Franks gaat weer bouwen: Astera

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door wouter »

Fijn dat je bij Ruud dit hebt kunnen doen!

Bij de Idunn was er ook te veel overlap tussen tweeter en woofer, daar was de hele diffractiedip opgevuld waardoor onder hoeken er een bult rond de overgangsfrequentie zit. Die hebben we met de idunn's van Satefan geprobeerd aan te pakken. Toch zijn de meetcondities bij mij binnen in huis daarvoor eigenlijk niet betrouwbaar genoeg zonder tijdvenster :?

Heb je ook metingen onder hoeken?

Prachtig project weer trouwens, en fijne foto verslaglegging!!! THANKS

som meting was in hoog en laag iets zachter, geen fase- maar een meetfout
Idunn%20met%20nieuw%20filter.JPG
idunn%20tweetervergelijk.JPG
idunn%20onder%20hoeken%20volgens%20seas.JPG
idunn%20onder%20hoeken%20volgens%20seas.JPG (10.71 KiB) 1603 keer bekeken
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Een paar betere foto's !!!


@Wouter: We hebben niet onder verschillende hoeken gemeten. Heb jij misschien een idee hoe de dip rond 5 KHz aangepakt kan worden?

Gr Franks
Bijlagen
P4200144.JPG
P4200145.JPG
P4180143.JPG
P4200146.JPG
P4200147.JPG
Gebruikersavatar
EppeRRR
Berichten: 669
Lid geworden op: di 08 dec 2009, 22:57
Locatie: Hoogeveen

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door EppeRRR »

Die laatste foto...

...mag wel een kleedje op de bank als er een audiofiel op bezoek komt, dit is gewoon porno :D


Heel erg gaaf gemaakt, hier is tot op zekere hoogte voor mij ook nog wel wat inspiratie uit te halen.
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

EppeRRR schreef:
Die laatste foto...

...mag wel een kleedje op de bank als er een audiofiel op bezoek komt, dit is gewoon porno :D


Heel erg gaaf gemaakt, hier is tot op zekere hoogte voor mij ook nog wel wat inspiratie uit te halen.
Dank je :sure:

luidspreker = zelfbouw
draaitafel (plint incl. modificatie) = zelfbouw
kast = zelfbouw
buizenversterker = zelf gekocht :)

gr Franks
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

weet iemand een oplossing voor het dipje in de cirkel, ik ervaar het niet als probleem, maar het is een duidelijke dip.

Gr Frank
Bijlagen
franks meting eind2.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door wouter »

Wat mij betreft niet zo zeer een dip, maar wellicht kun je het zo beter zien.
De optelling is rond dat gebied niet heel effectief, wellicht geeft een faseplot meer inzicht.

Ik gaf aan dat in mijn beleving rond 2 kHz wat te veel energie lijkt, en als je ziet dat de tweetercurve in het tophoog oploopt dan kun je spreken van een dip bij 5 kHz. Maar of dat terecht is... In ieder geval is een tip die ik veel gehoord heb dat rond 5 kHz er niet te veel energie mag zijn - bij voorkeur.

Zie hier je eerdere grafiek:
franks meting 2 drivers apart omgepoold.PNG
Gebruikersavatar
Speakerland
Ook commercieel actief
Berichten: 144
Lid geworden op: do 30 nov 2006, 15:15
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door Speakerland »

Bij de "eindmeting" is de bult door een te grote overlap op het kantelpunt al goeddeels weggewerkt door de filtering van de tweeter aan te passen tot een iets hoger kantelpunt. De "meting 2 drivers apart omgepoold" is vóór de filteraanpassing gemaakt, direct na het ompolen van de tweeter. Het iets zakken van de response rond de 5 kHz is waarschijnlijk toch een effect dat door de combinatie tweeter/kastvorm wordt veroorzaakt.

Meting onder hoeken geeft inderdaad meer inzicht, vaak zie je dat onder een hoek die dip weer verdwijnt. Uiteindelijk is het van belang dat de afstraling redelijk gelijkmatig en constant blijft zodat ook de energieverdeling constant blijft. Dat leidt tot een evenwichtig klankbeeld, alleen metingen op de as zeggen daar niet zoveel over.

Uiteindelijk is er aan filterafstemming in dit geval nog maar kort gewerkt, het resultaat is nu een mooi uitgangspunt tot wat experimenteren en veel luisteren en vergelijken.

Met vriendelijke groet

Ruud Jansen
Speakerland
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door Martijn M »

Waarom is gekozen voor een akoestisch asymmetrisch filter? In dit geval zie ik niet waarom dat een voordeel zou zijn, want de akoestische centra van de drivers liggen dicht bij elkaar. Met een symmetrisch filter krijg je een betere optelling buiten het crossoverpunt.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door markbakk »

Martijn M schreef:
Waarom is gekozen voor een akoestisch asymmetrisch filter? In dit geval zie ik niet waarom dat een voordeel zou zijn, want de akoestische centra van de drivers liggen dicht bij elkaar. Met een symmetrisch filter krijg je een betere optelling buiten het crossoverpunt.
Als je het faseverloop mee meet en vervolgens in simulaties meeneemt, kun je dat mooi zien. Je wil in het overnamegebied (pak 'm beet ruim een octaaf onder en boven Xover) graag een redelijk gelijklopend faseverloop. Dat zal hier niet helemaal het geval zijn. Maar of het echt stoort kun je moeilijk beoordelen.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door wouter »

Speakerland schreef:
Uiteindelijk is er aan filterafstemming in dit geval nog maar kort gewerkt, het resultaat is nu een mooi uitgangspunt tot wat experimenteren en veel luisteren en vergelijken.
Precies!
Zoiets is een startpunt en om eerlijk te zijn was dat filter dat ik hierboven gepost heb van de Idunn een meettechnisch goed filter maar ik werd er niet blij van. Hoe netjes ook, bijvoorbeeld qua symmetrische flanken en ook een 'hogere' overname frequentie.


Een filterontwerp is toch ook kilometers maken met de units en dan 'koken' tot er een optimum bereikt wordt en elke verandering een achteruitgang is. En dan ook nog eerlijk blijven of het werkt, is het optimum ook echt goed of zit er gewoon niet meer in... :roll:
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Vandaag heb ik besloten om voorlopig met het huidige filter te blijven spelen. Meettechnisch is het misschien niet het ultieme, maar ze klinken echt fantastisch :D . Als ik ga vergelijken met mijn op scanspeak ultimo gebaseerde luidsprekers, welke erg goed klinken, kan ik niet anders zeggen dat deze er zeker niet voor onderdoen, op een beetje sublaag na dan. Er is detailweergave, plaatsing, voldoende laag en wat voor mij erg belangrijk is: erg goede 3D weergave van de muziek en dan zien ze er ook nog mooi uit :rock: :rock:
Vanmiddag een filter geheel compact gesoldeerd en in de kast geplaatst, wel bijna de gehele middag mee bezig geweest :( . resultaat is nu wel dat 1 luidspreker voor 100% klaar is, op evt. spikes na dan, de tweede volgt morgen of zondag. Bij gebrek aan de juiste spikes, heb ik nu per tegel 3 blokjes mdf voorzien van een dikke laag plakvilt eronder gelijmd, zodat ik ze goed kan verschuiven over de parketvloer. Dit is nog wel niet in hoogte verstelbaar maar dat komt nog wel een keer. Het volume aan zand moet ik steeds een beetje aanvullen omdat zand blijft inklinken, het zal steeds minder worden.

Gr Frank
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

Ook de tweede luidspreker is nu voorzien van een intern filter. Resultaat is nu wel dat ze helemaal klaar zijn, niets meer te klussen dus voorlopig :( .
Door de hoogte van de poolklemaansluitingen, zijn nu wel mijn luidsprekerkabels van de receiver te kort geworden, hiervoor dus op zoek naar iets langers 3.5 of 4.0 mtr. Is nu vd Hul CS-122, aan mijn buizenversterker zit kimber TC8. Iemand een idee voor de vervanging van vd Hul??

Gr Frank
Bijlagen
20130429_142916.jpg
20130429_142944.jpg
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door Ivo »

franks schreef:
Ook de tweede luidspreker is nu voorzien van een intern filter. Resultaat is nu wel dat ze helemaal klaar zijn, niets meer te klussen dus voorlopig :( .
Je mag wel ff mn schuur komen verven? ;-)
Gebruikersavatar
Hifi_goeroe
Berichten: 151
Lid geworden op: di 20 feb 2007, 20:59
Locatie: Almere

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door Hifi_goeroe »

Ziet er allemaal weer prachtig uit :goeie:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door Porcino »

Hoi Frank,

Wat is zo uiteindelijk jouw mening over de SEAS woofer? Vind het een zeer interessant woofertje voor een niet te duur project en het smoelt lekker technisch ;)
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3259
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door MechanicalAnimal »

die bevielen hem zo goed dat hij met dezelfde units een 2de set Astera's heeft gebouwd.....de MKII :rock:

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=19413
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door Porcino »

Ehm, hij gebruikt hier toch de polyprop 18cm??
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door hannesie »

versie II.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 6#p1678506
file.php.jpg
file.php.jpg (14.33 KiB) 1028 keer bekeken
file1.php.jpg
file1.php.jpg (11.58 KiB) 1028 keer bekeken
Geeft een ander geluid en beeld, denk ik. :mrgreen:
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3259
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door MechanicalAnimal »

Porcino schreef:
Ehm, hij gebruikt hier toch de polyprop 18cm??

Geen idee.....in zijn topicstart lees ik dat hij dezelfde gebruikt, ga ik niet verder uitpluizen dan :rofl:
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door Porcino »

En in V1 de H1571-08 U18RNX/P, toch?

[img]http://i87.photobucket.com/albums/k122/ ... 503755.jpg[/img]
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door satefan »

Porcino schreef:
En in V1 de H1571-08 U18RNX/P, toch?

[img]http://i87.photobucket.com/albums/k122/ ... 503755.jpg[/img]
Die midwoofer is idd de U18RNX/P zo te zien. Deze woofer gebruik ik ook in een idunn variant. Het mid vind ik persoonlijk erg mooi, het laag is wat softer dan bijvoorbeeld de L18RNXP, maar nog steeds prima te verstouwen. Draait nu in een 16L kast met poort en klinkt toch heel behoorlijk...wellicht met wat meer kast/poort tuning is er nog iets meer 'kick' uit te halen...

grt Satefan
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door hannesie »

Klopt, als je terug leest zie je dat hij ook de Seas Idunn opzet gebruikt, maar vervolgens wel weer een andere tweeter.
En dat is nou net zo een lekker ding met die DXT lens.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door satefan »

hannesie schreef:
En dat is nou net zo een lekker ding met die DXT lens.
Eens! Ik heb laatst de DXT nog iets meer getemd en nu klinkt ie heerlijk. Nog steeds een 'groot' geluid maar iets minder 'in your face'.

Satefan
franks
Berichten: 327
Lid geworden op: za 05 nov 2005, 23:16
Locatie: Haarsteeg

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door franks »

ik heb deze luidsprekers 2x gebouwd, de eertste keer uit mijn hoofd en de tweede keer vaaf een tekening , welke door een vriend van mij is gemaakt. De 2e maal een is veel mooier qua vorm. De eerste keer heb ik de woofer U18RNX/P inderdaad gebruikt met een scanspeak tweeter, ik meen de D2608, hierin zat inderdaad het filter van de seas idunn. In de 2e versie heb ik dezelfde seas units gebruikt zoals in de originele diapason astera's, zoals op de fotos. Het filter heb ik de bifrost als basis genomen en dit verder geoptimaliseerd samen met Rob Dingen.
Het resultaat ben ik erg tevreden over de tweede versie wint het ruim van de eerste, vooral qua plaatsing.
Wat ik erg belangrijk vind, is dat ik de luidsprekers niet kan horen, maar naar een "film" van muziek zit te luisteren, en dat gebeurt!!

Gr Franks
Gebruikersavatar
Porcino
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 19 feb 2006, 10:54
Locatie: Arnhem

Re: Franks gaat weer bouwen: Astera

Bericht door Porcino »

Ik zal eens een nieuw projectje starten zodat ik dit draadje niet verder vervuil... Ik heb een paartje W21e002-4 en een paartje D2905/970000 (waar ik voor Dre nét te laat afstand van wilde doen, sorrie Dré!) waartussen ik de U18 of de 15W8530 wil zetten. En de Opera Callas 2014 gebruikt de 9700 en de U18, vandaar :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”