S/P-Dif opto-coax convertor & splitter
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
S/P-Dif opto-coax convertor & splitter
Door de komst van een DAT recorder in de set begint het aantal digitale in-en-uitgangen een tikje onoverzichtelijk te worden.
Dus wil ik het volgende apparaatje gaan bouwen :
is op zich niet zo heel spannend, ik zit vooralsnog met het ringkerntje waar zelf een trafotje mee gewikkeld moet worden.
Die paar wikkelingen is best wel te doen, maar waar haal ik die ringkern vandaan ?
Klinkt misschien wat dom, maar ik heb helemaal geen ervaring met die dingen.
Er word gesproken van een G2.3-FT12 ferriet-ringkern.
Dus wil ik het volgende apparaatje gaan bouwen :
is op zich niet zo heel spannend, ik zit vooralsnog met het ringkerntje waar zelf een trafotje mee gewikkeld moet worden.
Die paar wikkelingen is best wel te doen, maar waar haal ik die ringkern vandaan ?
Klinkt misschien wat dom, maar ik heb helemaal geen ervaring met die dingen.
Er word gesproken van een G2.3-FT12 ferriet-ringkern.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Re: S/P-Dif opto-coax convertor & splitter
Die heb je nog niet in Google ingeklopt, 1e hit
http://www.hf-electronics.nl/Webwinkel- ... -FT12.html
Humor, de 2e hit, is een componentenwinkeltje hier in het dorp, 1 vd laatste der Mohikanen:
http://www.tessatronic.nl/component/pag ... /vmcchk,1/
Humor, de 2e hit, is een componentenwinkeltje hier in het dorp, 1 vd laatste der Mohikanen:
Waarom geen hergebruik
, denk aan je ruputatie
In spaarlampen met een TL-buisje zit een ringkern trafotje om de schakelende transistoren aan te sturen.Die zou best 's kunnen dienen
.
Anne
In spaarlampen met een TL-buisje zit een ringkern trafotje om de schakelende transistoren aan te sturen.Die zou best 's kunnen dienen
Anne
Eerlijk gezegd wel, maar mogelijk heb ik een andere combinatie punt en streepjes gebruikt.Barry2001 schreef:Die heb je nog niet in Google ingeklopt, 1e hit![]()
Ik kwam uit op verwijzingen naar bovenstaand artikel, of niet ter zake doende dingen.
Anyway, leuk dat ze in Haarlem dat hebben, maar om nou 3 knaken te gaan betalen om iets van 25 gram te verzenden.
Nou kom ik wel eens voor mijn werk in Haarlem, 'ns vragen waar ik volgende week ingepland sta.
Heb geen spaarlampen, vreselijke dingen.Ah!buis schreef:Waarom geen hergebruik, denk aan je ruputatie
![]()
In spaarlampen met een TL-buisje zit een ringkern trafotje om de schakelende transistoren aan te sturen.Die zou best 's kunnen dienen.
Anne
Alles is hier gloeidraad , of halogeen.
In het verleden had ik wel wat ringkerntjes uit gesloopte PC voedingen.
Maar volgens mij had ik die weggegooid omdat ik er geen toepassing voor had...
Heb nog even mijn onderdelen kast doorzocht, en er eentje gevonden met ongeveer dezelfde afmetingen als het ringkerntje dat in het artikel genoemd word.
Zal dat voldoen, of heeft het genoemde exemplaar specifieke eigenschappen die het gemiddelde ontstoor spoeltje niet heeft ?
Zal dat voldoen, of heeft het genoemde exemplaar specifieke eigenschappen die het gemiddelde ontstoor spoeltje niet heeft ?
Kijk hier 's, was daar ook mee bezig.ray5150 schreef:Heb nog even mijn onderdelen kast doorzocht, en er eentje gevonden met ongeveer dezelfde afmetingen als het ringkerntje dat in het artikel genoemd word.
http://members.optusnet.com.au/tonymy01/dvd/circuit.htm
Die FT12 verwijst meen ik naar ferroxcube geschikt tot zo'n 1MHz, een ontstoorspoel zal wel ook voor zoiets zijn.
Anne
Ik begrijp uit dat artikeltje dat hij ook gewoon een ringkern voor een simpel ontstoorspoeltje heeft gebruikt.
Ach, ik kan het in ieder geval proberen. niet geschoten is altijd mis.
Ach, ik kan het in ieder geval proberen. niet geschoten is altijd mis.
Effe de stof van dit topic afkloppen...
Een paar dingetjes gewijzigd. ik vond het nogal gedoe met dat trafo spoeltje, en het kon ook wel met wat minder uitgangen toe.
Ook kwam ik dit schemaatje tegen :
Da's wel wat simpeler. dus deze in het eerdere schema geplakt en ik kwam op dit uit :
Daar weer een leuke layout bij verzonnen :
En dit in de etsbak gedonderd :
Zo'n schakeling heeft natuurlijk ook prik nodig om te werken :
Een paar dingetjes gewijzigd. ik vond het nogal gedoe met dat trafo spoeltje, en het kon ook wel met wat minder uitgangen toe.
Ook kwam ik dit schemaatje tegen :
Da's wel wat simpeler. dus deze in het eerdere schema geplakt en ik kwam op dit uit :
Daar weer een leuke layout bij verzonnen :
En dit in de etsbak gedonderd :
Zo'n schakeling heeft natuurlijk ook prik nodig om te werken :
Zou ik maar niet doen, al dat gespetterray5150 schreef:En dit in de etsbak gedonderd
En doetie ut ?
Anne
- pappaleo
- Contacteer:
De etsbak? Ongetwijfeld.Ah!buis schreef:En doetie ut ?ray5150 schreef:En dit in de etsbak gedonderd![]()
Tuurlijk doet ie het, van de week nog getest.
Een tijdje terug kocht ik van een forumlid een leuk Italiaans kastje, wel half-formaat.
Niet echt geschikt voor in het rack, maar wel voor erachter of eronder.
Dit bracht mij op een idee waar ik al heel lang mee stoei.
Ik heb namelijk ook nog een HT receiver voor bij de mediaspeler en blurayspeler.
Probleem is dat als ik van stereo naar multichannel wil overschakelen ik de kabels van de frontluidsprekers handmatig moet overzetten van de ene naar de andere versterker.
Dat bracht me op het idee om project 38 van Rod Elliot toe te passen :
http://sound.westhost.com/project38.htm
En dan zo aangepast dat hij met 2 dubbelpolige relais werkt.
De luidsprekers komen dan op het MC van de relais, de Pass versterker op de NC, en de HT receiver op de NO contacten.
En als voeding daarvan nog een keer de bovenstaande, met enkele kleine aanpassingen. (7812 ipv 7805.)
Samen ziet dat er zo uit : Het geheel word aangesloten met Neutrik Speakon, dat past mooi in mijn streven om mijn hele installatie om te zetten naar Speakon.
Een tijdje terug kocht ik van een forumlid een leuk Italiaans kastje, wel half-formaat.
Niet echt geschikt voor in het rack, maar wel voor erachter of eronder.
Dit bracht mij op een idee waar ik al heel lang mee stoei.
Ik heb namelijk ook nog een HT receiver voor bij de mediaspeler en blurayspeler.
Probleem is dat als ik van stereo naar multichannel wil overschakelen ik de kabels van de frontluidsprekers handmatig moet overzetten van de ene naar de andere versterker.
Dat bracht me op het idee om project 38 van Rod Elliot toe te passen :
http://sound.westhost.com/project38.htm
En dan zo aangepast dat hij met 2 dubbelpolige relais werkt.
De luidsprekers komen dan op het MC van de relais, de Pass versterker op de NC, en de HT receiver op de NO contacten.
En als voeding daarvan nog een keer de bovenstaande, met enkele kleine aanpassingen. (7812 ipv 7805.)
Samen ziet dat er zo uit : Het geheel word aangesloten met Neutrik Speakon, dat past mooi in mijn streven om mijn hele installatie om te zetten naar Speakon.
Daar mag best een kroketje met op gegeten worden
Anne
Anne
Er was nog wel wat ruimte in het kastje, en aangezien er ook een Raspberry op het programma staat leek een voeding hiervoor mij geen gek idee.
Dat voedinkje bestaat dus uit een kleine ringkerntrafo van ongeveer 12 Volt AC, een gelijkrichter van BYW29 dioden, een 10.000 uF elco, en een UA78H05 spannings regelaar.
Die laatste is dus een 7805 in TO3 huisje die maximaal 5 A kan wegzetten.
En dan volgt dus het werk om alles in te bouwen :
Voor de bedrading tussen Speakon en relais heb ik massieve brandmelder kabel gestript, deze is 1 mm².
het meeste werk was nog om alles zo te buigen dat het er redelijk netjes uitzag, en dat de juiste draad op de goede aansluiting zou komen.
Voor de uitgang van de Raspberry voeding heb ik een gebruikte XLR gepakt.
Dat voedinkje bestaat dus uit een kleine ringkerntrafo van ongeveer 12 Volt AC, een gelijkrichter van BYW29 dioden, een 10.000 uF elco, en een UA78H05 spannings regelaar.
Die laatste is dus een 7805 in TO3 huisje die maximaal 5 A kan wegzetten.
En dan volgt dus het werk om alles in te bouwen :
Voor de bedrading tussen Speakon en relais heb ik massieve brandmelder kabel gestript, deze is 1 mm².
het meeste werk was nog om alles zo te buigen dat het er redelijk netjes uitzag, en dat de juiste draad op de goede aansluiting zou komen.
Voor de uitgang van de Raspberry voeding heb ik een gebruikte XLR gepakt.
- sander1238
Nog ééntje om het af te leren.
Inmiddels zit het deksel er op, en is het kastje geplaatst achter in het TV meubel.
Vooralsnog werkt alles naar behoren.
Dan ga ik nu maar weer eens verder met de poging om de PS Audio Powerplant te repareren.
Inmiddels zit het deksel er op, en is het kastje geplaatst achter in het TV meubel.
Vooralsnog werkt alles naar behoren.
Dan ga ik nu maar weer eens verder met de poging om de PS Audio Powerplant te repareren.