zijn van dat en de stevigheid en warme klank is naar mijn gedacht ;). Vraagje wel. Weet iemand hoe ik steen (marmer of graniet) kan bewerken? Om dan de putjes erin te maken voor de punt voeten in te laten vallen?
Bijlagen
DSC_0009.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter

Bericht door arjank »

Is dat de werkelijke lengte van de basreflex-pijp om op die 50hz uit te komen?
In zo'n lange pijp kan een staande golf ontstaan, het overname punt woofer-mid zal onder die frequentie moeten liggen.
Wat is de diameter van die pijp zoals jij hem getekend hebt?

Edit: heb in Ajhorn een simulatie gedaan, 25liter@50hz, diameter pijp is pak weg 10cm, lengte wordt dan ca. 27cm.
De staande golf in de pijp ligt dan zo rond de 550hz, dus het overname punt naar de mid zal zo rond de 400hz moeten zitten.

Tevens kan er een staande golf ontstaan in de lengte richting van de behuizing, de pijp aan een van die uiteinden plaatsen is wat dat betreft ook niet zo slim. Ik zou zeggen, ergens in het midden aan de achterzijde.
jurgen90
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 jun 2015, 18:47

Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter

Bericht door jurgen90 »

Bassbox zei voor 25l op 50hz Tuning met buis van 10cm er 30cm lengte moest zijn als beide uiteinden flared zijn en er een staande golf is op 580hz dus ik vermoed dat die 2 design programma's wel beetje gelijk lopen. maar ik wil uiteindelijk de x-over op 300hz lowpass en 3khz highpass hebben dus dat komt wel goed denk ik. De kist zal vanbinnen ook goed gevuld worden met demping. En kwou een rechte buis om poortruis zo min mogelijk te houden door een bocht te voorkomen. Een vloeiende bocht die zo compact is om in die kist te doen passen zie ik nog nie zo goed voor me ^^. Hoe kan ik dat dan oplossen anders?
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter

Bericht door arjank »

Dat zal wel een beetje tricky worden, maar ik denk dat een bocht in die pijp helemaal geen probleem is, de poortruis ontstaat door turbulentie aan de randen en dat heb je opgelost door deze af te ronden.
jurgen90
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 jun 2015, 18:47

Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter

Bericht door jurgen90 »

De kist zelf is nog niet gemaakt dus een kleine wijziging als dat kan ik nog doen ;). Maar een cilindrische bocht zo glad mogelijk hebben... Is dat dan simpelweg een pvc buis en bocht van bij de lokale doe hetzelf halen en binnendiameter van de bocht beetje gladschuren? Heb al genoeg ervaring met poortruis bij mijn subwooferkisten geweest en ben nu erg achterdochtig naar port flow xs.
jurgen90
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 jun 2015, 18:47

Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter

Bericht door jurgen90 »

Is dit dan wat je bedoelt in de plaats? Link is eerste design, rechts is in mijn ogen jouw aanraden..
Bijlagen
DSC_0020.JPG
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter

Bericht door arjank »

jurgen90 schreef:
Is dit dan wat je bedoelt in de plaats? Link is eerste design, rechts is in mijn ogen jouw aanraden..
Correct 8)
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”