Magnetostaat versus Mundorf AMT

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

beijert

Re: Magnetostaat versus Mundorf AMT

Bericht door beijert »

ELAC maakt de tweeters zelf volgens mij.

Misschien zijn de units die Adam gebruikt wel chinese meuk en Eton B-stock of zo.
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Adam produceert zelf in eigen huis:

meiborg

Bericht door meiborg »

Elax maakt de jet tweeters inderdaad zelf, ze hebben ooit het eveneens Duitse ARES overgenomen, een speakerfabrikant die dus AMT's maakte en inmiddels zijn ze al weer bij de zoveelste iteratie van de JET tweeter.

Wat betreft het aanwezige hoog, ik heb zelf ook een stel Elac zuilen gehad die van mijn pa zijn geweest. 'd Apolito opstelling met 6,5 papier membraam woofers en alu/mangaan 30mm dome tweeter (ook eigen Elac ontwerp). Die hadden inderdaad ook een iets (te) nadrukkelijk hoog. Ik denk dus dat het in de afstemming van het filter zit inderdaad. Overigens vond ik die tweeters zelf absoluut niet slecht, je zou verwachten dat er minder tophoog uit zo'n giga unit kwam maar niets is minder waar, zeer sprankelend en verfijnd tophoog, alleen iets te aanwezig dus mocht wel een 0,5 a 1 dB'tje zachter naar mijn smaak.

Ik heb ze nog steeds liggen, vond ze dermate goed dat ik de tweeters nog eens in een ander ontwerp wil toepassen.

Mvg Reinder
richard

Bericht door richard »

ds23man schreef:
Adam produceert zelf in eigen huis:
Eva maakt ze ook zelf?
Laatst gewijzigd door richard op za 18 jul 2015, 18:58, 1 keer totaal gewijzigd.
piet1955

Bericht door piet1955 »

Voor als je ruig wil doen. :mrgreen: beste van twee werelden.
http://www.armonialoudspeakers.com/ticcs.html
Jamesblond

Bericht door Jamesblond »

Ik vind de AMT van Adam en de JET van Elac verdacht veel op elkaar lijken, qua uiterlijk in ieder geval zeker. Het membraan ziet er hetzelfde uit qua kleur en grootte, de diepte van de vouwen lijken overeen te komen, alleen het roostertje is anders. Zou me niks verbazen als ze technologie van elkaar (of en ander) onder licentie oid gebruiken.

En, om even in te haken op een opmerking van hierboven over Eva, Eve audio gebruikt idd dezelfde tweeters als Adam, maar wederom onder een andere naam, wellicht wat doorontwikkeld of aangepast. Eve is opgericht door een voormalig topman van Adam.

Unity Audio gebruikt dan weer de JET-III tweeters van Elac en komt daar openlijk voor uit. Zie hier: http://www.unityaudio.co.uk/product/547/THE-ROCK/

Vwb de afstemming van Elac speakers: ik vind veel Duitse speakers wat aan de frisse kant, maar Elac spant in mijn optiek toch wel de kroon. Veel Elac speakers bieden (boden?) de mogelijkheid om op het filter met een jumper de tweeter één dB beide kanten op te verstellen in niveau. 0dB was de standaard af-fabriek stand en in mijn beleven veel te aanwezig. -1 was voor mij nog lang niet voldoende demping. En toch heb ik vergelijkbare Elac modellen prachtig, zijdezacht en gebalanceerd horen spelen. Misschien waren mijn Elac speaker geen goede match met mijn Rotel AVR en hebben ze iets warmers nodig.
richard

Bericht door richard »

Jamesblond schreef:
Zou me niks verbazen als ze technologie van elkaar (of en ander) onder licentie oid gebruiken.
Volgens mij is de technologie nu vrij van patenten.

De air motion transducer is door dr. Oskar Heil uitgevonden en gepatenteerd in de jaren '70, ESS (Electro-Static Sound) maakte die dingen destijds onder licentie. Inmiddels zijn de patenten verlopen en kan iedere fabrikant zich op de productie van AMT's storten.

Dr. Heil heeft ook nog wat andere nuttige zaken uitgevonden of er voor een belangrijk deel aan bijgedragen, zoals de elektronenbuis voor een magnetron en de transistor.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

richard schreef:
Dr. Heil heeft ook nog wat andere nuttige zaken uitgevonden of er voor een belangrijk deel aan bijgedragen, zoals de elektronenbuis voor een magnetron en de transistor.
Ja, en de spijkers en de wasmachinewaterafvoerpomp en nog heel veel meer............ :roll: :P :mrgreen:
Plaats reactie