Nieuwe bovenfrees?

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Henkjan »

diepte is toch geen probleem? frees op sjabloon, zo instellen dat t freesje op het werkstuk zit, en dan met de diepteaanslag de diepte instellen. centje van een fluit.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door dre »

De diepteslag van de 1400 is groter,dus je kan door dieper materiaal heen komen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Barry2001 »

Kan aan het apparaat gelegen hebben, maar zo ging dat bij mij niet. Je stelt de diepte in, stukje frezen, blijkt toch dieper dan gedacht. Of een verkeerde frees gebruikt. Vandaar eerst het proefstukje.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
diepte is toch geen probleem? frees op sjabloon, zo instellen dat t freesje op het werkstuk zit, en dan met de diepteaanslag de diepte instellen. centje van een fluit.
Voor een rond speakergat is dat ook geen probleem. Maar wordt het ingewikkelder en wil je nauwkeuriger wordt het lastiger. Dan wordt de kwaliteit van je gereedschap en hoe je er mee werkt wel erg belangrijk.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Arno »

Barry2001 schreef:
Kan aan het apparaat gelegen hebben, maar zo ging dat bij mij niet. Je stelt de diepte in, stukje frezen, blijkt toch dieper dan gedacht. Of een verkeerde frees gebruikt. Vandaar eerst het proefstukje.
Precies. Alleen een oelewapper maakt geen proefstukjes als het om precisieklusjes gaat.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Henkjan »

vorm van t gat maakt voor de diepteinstelling niets uit toch. de kern van hoe ik het doe is de nulpunts bepaling waar ik de onderkant van het freesje op het hout zet en de diepteaaslag naar beneden tot de aanslag, en vanaf daar met de diepteinsteller van de frees de diepte instellen (aanslagpin omhoog draaien dus)
diepteinstelling.~PNG.jpg
diepteinstelling.~PNG.jpg (9.57 KiB) 888 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Pjotr »

Henkjan schreef:
vorm van t gat maakt voor de diepteinstelling niets uit toch. de kern van hoe ik het doe is de nulpunts bepaling waar ik de onderkant van het freesje op het hout zet......[/attachment]
En daar begint het al. Een stilstaand klein freesje zakt al gauw vanzelf een paar tienden in het hout als je dat probeert te bepalen. Voor nauwkuerig werken wordt het toch een proefstukje maken.
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Arno »

Henkjan schreef:
vorm van t gat maakt voor de diepteinstelling niets uit toch. de kern van hoe ik het doe is de nulpunts bepaling waar ik de onderkant van het freesje op het hout zet en de diepteaaslag naar beneden tot de aanslag, en vanaf daar met de diepteinsteller van de frees de diepte instellen (aanslagpin omhoog draaien dus)
diepteinstelling.~PNG.jpg
Henkjan, dat doe je ook gewoon goed. Echter, toch is er telkens weer een verschil tussen instellen en het werkelijke frezen. Als ik met de hand een scharnier moet infrezen in bijvoorbeeld iets wat met hpl is afgewerkt, dan doe ik hetzelfde en houd ik zelfs het scharniertje tussen de diepteaanslag bij het instellen. Maar dan is het toch meestal iets te diep, omdat er op die carrousel met de drie schroefjes toch een heel klein beetje speling zit om hem te kunnen laten draaien ofzo.
Maar, dan zijn we wel al aardig de liefde aan het bedrijven met mieren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef:
Henkjan schreef:
vorm van t gat maakt voor de diepteinstelling niets uit toch. de kern van hoe ik het doe is de nulpunts bepaling waar ik de onderkant van het freesje op het hout zet......[/attachment]
En daar begint het al. Een stilstaand klein freesje zakt al gauw vanzelf een paar tienden in het hout als je dat probeert te bepalen. Voor nauwkuerig werken wordt het toch een proefstukje maken.
dat ontken ik ook niet, ik reageer alleen maar op de opmerkingen die de indruk wekken dat het lastig zou zijn :bakkie:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Pjotr »

Arno schreef:
Maar, dan zijn we wel al aardig de liefde aan het bedrijven met mieren.
Dat is dat hele audiogebeuren toch sowieso? :lol:
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door aaronboumans »

Pjotr schreef:
Arno schreef:
Maar, dan zijn we wel al aardig de liefde aan het bedrijven met mieren.
Dat is dat hele audiogebeuren toch sowieso? :lol:
Nou, dat ben ik niet met je eens en wel om het volgende.....
:mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Barry2001 »

De Festool 1010 met wat accessoires besteld, maar er wordt gestaakt bij de post en dus laat levering op zich wachten. Voor mij nieuw, zzp-ers die staken :?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door ray5150 »

Met 1 opdrachtgever die je bij wijze van spreken het mes op de keel zet is er weinig zelfstandigs aan...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Barry2001 »

Nu moet ik zeggen dat ik alle ins en outs niet ken, maar als je zelfstandig bent en het staat je niet aan moet je wat anders gaan doen. Of is dat te simpel gedacht?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door ray5150 »

Volgens mij werken bedrijven als DHL niet met subcontractors.
Je hebt een bus en een rijbewijs, de meesten kunnen verder niks, wat moet je dan ?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Barry2001 »

Als zzp-er moet je dan dus in die wereld concurreren stel ik me zo voor. Als je interessant wilt zijn (als je ouder wordt) voor een werkgever waar je in loondienst komt moet je ervoor zorgen dat je skills hebt waardoor jij interessant bent voor die werkgever. Anders zal deze een jonger (goedkoper) iemand nemen die jou werk ook kan doen.
En staken, ik weet niet hoe die contracten in elkaar zitten, maar kan me zo voorstellen dat een contract gewoon niet verlengd wordt als jij het niet eens bent met de pegels die je krijgt. Of dat je geen nieuwe opdracht krijgt. Zzp-er, dus een werkgever hoeft niet langs de rechter oid. Maar nogmaals ken alle ins en outs niet, misschien zit het anders. Als een werkgever jou beloften heeft gedaan bv en jou een bus laat aanschaffen en vervolgens z'n afspraken niet nakomt..
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door ds23man »

Feitelijk zit het zo krom als de neten. De arbeidsverhouding van deze jongens is volgens de wetgeving een dienstverband maar postnl heeft een deal gesloten met de belastingdienst dat ze als zzper mogen werken. Dit is oneerlijke concurrentie tov de andere pakketbezorgers.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door aaronboumans »

postnl..... daar kunnen de grieken nog wat van leren?
Of is hun economie juist daarom naar de filistijnen gegaan :?:
Extreem socialisme(lees communisme) of extreem kapitalisme (lees neoliberalisme).
Kunnen ze niet gewoon leuk gezond in het midden gaan zitten? :-k

Okok ik ga wel ergens anders liggen dromen :-#
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door richard »

aaronboumans schreef:
Extreem socialisme(lees communisme) of extreem kapitalisme (lees neoliberalisme).
Kunnen ze niet gewoon leuk gezond in het midden gaan zitten? :-k
Sociaalliberalisme? Ja dat kan en is bovendien in opkomst.
Gebruikersavatar
aaronboumans
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
Locatie: Oosten

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door aaronboumans »

richard schreef:
aaronboumans schreef:
Extreem socialisme(lees communisme) of extreem kapitalisme (lees neoliberalisme).
Kunnen ze niet gewoon leuk gezond in het midden gaan zitten? :-k
Sociaalliberalisme? Ja dat kan en is bovendien in opkomst.
Dan wel als maatschappij-uitgangspunt in de grondwet graag. Anders wordt het vanzelf weer weggelobbyd.
Helaas, ik zie het niet in opkomst zijnde.... in tegendeel zelfs.

Maar laten we er hier maar geen politiek/maatschappelijk forum van maken. Ikzelf heb het nog goed en heb de luxe om me met zelfbouwaudio bezig te houden (altijd relativeren hè :wink: )
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Barry2001 »

Vd week is de frees dan toch binnen gekomen. Mooi ding, voelt gelijk goed in de hand. Maar even 'droog' binnen spelen, heb eigenlijk wel zin om wat proefstukjes te maken, maar even wachten op beter weer. Het is voor mij vrij nieuw, moet er mee leren werken :mrgreen:
2015-07-25 16.02.40.jpg
Heb een set gekocht met een aantal accessoires. Dit is de kopieerring, snap nu wat je bedoelt met de centreerdoorn Arno. Gaat eenvoudig, kan niet missen zo eigenlijk, goede tip!
2015-07-25 14.28.10.jpg
2015-07-25 14.32.29.jpg
Hoogte instelling, gaat mooier dan op het apparaat dat ik te leen had. Eerst het 'nulpunt' bepalen.
2015-07-25 14.44.39.jpg
Diepte instellen, bv 5mm:
2015-07-25 14.47.11.jpg
Groene knop is fijnafstelling, 1 rotatie is 1mm, 1 cijfer is 0.1mm. Naar beneden duwen tot de aanslag, klaar. Kweetut, eerst een proefstukje vwb de diepte.

Zijgeleider:
2015-07-25 15.44.55.jpg
Geleidesysteem:
2015-07-25 15.52.54.jpg
Cirkelgeleider (nog niet helemaal een lekker gevoel bij, maar goed :mrgreen: ):
2015-07-25 15.57.28.jpg
Doosje frezen:
2015-07-25 16.00.01.jpg
Barry kan aan het werk :mrgreen:
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Arno »

Spulletje weer hoor! :)

Die cirkelgeleider lijkt me nog niet helemaal je van het. Kan niet echt kleine cirkeltjes frezen, of wel? Ach, heb je iig al een eerste karwijtje voor het apparaat ;)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Barry2001 »

Kleine cirkels kan tot aan de aanslag zeg maar, dus tot zover je de geleider naar binnen kunt duwen. Nee, en het vastzetten/fixeren is ook niet je van het. Je bedoelt zoiets als hier genoemd wordt: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?t=5650
Gebruikersavatar
rjmulder
Berichten: 1187
Lid geworden op: wo 04 apr 2012, 22:47
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door rjmulder »

Mooie frees Barry daar ga je vast veel plezier van hebben, stofzuiger eraan en lekker frezen :) scheelt een boel opruimen en je hoeft niet te wachten op mooi weer ;)
Trouwens Festool maakt toch mooi spul :kwijl:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15171
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Nieuwe bovenfrees?

Bericht door Barry2001 »

Heb je wel een punt RJ, maar is even de afweging... het is ook weer geen ding dat je heel erg veel gebruikt, zo'n frees, dus dan maar even wachten op droog weer. Aan de andere kant werkt het super, heb eens met een Festool schuurmachine + stofzuiger gewerkt, werkt echt mooi. Zal het nog eens overdenken :mrgreen:

Ik zal morgen eens kijken tot hoe diep ik met een 'normale' frees kan in de machine. Aan de hand daarvan zou ik kunnen bepalen hoe dik de boden van de cirkelgeleider mag worden. Maw of het van hout kan of metaal moet worden. Beetje door knap mdf heen wil je er toch wel mee kunnen doen.
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”