Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

image.jpg
image.jpg (22.06 KiB) 1205 keer bekeken
Zo, nu ook maar eens aan de "Meiborg Minimalistic Mini's"!

Uit de scetch-up de volgende maten gedestilleerd, ik probeer tot een soort boodschappenlijstje te komen waarmee de speakertjes te maken zijn. Na het doorlezen van zelfs deze als eenvoudig vermeldde topic blijkt mijn niveau van kennis zeer minimaal -:)

Voor 2 speakers

Zijkanten 4x 180 x 186
Bovenkanten 2x 120 x 144
Onderkant 2x 120 x 162
Achterkant 2x 120 x 186
Front 2x 120 x 149
'Poort' 2x 120 x 129,4

Is dit correct?

Het 'poortplankje' dient onder een bepaalde hoek te liggen. Daarvoor moet er een kopse kant afgeschuind worden. Hoeveel graden is dat? En is er een aan te raden manier om dat te doen? (Ik heb een redelijk preciese afkortzaag)


Mijn bedoeling is om 2 setjes te maken. Eentje ter vervanging van de speakertjes van mijn tv die ik er direct op aan wil sluiten (niet alleen klinken ze erg slecht, na 20 jaar livemuziek maken ben ik ook vrij doof..) maakt 8 ohm of 4 ohm dan nog iets uit?

Het andere setje wil ik gaan versterken met 'de' TA2024 amp (?) Op ebay zag ik een blauw exemplaar en een rood-achtig ding. Ik neem aan dat ik de blauwe moet hebben? Ze heten allebei hetzelfde. Liefst wil ik de amp in een apart kastje bouwen en niet in de speakers zelf.

De speakerkastjes gaan wel lukken kwa aansluiting maar de versterker :think: als ik die bestel en voor me op tafel heb liggen denk ik dat ik er vooral naar kan gaan zitten kijken, verder heb ik nog geen idee wat ik dan verder moet doen. Voeding? Op 220.

Alle tips zijn meer dan welkom, mijn dank grenst in ieder geval reeds aan het astrale... :goeie:
Bijlagen
image.jpg
image.jpg (20.87 KiB) 1205 keer bekeken
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Plankjes laten zagen bij de bouwmarkt volgens de maten op de 'definitieve' tekening. Wat blijkt, het klopt van geen kanten :(

Nou was het hout inclusief zagen slechts €7,80 maar tis toch zonde om dat vervolgens voor het grootste deel in de openhaard te moeten gooien..

Ik snap het niet. Er zijn meerdere bouwers me voorgegaan dus ergens Moet ik een fout gemaakt hebben. Vandaar opnieuw mijn vraag: kan iemand mij helpen aan de correcte maten voor deze speakers?

Ik zou alles met de afkortzaag wel passend kunnen maken maar ik begrijp dat de metingen nogal precies zijn om de speakertjes juist te laten werken.

Dank veelmaals
Gebruikersavatar
wdd
Berichten: 103
Lid geworden op: za 19 jun 2010, 18:35
Locatie: Rotselaar (B)

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door wdd »

Ik heb die kastjes ooit gebouwd (en luister er nog bijna dagelijks naar naast de PC). De juiste maten vind je in de showcase. Voor het hoornschotje gebruikte ik houtlijm om de hoek op te vullen.
Succes met het bouwen en veel plezier er mee :proost:
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Deze maten heb ik aangehouden, de tekeningen spreken elkaar tegen zo blijkt na het zagen. Op de ene tekening bijvoorbeeld, is sprake van een hoogte van 190 en op de andere staat 186 :think:

Na nog eens doorlezen zie ik ook de binnenmaten staan. Morgen ga ik proberen deze aan te houden terwijl ik de plankjes op maat ga zagen. Misschien lukt het om zo toch het juiste volume te krijgen..

Dank voor het snelle antwoord!
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Hoi Archie ,

Leuk dat je deze luidsprekertjes gaat bouwen! Wat betreft de maten: zolang je het intern volume (exclusief het hoorn reflex kanaal), de breedte vd luidspreker en de afmetingen van het hoorn reflex kanaal maar aanhoudt maken de diepte en hoogte niet veel uit.

Wat betreft de versterker, ik denk dat al die printjes min of meer het reference design volgen, lood om oud ijzer. Het aansluiten is niet zo ingewikkeld hoor, we helpen je wel een handje! Succes!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

image.jpg
Ha die Reinder,
Met een snede hier en een schaafje daar zijn de binnenafmetingen zo (goed) als ze moeten zijn. Pfoe, de eerste hobbel is genomen :goedzo:

Met de afkortzaag ook t verstek erin kunnen maken, klopt als een zwerende vinger nu!

Volgende project, de gaten eruit met de wipzaag!

Groetjes Archie
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door meiborg »

Kijk aan, goed bezig!

Mvg Reinder
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

FRS8

Bericht door Archie »

Wat een ieniemienies :rofl:

'k denk zet de doosjes even op elkaar, maar wat zijn die doosjes glad zeg! Wil gewoon niet blijven liggen :P
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

hoe de speaker te bevestigen?

Bericht door Archie »

image.jpg
Wegens geen mooi rond gat heb ik besloten de speakertjes aan de binnenkant van het kastje te plaatsen. Na een middagje schuren een mooi schuin randje aan de voorkant.

Echter, het hout waarin de speakers geschroefd worden is nu ook vakkundig weggeschuurd... :think:

Iemand tips om de luidsprekertjes vast te zetten?

Zat te denken aan een metalen strip oid __|''''''''|__ om ze vast te klemmen..
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door pappaleo »

Mooie waveguide :mrgreen:
Zo'n gaatje moet je eigenlijk ook niet zagen. Met frezen kan het een stuk netter worden.

Ik zou deze paneeltjes opnieuw maken.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Haha, kom maar langs dan!

Maar tja, ik heb geen frees dus dit wortum. Heb al wel een oplossing gevonden. Plaatje triplex van 3mm met eenzelfde gat er overheen leggen -:)
Bijlagen
Als zulks maar dan met pleks..
Als zulks maar dan met pleks..
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Overigens, heb inderdaad al 2 plankjes weggeworpen wegens mislukt gewipzaag... Frezen benne duur :-s
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door pappaleo »

Archie schreef:
Haha, kom maar langs dan!
:mrgreen:
Normaal gesproken geen probleem, maar de komende anderhalve week zie ik er helaas geen kans toe.

Maar als jij de exacte maten opstuurt, dan wil ik best 2 van die plankjes voor je maken hoor. Maar nogmaals, niet eerder dan 24 aug.
Gebruikersavatar
nxs77
Berichten: 1073
Lid geworden op: za 06 mar 2010, 1:47
Locatie: Berlikum
Contacteer:

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door nxs77 »

Hallo, ik had een soort van zelfde probleem. Oplossing...
Korte schroefjes met carosserie ringetjes om het speakertje mee vast te zetten. Gaat prima.
Mischien heb je er wat aan?
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Dat is bijzonder vriendelijk :D :D

Daar maak ik graag gebruik van, zal de maten in een pb sturen!

Thnx,
Archie
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Hoi NXS,

Dat gaat niet werken frees ik :)

Er is maar een milimeter of 3 vlees over. Zeker in mdf is dit vrijwel ondoenbaar, gaat nooit pakken. Temeer omdat ik een hele middag heb zitten sculpturen op de waveguides (dat woord kende ik nog niet tot vandaag!) als het misgaat moet ik van voor af aan beginnen..
Bijlagen
Ziet er vreselijk organisch uit :)
Ziet er vreselijk organisch uit :)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: hoe de speaker te bevestigen?

Bericht door MechanicalAnimal »

Archie schreef:
image.jpg
Zat te denken aan een metalen strip oid __|''''''''|__ om ze vast te klemmen..
Archie,

kijk ff hoe ik dat gedaan heb met stalen strips:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6#p1518326
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Wauw Animal, das sjiek de friemel en een hele slimme oplossing ook :rock: Helaas frees ik dat ik geen vrees heb (überspul die Festool ja!) Gaan jouw schroeven er door de plaatjes heen of heb je draad getapt in de gaatjes?

Heb een meer honkiedonkieoplossing gemaakt. Zal ook wel werken, speakertje wordt tegen de achterwand van de baffle geklemd op deze manier en zo kan ik het dingetje perfect centreren omdat het nog een beetje schuifbaar is.

Tis een beetje een lapmiddel, gelukkig kwam ik erachter voordat ik begon te schroeven [-o<
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door MechanicalAnimal »

je hoeft die strip niet in te frezen hoor, dat heb ik wel gedaan omdat anders die platen niet op elkaar verlijmd konden worden, dat hoeft bij jou niet.

Die strips hebben 3 gaten..........2 zonder schroefdraad waar de houtschroeven in gaan en 1 met schroefdraad. Die laatste is voor de inbusbout waar de driver mee vastgezet wordt.

Met jouw oplossing heb je voor niks die schuine kant gemaakt. Dan kun je nog beter gewoon 2 nieuwe plaatjes maken en alleen die schuine zijdes maken tussen de montagegaten in, snap je?
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Helder verhaal, prima oplossing. Zijn je speakers al af inmiddels? Ben nog niet aan het einde van de thread -:)

De schuine kantjes zitten aan de andere kant (voorzijde) de speakertjes aan de achterkant. Eens kijken of ik dat op de foto kan krijgen...

My experience stands still in the children's shoes :mrgreen:
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door MechanicalAnimal »

Archie schreef:
Helder verhaal, prima oplossing. Zijn je speakers al af inmiddels? Ben nog niet aan het einde van de thread -:)

De schuine kantjes zitten aan de andere kant (voorzijde) de speakertjes aan de achterkant. Eens kijken of ik dat op de foto kan krijgen...

My experience stands still in the children's shoes :mrgreen:
yup, klaar, 't spul draait. Krankzinnig :rock:

ow wacht zo.......en ik maar denken dat ik die schuine kant (chamfer) aan de binnenkant zat :rofl:
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Gnehgneh, tis als eerst de laatste paar bladzijden van 't spannende boek lezen.. Ben nu op blz. 25 van de thread, verders nog nix verklappen hoor :-$

Chamfer? Channel modifier? Champion fertilizer? Chackra my ferrit?
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door MechanicalAnimal »

Archie schreef:
Gnehgneh, tis als eerst de laatste paar bladzijden van 't spannende boek lezen.. Ben nu op blz. 25 van de thread, verders nog nix verklappen hoor :-$

Chamfer? Channel modifier? Champion fertilizer? Chackra my ferrit?
Ik zeg niks :mrgreen: Woon je in de buurt? je bent welkom om te luisteren hoor :rock:

http://www.troelsgravesen.dk/chamfer.htm


Afbeelding
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door Archie »

Aha, dan zal ik de achtercantions ook maar eens gaan chamferen want daar wil ik zèker geen congestie :schoon:

Zelf woon ik in Tilburg maar mijn pa & ma in Huizen, en das, mijn waarde Animal, net neven jouwn deur! Volgende week ga ik em helpen met een klus dus dan ben ik in das buurt. Neem je uitnodiging met plezier aan, mag pa mee? :)
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Leuk & simpel hoorn reflex monitortje met FRS8

Bericht door MechanicalAnimal »

Bij nader inzien kan ik die dag niet :rofl:


ik stuur je wel een pb met m'n nummer. :mrgreen:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”