[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Mooi werk hoor ,zeer schon
. Dat kunstleer is toch mooi spul voor op een baffle. Hoe wordt de olie?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ziet er strak uit! Ik ben benieuwd naar hoe het hout eruit ziet na de droogtijd van de lak.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Vooralsnog een beetje vlekkerig, denk dat ik het net wat te lang heb laten intrekken.
Is op zich geen ramp, want het proefgedeelte zit onderaan de achterzijde.
Vandaag geen tijd meer gehad voor een tweede laag, morgenmiddag even doen...
Is op zich geen ramp, want het proefgedeelte zit onderaan de achterzijde.
Vandaag geen tijd meer gehad voor een tweede laag, morgenmiddag even doen...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik denk dat je deze vlekkerigheid kan voorkomen door het egaler op te brengen.ray5150 schreef:Vooralsnog een beetje vlekkerig, denk dat ik het net wat te lang heb laten intrekken.![]()
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Goed om te onthouden, wordt mooi strak zo. De driver zelf is de ultieme 'mal' natuurlijk..ray5150 schreef:Nee, hoor. in het geheel niet.
de sponningen zijn door Leo een tikje ruimer gefreesd zodat drivers en kunstleer er goed in zouden passen.
De randen in de uitfrezingen zijn voorzien van een lik Bison-kit, en daarna de drivers gemonteerd. die persen dus het kunstleer op z'n plek.
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
ray5150 schreef:Nee, hoor. in het geheel niet.
de sponningen zijn door Leo een tikje ruimer gefreesd zodat drivers en kunstleer er goed in zouden passen.
De randen in de uitfrezingen zijn voorzien van een lik Bison-kit, en daarna de drivers gemonteerd. die persen dus het kunstleer op z'n plek.
Goeie
Hoe smeer je het erop? ik gebruikte voor de osmo een hele brede maar dunne verniskwast/spalterkwast.ray5150 schreef:Vooralsnog een beetje vlekkerig, denk dat ik het net wat te lang heb laten intrekken.![]()
Is op zich geen ramp, want het proefgedeelte zit onderaan de achterzijde.
Vandaag geen tijd meer gehad voor een tweede laag, morgenmiddag even doen...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Een platte weggooikwast, weet niet wat voor soort.
De structuur van het spul is ook heel anders dan verf of lak. Lijkt meer op yoghurt...
De structuur van het spul is ook heel anders dan verf of lak. Lijkt meer op yoghurt...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
voor wax/olie gebruik ik altijd een doek (wel direct na gebruik in t water doen, gevaar op zelfontbranding)
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat heb ik gelezen,ja.
Hoe kan dat eigenlijk, zelfontbranding ?
Hoe kan dat eigenlijk, zelfontbranding ?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
ja, broei. Dat gebeurt vrij vaak en gaat ook erg snel.
http://www.112nijkerk.nl/page/Nieuwsdet ... m-gesmoord
"Het lijkt er op dat de brand is ontstaan door broei in enkele doeken die door een schilder zijn weggegooid in een kliko."
Daarom zijn vaten voor poetsdoeken ook meestal metaal en met een deksel afsluitbaar.
http://www.112nijkerk.nl/page/Nieuwsdet ... m-gesmoord
"Het lijkt er op dat de brand is ontstaan door broei in enkele doeken die door een schilder zijn weggegooid in een kliko."
Daarom zijn vaten voor poetsdoeken ook meestal metaal en met een deksel afsluitbaar.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hoelang heb jij gewacht na het opbrengen met het uitpoetsen ?
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik heb niks gepoetst, Ik heb 2 lagen Osmo, de eerste laag is na 1 dag drogen met de hand geschuurd. Beide lagen met de kwast opgebracht.
1ste laag:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6#p1644556
2de laag:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 1#p1644681
1ste laag:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 6#p1644556
2de laag:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 1#p1644681
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33825
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
hier ook geen poetsen, 2 lagen Osmo met de doek opgebracht. tussen de lagen alleen met een soort schuursponsje losjes er overheen meen ik me te herrinneren
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Vlekjes zijn grotendeels weggetrokken, 't is ook net vanuit welke hoek je ernaar kijkt.
Tweede poging, vanuit het blik met de doek op het hout aangebracht.
Met en zonder flits, maar je ziet het niet zo goed op de foto.
Esdoorn is dan ook een helder gekleurde houtsoort met vrij weinig tekening.
Onderste stukje is dus 2 keer, en het bovenste 1 keer gedaan.
Tweede poging, vanuit het blik met de doek op het hout aangebracht.
Met en zonder flits, maar je ziet het niet zo goed op de foto.
Esdoorn is dan ook een helder gekleurde houtsoort met vrij weinig tekening.
Onderste stukje is dus 2 keer, en het bovenste 1 keer gedaan.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
In het echt zie je toch veel meer contrast en tekening in het hout...
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Kast 1 staat inmiddels in de eerste laag olie, morgen is nummer 2 aan de beurt, en krijgt de eerste de tweede laag.
Zaterdag gaat de baffle op de eerste kast gelijmd worden.

Zaterdag gaat de baffle op de eerste kast gelijmd worden.
- pappaleo
- Berichten: 12411
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Mooi manray5150 schreef:Zaterdag gaat de baffle op de eerste kast gelijmd worden.![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Hoe ga je ze klemmen? Spanbanden als omdersteuning voor de schroefconstructie?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Inderdaad, enkele spanbanden met een balk eronder voor de drukverdeling.
- pappaleo
- Berichten: 12411
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Wellicht ten overvloede: Leg een plank boven op je beklede baffle om te voorkomen dat de spanbanden er sporen in trekken of op andere wijze het kunstleer beschadigen. Dat zou zonde zijn.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ja, dat had ik ook in mijn achterhoofd, maar goed dat je het aangeeft. 
- MechanicalAnimal
- Berichten: 3260
- Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
- Locatie: Apeldoorn
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dan zou ik wel ff een paar dikke doeken onder die plank leggen....anders trek je die plank het leer in, ben je net zo ver van huis.
of je moet zorgen dat die plank groter is dan de hele baffle natuurlijk
of je moet zorgen dat die plank groter is dan de hele baffle natuurlijk
- pappaleo
- Berichten: 12411
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
That's what I meantMechanicalAnimal schreef:of je moet zorgen dat die plank groter is dan de hele baffle natuurlijk
