My own Private PhonoDude (v2015)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
............
Voor de rest zie ik een verschil, in het blokje voor de gloei, zit (funktioneel) hetzelfde als in het oude schema.
............
Anne
Anne, als ik je zin lees, dan denk ik dat Geen verschil bedoelt? Het blokje genaamd "Audio-Creative PCV Voeding" zou dan de vier gelijkrichterdiodes bevatten, C3 en C4 en de 78S12. Tot die conclusie kom ik tenminste als ik schema 2008 vergelijk met schema 2014. Ik zou dan nl. schema 2014 nabouwen, maar dan zelf dat PCB-tje maken met die componenten.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Ah!buis schreef:
............
Voor de rest zie ik een verschil, in het blokje voor de gloei, zit (funktioneel) hetzelfde als in het oude schema.
............
Anne
Anne, als ik je zin lees, dan denk ik dat Geen verschil bedoelt? Het blokje genaamd "Audio-Creative PCV Voeding" zou dan de vier gelijkrichterdiodes bevatten, C3 en C4 en de 78S12. Tot die conclusie kom ik tenminste als ik schema 2008 vergelijk met schema 2014. Ik zou dan nl. schema 2014 nabouwen, maar dan zelf dat PCB-tje maken met die componenten.
Ja, die "g" is blijkbaar ergens blijven hangen :oops:
Funtioneel hetzelfde, gelijkrichten, afvlakken en stabiliseren.Met welke onderdelen ? kan bijv. ook met een LM317 of zo.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Ondertussen hebben AE Europe en ik wat heen en weer gemaild. Zoals gewoonlijk hebben ze niet enkel de trafoset maar ook een lijstje met onderdelen in de aanbieding. En zoals gewoonlijk is die lijst niet compleet :mrgreen: Dat is op zich niet erg, da's gewoon een kwestie van goed op te letten bij de bestelling. O:) Maar toch was ik een beetje verbaasd over een reeks weerstanden en condensators. Na een telling kwam ik nl tot de rare constatatie dat AE nl de lijst had opgesteld voor slechts één kanaal, en dus ook maar één RIAA-module. :think: Toen ik hen daarover mailde kwam het antwoord terug dat het aantal wel degelijk correct was. Maar, alle gekheid op een stokje, het versterkerschema van TriodeDick is toch voor maar één kanaal?! Dus moet je toch van elke component op dat schema het dubbele aantal nemen, toch?!!!
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Barry2001 »

Ja uiteraard. Misschien dat hier het misverstand zit, de 5755 en 5670 buisjes zijn dubbele triodes, dus je gebruikt 1 buisje 2x. De overige componenten zoals RIAA moet uit het schema per kanaal nemen, dus 2x.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Bij de Dude is de voeding voor beide kanten en het schema van de voorversterker moet twee keer.
Dus één gelijkrichter + vier buizen (2x twee dezelfde) met hun onderdelen.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

abaja, da's gelijk bij de Annastasia eh.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
abaja, da's gelijk bij de Annastasia eh.
Even vertalen :o
Ebien oui -> ebien ja -> aba ja -> abaja , zieiets als "maar natuurlijk" :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

er is ook nog iets gelijk "mobajoat" :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
er is ook nog iets gelijk "mobajoat" :mrgreen:
Akkerdjie 'tes juust :lol:
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

vaneiges dadde ! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Ik begin te begrijpen waarom AE je bestelling verkeerd heeft afgehandeld :lol:
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door AatV »

Nederland en België. (Vlaanderen)
Lijkt een beetje op Engeland en V.S.:
Twee landen, gescheiden door dezelfde taal. :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Zit ik zo te denken...
Bij de Annastasia heb ik de bovenplaat in hoogglans lak gespoten, intensief werkje, een wonder dat ons bad achteraf nog steeds wit was trouwens.... nu zit ik eraan te denken om iets "fanciers" te doen, nog meer luxe-uitstraling.... ik zou de bovenplaat van een laag zwart leder willen voorzien, het houten frame zou ik waxen denk ik. Het lijkt me dat ik daarmee tamelijk wat werk (en weken) kan uitsparen omdat ik die bovenplaat geen dertig keer moet spuiten/schuren/spuiten/schuren...... Inspiratie haal ik een beetje uit de wereld van de luxewagens, waar het overdadig gebruik van leder vrij populair is toch.
Heeft iemand zoiets al gedaan hier?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

- wat is het nut van die LED schakelaar over die gloeispanningen?

- welke diodes zou ik gebruiken om gelijk te richten? Bij de Annastasia werden de BYV96D's gebruikt. Ik denk dat ik wel dezelfde kan nemen, niet? Of moet ik toch andere nemen?

- die C5 van 1µF die daar in het voedingsschema onderaan het gloeispanningcircuit hangt , welk voltage zou dat zijn ? 16V? 400V?

- in het versterkerschema van 2014 zie ik een C1 van 0,1µF maar er staat geen voltage bij, maar bij de C6 van 0,1µF staat wel 400V bij. Heb ik het correct als ik denk dat die C1 dan ook 400V moet zijn? En alle andere C's ook trouwens dan want die hele versterktrap staat onder hoogspanning, niet?

- RIAA-schema : R8 = 100, zou dat echt gewoon 100 Ohm zijn, geen 100KOhm ? Welk wattages mogen de weerstanden in die RIAA trouwens zijn ? 1W?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Even schema opgezocht, zoveel vragen :o :lol:
Muug schreef:
- wat is het nut van die LED schakelaar over die gloeispanningen?
Geen idee, in het schema hier zie ik er geen.Toch 'n idee :-k , om de LED in aan/uit knop te laten branden ?
- welke diodes zou ik gebruiken om gelijk te richten? Bij de Annastasia werden de BYV96D's gebruikt. Ik denk dat ik wel dezelfde kan nemen, niet? Of moet ik toch andere nemen?
zit wel goed.
- die C5 van 1µF die daar in het voedingsschema onderaan het gloeispanningcircuit hangt , welk voltage zou dat zijn ? 16V? 400V?
250V is mooi genoeg.
- in het versterkerschema van 2014 zie ik een C1 van 0,1µF maar er staat geen voltage bij, maar bij de C6 van 0,1µF staat wel 400V bij. Heb ik het correct als ik denk dat die C1 dan ook 400V moet zijn?
C1 en C5 mag ook 250V zijn.Bij mij is C6 1µF :?
En alle andere C's ook trouwens dan want die hele versterktrap staat onder hoogspanning, niet?
nee
- RIAA-:schema : R8 = 100, zou dat echt gewoon 100 Ohm zijn, geen 100KOhm ? Welk wattages mogen de weerstanden in die RIAA trouwens zijn ? 1W?
Ja gewoon 100ohm.Voor mijn part alle weerstanden bij 't filter 1/10-de W, verstookt niks.Uitzondering is R6 (22k), neem daar 1/2W wegens de hogere spanning.Voor C4 (0µ1) ook beter 400V.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Even schema opgezocht, zoveel vragen :o :lol:
- in het versterkerschema van 2014 zie ik een C1 van 0,1µF maar er staat geen voltage bij, maar bij de C6 van 0,1µF staat wel 400V bij. Heb ik het correct als ik denk dat die C1 dan ook 400V moet zijn?
C1 en C5 mag ook 250V zijn.Bij mij is C6 1µF :?
Je hebt gelijk, C6 is idd 1µF, typfout van mijn kant.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Even schema opgezocht, zoveel vragen :o :lol:
Muug schreef:
- wat is het nut van die LED schakelaar over die gloeispanningen?
Geen idee, in het schema hier zie ik er geen.Toch 'n idee :-k , om de LED in aan/uit knop te laten branden ?
Hier staat ie nochthans mooi te blinken hoor : http://www.audio-creative.nl/wp-content ... oeding.jpg[quote]
En alle andere C's ook trouwens dan want die hele versterktrap staat onder hoogspanning, niet?
nee. Waarop slaat je "neen" nu? Op mijn bewering dat de hele versterkertrap onder hoogspanning staat? Of op 't feit dat niet alle C's 250V mogen zijn?
- RIAA-:schema : R8 = 100, zou dat echt gewoon 100 Ohm zijn, geen 100KOhm ? Welk wattages mogen de weerstanden in die RIAA trouwens zijn ? 1W?
Ja gewoon 100ohm.Voor mijn part alle weerstanden bij 't filter 1/10-de W, verstookt niks.Uitzondering is R6 (22k), neem daar 1/2W wegens de hogere spanning.Voor C4 (0µ1) ook beter 400V.
Anne
[/quote]
Anne, in het blauw heb ik nog een reactietje.
Nog een vraagje ivm de weerstandjes in 't algemeen : AE Europe heeft 1 watters TAKMAN in stock, maar is dat een te hoog vermogen? Zou ik best lager gaan?
Verder zou ik graag weten welk type weerstanden ik best gebruik. De gewone TAKMANs zoals AE Europe aanbiedt? Voor RIAA gebruik ik best metaalfilmweerstanden, heb ik hier eerder gelezen, omdat ze zo weinig afwijken van de opgegeven waarde.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Bij audioceative krijg ik een foutmelding :?
Het grootste deel staat op halve voedingsspanning, eigenlijk kunnen al C's 250V, voor de zekerheid voor C9 en C13 een 400V.
Weerstanden kunnen eigenlijk nooit te dik zijn.Kwestie van ruimte ,nabijheid van anderen (cap.koppeling) en prijs.Wel de konstruktie, op sommige plaatsen bijv. geen draadgewonden soort.
Er zitten vier 1Watters in de voeding, zou ik ook doen voor R43 (12k),al de rest heeft aan 1/4 genoeg.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

mooi zo
dan ga ik dit weekend een bestelling bij AE en Dick Best plaatsen.
En dan rustig wachten.
:relax:
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Ah!buis schreef:
Bij audioceative krijg ik een foutmelding :?
Anne
Allez jong? :think: Gewoon op de url klikken werkt bij mij.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Barry2001 »

Welke condensatoren ga je gebruiken Muug?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Barry2001 schreef:
Welke condensatoren ga je gebruiken Muug?
bwof, gewoon hetgeen op de lijst van AE Europe staat eigenlijk. :-k Heb ik bij de Annastasia ook gedaan, vond ik wel gemakkelijk zo.
edit : ik zag net een mooi aanbod van Bert61 eigenlijk ...
Laatst gewijzigd door Muug op vr 04 sep 2015, 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Bert61 schreef:
Dit Ligt hier O:) en moet ik nog uitzoeken
daar kan ik tot in lengte van dagen mee vooruit
2015-06-14 20.21.11.jpg
De Elco,s heb ik al uitgezocht
2015-06-14 20.21.28.jpg
Bert,
ben jij nu aan 't zeggen dat ik bij jou een lijstje met componenten mag bestellen? Weerstanden én condensatoren? Zélfs gematchte componenten voor de twee RIAA-filters? :kwijl: :kwijl: :kwijl:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door OpaBert »

haha ik zal mn best doen met mijn Chinese componenten tester
Maar ik betwijfel of dat achter de komma betrouwbaar is :P
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Muug schreef:
Ah!buis schreef:
Bij audioceative krijg ik een foutmelding :?
Anne
Allez jong? :think: Gewoon op de url klikken werkt bij mij.
foutje.jpg
:( Anne
Plaats reactie