Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

jurgen90

Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter

Bericht door jurgen90 »

Hoi,

Ik ben dus nieuw hier en een jonge audiofiel die gestart is aan zijn eerste toren project. ik heb al 4 jaar "ervaring" in car-audio installaties (subkisten ontwerpen en bouwen + de volledige audio installeren van 0,0) maar wil nu overgaan naar home audio sinds mijn gevoel zegt dat er altijd teveel verloren energie gaat naar de akoestiek goed krijgen van een wagen.. je kan wel dan met die overdreven luide bassen spelen :rock: .. anywho! :sure:

Ik heb al de drivers aangeschaft voor de toren die ik zou doen. Namelijk:

Tweeter: JB-Systems HT-100.
link: http://www.bax-shop.nl/tweeter/jb-syste ... r-300-watt

Mid-woofer: Beyma 6MI90.
link: http://www.beyma.com/getpdf.php?pid=6MI90

Woofer: Beyma 10G40.
link: http://www.beyma.com/products/lowmidfrequency/110G48

Nu wil ik graag weten wat ik hier het best mee kan doen om als beginpunt mee te werken?
of wat ik eerst nog zelf moet doen om aan de juiste info te komen zodat jullie iets kunnen mee doen.
Ik heb me al enige weken verdiept in de theorie en verschillende aspecten van een filter designen... Maar merk meer en meer dat ik wel hulp en raad zou kunnen gebruiken :shock: .
Dus wie wil helpen. tis zeer geäpprecieerd!!

Mvg
markbakk

Re: Hulp en raad bij ontwerpen 3-weg filter

Bericht door markbakk »

Om maar met de deur in huis te vallen: met die 10G40 kun je volgens mij beter een 2-weg bouwen. Combineren met een mooie hoorn of waveguide en HF-driver!
ray5150

Bericht door ray5150 »

Eerst kopen en dan vragen, ietwat merkwaardige volgorde...
jurgen90

Bericht door jurgen90 »

Het is al enige weken dat ik info rondneus en op eigen houtje een 3-weg wil/wou maken. Mijn redenering zei na enige sites bekijken (waaronder diyaudioandvideo.com en 12vhifi.com) dit. Een drieweg vraagt een goed bas woofer, een MID woofer en een tweeter die past bij het totale vermogen. Heb dat dus gekocht en ben begonnen met eerste filter berekenen via diyaudioandvideo.com. Sinds vele van me audio maten zeggen dat ik best ook eens deze forum om extra raad en info vraag en mss correctie waar nodig. Heb ik dat dus gedaan. Ik hoop nu dat ik nu niet 200€ aan drivers miskocht heb? Of kunnen deze drivers toch nog in een 3 weg worden geplaatst?
Laatst gewijzigd door jurgen90 op vr 26 jun 2015, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
jurgen90

Bericht door jurgen90 »

@markbakk: dus die 300€ aan nieuwe mids en tweeters ben ik dus niks mee? Kan dit moeilijk geloven sinds dat het dan een dure fout zou zijn xs...
markbakk

Bericht door markbakk »

Heb je eraan gedacht dat een driewegfilter duurder wordt dan een tweewegfilter? En nog belangrijker, heb je een idee van het werk dat in het ontwerpen van een goed filter gaat zitten? En dat een driewegfilter aanmerkelijk lastiger is dan een tweeweg? Plus: die 10G40 is ook echt bedoeld als basmid gecombineerd met een Hoorn.
jurgen90

Bericht door jurgen90 »

Rond welke prijs draait dan zo een hoorn? En wat kan ik dan nog doen met die mids en tweeters?
jurgen90

Bericht door jurgen90 »

En dank je voor je snelle respons! ;)
jurgen90

Bericht door jurgen90 »

Het werk in ontwerpen van filter is tot zover mijn weten te doen met die calculator van op sites?
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

jurgen90 schreef:
Het werk in ontwerpen van filter is tot zover mijn weten te doen met die calculator van op sites?
nee, dat kan niet

reden: die gaan uit van "ideale" drivers, dus met strijkijzer gladde response en idem impedantie. en zeker ingebouwd in een kast zal dat niet gaan lukken. Jeroen_d heeft daar een zeer nuttige post over geschreven:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... =6&t=14216
Lees die eens door, en daarna mss ook nog:
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... f=6&t=6265
dan zou je een goed beeld moeten hebben van wat er bij komt kijken bij een echt filter
markbakk

Bericht door markbakk »

Nee, dat is het niet. Lees je maar een beetje in.
Je zit hier op het juiste forum als je een hoogwaardig systeem wilt gaan bouwen en bereid bent om in dat proces heel wat te leren en investeren. Is niet morgen klaar overigens. En zal hier en daar ook investeringen (geld en tijd) vragen. Maar als we je hier kunnen en mogen helpen krijg je ook echt iets moois. Er lopen op dit forum mensen rond die qua kennis en vaardigheden op een niveau zitten waar veel zogeheten professionals alleen van kunnen dromen.
Aan de andere kant: als je snel een redelijk resultaat wilt, kun je beter een bestaand (Beyma?)ontwerp bouwen. Het is aan jou.
jurgen90

Bericht door jurgen90 »

Ben hier zeker om te leren ;). En wil home audio tot iets maken waar ik trots op kan zijn in de loop der jaren ^^. Ik weet ook dat ik dit niet in een maandje klaar zal krijgen ook. Een deftig toren setje.
Heb voldoende geduld en toewijding om alle sites, forums en pdf bestanden te inlezen dat je me geeft ;). Maar is er dan echt niks te doen met de 3 drivers die ik nu heb? Ook al is het dan iets voor volgend jaar te maken na de nodige meet en rekenwerk? Ben ook nog van plan een microfoon en geluidskaart aan te schaffen sinds ik al veel zie dat dat ook nodig is bij speakerbouw. Heb hierbij dan ook de nodige info terug nodig. Maar eerst wandelen voor ik ga lopen :p
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Wat me een raadsel is, is dat je aangeeft naar Home Audio te willen en vervolgens PA luidsprekers koopt. En dan ook nog uitgezocht op belastbaarheid, alsof je met die Beyma dan niet al lang gehoorschade aan het oplopen bent [-X
De woofer wil niet heel erg laag, gezien de T/S parameters. Die 6,5" mid kun je het beste combineren voor 3kHz, maar die bullit tweeter trekt dat niet. Hoogwaardige home hifi maak je niet met zulke drivers, tenzij je iets in de richting van open baffle voor de middentoner wil gaan doen of zo. Met een andere tweeter zou het verder wel een mooi systeem kunnen worden.
Denk aan een Wavecor tweeter of een Morel CAT 378.

Die woofer zal in een kastje passen die een stukje kleiner is dan VAS (49 liter) omdat de Qts duidelijk onder de 0,4 ligt (0,3) de -3dB frequentie zal een stuk hoger komen te liggen dan de resonantiefrequentie van de woofer (fs = 45 Hz) maar dat hoeft geen probleem te zijn. Erg diep zal het laag niet komen, waarschijnlijk kom je nog net zonder subwoofer weg...

Lees het topic van Pappaleo maar eens door, dat is super leerzaam. http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 77&t=20471
Rumoh verkoopt inmiddels heel mooie meetsetjes hiervoor, maar wellicht moet je hem mailen omdat het nog niet op de webshop staat.
Laatst gewijzigd door wouter op vr 26 jun 2015, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.
jurgen90

Bericht door jurgen90 »

Het punt is tijd en werk is voor mij niet een probleem. Maar geld is iets wat ik niet graag verspil. Heb nu dus gemerkt dat ik niet volledig correct was bij de aankoop van die drivers maar wil het niet een volledige verspilling maken nu.
jurgen90

Bericht door jurgen90 »

@wouter. Je geeft me terug hoop ^^. Zal die tweeters dan thuis eens bekijken. En je moet mijn noobigheid vergeven. Ik kom vers van caraudio :p. Ik weet nu al dat dit torentje niet het laatste is wat ik maak en tegen die tijd zal ik (hopelijk!) al genoeg weten wat het verschil is tussen een pa toren en een kwaliteit toren om dan de volgende stap te maken.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hier meer info over de woofer: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=4&t=16033
Hier staan ook wat simulaties... met moeite 55 Hz op -3dB (denk niet dat er een bult in de grafiek hoort, dat lezen we nog wel eens bij beginners, het -3dB punt is een goede indicatie van hoe laag een speaker nog op volle sterkte komt)

Als je niet graag geld verspild is het raadzaam om niet spullen aan te schaffen zonder dat je kennis hebt van het ontwerpen van luidsprekers :hide:

Maar je houding lijkt me prima, jij gaat het wel tot een goed einde brengen. Dre heeft een topontwerp 3-weg met een 6,5" PA mid driver, dus het kan prima.

Hier jouw mid:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... &start=125
jurgen90

Bericht door jurgen90 »

Heb al een tijdelijke actieve home theater subwoofer staan en heb nog een re audio xxx 15" staan te rijpen voor later dus echt subwooferlaag moet mijn torens niet gaan ;). Maar eerst nu naar huis rijden en dan al wat huiswerk doe vanvond en dit weekend. Bedankt alvast allen nogmaals e :)
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Hier nog een link naar de speakers van Dre: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... start=2075

Mooi dat ze niet heel laag hoeven te gaan, dan heb je alleen maar een VEEEEL mooiere tweeter nodig en kun je dit wel tot een goed einde brengen.
jurgen90

Bericht door jurgen90 »

Oh en als extra informatie. Kheb als audiotools nu al bassbox pro 6 staan waar ik goed mee overweg kan, een DATS om te van drivers te vinden en o-scope en multimeter. In geval ik enkele dingen nog kan leren met dit spul ^^
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Met deze datasheet kom ik op een heel kleine behuizing uit, 22 liter: http://www.teamaudio.fr/media/catalog/p ... 0G40-8.pdf

Hier een 3-weg met een 12" woofer maar wat het moeilijkste is, is de overgang van mid naar hoog denk ik. Hier een seas tweeter: http://ldsound.ru/3-x-polosnaya-as-na-b ... as-27tffc/
jurgen90

Bericht door jurgen90 »

Een ander tweeter aanschaffen zie ik nog zitten in enkele maanden fzo. Maar die mids en woofers zijn me toch te prijzig geweest om nu stof te laten vergaren :p
Mijn excuses hiervoor xs
ray5150

Bericht door ray5150 »

Jurgen, je hebt het steeds over een "toren", maar wat moet ik daar onder verstaan ?
jurgen90

Bericht door jurgen90 »

Zoiets als de laatste link in wouter zijn laatste comment zou ik willen maken. Zelfs het design spreekt me aan om mss over te nemen. Kheb er de nijverheidskills genoeg voor ;)
markbakk

Bericht door markbakk »

Volgens mij is er met die mid en die woofer echt wel iets moois te maken. Ook al zal het niet echt heel laag gaan. Ruil de bullets in voor een mooie dome met eventueel een waveguide (voor 70 tot 100 Euro ben je qua domes klaar) en zorg dat je een meetset krijgt en leert meten (zowel response als impedantiekarakteristiek). Software? ARTA/LIMP, REW of HolmImpulse om te meten, BoxSim of eventueel Speakerworkshop (maar die is moeilijk) om te simuleren. En WinISD voor het maken van een mooie basafstemming voor de 10G40.
jurgen90

Bericht door jurgen90 »

Wat is een waveguide? De hoorn rond een soft dome dan? Winterwerk zal idd leren meten zijn ;). En ik gebruik al bassbox pro 6 voor het berekenen van basskisten. Die tweeters zouden dan iets van 50€ miskoop zijn. Kan ik nog mee leven ^^. Die mids en woofers waren me wat te duur om nu niks mee te doen :o.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”