Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Philips AD12100 Probeersels, (TL+BR)

Bericht door bartarie »

Zoals ik al wat door heb laten schemeren her en der, wil ik graag een set speakers maken.
Hiervoor zit ik in de "verkenningsfase" maar in het verleden heb ik een stel B&W Dm2a TL speakers gehad.
Vooral het mooie laag sprak mij enorm aan, ik denk dat als je een mooi diep laag wilt hebben dat dit misschien wel een van de beste oplossingen is?

Op de website:

http://www.mh-audio.nl/Transmission%20L ... .asp#waveL

Vond ik een berekening voor een transmissielijn systeem, wat opvalt is dat deze speakers NIET TE MISSEN zullen zijn ;)
Wel even goed over nadenken, of het wel ECHT zo groot kan.

Is het berekenen van een goede transmissielijn in de basis echt zo gemakkelijk?
Of komt hier echt meer bij kijken?

Later zal ik ook hulp moeten zoeken bij het meten/maken van filters.
Maar so far so good zou ik zelf mijn speakers moeten kunnen maken.

Zijn er nog tips? ik hoor het graag.

Barrie
Bijlagen
Schermafbeelding 2015-06-29 om 21.52.15.png
IMG_6361.jpg
Laatst gewijzigd door bartarie op vr 25 sep 2015, 22:21, 1 keer totaal gewijzigd.
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door pompebled »

Voer de gegevens van je speaker ook eens in de TQWT calculator in, dat is nóg wat groter...(485L).
Met een 12" hebben de kasten de neiging om fors groot te zijn.

Groeten, Jan.
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

Ik heb de TL berekend in Hornresp en kom op de volgende grafiek uit, ik heb dit berekend op de manier dat de bocht onder in (B) een ronde bocht is.
Dan zou ik daar dus even een plaatje in moeten buigen die 180 graden rond is, om wervelingen tegen te gaan schijnt dit ook goed te zijn.

Misschien is het ook leerzaam nog iets anders te berekenen om te kijken of er nog "betere" ideen zijn.
Bijlagen
TL Berekening.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Henkjan »

bartarie schreef:
http://www.mh-audio.nl/Transmission%20L ... .asp#waveL
Vond ik een berekening voor een transmissielijn systeem, wat opvalt is dat deze speakers NIET TE MISSEN zullen zijn ;) Wel even goed over nadenken, of het wel ECHT zo groot kan.

Is het berekenen van een goede transmissielijn in de basis echt zo gemakkelijk?
Of komt hier echt meer bij kijken?
dat is wel een erg versimpelde aanpak, een beter startpunt zijn de zgn "allignment tables" van Martin King. Daar hebben we op dit forum een spreadsheet voor gemaakt: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=32&t=5502
Daar wordt beter rekening gehouden met alle parameters van de gekozen driver, en ook wordt op de juiste manier de invloed van de tapsheid van de lijn op de afstemming verwerkt.
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

Dat had ik al geprobeerd,

An sich denk ik dat daar veel meer over na-gedacht is, maar ik doe vermoedelijk iets fout... een kast van 45 breed 80 hoog en RUIM 7 meter lang...
Nou weet ik dat transmissielijn speakers een beetje groot uitvallen... maar ik heb de indruk dat dit ook niet helemaal klopt.

Daarbij past de poort niet eens in het ontwerp? Alle begin is moeilijk... Wat zie ik over het hoofd?

Barrie

De BL-factor heb ik niet, ik heb van andere breedbanders (12 inch 8 ohms) wat BL waardes opgezocht.
De laagste was ca 9 en de hoogste ca 11, de BL-factor heb ik omgezet naar 10.
Nu lijkt het een kastje wat aardig kleiner is maar alsnog 140 diep, das nog heftig...
Bijlagen
Kast-maten TL nieuw.png
Laatst gewijzigd door bartarie op do 02 jul 2015, 12:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
RumoH
ZA-sponsor: RumoH
Berichten: 374
Lid geworden op: za 14 feb 2009, 12:20
Locatie: De Wilp (Gn)
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door RumoH »

Je hebt je post verwijderd/aangepast, maar er is iets fout met je SL/S0 die stonden volgens mij bijna een factor 10 te hoog

Rudy
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

Ja Rudy,

Ik probeer het voor elkaar te krijgen, maar tis doodstil... Heb de indruk dat er niemand kijkt met dit weer.
Die SL verhouding? je kan daar mee spelen, maar wat is het effect daar van MBT het geluid? en wat is de "beginwaarde"

ik zou er graag vlot mee aan de gang gaan ;)

Klopt dat ik men bericht gewijzigd heb omdat ik er even niet uitkwam maar later iets verder kwam.
Tot nu toe kom ik op een kast van 600liter... dat is echt wel iets te groot...
Kunnen we er komen met 300liter of liever nog iets minder?

Barrie
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

Komt er toch wat bovendrijven,

een project uit het verleden.... alles is al zon beetje voorgerekend...

http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =3&t=15902

Ik werd getipt over het programma "AJhorn" toen ik op zoek ging naar dat programma kwam dit topic naar boven.
Dit zou wel eens "passend" kunnen zijn. Vanavond maar eens even tekenen hoe zoiets er uit zou komen te zien...

Barrie
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

Het is een flinke jongen, maar wel haalbaar lijkt me :)

daar bovenop een toetert met n tweetert, mooi is ook wel dat de hoorn op 85cm zit dat is ook ongeveer de "luisterhoogte"
Bijlagen
Speaker TL.png
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Xeres »

Ha Bartarie,

Het fenomeen "groot" is relatief maar het moet uiteraard wel passen in de ruimte.. Ik heb mijn Philips AD9710/M8 in een TQWT en die is al flink aan de maat. Ik ben er behalve de afwerking erg blij mee.

Het topic van Arjank was voor mij de reden om aan de AD12100 te beginnen, ondanks dat ik de ruimte heb en waf niet van toepassing is vond ik ze toch ook erg groot worden. Samen met Arjank ben ik tot een (semi) open baffle gekomen met ondersteuning van een BR subwoofer (AD12200). De AD12100M speelde op het laatst zonder filter.. (staat hier op het forum, nu ff geen link bijdehand)

Zoals ik al eerder over de mail schreef heb ik de AD12100 verruild voor een paar AD12202. De AD12100 is erg mooi maar de AD12202 is echt andere koek zeg maar.

Ik ga mijn systeem eerdaags aanpakken maar dat wordt zuiver cosmetisch want met de prestaties ben ik meer dan blij.
Oh ja afgelopen week heb ik dat paar AD12202M in de verpakking kunnen kopen...

Ik ben heel benieuwd waar je op uitkomt! (mocht die 7 meter echt zo zijn dan laat je die toch uit het raam steken...:))

R.
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

Is er nog iemand die hier op of aanmerkingen over heeft?

Vermoedelijk is het net als met zoveel dingen een kwestie van Trial and Error, toch denk ik dat hier veel mensen met ervaring over mijn schouder mee kijken.

Dan ga ik proberen de plankjes te laten zagen voor de bouw-vak dan heb ik deze vakantie nog wat te doen.

Alvast bedankt

Barrie
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door PimDriessen »

Hoi Bartarie,

Het formaat valt wel mee, in het verleden heb ik een transmissielijn gebouwd met als uitgangspunt dat de kast geen gelijke pijplengtes moest hebben, hij woog 95 kg, hoogte 120 cm × 54 breed en 45 cm diep, er rolde met een B139 van Kef 23 Hz uit, bij orgelmuziek was het een aparte belevenis.

Hier een paar overgebleven foto`s.

Groet,

Pim
Bijlagen
ScreenShot3114.~bmp.jpg
ScreenShot3114.~bmp.jpg (5.49 KiB) 3702 keer bekeken
ScreenShot3116.~bmp.jpg
ScreenShot3116.~bmp.jpg (9.46 KiB) 3702 keer bekeken
ScreenShot3117.~bmp.jpg
ScreenShot3117.~bmp.jpg (4.63 KiB) 3702 keer bekeken
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

Vandaag t hout binnen gehad en gelijk maar begonnen,
Men vriendin wilde melkpak speakers. Als je maar n klein genoeg plaatje laat zien zijn t net melkpakjes!

ZONDER die lompe subwoofer die er bij boze altijd bij zit lieverd!
Bijlagen
image.jpg
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door richard »

bartarie schreef:
Vandaag t hout binnen gehad en gelijk maar begonnen,
Men vriendin wilde melkpak speakers. Als je maar n klein genoeg plaatje laat zien zijn t net melkpakjes!
Meer melk drinken, misschien groei je nog wel wat.

Maar voortvarend aan de slag; komt er al muziek uit?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Zweitse »

Dat ziet er toch prima uit :mrgreen:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bas focal m180 »

bartarie schreef:
Men vriendin wilde melkpak speakers.
Goedzo, niets van aan trekken en gewoon bouwen.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Als je dan naar alle apperatuur van je vriendin kijkt, de wasmachine, de wasdroger, de vaatwasser, het gasfornuis en de koelvriescombinatie, dat is allemaal giga groot, en wij moeten het dan doen met melkpakjes als luidsprekers, dat gaat dus echt niet gebeuren :)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door pappaleo »

Melkpakken zijn voor IN de koelkast.
:mrgreen: :mrgreen:
bartarie
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 06 okt 2006, 0:27

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bartarie »

Ja hoor ze doen het :) en HOE,

Ik vind het echt goed klinken. tot nog toe alleen maar digitaal gespeeld (itunes EQ de mid piek er uit gehaald).
Heb tot noch toe niet de indruk dat ik hoog mis...

Toch maar tijd voor een luisterkamer, kan de mening wel een beetje delen dat ze toch wel groot zijn voor onze huiskamer. :)
Desalniettemin klinken ze goed genoeg om niet af te stoten.

Er zit nog maar een klein beetje demping in, en er moet nog een tussen-schot in. (van voor naar achter)

Beloofd nog wat :)

Tis net live soms... Pink Floyd "is there anybody out there" daar word je echt bang van!
Bijlagen
11752037_938087052914705_7111975806250761193_n.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door ray5150 »

Wat een ieniemini tv'tje... :lol:
Gebruikersavatar
arjank
Berichten: 2208
Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
Locatie: Alkmaar

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door arjank »

bartarie schreef:
Ja hoor ze doen het :) en HOE,

Ik vind het echt goed klinken. tot nog toe alleen maar digitaal gespeeld (itunes EQ de mid piek er uit gehaald).
Heb tot noch toe niet de indruk dat ik hoog mis...
Tis net live soms... Pink Floyd "is there anybody out there" daar word je echt bang van!
Dat Live gevoel van de Ad12100/M8 kan ik alleen maar bevestigen, het blijft een waanzinnig goede breedbander.
Ik moet mijn project nog een keertje afmaken....
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Olaf Analogue »

Ik heb de mijne per vandaag ook in bezit (eindelijk), dus ik kan in het najaar ook gaan bouwen :)
Bijlagen
2015-07-26 17.53.53.jpg
2015-07-26 17.54.49.jpg
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bas focal m180 »

Olaf Markus schreef:
Ik heb de mijne per vandaag ook in bezit (eindelijk), dus ik kan in het najaar ook gaan bouwen :)
Tijd voor een philips 12 inch fullrange battle bij jouw thuis?
Xeres
Berichten: 159
Lid geworden op: wo 14 dec 2011, 11:51
Locatie: Leersum

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door Xeres »

Ha Bartarie,

Dat ziet er goed man...

Mijn nieuw in de doos AD12202M8 bleken bij het uitpakken AD12100M4 speakers te zijn!!! Ik dacht dat ik gek werd... De verkoper had nog een paar staan en ook dat bleken niet de juiste.. enfin, alles weer terug.

veel luisterplezier...

R.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Transmissielijn AD12100 M8?

Bericht door bas focal m180 »

Lijkt me echt leuk om eens een philips 12 inch fullrange meeting te houden er zijn nu al een handvol eigenaren bekend met een 12 inch philips.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”