Nieuwe bovenfrees?
Moderator: Beheerdersteam
- aaronboumans
- Berichten: 647
- Lid geworden op: ma 23 jan 2006, 18:36
- Locatie: Oosten
Re: Nieuwe bovenfrees?
beetje geïnspireerd door dit forum was ik gewoon wat aan het zoeken op het net. Aangezien ik zelf de Makita rp1800fx heb maar eigenlijk ook behoefte heb aan een kleinere 'handfrees' ging ik kijken naar de kantenfrees van Makita; de rt0700cx3j. Duur ding; goedkoopste wat ik kon vinden ongeveer 300 euro maar klium (mag ik een naam noemen eigenlijk?) heeft hem voor een luizige (ahum) 229 euro met 2,50 porto(jawel). Tweedehands niet heel veel goedkoper met alles 4 de voeten erbij én systainer.
Dus meteen besteld aangezien die ook helemaal compatible is met de accessoires van de grote broer en de rails van de Makita invalzaag ben ik maar meteen voor gegaan.
Net binnengekomen, maar wat een fraai product!
Dus meteen besteld aangezien die ook helemaal compatible is met de accessoires van de grote broer en de rails van de Makita invalzaag ben ik maar meteen voor gegaan.
Net binnengekomen, maar wat een fraai product!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nieuwe bovenfrees?
Heren frezers, zit even in dubio. Na enkele keren een bovenfrees van mijn zwager te hebben geleend zou ik er zelf 1 willen aanschaffen. Moet een Festool worden, zit eigenlijk te twijfelen tussen 2 types. Belangrijkste is de vraag wat ik ermee wil, zal primair de versterkerbouw worden, dus frontjes infrezen e.d. Dit werk dus:
Hiervoor zou de 'kleine' variant geschikt kunnen zijn, deze:
https://www.festool.nl/Products/Pages/P ... 0-EBQ-Plus
en dan samen met wat accessoires, kopieerring e.d. Mooi klein, handzaam. e.d.
Nu sluit ik ook niet uit dat ik 'm ook ga gebruiken om bv speakers in te frezen, schuine kantjes aan de kast. De iets grotere variant is dan:
https://www.festool.nl/Products/Pages/P ... 0-EBQ-Plus
Ik ga 'm in elk geval niet gebruiken voor echt grofstoffelijk werk, kozijnen frezen, etc. Wat is wijsheid, kan ik met het 1010W type uit of moet ik toch voor de 1400W gaan?
Hiervoor zou de 'kleine' variant geschikt kunnen zijn, deze:
https://www.festool.nl/Products/Pages/P ... 0-EBQ-Plus
en dan samen met wat accessoires, kopieerring e.d. Mooi klein, handzaam. e.d.
Nu sluit ik ook niet uit dat ik 'm ook ga gebruiken om bv speakers in te frezen, schuine kantjes aan de kast. De iets grotere variant is dan:
https://www.festool.nl/Products/Pages/P ... 0-EBQ-Plus
Ik ga 'm in elk geval niet gebruiken voor echt grofstoffelijk werk, kozijnen frezen, etc. Wat is wijsheid, kan ik met het 1010W type uit of moet ik toch voor de 1400W gaan?
Re: Nieuwe bovenfrees?
De 1010 is daar zeer geschikt voor!
Ik doe het zelf ook zo.
voor de vierkante en rechthoekige gaten is de mfs400 of mfs700 wel heel erg makkelijk.
Zelf heb ik ook de kleine kantenfrees,en als je vaker met fineer werkt echt super makkelijk.
Ik doe het zelf ook zo.
voor de vierkante en rechthoekige gaten is de mfs400 of mfs700 wel heel erg makkelijk.
Dat lijkt me ook een prima ding!aaronboumans schreef:beetje geïnspireerd door dit forum was ik gewoon wat aan het zoeken op het net. Aangezien ik zelf de Makita rp1800fx heb maar eigenlijk ook behoefte heb aan een kleinere 'handfrees' ging ik kijken naar de kantenfrees van Makita; de rt0700cx3j. Duur ding; goedkoopste wat ik kon vinden ongeveer 300 euro maar klium (mag ik een naam noemen eigenlijk?) heeft hem voor een luizige (ahum) 229 euro met 2,50 porto(jawel). Tweedehands niet heel veel goedkoper met alles 4 de voeten erbij én systainer.
Dus meteen besteld aangezien die ook helemaal compatible is met de accessoires van de grote broer en de rails van de Makita invalzaag ben ik maar meteen voor gegaan.
Net binnengekomen, maar wat een fraai product!
Zelf heb ik ook de kleine kantenfrees,en als je vaker met fineer werkt echt super makkelijk.
Re: Nieuwe bovenfrees?
De 1010 is gewoon de perfecte allrounder. Misschien moet je af en toe een gang meer doen ten opzichte van de 1400, maar hij is sterk zat, en vooral bijzonder goed te hanteren door z'n geringe omvang. De 1400 heeft een vaste aansluiting voor de kopieërhuls, waarbij je dan maar moet hopen dat hij exact gecentreerd is t.o.v. de freesspindel, terwijl je bij de 1010 de kopieërhuls kan centreren met behulp van de centreerdoorn.
Om kort te gaan, de 1400 is een mooie machine voor de timmerman, de 1010 is typisch voor de meubelmaker. Dus voor het fijne werk wat jij voor ogen hebt: 1010.
Neem wel de versie met het regelbare toerental, want als je wat grotere freesjes gaat gebruiken kun je bij hoge toerentallen wel eens wat last krijgen van lichte onbalans en dus hinderlijke trillingen.
Om kort te gaan, de 1400 is een mooie machine voor de timmerman, de 1010 is typisch voor de meubelmaker. Dus voor het fijne werk wat jij voor ogen hebt: 1010.
Neem wel de versie met het regelbare toerental, want als je wat grotere freesjes gaat gebruiken kun je bij hoge toerentallen wel eens wat last krijgen van lichte onbalans en dus hinderlijke trillingen.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nieuwe bovenfrees?
Ok, dankjewel. Ik zal eens wat gaan shoppen voor een 1010, leuke aanbieding ergens ofzo.
Kantenfrees lijkt me ook zeker een handig ding met fineer. Moet je daarmee superstrak kunnen krijgen .. zal het in gedachten houden.
Kantenfrees lijkt me ook zeker een handig ding met fineer. Moet je daarmee superstrak kunnen krijgen .. zal het in gedachten houden.
Re: Nieuwe bovenfrees?
Als je een kantenfrees voor naast de 1010 zoekt, is deze ook nog een optie. Heel goed te hanteren, en gewoon een fijne no-nonsense kantenfrees (wel met fijne verlichting).
https://www.kruis.nl/electrisch/frezen/ ... 440w-3707f
https://www.kruis.nl/electrisch/frezen/ ... 440w-3707f
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nieuwe bovenfrees?
Zal het onthouden, eerst maar de bovenfrees, kun je het geld ook al wel aan kwijt
... wat zijn handige accessoires, ik zit te denken aan in elk geval een kopieerring, een geleide rail, en een cirkelgeleider.
Re: Nieuwe bovenfrees?
Als je een kopieërring koopt, heb je deze iig ook nodig, want die ring centreert zichzelf totaal niet.
https://www.festool.nl/Products/Accesso ... F-D-6-35+8
https://www.festool.nl/Products/Accesso ... F-D-6-35+8
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nieuwe bovenfrees?
Goede tip, die heb ik niet zien aankomen. Zal 'm in elk geval meebestellen.
Re: Nieuwe bovenfrees?
Dat is dan wel een heftige prijs voor zo een adapter.Arno schreef:Als je een kopieërring koopt, heb je deze iig ook nodig, want die ring centreert zichzelf totaal niet.
https://www.festool.nl/Products/Accesso ... F-D-6-35+8
Ik zou denken dat moet dan toch meegeleverd worden.
Re: Nieuwe bovenfrees?
Je kunt hem wel een beetje op het oog centreren, dus het is niet alsof je totaal niet zonder kunt. Voor het echte precisiewerk moet je weer dieper in de buidel tastenhannesie schreef:Dat is dan wel een heftige prijs voor zo een adapter.Arno schreef:Als je een kopieërring koopt, heb je deze iig ook nodig, want die ring centreert zichzelf totaal niet.
https://www.festool.nl/Products/Accesso ... F-D-6-35+8
Ik zou denken dat moet dan toch meegeleverd worden.
Re: Nieuwe bovenfrees?
En je moet inderdaad niet naar de prijzen op de Festool site kijkendre schreef:
Re: Nieuwe bovenfrees?
Inderdaad!
Het bedrijf in de link heeft echt mooie combideals in hun pakket,dat scheelt echt flink.
Het bedrijf in de link heeft echt mooie combideals in hun pakket,dat scheelt echt flink.
Re: Nieuwe bovenfrees?
I.d.d. en niet alleen dat, een te hoog toerental geeft met grotere frezen ook meer kans op brandplekken. Ik laat zelf in hard hout (dat is wat anders dan hardhout) een 12 mm niet sneller lopen dan 10.000 rpm. Maar voor een 3 mm freesje in alu wil je wel sneller.Arno schreef:Neem wel de versie met het regelbare toerental, want als je wat grotere freesjes gaat gebruiken kun je bij hoge toerentallen wel eens wat last krijgen van lichte onbalans en dus hinderlijke trillingen.
Overigens ben je voor het werk wat Barry op die foto laat zien wel beter af met een freestafel om nauwkeurig te kunnen werken en dan maakt de grootte van de machine niet meer uit. Een grotere machine kan doorgaans ook dieper en er kunnen grotere afrondfrezen in.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nieuwe bovenfrees?
Welke is dat Arno, de 'Plus' uitvoering?Arno schreef:Neem wel de versie met het regelbare toerental, want als je wat grotere freesjes gaat gebruiken kun je bij hoge toerentallen wel eens wat last krijgen van lichte onbalans en dus hinderlijke trillingen.
Re: Nieuwe bovenfrees?
'Plus' staat geloof ik voor 'in systainer + geleiderailadapter'. De toevoeging 'EBQ' staat volgens mij voor 'electronisch'. Ik vraag me af of de versie zonder toerentalregeling nog wel bestaat.Barry2001 schreef:Welke is dat Arno, de 'Plus' uitvoering?Arno schreef:Neem wel de versie met het regelbare toerental, want als je wat grotere freesjes gaat gebruiken kun je bij hoge toerentallen wel eens wat last krijgen van lichte onbalans en dus hinderlijke trillingen.
Re: Nieuwe bovenfrees?
Uitstekend, alleen heb je daar wel scherpe freesjes voor nodig, liefst vol HM die je niet al een tijdje voor hout gebruikt hebt. Beste gaat dat met een freestafel omdat je wel voorzichtig moet zijn met de aanzet.dre schreef:Hoe freest het eigenlijk in aluminium?
Re: Nieuwe bovenfrees?
Dat is toch gewoon werk voor een sjabloontje/kopieërringetje? Zie je nog een beetje wat je doet.Pjotr schreef:Overigens ben je voor het werk wat Barry op die foto laat zien wel beter af met een freestafel om nauwkeurig te kunnen werken en dan maakt de grootte van de machine niet meer uit.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nieuwe bovenfrees?
Denk dat je gelijk hebt, ik zie 'm niet zonder regeling staan. Zal eens zoeken naar een mooi combipakket en dan bij bestellen wat ontbreekt. Bedankt voor de tips allemaal!
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Nieuwe bovenfrees?
Die uitsparingen op de foto van een paar posts terug heb ik inderdaad met een sjabloontje gemaakt. Een dingetje was daar nog wel om de juiste diepte te vinden. Je stelt het in op de machine en dan pakt dit toch iets anders uit dan je verwacht. Heb toen op een proefstukje gefreesd en de diepte bijgesteld tot deze precies (in dit geval) 3mm was.Arno schreef:Dat is toch gewoon werk voor een sjabloontje/kopieërringetje? Zie je nog een beetje wat je doet.Pjotr schreef:Overigens ben je voor het werk wat Barry op die foto laat zien wel beter af met een freestafel om nauwkeurig te kunnen werken en dan maakt de grootte van de machine niet meer uit.
Re: Nieuwe bovenfrees?
Yup klopt helemaal, moet je wel weer een eerst sjabloontje maken. Hangt er ook van af hoe nauwkeurig je werken wil. Vooral de diepte is dan lastiger. Met de Triton onder de tafel gaat het binnen 0,05 mm met wat zorgvuldigheid. Maar voor hout is dat minder spannend.Arno schreef:Dat is toch gewoon werk voor een sjabloontje/kopieërringetje? Zie je nog een beetje wat je doet.Pjotr schreef:Overigens ben je voor het werk wat Barry op die foto laat zien wel beter af met een freestafel om nauwkeurig te kunnen werken en dan maakt de grootte van de machine niet meer uit.
[Edit]
Zie dat Barry daar ook tegenaan gelopen is.
