Snelle VU-meter of PPM(Peak Programme Meter).
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Re: Snelle VU-meter of PPM(Peak Programme Meter).
Tot slot (?) nog een wat sjiekere schakeling, gebaseerd op http://www.tronola.com/Audio_Level_Meter_Article.pdf.
Deze heeft meteen een stroombegrenzing (met P2) voor een draaispoelmeter, maar ook een JFET-input-OA nodig (bijv. de TL074 of LF347, ca. €0,35 bij EOO) en een symmetrische voeding.
Je hebt per kanaal een ‘poortje’ over voor bijv. een clipping LED o.i.d.
Je hebt per kanaal een ‘poortje’ over voor bijv. een clipping LED o.i.d.
Ook wel grappig en 's wat anders
Ipv dat de opa stroom voor de meter levert snoept ie nu het teveel weg
Anne
Ipv dat de opa stroom voor de meter levert snoept ie nu het teveel weg
Anne
Nog een uitbreiding met een clip-LED:
Bij een 10ms-burst van 100Hz (één periode dus) met een amplitude van (meer dan) 1V1 treedt de stroombegrenzing in werking en wordt de one-shot rond U4 getriggerd en laat de LED 2,5s oplichten.
Als ik 't goed heb één probleempje
Na 2,5 sec gaat de LED uit en moet je weer 2,5 sec wachten voordat de volgende piek herkend wordt.
De mono-flop lijkt me niet hertriggerbaar.
Anne
Na 2,5 sec gaat de LED uit en moet je weer 2,5 sec wachten voordat de volgende piek herkend wordt.
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dat is speciaal voor mensen die traag van begrip zijn Anne! 
Nou en, je ziet toch dat ie clipt!Ah!buis schreef:Als ik 't goed heb één probleempje![]()
Anne
Ja hoor, een keer in de 5 secondemtb schreef:Nou en, je ziet toch dat ie clipt!Ah!buis schreef:Als ik 't goed heb één probleempje![]()
Anne
Gedurende die tijd wordt 't signal verzocht zich binnen de perken te houden, op een waarschuwing van enige betekenis hoeft er dan niet gerekend te worden
Anne
Aldus majoor Kees..Ah!buis schreef:Gedurende die tijd wordt 't signaal verzocht zich binnen de perken te houden, op een waarschuwing van enige betekenis hoeft er dan niet gerekend te worden![]()
Anne
groet,
Aat
Ik dacht al, waar ken ik die vanAatV schreef:Aldus majoor Kees..Ah!buis schreef:Gedurende die tijd wordt 't signaal verzocht zich binnen de perken te houden, op een waarschuwing van enige betekenis hoeft er dan niet gerekend te worden![]()
Anne![]()
groet,
Aat
Na 2s5 aan is er inderdaad een rustperiode van 2s5 voordat ie eventueel weer oplicht, maar je ziet toch dat het fout gaat en moet je het volume terugdraaien of een zwaardere versterker gebruiken.Ah!buis schreef:Als ik 't goed heb één probleempje![]()
Anne
Maar het kan wel beter: Een NE555-achtige schakeling met maar één Op-Amp.
Het is hier overigens helemaal niet nodig, want door de stroombegrenzing blijft een clip-piek lang genoeg hangen, zodat je allleen een comparator (met een beetje hysteresis) nodig hebt:
Leve de eenvoud
.
Klein, eerder hypothetisch probleem
Als, na een piek de led aangaat, blijft ie aan zolang de ingang in de buurt van de piek blijft (zonder te klippen).
ttz de drempel voor het aan(uit)gaan verschuift
.
Anne
Klein, eerder hypothetisch probleem
Als, na een piek de led aangaat, blijft ie aan zolang de ingang in de buurt van de piek blijft (zonder te klippen).
ttz de drempel voor het aan(uit)gaan verschuift
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En inmiddels zitten we aan 4 kantjes opamp voor 1 peakled.............
Hè, overdrijf niet zods23man schreef:En inmiddels zitten we aan 4 kantjes opamp voor 1 peakled.............
Een VU-meter + klip-led
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Kan nou niet bepaald een draaispoelmeter in het laatste schema ontdekken.
Rmds23man schreef:Kan nou niet bepaald een draaispoelmeter in het laatste schema ontdekken.
Anne