Kosten zijn wel te doen. Als het maar heel aankomt en daar geven ze 100% garantie op. Defecten/beschadigingen worden vergoed/vervangen. Alleen met DPD heb ik moeite gezien het verleden dat ik met dat bedrijf heb.Jordi schreef:Ik wil net zeggen. Er zijn firma's (zoals DPD) waar ik zeer slechte ervaringen heb. Het blijft toch altijd een gok want iemand op distributie zal maar net ruzie met zijn vrouw hebben en balen dat hij het van zijn vrouw met een mini monitor moest doenMechanicalAnimal schreef:maak me ook niet druk om de speaker....meer de vrachtbezorgers![]()
scheelt je ook weer een zwikje kosten allicht? ik zag iets staan van 29 kilo pakket.
Troels Gravesen Discovery 4
Moderator: Beheerdersteam
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Laatst gewijzigd door Jordi op di 11 aug 2015, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Jordi schreef:
Nee alles komt uit Polen. Denk dat hun distributie/opslag daar zit.
Klopt. En als ik mij niet vergis komt het via DPD deze kant op... Bij mij is het al twee keer probleemloos aangekomen.
Overigens zat er ook twee keer te weinig vilt bij...
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Ik ben niet specifiek op zoek naar een koopje. Ik was eigenlijk aan het sparen voor de ATS4. Uit ervaring (na veel spul in huis te hebben gehad) weet ik dat prijs niet alles zegt. Toen Troels aangaf dat (gezien mijn wensen) de Discovery 4 niet veel onder zal doen voor de ATS4 was de keuze gemaakt.
Ben dus op zoek naar kwaliteit en eventueel makkelijke aanpassingen achteraf. Heb qua akoestiek niet de makkelijkste woonkamer. En als het waar is wat ze zeggen dan moet een speaker als deze kunnen wedijveren met veel duurdere retailspeakers. Ondanks dat zelfbouw niet echt goedkoop meer is.
Ben dus op zoek naar kwaliteit en eventueel makkelijke aanpassingen achteraf. Heb qua akoestiek niet de makkelijkste woonkamer. En als het waar is wat ze zeggen dan moet een speaker als deze kunnen wedijveren met veel duurdere retailspeakers. Ondanks dat zelfbouw niet echt goedkoop meer is.
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Over mijn lijk. Geen DPD meer voor mij. Hier in Rotterdam hebben ze alleen ongeïnteresseerd tuig als bezorger aangenomen. Even een mailtje naar Jantzen.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Goeie punten!Jordi schreef:Ben dus op zoek naar kwaliteit en eventueel makkelijke aanpassingen achteraf. Heb qua akoestiek niet de makkelijkste woonkamer. En als het waar is wat ze zeggen dan moet een speaker als deze kunnen wedijveren met veel duurdere retailspeakers. Ondanks dat zelfbouw niet echt goedkoop meer is.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Laat je even weten hoe dat afloopt?Jordi schreef:Over mijn lijk. Geen DPD meer voor mij. Hier in Rotterdam hebben ze alleen ongeïnteresseerd tuig als bezorger aangenomen. Even een mailtje naar Jantzen.
- stessaja
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 03 jan 2008, 20:53
- Locatie: Almere
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Voor mijn DTQWT houd ik ook die andere sites in de gaten als Europe audiio en Audio.nl, maar ik heb stellig de indruk dat het via Jantzen toch nog steeds het goedkoopst is. De vergelijking is mijn geval wel wat lastiger vanwege de waveguide die nodig is.Jordi schreef:Het zou ook een ontwerp moeten zijn met veel bang for bucks. Ik maak 'm zelf duurder door voor het duurste filterontwerp te gaan. De precieze prijs weet ik niet maar zoals iemand al zei is het een simpel rekensommetje op de site van JantzenHeb nog wel een keer gekeken bij zaken als Europe Audio. Voor een webshop reageren ze erg slecht op mail dus daar was ik gelijk klaar mee. Liever iets meer betalen bij Jantzen maar wel altijd snel antwoord
Maar ehhh,
Er zijn er die beweren dat die duurdere caps in kwaliteit niet uitmaken (klinken misschien wel iets anders, maar niet beter of slechter). Er zijn er ook die het anders zien trouwens
Zo ga ik in ieder geval bij de DTQWT voor de goedkooste versie (ja ook met de audax tweeter dus), en zal hooguit op termijn misschien een keer denken aan wijzigen om dan te bepalen of het inderdaad een upgrade is
en Ohhh, ik ben ook nieuwsgierig hoe dat het afloopt
Stephan
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Waarom willen mensen mijn topic zo graag vervuilen met knuppels?
Als de ontwerper aangeeft dat er wel degelijk verschil is dan geloof ik dat. Mijn eigen luisterervaring is dat het verschil maakt. Ben jarenlang opgetrokken met een verfent zelfbouwer en bij hem heb ik de nodige zaken beluisterd. Snap het wel. De techneuten zeggen altijd nee-nee-nee is niet meetbaar. Maar er is meer tussen hemel en aarde dan wij kunnen meten. Bezit niet de arrogantie dat ik alles kan verklaren (zo das pas een knuppel
)
Daarbij ken ik mezelf. Als ik nu al begin met het maken van een concessie dan blijft dat altijd bij mij spelen en kriebelen. Dan ga ik op dit bedrag ook niet meer moeilijk doen. De psycholoog is namelijk veel duurder
Ken je deze pagina? http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html Zegt niet alles omdat het in mijn ogen niet geheel objectief kan zijn maar toch....
Als de ontwerper aangeeft dat er wel degelijk verschil is dan geloof ik dat. Mijn eigen luisterervaring is dat het verschil maakt. Ben jarenlang opgetrokken met een verfent zelfbouwer en bij hem heb ik de nodige zaken beluisterd. Snap het wel. De techneuten zeggen altijd nee-nee-nee is niet meetbaar. Maar er is meer tussen hemel en aarde dan wij kunnen meten. Bezit niet de arrogantie dat ik alles kan verklaren (zo das pas een knuppel
Daarbij ken ik mezelf. Als ik nu al begin met het maken van een concessie dan blijft dat altijd bij mij spelen en kriebelen. Dan ga ik op dit bedrag ook niet meer moeilijk doen. De psycholoog is namelijk veel duurder
Ken je deze pagina? http://www.humblehomemadehifi.com/Cap.html Zegt niet alles omdat het in mijn ogen niet geheel objectief kan zijn maar toch....
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Troels Gravesen Discovery 4
De knuppels zijn van de helpende en adviserende soort 
en ja, ik ken Tony vrij goed inmiddels
ik heb zijn Galactica's gebouwd
hele prima vent die je netjes adviseert en met raad en daad klaar staat
en ja, ik ken Tony vrij goed inmiddels
ik heb zijn Galactica's gebouwd
hele prima vent die je netjes adviseert en met raad en daad klaar staat
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Tsja, je opent een topic en begint te vertellen dat je weinig ervaring hebt.. Dan gaan mensen goedbedoelde tips geven natuurlijk. Kip en ei.
- Speakerland
- Ook commercieel actief
- Berichten: 144
- Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
- Contacteer:
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Hallo Jordi,
Ik weet niet of je ooit in de winkel langs bent geweest, je hebt me wel een paar keer gemaild over je plannen om een bouwpakket te maken.
Het lijkt verleidelijk om op basis van een mooi verhaal en beschrijving een ontwerp te kiezen, je kunt immers kiezen uit honderden verschillende goed gedocumenteerde ontwerpen. In de praktijk echter blijkt dat er een enorme spreiding is in persoonlijke voorkeur en dat ontwerpen die grofweg op elkaar lijken (bijvoorbeeld omdat ze dezelfde tweeter gebruiken) toch heel verschillend kunnen klinken.
Als het doel is een systeem te bouwen voor een behoorlijk budget (en niet om lekker te hobby-en voor de hobby zoals met een klein breedbandertje) dan lijkt het me niet verstandig om iets te kopen dat je nog nooit gehoord hebt. Er zijn mogelijkheden genoeg om ontwerpen te beluisteren, op zelfbouwdagen, in een aantal winkels, bij collega-forum genoten (hoewel je dan op dat moment meestal niet kunt vergelijken omdat er dan maar 1 systeem staat).
Als ik naar deze discovery 4 kijk dan zie ik een systeem met 2 forse woofers en daarbij een old-skool mid-bas van Scan Speak met een carbon versterkte papierkonus (stijf, breekt hard op bij 2,5 en 4K) gecombineerd met een ringradiator tweeter die prachtig is maar niet erg laag ingezet kan worden vanwege de sterk oplopende vervorming. Dus meer geschikt voor een 3-weg waar een echte middentoner onder staat die tot ca 5 K geen problemen geeft.
Deze kast in een kamer van 30 m2 zal een flink eind uit de muur moeten en je moet er ook echt een stabiele versterker aan gaan hangen (kijk maar eens naar de impedantiegrafiekjes, rond de 3,5 ohm in het laag).
Kortom, ik denk dat er voor dit budget veel betere opties zijn om te bouwen.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
Ik weet niet of je ooit in de winkel langs bent geweest, je hebt me wel een paar keer gemaild over je plannen om een bouwpakket te maken.
Het lijkt verleidelijk om op basis van een mooi verhaal en beschrijving een ontwerp te kiezen, je kunt immers kiezen uit honderden verschillende goed gedocumenteerde ontwerpen. In de praktijk echter blijkt dat er een enorme spreiding is in persoonlijke voorkeur en dat ontwerpen die grofweg op elkaar lijken (bijvoorbeeld omdat ze dezelfde tweeter gebruiken) toch heel verschillend kunnen klinken.
Als het doel is een systeem te bouwen voor een behoorlijk budget (en niet om lekker te hobby-en voor de hobby zoals met een klein breedbandertje) dan lijkt het me niet verstandig om iets te kopen dat je nog nooit gehoord hebt. Er zijn mogelijkheden genoeg om ontwerpen te beluisteren, op zelfbouwdagen, in een aantal winkels, bij collega-forum genoten (hoewel je dan op dat moment meestal niet kunt vergelijken omdat er dan maar 1 systeem staat).
Als ik naar deze discovery 4 kijk dan zie ik een systeem met 2 forse woofers en daarbij een old-skool mid-bas van Scan Speak met een carbon versterkte papierkonus (stijf, breekt hard op bij 2,5 en 4K) gecombineerd met een ringradiator tweeter die prachtig is maar niet erg laag ingezet kan worden vanwege de sterk oplopende vervorming. Dus meer geschikt voor een 3-weg waar een echte middentoner onder staat die tot ca 5 K geen problemen geeft.
Deze kast in een kamer van 30 m2 zal een flink eind uit de muur moeten en je moet er ook echt een stabiele versterker aan gaan hangen (kijk maar eens naar de impedantiegrafiekjes, rond de 3,5 ohm in het laag).
Kortom, ik denk dat er voor dit budget veel betere opties zijn om te bouwen.
Met vriendelijke groet
Ruud Jansen
Speakerland
Re: Troels Gravesen Discovery 4
GLSLeeuwarden schreef:Laat je even weten hoe dat afloopt?Jordi schreef:Over mijn lijk. Geen DPD meer voor mij. Hier in Rotterdam hebben ze alleen ongeïnteresseerd tuig als bezorger aangenomen. Even een mailtje naar Jantzen.
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Misschien snap jij de bedoeling van smilies niet helemaal.Barry2001 schreef:Tsja, je opent een topic en begint te vertellen dat je weinig ervaring hebt.. Dan gaan mensen goedbedoelde tips geven natuurlijk. Kip en ei.
Re: Troels Gravesen Discovery 4
@Ruud
Bedankt voor jouw mosterd na de maaltijd
Ik ben in het verleden wel eens bij Speaker & Co geweest dus ik heb wel eea gehoord (veel van hetzelfde als jij hebt staan). Bij jou ben ik uiteindelijk niet langs gereden omdat ik de speakers niet thuis mocht horen. Dus dan zegt het nog weinig. Accoustiek is alles en ik vermoed dat jouw winkel niet op mijn huiskamer lijkt. Dan blijft het voor mij nog steeds een gok. Heb juist hele slechte ervaringen met opgepompte speakers (lees klein met dikke baspoort tuning) terwijl ik een keer flinke zelfbouwers op bezoek heb gehad (Weliswaar gesloten) die heel goed speelden. Jij wil niet weten wat ik al in huis heb gehad. Ga nu dus zelf aan de slag en ik zie het wel. Als het een miskoop is, jammer dan.
Voor de versterking hoef je niet bang te zijn. Heb net een stereo eindbak aangeschaft met genoeg reserves.
Bedankt voor jouw mosterd na de maaltijd
Ik ben in het verleden wel eens bij Speaker & Co geweest dus ik heb wel eea gehoord (veel van hetzelfde als jij hebt staan). Bij jou ben ik uiteindelijk niet langs gereden omdat ik de speakers niet thuis mocht horen. Dus dan zegt het nog weinig. Accoustiek is alles en ik vermoed dat jouw winkel niet op mijn huiskamer lijkt. Dan blijft het voor mij nog steeds een gok. Heb juist hele slechte ervaringen met opgepompte speakers (lees klein met dikke baspoort tuning) terwijl ik een keer flinke zelfbouwers op bezoek heb gehad (Weliswaar gesloten) die heel goed speelden. Jij wil niet weten wat ik al in huis heb gehad. Ga nu dus zelf aan de slag en ik zie het wel. Als het een miskoop is, jammer dan.
Voor de versterking hoef je niet bang te zijn. Heb net een stereo eindbak aangeschaft met genoeg reserves.
Laatst gewijzigd door Jordi op di 11 aug 2015, 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3258
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Jordi schreef:Misschien snap jij de bedoeling van smilies niet helemaal.
Jordi, jij mag dan wel smilies gebruiken.....maar denk wel ff na over de opmerking die je ervoor zet?Jordi schreef:@Ruud
Bedankt voor jouw mosterd na de maaltijd![]()
Re: Troels Gravesen Discovery 4
@MechanicalAnimal
Je hebt ook helemaal gelijk. Ik heb ook goed e-mail contact met Tony gehad. Mocht er ooit weer behoefte zijn aan iets nieuws en mijn budget is groter dan zal ik zeker bij hem aankloppen.
Op het moment had hij sowieso weinig tijd omdat hij veel custom opdrachten had. Snap dat daar de echte centjes te verdienen zijn
Je hebt ook helemaal gelijk. Ik heb ook goed e-mail contact met Tony gehad. Mocht er ooit weer behoefte zijn aan iets nieuws en mijn budget is groter dan zal ik zeker bij hem aankloppen.
Op het moment had hij sowieso weinig tijd omdat hij veel custom opdrachten had. Snap dat daar de echte centjes te verdienen zijn
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Jordi schreef:Misschien snap jij de bedoeling van smilies niet helemaal.Barry2001 schreef:Tsja, je opent een topic en begint te vertellen dat je weinig ervaring hebt.. Dan gaan mensen goedbedoelde tips geven natuurlijk. Kip en ei.
Hey Barry,
Keertje afspreken? Dan geef ik je wat smiley lessen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Strak plan Leo, nooit te oud om te leren. Even kijken waar zit íe, oja

- stessaja
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 111
- Lid geworden op: do 03 jan 2008, 20:53
- Locatie: Almere
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Precies!
Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig naar de vorderingen en eventuele resultaten.
Stephan
Ik ben in ieder geval erg nieuwsgierig naar de vorderingen en eventuele resultaten.
Stephan
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Een indrukwekkend debuut (of in ieder geval een aanzet tot).
Je kan je natuurlijk altijd afvragen of een dergelijk monster op 30 m2 beter zal klinken dan een tweeweg met vergelijkbaar budget. Maar je hebt de trein al in beweging gebracht, nu nog het optimale resultaat behalen.
Als je de tekening die hier staat beter bekijkt zie je dat je er eigenlijk weinig mee kan. Veel afmetingen staan er op, maar er ontbreken ook essentiële maten (de breedte van de behuizing, afmetingen van de gaten). Het is in ieder geval niet mogelijk op basis van deze tekening een 1 op 1 kopie te bouwen. Als je werk voor de behuizing wil uitbesteden zou je volgens mij eerst een betere bouwtekening moeten maken.
Je kan je natuurlijk altijd afvragen of een dergelijk monster op 30 m2 beter zal klinken dan een tweeweg met vergelijkbaar budget. Maar je hebt de trein al in beweging gebracht, nu nog het optimale resultaat behalen.
Als je de tekening die hier staat beter bekijkt zie je dat je er eigenlijk weinig mee kan. Veel afmetingen staan er op, maar er ontbreken ook essentiële maten (de breedte van de behuizing, afmetingen van de gaten). Het is in ieder geval niet mogelijk op basis van deze tekening een 1 op 1 kopie te bouwen. Als je werk voor de behuizing wil uitbesteden zou je volgens mij eerst een betere bouwtekening moeten maken.
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Ja de tekening daar kan ik zo niet veel mee. Ben op het moment mezelf aan het verdiepen in CNC en misschien doe ik een cursus om zelf met het apparaat om te kunnen gaan. Ik moet dan uiteindelijk ook met een CAD programma om leren gaan. Valt niet mee omdat het ruim 20 jaar geleden is dat ik iets met AutoCAD (2D) heb gedaan. Instantie die de CNC training geeft wil de tekening ook voor me uitwerken tegen een kleine vergoeding. Even kijken wat ik daarmee ga doen 
Wil sowieso kijken of ik het uiterlijk iets vloeiender kan krijgen. Maar dat zal niet mee gaan vallen. Volgens de site van Troels mag je alles achter het baffle aanpassen zolang je maar niet met de inhoud rommelt.....
Wat betreft de oppervlakte van mijn woonkamer, ik heb Troels gevraagd hoe groot zijn ruimte is en deze is kleiner.
Wil sowieso kijken of ik het uiterlijk iets vloeiender kan krijgen. Maar dat zal niet mee gaan vallen. Volgens de site van Troels mag je alles achter het baffle aanpassen zolang je maar niet met de inhoud rommelt.....
Wat betreft de oppervlakte van mijn woonkamer, ik heb Troels gevraagd hoe groot zijn ruimte is en deze is kleiner.
Re: Troels Gravesen Discovery 4
Al meerdere malen gehoord dat ik beter met een klein project kan beginnen. Zie daar het nut niet helemaal van. Wat moet ik met een extra set speakers?richard schreef:Een indrukwekkend debuut (of in ieder geval een aanzet tot).
Je kan je natuurlijk altijd afvragen of een dergelijk monster op 30 m2 beter zal klinken dan een tweeweg met vergelijkbaar budget. Maar je hebt de trein al in beweging gebracht, nu nog het optimale resultaat behalen.
Als je de tekening die hier staat beter bekijkt zie je dat je er eigenlijk weinig mee kan. Veel afmetingen staan er op, maar er ontbreken ook essentiële maten (de breedte van de behuizing, afmetingen van de gaten). Het is in ieder geval niet mogelijk op basis van deze tekening een 1 op 1 kopie te bouwen. Als je werk voor de behuizing wil uitbesteden zou je volgens mij eerst een betere bouwtekening moeten maken.
De breedte staat er wel in. De speakergaten kan ik toch opmeten als ik alles binnen krijg van Jantzen....?
