Ombouwen Mission M73 Floorspeakers
Moderator: Beheerdersteam
-
Lampie1965
Re: Ombouwen Mission M73 Floorspeakers
Vandaag maar even een zak zilverzand ophalen bij de bouwmarkt
-
Lampie1965
En met dit prachtige weer zit ik hier nu zilverzand te drogen whahahahaha
- pappaleo
- Contacteer:
Kost waarschijnlijk meer dan €2,95 voor een zak van 20kg of zoiets.ds23man schreef:Zak vogelkooizand hoef je niet te drogen.
Sorry, €2,45 voor 25kg zie ik net.
- pappaleo
- Contacteer:
€3,20 voor 5kg exclusief geurverdrijver
en dan moet je zelf nog de schelpen er uit zeven.
- pappaleo
- Contacteer:
Lekker met een biertje in de hand in het zonnetje naar drogend zand zitten kijken. Het is er toch pracht weer voor ? 

- pappaleo
- Contacteer:
Dat is nog duurder.
Voor het verschil koop ik dan wel dat kratje bier.
Of een flesje wijn natuurlijk. Kun je de kurk ook nog gebruiken.
Of een flesje wijn natuurlijk. Kun je de kurk ook nog gebruiken.
Hallo Lammert,
Ik heb jouw verhaal gelezen en kan melden dat het een leuk project is om bestaande speakers een beetje te upgraden.
Ik heb dit in een grijs verleden ook gedaan met mijn Canton RCL kasten. Filter opgebouwd uit de betere onderdelen en de kast van binnen helemaal met bitumen beplakt.
Als je op mijn site kijkt bij de afdeling TWEAKS (waar al jaren geen actie meer op plaatsvind) kun je het hele verhaal met foto's zien/lezen.
Succes,
Marcel
Ik heb jouw verhaal gelezen en kan melden dat het een leuk project is om bestaande speakers een beetje te upgraden.
Ik heb dit in een grijs verleden ook gedaan met mijn Canton RCL kasten. Filter opgebouwd uit de betere onderdelen en de kast van binnen helemaal met bitumen beplakt.
Als je op mijn site kijkt bij de afdeling TWEAKS (waar al jaren geen actie meer op plaatsvind) kun je het hele verhaal met foto's zien/lezen.
Succes,
Marcel
- pappaleo
- Contacteer:
Het grappige is hier dat het goedkoopste het meeste effect heeft. Het vullen van het loze compartiment in de kast met zand scheelt een slok op een borrel en kost hoegenaamd niks. Het beplakken van de binnenzijde van de kastwanden met bitumenpanelen is al duurder, maar zal zeker enig effect sorteren. Het duurste is het upgraden van het filter met onbetaalbare onderdelen. Ik ga niet beweren dat je het niet hoort, maar de prijs- kwaliteitsverhouding ligt toch wat anders dan bij het zand.
-
Lampie1965
De eerste speaker is gevuld met 10 kg zilverzand en nu de volgende 10 kg drogen, pffffffffff die speakers zijn onderhand al niet meer te tillen ze zijn nu ongeveer 24 kg per speaker................
- pappaleo
- Contacteer:
Hoeveel liter is die ruimte ongeveer?
Ik heb een paar kasten staan die 45kg per stuk wegen.
Voor een portable is het inderdaad een minder goed plan
Ik heb een paar kasten staan die 45kg per stuk wegen.
Voor een portable is het inderdaad een minder goed plan
-
Lampie1965
De speakers hebben de volgende afmeting 20X28X98 men is nu gevuld tot ongeveer 25 cm er is plusminus 9 liter zand ingegaan, op de weegschaal was het precies 10 kg
En wat is jouw oordeel over wat het met het geluid doet??
Groeten,
Marcel
Groeten,
Marcel
- pappaleo
- Contacteer:
We hebben het toch wel over dat loze compartiment onderin waar geen drivers in zitten, hè?Lampie1965 schreef:De speakers hebben de volgende afmeting 20X28X98 men is nu gevuld tot ongeveer 25 cm er is plusminus 9 liter zand ingegaan, op de weegschaal was het precies 10 kg
-
Lampie1965
De loze ruimte is ongeveer 40 cm hoog en is ongeveer tot de helft gevuld. Volgens mij komt dat neer op ongeveer 22.5 liter
- pappaleo
- Contacteer:
De kast wordt (veel) zwaarder en daardoor zal de kast zelf veel minder in beweging komen door de "actie is reactie" kracht die de konus op de kast uitoefent. De gewichtsverhouding kast/konus is veel groter geworden. Verder zullen de kastwanden minder resoneren omdat het toegevoegde zand een hoge dempende werking heeft.Marcel schreef:En wat is jouw oordeel over wat het met het geluid doet??
Voor het geluid betekent dat dat er op het eerste gehoor minder laag uit lijkt te komen, maar dat het wel strak en diep is. Het beschreven effect:
zal een stuk minder zijn, mits het niet voor 100% veroorzaakt wordt door kamerakoestiek (staande golven).Lampie1965 schreef:Ik zou graag de bassen wat meer onder controle hebben, het vliegt nog wel eens uit de bocht.
-
Lampie1965
Als ik nu voor de ene gevulde speaker luister hoor ik inderdaad veel minder bassen dan de ongevulde, de bassen lijken veel strakker uit de kast te komen........de bassen dreunen niet zo sterk na en lijkt veel meer onder controle.......

- pappaleo
- Contacteer:
Het is even wat werk, maar dan heb je ook watLampie1965 schreef:Als ik nu voor de ene gevulde speaker luister hoor ik inderdaad veel minder bassen dan de ongevulde, de bassen lijken veel strakker uit de kast te komen........de bassen dreunen niet zo sterk na en lijkt veel meer onder controle.......![]()
![]()
![]()
Het kost geen drol als je het vergelijkt met een andere C in je filter van €80, waar je eerst 3 weken naar moet luisteren tot ie "ingespeeld" is en waarvan je je dan uiteraard niet meer kan herinneren of het nou wel of niet wat uitmaakte.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Hoe heb je die speakers gevuld? Heb je de achterkant eraf gehaald? Heb je toevallig een foto van de binnenkant genomen?
-
Lampie1965
Ik heb op mijn speakers een aparte vuldop voor, het is een aparte afgesloten compartiment.
Nu zijn allebeide speakers gevuld, en ik moet zeggen dat het een behoorlijk verschil is, zelfs mijn kritische wederhelft zegt dat ze het kan horen echter ze snapt die hele poespas niet rondom het audiogebeuren voor haar komt er uit een draagbare hetzelfde muziek.........het bekende WAF.
echter nu is ze van mening dat ik in de toekomst geen andere speakers hoef aan te schaffen......maar daar verschillen we nog wel in.........in de toekomst wordt er wel degelijk nog geüpdatet.........
Maar voorlopig hou ik de Missions nog wel een poosje........geluid is zoveel beter geworden.
Heren thnx
Nu zijn allebeide speakers gevuld, en ik moet zeggen dat het een behoorlijk verschil is, zelfs mijn kritische wederhelft zegt dat ze het kan horen echter ze snapt die hele poespas niet rondom het audiogebeuren voor haar komt er uit een draagbare hetzelfde muziek.........het bekende WAF.
echter nu is ze van mening dat ik in de toekomst geen andere speakers hoef aan te schaffen......maar daar verschillen we nog wel in.........in de toekomst wordt er wel degelijk nog geüpdatet.........
Maar voorlopig hou ik de Missions nog wel een poosje........geluid is zoveel beter geworden.
Heren thnx
Leuk dat je zo'n klankmatige vooruitgang geboekt hebt tegen minimale kosten.