[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De boel staat in de klemmen en spanbanden.
Vooralsnog is het goed gelukt.
Foto's volgen.
Vooralsnog is het goed gelukt.
Foto's volgen.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ja, dit word een luidspreker die aardig wat gewicht in de schaal legt...
En dan zitten de drivers er nog niet in, en moet de voetconstructie er nog onder komen !
Dan is het na al dat gedoe met hout, zagen, lijmen, fineren en oliën tijd voor eens een leuk klusje dat wat meer in mijn straatje ligt.
Namelijk een Neutrik Speakon chassisdeel afmonteren.
Omdat ik een extern filter ga gebruiken pas ik deze op een aparte manier toe. een speakon is 4-polig uitgevoerd.
Ik heb in de kast 3 kabels zitten, 1 voor de woofer, 1 voor de middentoner, en 1 voor de tweeter.
Ik voeg dan van iedere kabel een ader samen op 1 pin van de Speakon.
Dan blijven de 3 andere over voor de + lijnen van de drivers.
Op de speakon stekker komt een 4 aderige Belden kabel te zitten die ik een tijdje terug van Zweitse heb overgenomen.
Deze leid straks naar de filterkast waar hij ook weer op een Speakon afgemonteerd word, op dezelfde wijze als hierboven beschreven.
En ja, Jordi, dat gaat uitstekend met een soldeerstationnetje van 14,95. ziehier het bewijs.
Voor het samenvoegen van de drie aders even de regelaar van het station vol open op 5 uur, en je bakt de zaak zo aan elkaar.
Om de aders aan het chassisdeel te zetten is er wat minder vermogen nodig, dus gaat de regelaar terug naar 3 uur.
En dan zitten de drivers er nog niet in, en moet de voetconstructie er nog onder komen !
Dan is het na al dat gedoe met hout, zagen, lijmen, fineren en oliën tijd voor eens een leuk klusje dat wat meer in mijn straatje ligt.
Namelijk een Neutrik Speakon chassisdeel afmonteren.
Omdat ik een extern filter ga gebruiken pas ik deze op een aparte manier toe. een speakon is 4-polig uitgevoerd.
Ik heb in de kast 3 kabels zitten, 1 voor de woofer, 1 voor de middentoner, en 1 voor de tweeter.
Ik voeg dan van iedere kabel een ader samen op 1 pin van de Speakon.
Dan blijven de 3 andere over voor de + lijnen van de drivers.
Op de speakon stekker komt een 4 aderige Belden kabel te zitten die ik een tijdje terug van Zweitse heb overgenomen.
Deze leid straks naar de filterkast waar hij ook weer op een Speakon afgemonteerd word, op dezelfde wijze als hierboven beschreven.
En ja, Jordi, dat gaat uitstekend met een soldeerstationnetje van 14,95. ziehier het bewijs.
Voor het samenvoegen van de drie aders even de regelaar van het station vol open op 5 uur, en je bakt de zaak zo aan elkaar.
Om de aders aan het chassisdeel te zetten is er wat minder vermogen nodig, dus gaat de regelaar terug naar 3 uur.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
En als we vinden dat bijvoorbeeld de midrange omgepoold aangesloten moet worden in het filter? Dan kan dan alleen door de unit los te halen?
En een seriefilter kan ook niet (niet dat ik dat van plan ben).
En een seriefilter kan ook niet (niet dat ik dat van plan ben).
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hoe groot acht jij de kans dat de mid omgepoold moet worden ?
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moeilijk in te schatten. Maar de kans dat alle 3 de drivers met gelijke polariteit worden aangesloten acht ik niet groter dan 5% (nattevingerwerk).ray5150 schreef:Hoe groot acht jij de kans dat de mid omgepoold moet worden ?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Erg mooi project, lekker op de details!
Aansluiting op deze manier(Speakon iig) had ik ook in m'n hoofd voor een setje ooit te bouwen staanders.
Aansluiting op deze manier(Speakon iig) had ik ook in m'n hoofd voor een setje ooit te bouwen staanders.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Kan, maar word wel een prijzige grap, omdat dat x 4 stuks is, (ook aan de filterkast zijde) en er moeten dan ook bijbehorende stekkers komen.ds23man schreef:8 polig speakonnetje?
Eerst maar eens even de metingen en filter simulaties afwachten...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Klopt als een bus !
(Maar ik heb wel zwarte schroefjes gebruikt
)
(Maar ik heb wel zwarte schroefjes gebruikt
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Even een gekke vraag, maar welke bepaalde factor (of factoren) bepalen dan of een driver omgepoold tov. de andere aangesloten moet worden ?
Of is dat niet zo simpel uit te leggen ?
Of is dat niet zo simpel uit te leggen ?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Filter technieken zijn nog wel eens complex, en met dat je b.v. 12 dB filters gebruikt kan het zijn dat de fase niet goed uitpakt, en dan is het het best om dan de polariteit te veranderen.
Als ik het goed heb kan het met diepte of verschuiven van de plaats in de diepte er wel weer wat worden gedaan.
Ik zou het ook weer moeten leren/oppakken hoe het ook alweer zat.
Als ik het goed heb kan het met diepte of verschuiven van de plaats in de diepte er wel weer wat worden gedaan.
Ik zou het ook weer moeten leren/oppakken hoe het ook alweer zat.
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Als mid en tweeter allebei met bijvoorbeeld 12dB gefilterd worden, dan kan de fase van het signaal op de scheidingsfrequentie wel 90° verschuiven. Dat gebeurt bij beide units in tegengestelde richting. Is de totale onderlinge faseverschuiving in de buurt van de 180° dan moet een van de units omgepoold worden om geen uitdoving op de scheidingsfrequentie te krijgen. Maar afhankelijk van het verschil in offset van het akoestich centrum tussen beide units, kan dat faseverschil meer of minder dan 180° zijn.
Als de tweeter dus wat naar achter geplaatst wordt ten opzichte van de midrange, kan dat de faseverschuiving opvangen en is ompoling van een van de units niet noodzakelijk.
Als de tweeter dus wat naar achter geplaatst wordt ten opzichte van de midrange, kan dat de faseverschuiving opvangen en is ompoling van een van de units niet noodzakelijk.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat ik na zo een 25 jaar het nog niet helemaal vergeten ben doet mij wel goed.

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
In het iets korter : de polariteiten kun je nu nog niet met goed fatsoen vaststellen. Puur omdat je nog niet weet, wat de beste/meest praktische/best klinkende manier van filteren zal zijn.
Dus, beste advies : alle kabeltjes lekker 'los' beschikbaar houden, zodat Leo lekker zijn kunstjes kan uitvoeren.
Klaar en naar tevredenheid ? Pas dan je speakon(s) afmonteren.
EDIT. Ik zie dat ik te laat ben, je hebt al een gezamenlijke massa gelegd. Laat ik het voor een keertje eens zijn met DS23
: verkeerde zunigheid
. Zou ik zeker nog even volledig bedraden. Al was het maar, voor het gemak van de mensen die je helpen.
Dus, beste advies : alle kabeltjes lekker 'los' beschikbaar houden, zodat Leo lekker zijn kunstjes kan uitvoeren.
Klaar en naar tevredenheid ? Pas dan je speakon(s) afmonteren.
EDIT. Ik zie dat ik te laat ben, je hebt al een gezamenlijke massa gelegd. Laat ik het voor een keertje eens zijn met DS23
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Leo, een omgedraaide polariteit is toch prima te bewerkstelligen door op het einde van de keten de + en - van je driver om te draaien.pappaleo schreef:En als we vinden dat bijvoorbeeld de midrange omgepoold aangesloten moet worden in het filter? Dan kan dan alleen door de unit los te halen?
Zo heb ik het ook in mijn topkasten gedaan. Dat is dan toch geen probleem?
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik heb niet gezeged dat het niet kon. Ik heb alleen gevraagd of dan de kast ervoor open moet (de driver demonteren). Dat moet dus.MechanicalAnimal schreef:Leo, een omgedraaide polariteit is toch prima te bewerkstelligen door op het einde van de keten de + en - van je driver om te draaien.
Zo heb ik het ook in mijn topkasten gedaan. Dat is dan toch geen probleem?
Even ompolen voor een controlemeting is dan niet erg makkelijk. Maar we komen er wel.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
ik vroeg het alleen maar of ik misschien iets over het hoofd zag hoor.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik heb er nog even over zitten nadenken. (ja dat deed zeer...
)
Het demonteren van een driver is op zich niet zo heel moeilijk. ik heb in de baffles destijds inslag moeren voorzien. meerdere keren in-en uitdraaien is dus geen probleem.
Had dat gewoon in het hout gegaan dan was de kans groter dat de boel na een tijdje was gaan uitlubberen.
dat speel nu niet.
Ik was oorspronkelijk van plan om de bekabeling aan de drivers te solderen. zal ik maar even mee wachten tot de definitieve configuratie bekend is...
Ik zal nu de kabels aan de driverzijde in ieder geval van Faston's voorzien om eventueel om te kunnen polen.
Een ander idee waar ik mee ik mee zit te spelen is om 3 van deze schakelaars te laten aanrukken :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=15292
Deze zijn met een simpele aanpassing uit te voeren tot ompool-schakelaars.
Ik kan dan de bedrading weer door de BR-poort naar buiten laten lopen (met wat extra draden erbij, natuurlijk)
Mocht er iets gewijzigd moeten worden, is het een kwestie van een schakelaar omzetten. waardoor de meetsessie een stuk vlotter kan verlopen. lijkt mij tenminste.
Goed idee, overdreven, of overbodig ?
(en die schakelaars zijn nog altijd goedkoper dan een batterij 8-polige Speakons...
)
Het demonteren van een driver is op zich niet zo heel moeilijk. ik heb in de baffles destijds inslag moeren voorzien. meerdere keren in-en uitdraaien is dus geen probleem.
Had dat gewoon in het hout gegaan dan was de kans groter dat de boel na een tijdje was gaan uitlubberen.
dat speel nu niet.
Ik was oorspronkelijk van plan om de bekabeling aan de drivers te solderen. zal ik maar even mee wachten tot de definitieve configuratie bekend is...
Ik zal nu de kabels aan de driverzijde in ieder geval van Faston's voorzien om eventueel om te kunnen polen.
Een ander idee waar ik mee ik mee zit te spelen is om 3 van deze schakelaars te laten aanrukken :
http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=15292
Deze zijn met een simpele aanpassing uit te voeren tot ompool-schakelaars.
Ik kan dan de bedrading weer door de BR-poort naar buiten laten lopen (met wat extra draden erbij, natuurlijk)
Mocht er iets gewijzigd moeten worden, is het een kwestie van een schakelaar omzetten. waardoor de meetsessie een stuk vlotter kan verlopen. lijkt mij tenminste.
Goed idee, overdreven, of overbodig ?
(en die schakelaars zijn nog altijd goedkoper dan een batterij 8-polige Speakons...
- pappaleo
- Berichten: 12408
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ray, dat is overbodig. Laat 3 (tijdelijke) tweelingsnoeren uit je baspoort hangen. Dan gebruiken we die voor de metingen en proeffilter.
Als de boel klaar is sluiten we het definitief aan op de speakon (of de snoeren van de speakon op de units).
Als de boel klaar is sluiten we het definitief aan op de speakon (of de snoeren van de speakon op de units).
